  • 11. Data: 2010-10-09 12:42:01
    Temat: Re: Dom inteligentny a Xcomfort
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 09.10.2010 12:09, robercik-us pisze:

    > Jasne, że Twoje prawo i sam decydujesz kiedy uznać pieniądze za dobrze,
    > a kiedy za źle wydane.
    >
    > Zapytam jednak...
    >
    > Czy budujesz dom w technologii lekkiej o małej akumulacyjności cieplnej,
    > czy tradycyjny murowany...?
    >
    > Odpowiedź na to pytanie jest absolutnie kluczowa jeżeli chcesz
    > koniecznie mieć sterowanie ogrzewaniem 'yntelygientne'.

    Oczywiscie masz racje jesli idzie o podlogowke. Zakladam jej bezwladnosc
    na 3h+3h, ale pietro, a co najwazniejsze - sypialnia, bedzie na
    grzejnikach, wiec reakcja jest dosc szybka. W sumie nie wiem co Cie tak
    martwi, bo moje doswiadczenia z domu murowanego oraz szkieletowego sa w
    zasadzie podobne. I tu i tu po calym dniu bez grzania jest zimno.

    Buduje dom murowany, wiec jaka mam alternetywe w Twojej wersji?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 12. Data: 2010-10-09 13:06:05
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik RadekNet (www.rejsy-czartery.com) napisał:

    > Buduje dom murowany, wiec jaka mam alternetywe w Twojej wersji?

    :-)
    Nie o alternatywę mi tu chodzi, bo to - jak wspomniałem - Twoja sprawa
    na co wydajesz pieniądze, ale zauważ, że o ile w domu szkieletowym da
    się w cyklu dobowym regulować temperaturę, to w domu o sporej
    akumulacyjności cieplnej już nie za bardzo.

    Było o tym juz nie raz i jak przeszukasz archiwom grupy, to znajdziesz
    moc informacji na ten temat. Były nawet dokładne wyliczenia w oparciu o
    konkretne obserwacje.

    Nie pamiętam dokładnych wartości, ale dla dobrze ocieplonego murowanego
    domu spadek temperatury po wyłączeniu ogrzewania w całym domu byl tak
    nieznaczny, że nie warto się w coś takiego bawić, zwłaszcza, że potem
    musisz i tak dostarczyć stosunkowo sporą ilość ciepła, by uzyskać to, co
    było przed wyłączeniem źródła ciepła.

    Jak chcesz, by się ochłodziło w domu w krótkim czasie, to musisz nie
    tylko wyłączyć grzejniki, ale i otworzyć okno, żeby wychłodziły się
    jeszcze mury. Mury i strop z racji swej masy akumulują dużo ciepła i
    wychładzanie ich tylko po to, by było chłodniej w ciągu dnia, a potem
    nagrzewanie, by było znacząco cieplej, byłoby ekonomicznie
    nieuzasadnione - możesz pójść z torbami :-).

    Gdybyś miał dom szkieletowy, to zupełnie inna sprawa... wtedy da radę
    ogrzewanie wyłączać, czy zmniejszać na okres, kiedy Cię nie ma i
    załączać kiedy jesteś. Wówczas to ma sens ekonomiczny.

    Jeżeli chodzi natomiast o podłogówkę...
    Z tej grupy i z innych żródeł wiem, że samo jej rozgrzanie trwa kilka
    dni, wychładzanie również, zatem te Twoje założenia mówiące, że trzy
    godziny, to mit jakiś... :-), chyba, że masz tej podłogówki 3 m2...

    pozdr.
    robercik-us

  • 13. Data: 2010-10-09 13:40:57
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i8po0r$bd5$1@inews.gazeta.pl...

    > Oczywiscie masz racje jesli idzie o podlogowke. Zakladam jej bezwladnosc
    > na 3h+3h, ale pietro, a co najwazniejsze

    Ta podlogowka to pikus przy masie calego domu. Gdybys mial tam ze 20cm
    grubosci betonu to moze i mialoby to jakies decydujace znaczenie i nie licz
    na to, ze podlogowka po 3 godzinach od wlaczenia rozgrzeje Ci dom. Po tym
    czasie zauwazysz jej nieco wyzsza temp., do ogrzania domu jeszcze troche
    minie.
    W zeszlym roku robilem proby z wieczornym rozgrzewanie podlogi kiedy bylem
    na tzw. budowie. Kiedy wyjezdzalem robilo sie cieplej a kociol dalej
    pracowal na wyzszej mocy. Pozostawienie ogrzewania wlaczonego caly czas wg.
    moich obserwacji przy niemal 100% podlogowki jest znacznie bardziej
    ekonomiczne niz rozpalanie kotla na pelna moc przez godzine a o koszty chyba
    tu chodzi.

    - sypialnia, bedzie na
    > grzejnikach, wiec reakcja jest dosc szybka.

    I przez pare godzin w ciagu dnia ma sie wychlodzic o kilka stopni? Moze w
    czasie jakichs kosmicznych mrozow przez tydzien wyjety z calego roku, to juz
    mozna odpuscic sobie straty spowodowane wyzsza temp. w tych sypialniach jak
    ma sie w perspektywie wydanie tysiecy zlotych na te oszczednosci.

    > W sumie nie wiem co Cie tak martwi, bo moje doswiadczenia z domu
    > murowanego oraz szkieletowego sa w zasadzie podobne. I tu i tu po calym
    > dniu bez grzania jest zimno.

    To moze lepiej ocieplic dom?

    > Buduje dom murowany, wiec jaka mam alternetywe w Twojej wersji?

    Jak ekonomiczna alternatywa bedzie zwracajacy sie dziesieciolecia system
    oszczednosci ogrzewania domu to nikt Cie od uwielbienia gadzetow nie
    odwiedzie.

    Pozdro.. TK

  • 14. Data: 2010-10-09 19:44:04
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    RadekNet wrote:
    > Zastanawiam sie czego nie zrobie systemem xcomfort co zrobilbym
    > "tradycyjnym" systemem domu inteligentnego?
    > Xcomfort przekonuje mnie latwoscia w rozbudowie, a jako ze chce oprzec
    > system na roommanagerach sterowanych z PC to i obsluga bedzie z
    > kazdego komputera w domu.
    > W xcomfort chce na poczatek zrobic ogrzewanie - termostaty w kazdym
    > pomieszczeniu, kontaktrony w oknach itp. . Elektryke bede ciagnac w
    > ksztacie gwiazdy o mozliwie duzej liczbie oddzielnych obwodow, co
    > pozwoli mi pozniej tym latow sterowac jak bede rozbudowywal xcomfort.
> [...]

    skoro wybrales Xcomfort to nie musisz robic zadnego gwiazdzistego systemu,
    tylko ciagnac od punktu do punktu, bo sterowniki montujesz tam gdzie
    potrzeba.

    system jest wygodny (sam go mam u siebie), i ma + ze nie trzeba ciagnac
    dodatkowych przewodów, oraz to ze nie trzeba w ogóle przewodów do
    wylaczników :)

  • 15. Data: 2010-10-09 20:51:17
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 09-10-2010 o 00:15:07 RadekNet <w...@g...com> napisał(a):

> [...]
    Myślimy że zły, dużko kasy za bajery które szybko się znudzą

    > To, ze robie gwaizde to postanowione :)
    Kable możesz położyć a później zobaczysz co z tym dalej robić.

    > Sterowanie ogrzewaniem ma byc glowna funkcja systemu. Prowadzimy
    > nieregularny tryb zycia i wlasnie chodzi o to, zeby na godzine przed
    > powrotem do domu moc wyslac sms "wlacz ogrzewanie", albo "wlacz
    > c.w.u." ...
    Tak jak ci tu już powiedzieli, to jest nierealne, akumulacja domu
    murowanego w zasadzie nie daje szans takiej regulacji.
    Podam ci na moim przykładzie, do 168m2 pow użytkowej, mam wszędzie
    w pom mieszkalnych podłogówkę, a że nie mam jeszcze sterownika to
    obserwuję temp i steruję ręcznie, zeszłej zimy przy silnych mrozach
    wyłączałem piec o 23 a do rana 7 temp spadała mi o pół stopnia,
    taka mam bezwładność ogrzewania i domu. Tak że odpuść to sobie,
    możesz zrobic inaczej, kupić moduł sterowania przez sms-a
    i podłączyć go do pieca i sterować nim zdalnie, to w zupełności
    wystarczy, odpuść sobie indywidualne sterowanie pokoji czy obwodów.

    > Do tego bardzo fajna sprawa dla mnie jest przechodzenie domu w tryb
    > "dom pusty" - wylacza wszystkie zbedne odbiorniki pradu, obniza
    > temperature itd.
    Ale to mozna bardzo prosto uzyskać oczywiście podczas budowy domu,
    dzielisz instalację na kilka obwodów
    1. oświetlenie
    2. to co musi być stale załączone np alarm, zegar, nagrywarka itp
    i podłączasz to przez UPS-a
    3. To co chcesz wyłączać przy wyściu, czyli gnizdka żelazka,
    telewizor, piec w kuchni itp. Podłączasz to przez stycznik a sterowanie
    nim cigniesz do wyłącznika w wiatrołapie albo podłączasz pod alarm i po
    uzbrojeniu automatycznie sie wyłącza ten obwód
    4. Pompy, piec CO to warto mieć na osobnym obwodzie

    Dobrze jest jak każdy nobwód ma swoją własną różnicówkę, tak aby
    wywalenie jej nie wyłączało prądu w całym domu.

    Ja mam podobnie rozdzielone instalacje ale dodatkowo mam jeszcze
    podział na kodygnacje, w sumie mam 5 szaf rozdzielczych :)

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 16. Data: 2010-10-09 20:57:41
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    >Ale to mozna bardzo prosto uzyskać oczywiście podczas budowy domu,
    > dzielisz instalację na kilka obwodów

    popieram i dodam: centralne zamykanie/otwieranie rolet. Z tym ze moze głupio
    to zabrzmi bo takie znajomemu zrobiłem i wstyd sie przyznać nie mam tam ani
    pół tranzystora :)

    b.

  • 17. Data: 2010-10-09 22:02:02
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 9 Paź, 00:15, RadekNet <w...@g...com> wrote:

    > To, ze robie gwaizde to postanowione :)

    I bardzo dobrze :) Kable kosztuja grosze. Ja za 2,5mm2 placilem 1,5
    pln brutto / mb, a za 1,5mm2 - ok 1 pln / mb. Do kazdego punktu
    oswietleniowego mam pociagniety osobny kabelek (nie pamietam ile tych
    punktow ale chyba zblizylem sie do setki) i poszlo mi kabla za moze
    1,5k pln (wszystkich - lacznie z 1km UTP5, kablami alarmowymi,
    telewizyjnymi etc). Instalacje robilem sam wiec wyszlo mnie to tyle co
    wywiercenie z 1000-1500 dziurek pod tanie plastikowe uchwyty i
    zrobienie ~100-150 otworow widiowa otwornica ~6cm pod puszki. Tak
    tydzien roboty dla dwoch ludzi, 50 pln na wiertla, 50 pln na uchwyty,
    50 pln na otwornice, 50 pln na browary w czasie pracy ;-)

> [...]
    > nieregularny tryb zycia i wlasnie chodzi o to, zeby na godzine przed
    > powrotem do domu moc wyslac sms "wlacz ogrzewanie", albo "wlacz

    Kompletna bzdura. Totalna !! :) CWU to powinno byc caly czas cieple,
    ze jak wrocicie zziebnieci z nart to ma starczyc dla calej rodziny na
    gorace prysznice, czy nawet wanny, bez myslenia w czasie zjazdu
    "wlaczyc juz te grzanie cwu czy nie"? Bo to sie moze skonczyc
    tragicznie na stoku :-) . Zamiast inwestowac w naprawde glupie i
    niepotrzebne bajery - zainwestuj w ocieplenie baniaka CWU. Otul go
    dodatkowo 30-40cm welna mineralna i jego straty spadna na tyle, ze jak
    raz go zagrzejesz to cieply bedzie przez nastepny tydzien. I nie
    musisz sie bawic w jakies smieszne obnizanie temperatur!!!! Zawsze
    dziwi mnie, kto takie systemy nazywa "komfortowymi" ? Co jest
    komfortowym w tym ze musisz pamietac o tym zeby wysylac jakies SMSy
    zeby w domu miec ciepla wode w kranie ? Dla mnie samo wysylanie SMSow
    jest niekomfortowe. Nie lubie, za duzo czasu, cykania i kombinowania.
    Przyjezdzam do domu i ma byc cieplo, a nie ze trzeba sobie to cieplo
    zamowic SMSem.

    Siadz sobie na spokojnie i przemysl to co mowie. Chyba mentalnie mamy
    duzo wspolnego - ja jestem geekiem, od lat informatykiem,
    elektronikiem, lubie wszelaka automatyke, sam zreszta mam dom
    okablowany dosc niestandardowo, w kazdym skrzydle okna po dwa
    kontraktony (osobno uchyl + otwarcie), wszedzie duzo skretki, wszystko
    sterowane przez PLC. Brame wjazdowa i furtke mam otwierane na kilka
    roznych sposobow (na kod - zamek szyfrowy wbudowany w slupek,
    wbudowany wen czytnik RFID czyli bryloczek lub np. naklejka na
    telefonie, moge tez strzelic z pilota, czy otworzyc na klawiszu z
    domu / garazu). Ale sterowanie domu ogrzewanego podlogowka przez SMS
    to dla mnie czysty sajens fikszyn :) Poprostu kompletnie niepotrzebna
    rzecz! Zainwestuj polowe tego w lepsze ocieplenie baniaka CWU,
    ocieplenie domu - scian, dachu, lepszych okien. To da Ci wieksze
    oszczednosci (no bo chyba tylko i wylacznie o to chodzi w tym calym
    obnizaniu temperatur w czasie nieobecnosci) niz caly ten XComfort, a
    cieplo bedziesz mial NON STOP :)

    > Do tego bardzo fajna sprawa dla mnie jest przechodzenie domu w tryb
    > "dom pusty" - wylacza wszystkie zbedne odbiorniki pradu, obniza
    > temperature itd.

    Z ta temperatura to juz Ci napisalem:) Bzudra. Kupisz sobie kota albo
    psa i potem i tak Ci bedzie zal ta temperature obnizac, bo mu zimno w
    tylek bedzie ;-)) A "dom pusty" spokojnie zrealizujesz na PLC.
    Podepniesz sobie pod wybrane obwody, ktore mozesz wylaczyc w czasie
    nieobecnosci pod styczniki, podepniesz sobie pod niego zawory na
    glownym doprowadzeniu wody, zepniesz to wszystko z alarmem i bedzie
    wystarczylo uzbroic alarm i tez wszystko sie automatycznie wylaczy.

    > Nie mowie juz o sterowaniu oswieteniem, bo to w pewnym sensie jako
    > bajer traktuje, ale taki bajer fajny i przydatny, wiec tez to chce
    > miec.

    Ja PLC mam przede wszystkim z uwagi na oswietlenie. Piekna rzecz. W
    salonie mam bodaj 10 zrodel swiatla. Majac PLC robie sobie na tym
    dowolne sceny swietlne, sterowane z dowolnego klawisza, komputera,
    ipoda, czy nawet pilota podczerwieni. W piwnicy wrzucam gdzie chce na
    sufit czujke ruchu, podpinam jako wejscie do PLC i ustawiam ktore
    lampki maja sie wlaczac po wykryciu ruchu, na jaki czas etc. W
    lazience po wykryciu ruchu wlacza mi sie pompa cyrkulacyjna. Po zaniku
    pradu, cale oswietlenie mi sie wylacza, a po przywroceniu pradu -
    wlacza sie na chwile (zebym wiedzial, ze wrocilo) i spowrotem wylacza.
    Jednym dowolnym przyciskiem wlaczam uklad taki, jaki byl przed
    wylaczeniem pradu. Czyli jak wylacza mi prad to moge sobie isc na
    piwko i jak prad wlacza - oswietlenie jest wylaczone, costam
    oszczedzam :) Kazdym klawiszem moge sobie wylaczyc oswietlenie na
    pietrze lub nawet w calym domu! Przydatne jak idziesz spac, w sypialni
    sobie klikasz i wylaczasz wszedzie oswietlenie (z wyjatkiem np.
    niektorych podswietlen LEDowych, ktore nadaja polmrok - taki akurat
    jakby Cie glod w nocuy zlapal i trzeba bylo dojsc do kuchni :) Albo
    wychodzac, uzbrajasz alarm, a ten sam wylacza wszedzie oswietlenie +
    wlacza symulacje obecnosci domownikow + zmniejsza wentylacje
    (mechaniczna). To tylko kilka prostych linijek kodu :)

    > Moze doradzisz co tak praktycznie warto zrobic przez automatyke?

    Ja mam PLC przede wszystkim do oswietlenia. PLC Fateka z wszystkimi
    potrzebnymi modulami kosztowal mnie ok 3k pln. Ale robic to u mnie
    bedzie w przyszlosci m.in. jako sterownik podlewania ogrodka, czy
    nawet poprostu interfejs wlaczania/wylaczania lampek, czy otwierania
    furtki wejsciowej z laptopa, o ktorym pisales ;-) Fakt, na pewno
    trzeba wiecej sie naprogramowac, niz masz systemie "gotowym" typu
    xcomfort ale na 100% masz wieksze mozliwosci rozwoju tego.

    > Sterowac tym z kompa chce dla tego, ze jak juz jestesmy w domu to czas
    > spedzamy glownie na komputerze - po co wstawac do panelu dotykowego,
    > kiedy wszystko mozna wyklikac na laptopie? Myslac o systemie xcomfort
    > chcialem w salonie postawic komputer all-in-one, ktory  bylby
    > webserwerem i bramka gsm dla xcomfort a procz tego dzialal by jako
    > "sterownik" projektora do filmow, telefon internetowy itp. (TV nie
    > ogladamy).

    To po co tu wogole xcomfort, tylko jako sterownik ogrzewania ? Bez
    sensu. PLC ma wieksze mozliwosci!

    > Zdaje sobie sprawe, ze na PLC zrobie wszystko, a xcomfort moze mnie w
    > ktoryms momencie ograniczyc, ale ... czy PLC nie ograniczy mnie tym,
    > ze bede musial zlecac programowanie sterownikow?

    Programowanie PLC jest proste. Nawet bardzo proste. Jest tam sporo
    logiki, ktora trzeba opanowac, zeby sie swobodnie w tym poruszac. Ale
    w sieci jest wiele przykladow, z ktorych spokojnie sklecisz wszystko,
    co chcesz. Programowanie na drabinkach jest naprawde proste - ot
    ukladasz sobie graficznie co trzeba :) Ale rzeczywiscie mozg sie
    lasuje jak trzeba cos bardziej skomplikowanego wymyslec, bo to
    programowanie jest troche inne niz jakistam C, czy chocby perl.
    Skladniowo jest super proste. Ale logicznie trzeba sie sporo
    nakombinowac, zeby sensowny sposob rozwiazania jakiegos pomyslu
    wymyslec :-)

    Podsumowujac - w czasie budowy tez chcialem miec jak najwiecej
    bajerow. Czytalem rozne fora, grupy. Duzo ludzi nastawionych
    negatywnie do tych wszystkich nowoczesnych rzeczy. Albo stare zgredy i
    nie rozumieja, albo mlodzi i wybudowali bez bajerow, a teraz
    zazdroszcza? :) Teraz widze, ze czesciowo (czesciowo!!!!!) mieli
    racje. Niektore rzeczy (sterowanie ogrzewaniem!) olalem i jestem z
    tego b. zadowolony. Szkoda pieniedzy i czasu na indywidualne
    sterowanie temperaturami w kazdym pokoju osobno. Komfort dla mnie jest
    wtedy jak nie jestes niewolnikiem jakiegos systemu, ktory costam
    nadzoruje. Bo de facto Ty wtedy nadzorujesz system, a system tylko
    wykonuje co chcesz. To nie jest komfort! To jest niewolnictwo :)
    Niejeden jeszcze Ci tu napisze, ze funkcje w domu inteligentnym maja
    sens tylko jezeli rzeczywiscie w czyms pomagaja, zmniejszaja potrzebe
    wykonywania przez Ciebie jakichs powtarzalnych czynnosci. Niech ten
    inteligentny dom dba o to zeby w grzejnikach, czy podlogowce plynela
    odpowiedniej temperatury woda. Ale do tego wystarczy sterownik
    pogodowy za 200 pln albo PLC z trzema czujkami temperatury i dwoma
    wyjsciami do zaworu trojdrogowego, a nie wybujaly XComfort z kilkoma
    sterownikami pokojowymi :)

    Sie rozpisalem.. Napisz jeszcze ile dokladnie ten XComfort ma Cie
    docelowo kosztowac, zebys mogl zrealizowac "bajery" o ktorych pisalem
    wyzej. Nie orientowalem sie az tak mocno ale strzelam, ze to bedzie
    dobre kilkanascie, jak nie dziesiat, tysiecy PLNow :) Kup se PLC za 3k
    pln i zrobisz wiele wiecej :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2010-10-09 22:11:04
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 9 Paź, 14:42, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

> [...]
    > zasadzie podobne. I tu i tu po calym dniu bez grzania jest zimno.
    >
    > Buduje dom murowany, wiec jaka mam alternetywe w Twojej wersji?

    Ha ha. 3h+3h :) Mi po 24h przy -20st temperatura w ciagu doby po
    wylaczeniu ogrzewania spada moze o 0,7 stopnia :-) Drugie tyle trzeba
    czekac, zeby sie o te 0,7 spowrotem podniosla ;-) Zainwestuj w
    OCIEPLENIE!!! Ja mam 20cm styro na scianach, dom usytuowany
    odpowiednio wedlug stron swiata, male okna od polnocy, duze
    przeszklenia od poludnia, porzadnie ocieplone bramy, drzwi, porzadne
    okna i wentylacja mechaniczna z rekuperatorem. W to idz! Zadna
    inteligencja nie bedzie Ci potrzebna, bo cieplo bedziesz mial
    zawsze :) Zamiast zakladac na ten Twoj domek cudowne magnetyzery,
    lepiej najpierw zaklej dziure w baku, wiecej oszczedzisz i mniej sie
    nastresujesz, a i jezdzic na stacje bedziesz rzadziej :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2010-10-09 22:41:51
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    .googlegroups.com...
    On 9 Paź, 00:15, RadekNet <w...@g...com> wrote:

    >lazience po wykryciu ruchu wlacza mi sie pompa cyrkulacyjna.

    Ja do tak skomplikowanego zadania mam proste czujki PIR podlaczone
    rownolegle do pompy CWU. Co moge podpowiedziec amatorom takiego lub
    podobnego rozwiazania? Zwykla pompa CWU nie da rady, ma za mala wydajnosc.
    Wchodzi sie do lazienki, zdejmuje gacie a woda dalej zimna. Amatorom
    proponuje zakupienie mosieznej pompy CO za ok. 500zl, takie rozwiazanie jest
    cos warte, zwykla pompa cyrkulacyjna przy wiekszych odleglosciach nia
    gwarantuje komfortu korzystania z cieplej wody po wykryciu ruchu.

    Pozdro.. TK

  • 20. Data: 2010-10-10 08:22:50
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 00:41, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

> [...]
    > cos warte, zwykla pompa cyrkulacyjna przy wiekszych odleglosciach nia
    > gwarantuje komfortu korzystania z cieplej wody po wykryciu ruchu.

    A to zalezy przede wszystkim od instalacji :) Moja po 40 sekundach
    zapewnia ciepla wode w kazdym kranie w calym domu. No, w piwnicy
    trzeba czekac dluzej (bo dlugie zasilanie wyszlo) ale tam poki co nie
    uzywam i cyrkulacje piwnicy mam wylaczona (bo cyrkulacje tez mam na
    malym rozdzielaczu:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.