  • 11. Data: 2019-03-21 14:22:13
    Temat: Re: Czym opomiarowaliście PC/PV itp.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-03-21 o 13:56, ddddddddddddd pisze:

    > głupi pomysł? na maszt nie mam miejsca, do domu mógłbym przytulić maszt
    > i go tylko do niego zakotwić. No i bardziej myślałem o czymś w okolicach
    > 1kW, max. 1,5kW z pionowymi łopatkami, ale przyznaję - pomysł nie był
    > jakoś mocno przemyślany, po prostu więcej tu wiatru niż słońca..

    Ale jak nie masz odpowiednio mocnych ścian to sobie je rozwalisz,
    jedynie żelbeton wytrzyma drgania i obciążenie wiatrem.
    Dlatego "przytulając" wiatrak do domu i tak musisz zrobić konstrukcję
    mocującą dla niego.
    --
    Pozdr
    Janusz

  • 12. Data: 2019-03-22 21:26:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Raczej sie mylisz. Zainteresowalem sie o oplacalnosci i pare stron przewalilem.
    Wiatrak tak jak fotowoltaika daje w Polsce rocznie tyle energii w kilowatogodzinach
    ile mocy ma pradnica w watach. Wiatrak 500W wyprodukuje przy 4m/s 500 kWh. 500 x0,5 =
    250 zlotych. Sa w Polsce obszary gdzie slaby wiatr wieje praktycznie caly czas.
    Potrzebna jest tylko turbina ktora moze pracowac przy slabym wietrze. Oplacalnosc
    inwestycji w wiatr jest duzo lepsza od fotowoltaiki jesli sie podejdzie do tematu z
    glowa. Pytajacy chce podejsc z glowa. Chce sprawdzic jakie wiatry wieja u niego i na
    podstawie pomiarow zdecydowac czy mu warto.

  • 13. Data: 2019-03-23 07:49:54
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 22 marca 2019 21:26:16 UTC+1 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    > 4m/s 500 kWh. 500 x0,5 = 250 zlotych. Sa w Polsce obszary gdzie slaby wiatr

    Pewnie że są. Tyle że na większości obszaru Polski średnia prędkość roczna wiatru
    to 2-3 m/s. Dodatkowo jak ktoś sobie zainstaluje takiego kręcioła za nisko
    (jak to robi większość ludzi przy domach) to gówno z takiego wiatru wyciągnie
    niestety, bo kręcioł będzie dawał nic albo 50W. Chyba że ktoś mieszka
    faktycznie w ekstra wietrznym miejscu.

    L.

  • 14. Data: 2019-03-23 08:43:07
    Od: ddddddddddddd <d...@f...pl>

    W dniu 21.03.2019 o 06:30, Lisciasty pisze:

    > Zresztą przy dachu masz zaburzenia wiatru i jest dupa.

    Ale co to oznacza? mimo że prędkość wiatru będzie odpowiednia to turbiny
    nie napędzi? Mimo że według pomiarów prędkości wiatru turbina powinna
    się obracać, to tak naprawdę przez zawirowania będzie stała, czy po
    prostu przez zawirowania będzie miała gorszy uzysk, ale jednak to co
    zmierzę czujnikiem pojawi się na turbinie?

    Lukasz

  • 15. Data: 2019-03-23 09:34:21
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu sobota, 23 marca 2019 08:43:11 UTC+1 użytkownik ddddddddddddd napisał:
    > Ale co to oznacza? mimo że prędkość wiatru będzie odpowiednia to turbiny
    > nie napędzi?

    Szklanej kuli nie mam. Każda przeszkoda terenowa powoduje
    zaburzenia wiatru, nie wiem jaki jest ten dach ale jaki by nie był,
    jak turbina będzie tuż przy nim to może być różnie.

    L.

  • 16. Data: 2019-03-23 17:24:10
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2019-03-20 o 22:54, ddddddddddddd pisze:
    > fajnie jakbym mógł to dowolnie odczytywać, np. że najczęściej wieje
    > między 20:00 a 00:00

    Ściągaj sobie METARy, TAFy i będziesz dokładnie wiedział jak i skąd
    wieje, czy są porywy i jakie.
    http://awiacja.imgw.pl/index.php?product=wind-opis
    Ino pamiętaj, że wiatr w węzłach jest podawany.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 17. Data: 2019-03-26 16:38:04
    Od: "SpiskowyMocny" <T...@p...o2.pl>

    > Średnia roczna, miesięczna czy nawet dzienna nie powie mi nic
    > a mi wychodzi <3 lata zwrotu chińczyka przy założeniu, że 30% czasu będzie
    > wiał wiatr z prędkością nominalną. A średnia 6m/s (z jakiegoś oddalonego
    > punktu, nie wiadomo na jakiej wysokości) i subiektywne odczucie sugeruje,
    > że dość często jest >10m/s
    > Pozdrawiam Lukasz

    Jak potrafisz liczyć to ci powie wiele.
    Zresztą pisałem ze stacje meteorologiczne mają całe bazy danych wiatru już
    pomierzone i zapisane, poproś to może ci dadzą.
    Pisałeś że chcesz sprawdzić czy ci się wiatrak opłaca, więc może policz dla
    jakich wiatrów ci się opłaca i potem porównaj to z twoimi warunkami.
    Ja to liczyłem już dość dawno i ci powiem ze się nie opłaca, bo koszt samej
    miedzi na uzwojenie prądnicy jest większy niż ta prądnica wyprodukuje
    energii przez 5-10 lat swojej pracy a to dopiero początek kosztów, budowa
    prądnicy kosztuje, budowa wiatraka kosztuje, budowa masztu kosztuje,
    instalacja i sterowanie mocą kosztuje, magazynowanie energii kosztuje
    ekstra, to nie ma szans się zwrócić.
    Dla hobbystów podpowiem ze wolnoobrotowy wiatrak poziomy jest lepszy, bo
    pionowy wyje niemiłosiernie i ciężko taki hałas wytrzymać.
    U nas wiatry na poziomie 10m/s to są bardzo silne wiatry i nie występują
    często, średnia prędkość wiatru to 5m/s.
    Wprawdzie ostatnio występują częste bardzo silne podmuchy wiatru na poziomie
    20-30m/s ale z nich wiatrak energii raczej nie odbierze
    Piszesz że jakiś chińczyk ci się zwróci po 3 latach. Czyżby teraz chińczyki
    dopłacali do produkcji, czy może ty dałeś się nabrać na chińską reklamę?
    Lepiej podaj parametry tego chińczyka i wyliczenia jak ci się on zwraca po 3
    latach, to wszyscy się pośmiejemy:)

    Ale kij z opłacalnością, my hobbyści zbudujemy wiatrak dla samej
    przyjemności, dla zabawy i radości. Nic z tego chłopie, bo jak zaczniesz sam
    wytwarzać energie (nie ważne z czego) to odwiedzi cię urząd skarbowy i
    upomni się o sowity podatek od produkcji energii, taki u nas klimat, takie
    prawo. Choć by wiatr wiał 100m/s to masz kupować prąd z elektrowni a nie sam
    sobie produkować!!!