  • 1. Data: 2009-04-19 07:00:56
    Temat: Czy można posiać nasiona dyni niesuszone?
    Od: "michalek" <m...@g...com>

    Wczoraj zjedliśmy ostatnią dynię, która zerwana jesienią
    ubiegłego roku doczekała w chłodnej spiżarni.

    Padła propozycja, żeby jednak zasiać w tym roku ten
    gatunek też.

    Czy ziarnka wyjęte z tej dyni można zasiać po prostu
    do gruntu (albo na razie w doniczki - do przesadzenia)
    czy nie wzejdą bo powinny być wysuszone, przemrożone
    czy coś w tym stylu.
    Skąd takie ziarnka "wiedzą" że powinny kiełkować :) ?
    Przecież nie po wilgoci bo tę miały cały czas siedząc w dyni.

  • 2. Data: 2009-04-19 07:24:08
    Temat: Re: Czy można posiać nasiona dyni niesuszone?
    Od: "Panslavista" <p...@w...pl>

    Użytkownik "michalek" <m...@g...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > Skąd takie ziarnka "wiedzą" że powinny kiełkować :) ?
    > Przecież nie po wilgoci bo tę miały cały czas siedząc w dyni.

    Można, problem czy to ustalona odmiana, czy jakiś mieszaniec - w tym drugim
    przypadku możesz dostać z jednej strony niewydarzone ogórki z drugiej
    asfaltową kalebasę czy wietnamskiego maczugowca na jednym nasiueniu...

  • 3. Data: 2009-04-19 10:07:53
    Od: "Dirko" <i...@g...com>

    W wiadomości news:gseip9$650$1@mx1.internetia.pl michalek
    <m...@g...com> napisał(a):

    > Czy ziarnka wyjęte z tej dyni można zasiać po prostu
    > do gruntu (albo na razie w doniczki - do przesadzenia)

    Hejka. Zanim nadejdzie termin siewu ~ 15 maja, te nasiona Ci wyschną na
    pieprz. :-)

    > Skąd takie ziarnka "wiedzą" że powinny kiełkować :) ?
    > Przecież nie po wilgoci bo tę miały cały czas siedząc w dyni.

    Podstawowymi czynnikami warunkującymi rozpoczęcie procesu kiełkowania
    są: woda, tlen, temperatura oraz dla niektórych nasion światło.
    Pozdrawiam fizjologicznie Ja...cki
    PS Poczytaj o stanie spoczynku nasion. :-)

  • 4. Data: 2009-04-19 12:27:39
    Od: "michalek" <m...@g...com>

    > Podstawowymi czynnikami warunkującymi rozpoczęcie procesu kiełkowania
    > są: woda, tlen, temperatura oraz dla niektórych nasion światło.
    > Pozdrawiam fizjologicznie Ja...cki
    > PS Poczytaj o stanie spoczynku nasion. :-)

    No tak sądziłem. Czyli wodę, tlen i nieniską temperaturę (ok.10stopni)
    miały cały czas siedząc w dyni a nie kiełkowały.
    Światła nie miały, ale po wsadzeniu do ziemi też nie będą miały.

    Nie upieram się przy robieniu problemu :) i tak posieję.
    Ale ciekaw byłem co miałoby uwarunkować ich kiełkowanie.

  • 5. Data: 2009-04-19 16:03:02
    Od: "Dirko" <i...@g...com>

    W wiadomości news:gsf5tt$4s2$1@mx1.internetia.pl michalek
    <m...@g...com> napisał(a):

    > No tak sądziłem. Czyli wodę, tlen i nieniską temperaturę
    > (ok.10stopni) miały cały czas siedząc w dyni a nie kiełkowały.
    > Światła nie miały, ale po wsadzeniu do ziemi też nie będą miały.

    Hejka. Myśląc podobnie można się zastanowić dlaczego nasiona nie
    zaczynają kiełkować zanim sama dynia dojrzeje.
    Pozdrawiam paradoksalnie Ja...cki

  • 6. Data: 2009-04-19 16:29:18
    Od: "mirzan" <l...@o...pl>

    > W wiadomości news:gsf5tt$4s2$1@mx1.internetia.pl  michalek

    >    Hejka. Myśląc podobnie można się zastanowić dlaczego nasiona nie
    > zaczynają kiełkować zanim sama dynia dojrzeje.

    Spotykałem przypadki,kiedy nasiona kiełkowały wewnątrz owocu.
    mirzan

  • 7. Data: 2009-04-19 18:07:13
    Od: "Dirko" <i...@g...com>

    W wiadomości news:46a1.00000065.49eb515e@newsgate.onet.pl mirzan
    <l...@o...pl> napisał(a):

    > Spotykałem przypadki,kiedy nasiona kiełkowały wewnątrz owocu.

    Hejka. Dlatego lepiej nie ryzykować i przechowywać nasiona we
    właściwych, tzn. niesprzyjających przedwczesnemu kiełkowaniu warunkach.
    Pozdrawiam przechowalniczo Ja...cki
    PS Np. porastanie zbóż jest poważnym problemem ale jest wyjście, bo można
    przeznaczyć je do produkcji spirytusu w gorzelniach. Tylko wtedy może
    zabraknąć zakąski. ;-)

  • 8. Data: 2009-04-19 18:54:45
    Od: Barbara Miącz <s...@i...te.ria.pl>

    Użytkownik michalek napisał:

    > czy nie wzejdą bo powinny być wysuszone, przemrożone
    > czy coś w tym stylu.

    Podsusz przez kilka dni.
    Chyba masz ich tyle,że możesz eksperymentować ?
    Część wysiać teraz a jeśli nie wzejdą, to następne.

    Pozdrawiam, Barbara