  • 1. Data: 2011-07-31 00:52:29
    Temat: Czy i jak zbroić?
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Witam,

    Na dniach chcę wylać ściankę fundamentową pod mur z cegły.
    Ścianka wysoka na jakieś 60 cm i szeroka na jakieś 12cm. Pytanie W jaki
    sposób zbroić taki cienki element?
    Ze względu na mała szerokość Nie bardzo widzę 4 pręty i strzemiona.
    Czy np 1 pręt górą i jeden pręt dołem będzie ok? Czy powinny być jednak 4
    pręty?
    Ścianka ma stanąć na ławie z betonu.

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 2. Data: 2011-07-31 17:43:07
    Temat: Re: Czy i jak zbroić?
    Od: "adi" <a...@g...com>

    jeżeli na ławie z betonu to w ogóle nie musisz zbroić, ewentualnie siatka
    zbrojeniowa w pionie z drutu 3mm

  • 3. Data: 2011-08-01 17:50:47
    Od: "KS" <o...@o...pl>

    Użytkownik "adi" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    > jeżeli na ławie z betonu to w ogóle nie musisz zbroić, ewentualnie siatka
    > zbrojeniowa w pionie z drutu 3mm

    Eeee, no tak to nie chce zrobić.
    Uważam że powinno się zazbroić, chociażby ze względu na naprężenia
    termiczne.
    Pytanie tylko jak?

    Pozdrawiam.
    K.S.

  • 4. Data: 2011-08-01 19:37:20
    Od: jac <d...@p...fm>

    W dniu 2011-07-31 02:52, KS pisze:
> [...]
    > Ze względu na mała szerokość Nie bardzo widzę 4 pręty i strzemiona.
    > Czy np 1 pręt górą i jeden pręt dołem będzie ok? Czy powinny być jednak 4

    witam
    jeśli chcesz to zazbroić to konstrukcyjnie np. tak:
    otulina 3cm, strzemię zamknięte z fi6 co 20cm wymiary 6x54cm,
    2 pręty fi12 górą + 2 fi12 dołem- może być z fi10,
    po 2 fi8 na stronę co 20cm -po wysokości ścianki+
    oczywiście prawidłowe uciąglenie zbrojenia w narożach

    pozdrowienia
    jac

  • 5. Data: 2011-08-02 01:31:10
    Od: "KS" <o...@o...pl>

> [...]
    > po 2 fi8 na stronę co 20cm -po wysokości ścianki+
    > oczywiście prawidłowe uciąglenie zbrojenia w narożach

    Witam,

    Pytanie co tracę zbrojąc to nie 4 prętami a dwoma?
    Zakładając że przekrój prętów jest taki sam jak przy 4?
    Na pewno tracę na wytrzymałości zginanie w poziomie (na boczne parcie).
    Czy coś jeszcze?

    Pozdrawiam
    K.S.

  • 6. Data: 2011-08-02 19:52:30
    Od: jac <d...@p...fm>

    W dniu 2011-08-02 03:31, KS pisze:

> [...]
    > Zakładając że przekrój prętów jest taki sam jak przy 4?
    > Na pewno tracę na wytrzymałości zginanie w poziomie (na boczne parcie).

    witam
    ale gdzie chcesz dać te 4 pręty? na górze? na dole? czy po bokach?

    tak naprawdę taka ścianka betonowa będzie prawie wyłącznie ściskana, tak
    więc o ile nie chcesz na niej postawić wieżowca to sam beton bez
    zbrojenia sobie poradzi- dlatego często muruje się je z samych bloczków
    betonowych.
    te 2 prety na górze i na dole tak naprawdę pełnią funkcję utrzymywania
    strzemion a nie pracy na zginanie (rozciąganie) - ponieważ zginana jest
    ława - od odporu gruntu- a ścianka ją tylko dociąża od góry.

    jeżeli ścianka nie jest równomiernie obsypana z dwóch stron gruntem- na
    przykład będą piwnice - to będzie jeszcze pracować na parcie boczne
    gruntu- wtedy zapracują strzemiona i pręty boczne po wysokości ścianki

    reasumując -ma to znaczenie gdzie znajdują się pręty a nie tylko ich
    ilość- czasem jeżeli się je da w złym miejscu to nigdy nie zapracują i
    będę bezużyteczne

    ma nadzieję że coś pomogłem
    pozdrawiam
    ajc