  • 1. Data: 2010-09-04 22:36:33
    Temat: Ciepla woda w mieszkaniu
    Od: AA <...@...pl>

    Witam

    Obecnie ciepla wode w lazience podgrzewa mi gazowy piec przeplywowy
    Junkers - taki niewielkich rozmiarow, klasyczny, kilkuletni. Oddalony od
    baterii o 1,5-2,5 metra.

    Ale ma to wady:
    - Dobre kilka (do 10) sekund musi wyplywac woda po odkreceniu baterii
    umywalkowej, nim dostane ciepla wode. Wplywa na to dlugosc rurek i
    zwloka w grzaniu pieca. Szybkie i czeste mycie odbywa sie wiec w
    chlodnej wodzie, a to co sie rozgrzalo oddaje cieplo w otoczenie.
    - Termostat w piecu wcale nie jest niezalezny od przeplywu wody. Duzy
    strumien oznacza ciepla wode, maly wrzaca. Jakas regulacja odbywa sie,
    bo przy malym stumyczku by lecial wrzatek, ale moglaby byc bardziej
    "plaska". Oznacza to, ze chcac dobrac temperature wody, trzeba sie
    nakrecic bateria, a biorac pod uwage czas zwloki w reakcji (piec +
    rurki) trwa to za dlugo...
    - Prawdziwy klopot zaczyna sie przy ustawianiu temperatury wody w
    prysznicu. Przelaczenie wyplywu z kranu na prysznic oznacza, ze
    temperatura na wylocie jest zupelnie inna. Trzeba znow krecic wajcha
    baterii - leje sie woda i uciekaja kolejne sekundy.
    - Czasem gaz jest jakby mniej kaloryczny, woda zima znacznie
    chlodniejsza i wtedy sprzezenia sa inne, w efekcie ciezko wyuczyc sie na
    pamiec kilku ustawien kurkow/baterii.
    - Dorosli radza sobie z tym, ale dzieciaki zazwyczaj myja rece w zimnej
    wodzie lub krzycza "auuu" gdy poleje sie goraca woda. Rowniez gdy myje
    je pod prysznicem, dosyc dlugo ustawiam wlasciwa temperature wody.
    - Bateria termostatyczna nie dziala. Sprzezenia miedzy piecem, dlugoscia
    rurek, przeplywem wody sa tak duze, ze piec zazwyczaj gasnie.

    Nie dziwcie sie, ze tak pisze o "sekundach". Zazdroszcze tym, ktorzy po
    odkreceniu kranu maja ciepla wode. Bez czekania na stabilizacje
    temperatury wody, bez krecenia wajcha/kranami w rozne strony.

    Co moge zmienic ?
    1) Elektryczny przeplywowy ogrzewacz wody - do mycia rak dobry, ale do
    prysznica juz za slaby. Do tego grzanie gazem tansze.
    2) Bojler - bywa, ze czasem cieplej wody pojdzie wiele. Na duzy bojler
    nie ma miejsca. No i wciaz grzanie gazem tansze.

    Chodzi mi po glowie uklad, urzadzenie, ktore zagrzewa wode w niewielkim
    20L zbiorniku - gazem, pradem. Jest to ilosc wystarczajaca do
    niewiekiego mycia. A gdy zaczyna tej wody ubywac:
    - wlacza sie grzanie gazowe i uzupelnia zbiornik na biezaco o ciepla wode
    - lub gazem dogrzewa wode w zbiorniku (gdy wyplywa ciepla, wplywa zimna)
    Do tego ciagly obieg wody, by ciepla byla zawsze w poblizu baterii i nie
    bylo zwloki w oczekiwaniu na "doplyniecie wody" i reakcje na zmiane
    przeplywu wody.
    Zbiornik 20L pelni jednoczesnie bufor (kondensator) lagodzacy efekty
    sprzezenia zwrotnego przeplywu wody na grzanie pieca.

    Pewnie niczego nowego nie odkrylem. Nie znam piecow dufunkcyjnych ale
    pewnie cos takiego realizuja. Tyle za ja mam juz C.O. w mieszkaniu. A
    potrzebuje tylko komfortowego zrodla cieplej wody uzytkowej. No i chce
    wykorzystac gaz, skoro juz jest dostepny.

    Jakies propozycje ? Gotowiec, a moze jakas hybryda zbudowana z kilku
    rozwiazan ?

    AA

  • 2. Data: 2010-09-05 00:46:01
    Temat: Re: Ciepla woda w mieszkaniu
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    Użytkownik "AA" <...@...pl> napisał w wiadomości
    > Co moge zmienic ?
    > 1) Elektryczny przeplywowy ogrzewacz wody - do mycia rak dobry, ale do
    > prysznica juz za slaby. Do tego grzanie gazem tansze.

    Takie same problemy z regulacją. Podobno jakieś hiper modele tak nie mają,
    ale nie spotkałem.

    > 2) Bojler - bywa, ze czasem cieplej wody pojdzie wiele. Na duzy bojler nie
    > ma miejsca. No i wciaz grzanie gazem tansze.

    W II taryfie bojler nie jest taki drogi. Utrzymanie ciepła (bez zużycia
    wody) w bojlerze 50 litrowym będzie Cię kosztować 0,8*31*0,25= 6,20
    zł/miesiąc. Zagrzanie wody odpowiednio do jej zużycia.

    > Chodzi mi po glowie uklad, urzadzenie, ktore zagrzewa wode w niewielkim
    > 20L zbiorniku - gazem, pradem. Jest to ilosc wystarczajaca do

    Przekombinowujesz.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 3. Data: 2010-09-05 10:05:27
    Od: Osadnik <o...@w...pl>

    W dniu 2010-09-05 00:36, AA pisze:
> [...]
    > "plaska". Oznacza to, ze chcac dobrac temperature wody, trzeba sie
    > nakrecic bateria, a biorac pod uwage czas zwloki w reakcji (piec +

    Tu na tej grupie ktoś mi kiedyś poleciął bardzo proste rozwiązanie
    części problemu - ustaw temperaturę wody na kotle taka by w maksymalnym
    przepływie dała temperaturę odpowiednia do mycia się (bo wtedy i tak
    puszczasz największy strumień) Co to daje? zapominasz o kręceniu kurkami
    - dajesz max strumień i już. Nie musisz dobierac wody zimnej, nie
    kombinujesz z siła przepływu.
    Co do marnowania wody - ja problem roziwązałem tak że do krótkich
    poborów używam wody zimnej (a właściwie letniej bo zimna woda się
    przecież ogrzewa w budynku). Drugie roziwazanie to zbieranie wody "z
    rur" do butelki z woda do podlewania roślin. Nic się nie marnuje ;)

    A żeby zmniejszyć ilości wody z rur to najpierw odkręcam kurek z takim
    przepływem w którym załącza się kocioł i już podgrzewa a po chwli
    odkręcam mocniej. Woda o wyższej temperaturze niż żadna ogrzeje wnętrze
    rury a właściwa podążać będzie za nią.

    Tak czy inaczej wpierw zmień ustawienia kotła by na maksymalnym
    przepływie nie było zbyt wysokiej temperatury.
    Jakiekolwiek inwestycje w podgrzewcze, bojlery i podobne nie zwrócą ci
    się przez kilka lat używania.

  • 4. Data: 2010-09-05 16:25:43
    Od: Olo <w...@j...cy>

    W dniu 2010-09-05 00:36, AA pisze:

    > Jakies propozycje ? Gotowiec, a moze jakas hybryda zbudowana z kilku
    > rozwiazan ?

    Co by było tanim kosztem i aby korzystać z gazu to proponuje coś takiego
    co nazywa się "podgrzewacz pojemnościowy gazowy" a mówiąc inaczej to
    zwykły bojler tylko grzany gazem. (np. http://tiny.pl/hrhnp)
    Od czasu zamontowania czegoś takiego wszystkie opisane przez Ciebie
    problemy stały się problemami czasów minionych. A wcześniej to opisanych
    przez Ciebie dołączył bym jeszcze sporadycznie "wybuchanie termy" jak
    się nie zdążył w odpowiednim czasie zapalić gaz.

    Olo
    Mój adres zakodowany ROT13.

  • 5. Data: 2010-09-05 16:31:46
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sun, 05 Sep 2010 18:25:43 +0200, Olo napisał(a):

> [...]
    > przez Ciebie dołączył bym jeszcze sporadycznie "wybuchanie termy" jak
    > się nie zdążył w odpowiednim czasie zapalić gaz.

    Kolektory słoneczne jako podgrzewanie wody w 1000-litrowym zbiorniku, a
    elektryczny bojler w lazience jako jej dogrzanie do finalnego użycia. U
    mnie to jest rozwiazanie na wiosnę-lato-jesień. Na zimę - grzanie wody za
    pomocą pieca c.o., który i tak ciągle jest w użyciu wtedy.
    Tyle, że to wszystko w domu, nie w mieszkaniu w bloku, to na pewno.

  • 6. Data: 2010-09-05 19:39:31
    Od: Artur Lew <n...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-09-05 00:36, AA pisze:
    > - Dobre kilka (do 10) sekund musi wyplywac woda po odkreceniu baterii
    To typowy objaw ze dosc dawno temu robiles przeglad ;)
    W praktyce wlaczenie piecyka powinno wystepowac z max sekundowym
    opoznieniem a ciepla woda leci u mnie juz po paru sekundach.
    Mam Junkersa z bateryjnym zasilaniem.
    Najoptymalniejsze wykorzystanie piecyka bedziesz mial wtedy kiedy na
    piecyku ustawisz sobie optimum a kurki odkrecasz wtedy na maksa.
    Bardzo wazne w takiej instalacji jest czystosc sitek w kranach a
    dokladnie tzw perlatorow.
    Wyczyscc je sobie przez noc w roztworze kwasku cytrynowego i rano beda
    jak nowe.
    Serwis dobrze jest robic w przypadku kilkuletniego piecyka raz w roku.
    Najwazniesjze to wyczyszczenie ukladu dysz oraz instalacji zaplonowej.
    Koszt totalnego, firmowego serwisu to 70-80 zl.

    > - Bateria termostatyczna nie dziala. Sprzezenia miedzy piecem, dlugoscia
    > rurek, przeplywem wody sa tak duze, ze piec zazwyczaj gasnie.
    Bateria termostatyczna w takiej instalacji to znana porazka, czemu nie
    sprawdziles przed zakupem?

    Artur Lew
    arturdotlewatgmaildotcom

  • 7. Data: 2010-09-06 08:15:52
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    W dniu 05.09.2010 00:36, AA pisze:
    > Jakies propozycje ? Gotowiec, a moze jakas hybryda zbudowana z kilku
    > rozwiazan ?

    Taka hybryda to podgrzewacz pojemnościowy(może być gazowy bo istnieją
    takowe) + cyrkulacja ciepłej wody wyzwalana np włączeniem światła w
    łazience + bateria termostatyczna.