  • 21. Data: 2010-10-10 17:02:50
    Temat: Re: Dom inteligentny a Xcomfort
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 10.10.2010 00:11, Adam Szendzielorz pisze:

    > Ha ha. 3h+3h :) Mi po 24h przy -20st temperatura w ciagu doby po
    > wylaczeniu ogrzewania spada moze o 0,7 stopnia :-) Drugie tyle trzeba
    > czekac, zeby sie o te 0,7 spowrotem podniosla ;-)

    Tak gdzies wyczytalem. Nie mam doswiadczenia z podlogowka, ale mowicie
    sensownie. Hm...musze to przemyslec :)

    > Zainwestuj w
    > OCIEPLENIE!!! Ja mam 20cm styro na scianach, dom usytuowany
    > odpowiednio wedlug stron swiata, male okna od polnocy, duze
    > przeszklenia od poludnia, porzadnie ocieplone bramy, drzwi, porzadne
    > okna i wentylacja mechaniczna z rekuperatorem. W to idz! Zadna

    Mam sciany z welna 5 cm miedzy betonikami (20cm+5cm welny+10cm) i na to
    chce dac 15 cm styro. Do tego rekuperator z GWC, no i ta nieszczesna
    podlogowka, bo zona nie chce kaloryferow ;)

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 22. Data: 2010-10-10 17:17:19
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 09.10.2010 22:51, janusz_kk1 pisze:

> [...]
    > murowanego w zasadzie nie daje szans takiej regulacji.
    > Podam ci na moim przykładzie, do 168m2 pow użytkowej, mam wszędzie
    > w pom mieszkalnych podłogówkę, a że nie mam jeszcze sterownika to
    > obserwuję temp i steruję ręcznie, zeszłej zimy przy silnych mrozach
    > wyłączałem piec o 23 a do rana 7 temp spadała mi o pół stopnia,
    > taka mam bezwładność ogrzewania i domu. Tak że odpuść to sobie,
    > możesz zrobic inaczej, kupić moduł sterowania przez sms-a
    > i podłączyć go do pieca i sterować nim zdalnie, to w zupełności
    > wystarczy, odpuść sobie indywidualne sterowanie pokoji czy obwodów.

    Czy ja Cie dobrze rozumiem, ze najlepiej w przypadku otwartego parteru
    zrobic tylko 3 obwody podlogowki?
    1 - Kuchnia, salon, korytarz
    2 - Lazienka
    3 - Wiatrolap, pralnia
    Do tego jeden czujnik temperatury w salonie a roznice w temperaturach
    uzyskiwac recznie na rozdzielaczu?

    Moj zamysl byl:
    1 - Kuchnia
    2 - Salon
    3 - Korytarz
    4 - Wiatrolap
    5 - Pralnia

    A teraz tak - ile kosztuje dopiecie sterowania pokojowego do PLC? 180 zl
    glowica do regulacji przeplywu cieczy i 20 zl czujnik temperatury? No to
    przeciez bez sensu nie podpiac tego do systemu, kiedy kosztuje nas to
    600 zl (1000 zl w mojej wersji podzialu podlogowki) za instalacje na
    moim parterze + 800 zl pietro.

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 23. Data: 2010-10-10 17:40:11
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 10.10.2010 00:02, Adam Szendzielorz pisze:

    Ciesze sie, ze mam okazje rozmawiac z praktykiem. O okablowaniu nie
    dyskutuje, bo sie w pelni zgadzam a dziekuje za opis Twojej instalacji.

    > Kompletna bzdura. Totalna !! :) CWU to powinno byc caly czas cieple,

    Kazdy zbiornik cwu ma jakies straty. Wole czasem pomyslec (lub system
    zrobi to za mnie) niz grzac wode nonstop. Szczegolnie jak np. wyjade na
    weekend. Do tego cyrkulacja cieplej wody - czemu ma chodzic caly czas
    kiedy moze dzialac wtedy, kiedy jest potrzebna?
    Moje myslenie wynika moze z tego, ze cale zycie mialem tak, ze wracam z
    jakiegos wyjazdu i musze wpierw zadbac o cieplo w domu (domek na wsi
    opalany weglem).
    Sugestia o ekstremalnym ociepleniu zbiornika - bardzo dobra. Tak zrobie.

    > Siadz sobie na spokojnie i przemysl to co mowie. Chyba mentalnie mamy
    > duzo wspolnego - ja jestem geekiem, od lat informatykiem,
    > elektronikiem, lubie wszelaka automatyke, sam zreszta mam dom
    > okablowany dosc niestandardowo, w kazdym skrzydle okna po dwa
    > kontraktony (osobno uchyl + otwarcie), wszedzie duzo skretki, wszystko
    > sterowane przez PLC.

    Twoje rady sa wlasnie tym cenniejsze, ze nie dosc, ze masz taki system
    to rowniez lubisz "nowinki" :) Jak slysze, ze "po co ci to g... za
    ciezka kase" to nawet nie czytam posta dalej, bo na bank sie wypowiada,
    ktos kto nie ma pojecia o temacie.

    > Z ta temperatura to juz Ci napisalem:) Bzudra. Kupisz sobie kota albo
    > psa i potem i tak Ci bedzie zal ta temperature obnizac, bo mu zimno w
    > tylek bedzie ;-)) A "dom pusty" spokojnie zrealizujesz na PLC.
    > Podepniesz sobie pod wybrane obwody, ktore mozesz wylaczyc w czasie
    > nieobecnosci pod styczniki, podepniesz sobie pod niego zawory na
    > glownym doprowadzeniu wody, zepniesz to wszystko z alarmem i bedzie
    > wystarczylo uzbroic alarm i tez wszystko sie automatycznie wylaczy.

    O to mi wlasnie chodzi. Chyba sobie kupie prosty sterownik plc i
    poeksperymentuje na sucho z jego programowaniem.

    > Ja mam PLC przede wszystkim do oswietlenia. PLC Fateka z wszystkimi
    > potrzebnymi modulami kosztowal mnie ok 3k pln. Ale robic to u mnie
    > bedzie w przyszlosci m.in. jako sterownik podlewania ogrodka, czy
    > nawet poprostu interfejs wlaczania/wylaczania lampek, czy otwierania
    > furtki wejsciowej z laptopa, o ktorym pisales ;-) Fakt, na pewno
    > trzeba wiecej sie naprogramowac, niz masz systemie "gotowym" typu
    > xcomfort ale na 100% masz wieksze mozliwosci rozwoju tego.

    Ile wejsc/wyjsc powinien miec steronik, zeby w pewnym momencie nie
    natkac sie na "sciane"?

    > Sie rozpisalem.. Napisz jeszcze ile dokladnie ten XComfort ma Cie
    > docelowo kosztowac, zebys mogl zrealizowac "bajery" o ktorych pisalem
    > wyzej. Nie orientowalem sie az tak mocno ale strzelam, ze to bedzie
    > dobre kilkanascie, jak nie dziesiat, tysiecy PLNow :) Kup se PLC za 3k
    > pln i zrobisz wiele wiecej :-)

    Bardzo dobrze, ze sie rozpisales :) O kosztach nie ma co gadac, bo
    xcomfort malo nie wychodzi, a same sterowniki (ok. 3600 zl) to nie
    wszystko. Drogie sa czujniki, drogie sa elementy wykonawcze i za
    sterowanie przez PC tez trzeba placic oddzielnie. Wychodzi mi na to, ze
    z PLC zrobie wszystko co moglbym chciec duzo taniej niz w Xcomfort
    wersje podstawowa. Musze sie wglebic w temat PLC. Dzieki!

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com

  • 24. Data: 2010-10-10 18:01:43
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 19:02, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

    > Mam sciany z welna 5 cm miedzy betonikami (20cm+5cm welny+10cm) i na to
    > chce dac 15 cm styro. Do tego rekuperator z GWC, no i ta nieszczesna
    > podlogowka, bo zona nie chce kaloryferow ;)

    No ba, to masz piekne sciany, dom bedzie sie wychladzal tak wolno, ze
    zadne sterowanie godzinowe nie bedzie dzialalo - za wolne zmiany temp.
    w srodku :) A podlogowka to super sprawa. Przemysl podlogowke w calym
    domu - ja mam i bardzo chwale. A Ci, co maja podlogowke mieszana z
    kaloryferami prawie jak jeden mowia i pisza, ze drugi raz polozyliby
    podlogowke wszedzie.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 25. Data: 2010-10-10 18:12:50
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 19:17, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

> [...]
    > 2 - Lazienka
    > 3 - Wiatrolap, pralnia
    > Do tego jeden czujnik temperatury w salonie a roznice w temperaturach

    Nie mozesz zrobic trzech, petle max 70-80mb. Totalne maksimum to juz
    100mb ale lepiej zrobic wiecej mniejszych obwodow. W duzym salonie
    wyjda Ci 2-3-4 petle.

    > Moj zamysl byl:
    > 1 - Kuchnia
    > 2 - Salon
    > 3 - Korytarz
    > 4 - Wiatrolap
    > 5 - Pralnia

    Przydalby sie projekt, bo tak na oko to sobie mozesz tylko zrobic
    kuku :) Najpierw przeliczenie OZC (zapotrzebowanie na cieplo budynku i
    kazdego z pomieszczen osobno), a potem ew. projekt podlogowki na
    podstawie tych danych LUB ostatecznie wedlug kisanowych tabelek dobrac
    odpowiedni rozstaw w kazdym pomieszczeniu. Podlogowka sporo bledow
    wybaczy, lepiej minimalnie zagescic (bedzie mozna grzac czynnikiem o
    nizszej temp.).

    > A teraz tak - ile kosztuje dopiecie sterowania pokojowego do PLC? 180 zl

    Przy podlogowce sterownik pokojowy ? Po co ? :) Przy podlogowce i przy
    mocno akumulacyjnym domu sprawdza sie najlepiej sterowanie pogodowe,
    bo wtedy temperatura idaca na pokoje niejako wyprzedza to, co sie
    dzieje w srodku na podstawie temp. z zewnatrz. Przy sterowaniu
    pokojowym bedziesz mial wieksze wahania temperatury (w obie strony),
    byc moze czasem przegrzane, a czasem zbyt zimne pomieszczenia, niz
    przy sterowaniu pogodowym. Wyobraz sobie mrozna noc - piec chodzi na
    maksa, pompuje sobie to cieplo w podlogowke. Nastaje dzien, wychodzi
    slonce, robi sie cieplo. Sterownik pokojowy po np. 2-3h wykrywa
    osiagniecie ustalonej temperatury i wylacza (czy tam "przygasza"
    piec). Ale podlogowka jeszcze przez pare godzin bedzie oddawac cieplo,
    ktore napompowales do niej w nocy. Zrobi sie za cieplo. A sterowanie
    pogodowe mogloby wylaczyc lub zmniejszyc zrodlo ciepla juz w momencie
    jak wyjdzie slonce i zrobi sie na dworze troche cieplej. Czyli jest
    szybsze od sterowania pokojowego nawet o pare godzin :)

> [...]
    > przeciez bez sensu nie podpiac tego do systemu, kiedy kosztuje nas to
    > 600 zl (1000 zl w mojej wersji podzialu podlogowki) za instalacje na

    Bo podpinanie jakichkolwiek sterownikow, termostatow, indywidualnego
    sterowania do podlogowki i takiego domu nie ma ZADNEGO sensu :)
    Ustawiasz podlogowke raz w zyciu i jedyne co sie zmienia to
    temperatura jaka idzie w ta podlogowke - a steruje nia sterownik
    pogodowy. Robisz raz i zapominasz na wieki, w kazdym pokoju masz tak
    cieplo jak sobie ustawiles. Proporcjonalnie - w sypialni chlodniej, w
    salonie cieplej. Niezaleznie od temp. na zewnatrz.

    Gdybys budowal kanadyjczyka z np. ogrzewaniem powietrznym, gdzie
    praktycznie nie ma akumulacji ciepla, a obnizenie, czy zwiekszenie
    temperatury o kilka stopni to ledwo kilka/nascie minut, to bylby sens!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 26. Data: 2010-10-10 18:28:48
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 10 Paź, 19:40, "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)"
    <r...@p...com.pl> wrote:

> [...]
    > weekend. Do tego cyrkulacja cieplej wody - czemu ma chodzic caly czas
    > kiedy moze dzialac wtedy, kiedy jest potrzebna?

    Cyrkulacja to najwiekszy wysysacz ciepla i jej stanowczo nalezy uzywac
    tylko i wylacznie jak jest potrzebna. Ja zaluje, ze rurki z cieplej
    wody dalem tylko w otuline ~9mm i czesciowo w posadzkowy styropian.
    Powinno sie je umieszczac w srodku 10-12cm klocka styropianu - wywalac
    kanaly jak pod kanalizacje i *bardzo starannie* izolowac, wtedy straty
    bylyby bardzo male i kombinacji z automatyka mniej :) Jak wyjedziesz
    na weekend to przed wyjazdem pewnie bedziesz sie chcial umyc, wykapac,
    wiec musisz ten zbiornik tak czy siak nagrzac. Jak go opatulisz bardzo
    dokladnie gruba warstwa izolacji (tutaj zadne wartosci grubosci
    ocieplenia nie sa przesadzone, bo to bedzie kosztowalo doslownie
    "grosze" - 40-50-60cm. Czemu nie ? Zbudowac "obudowe" z taniutkiego
    styropianu, a w srodek napchac troche welny. Taki zbiornik bedzie sie
    wychladzal tak wolno, ze po wylaczeniu jego grzania jeszcze w
    poniedzialek bedziesz mogl zazyc cieplej kapieli :-) Standardowo
    zbiorniki ocieplone ~5cm pianka maja straty na poziomie paru kWh /
    dobe, po ociepleniu kilka razy mniej :-)

    > Moje myslenie wynika moze z tego, ze cale zycie mialem tak, ze wracam z
    > jakiegos wyjazdu i musze wpierw zadbac o cieplo w domu (domek na wsi
    > opalany weglem).

    W ciagu ostatniego tygodnia rozpalalem kominek (z plaszczem - grzeje
    mi podlogowke) RAZ - dwa dni temu! Palilo sie ok 6-8h, dokladalem
    ledwo 3 razy (ale palilem mocno zeby sie szybko bufor naladowal).
    Przez ostatnie noce temperatura spada do 0st C (dzisiaj bylo prawie -2
    st C). A w domu mam caly czas cieplo! :) Jutro znowu rozpale i to
    powinno wystarczyc na kolejne pare dni temperatur 0-12stC (noc-
    dzien) :-) Oczywiscie niczym innym w tym czasie nie dogrzewam..

> [...]
    > to rowniez lubisz "nowinki" :) Jak slysze, ze "po co ci to g... za
    > ciezka kase" to nawet nie czytam posta dalej, bo na bank sie wypowiada,

    :)

    > O to mi wlasnie chodzi. Chyba sobie kupie prosty sterownik plc i
    > poeksperymentuje na sucho z jego programowaniem.

    Jak kupisz jakas tania uzywke z allegro to spoko. Jak masz zaplacic
    pare stowek to lepiej juz kup docelowego PLC - ja polecam Fateka!
    Latwo go rozbudowac o kolejne wejscia/wyjscia, co w przypadku
    wiekszosci tanszych PLCkow jest niemozliwe.

    > Ile wejsc/wyjsc powinien miec steronik, zeby w pewnym momencie nie
    > natkac sie na "sciane"?

    Do Fateka mozesz podpiac kilka modulow wejsc/wyjsc. Ja mam w tej
    chwili ok 70-80 wejsc i kolo setki wyjsc :)
    Tu masz cennik multiprojekta ktory jest chyba jedynym dystrybutorem w
    PL:

    http://bamkom.ovh.org/cennik_FATEK_02_2009.pdf
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 27. Data: 2010-10-10 18:33:19
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i8ssh5$5h4$1@inews.gazeta.pl...

    > Czy ja Cie dobrze rozumiem, ze najlepiej w przypadku otwartego parteru
    > zrobic tylko 3 obwody podlogowki?

    To zalezy od konkretnej sytuacji, sa pewne ograniczenia w ukladaniu petli.

    > Moj zamysl byl:
    > 1 - Kuchnia
    > 2 - Salon
    > 3 - Korytarz
    > 4 - Wiatrolap
    > 5 - Pralnia

    Pewnie dobrze tylko do jednego pomieszczenia nie koniecznie idzie jedna
    petla.

> [...]
    > przeciez bez sensu nie podpiac tego do systemu, kiedy kosztuje nas to 600
    > zl (1000 zl w mojej wersji podzialu podlogowki) za instalacje na moim

    Cala rzecz w tym, ze przeplywy regulujesz raz, zamykasz w szafce rozdzielacz
    i wiecej do tego nie podchodzisz. Nie wiem czym tam zamierzasz grzac, ale
    generalnie temp. pomieszczen z grubsza reguluje sie temp. zasilania a nie
    przymykaniem glowic. Do podlogowki sterowanie pogodowe wydaje sie wrecz
    koniecznoscia.

    Pozdro.. TK

  • 28. Data: 2010-10-10 18:41:24
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl> napisał
    w wiadomości news:i8sts1$9th$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > rowniez lubisz "nowinki" :) Jak slysze, ze "po co ci to g... za ciezka
    > kase" to nawet nie czytam posta dalej, bo na bank sie wypowiada, ktos kto

    Jak piszesz, ze podstawowym zadaniem calego systemu ma byc sterowanie
    ogrzewaniem to nie dziw sie, ze co niektorzy, zwolennicy czy nie pisza: "po
    co Ci to g..o za taka kase?" Ktos kto ma pojecie w temacie wlasnie tak Ci
    napisze. Nie zauwazylem, zeby ktos tu krytykowal czyjes hobby a co niektorzy
    nie instaluja tego wlasnie dla tego, ze wiedza czego chca. Kiepski to
    argument, ze jak sie nie ma to sie nie wie bo czesto sie nie ma bo sie wie.

    Pozdro.. TK

  • 29. Data: 2010-10-10 18:48:29
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    .googlegroups.com...

    >A to zalezy przede wszystkim od instalacji :)

    A to jest oczywiste.

    >Moja po 40 sekundach
    >zapewnia ciepla wode w kazdym kranie w calym domu.

    Moja wlasnie nie, niestety pierwsza lazienka ponad 14m od zasobnika robi
    swoje.

    >No, w piwnicy
    >trzeba czekac dluzej (bo dlugie zasilanie wyszlo) ale tam poki co nie
    >uzywam i cyrkulacje piwnicy mam wylaczona (bo cyrkulacje tez mam na
    >malym rozdzielaczu:)

    Ja mam cyrkulacje podciagnieta pod sama baterie, przeplyw moge regulowac
    zaworami na kazdej "nitce". Odkrecam zawor i wode mam po sekundzie.

    Pozdro.. TK

  • 30. Data: 2010-10-10 18:50:34
    Od: "RadekNet (www.rejsy-czartery.com)" <r...@p...com.pl>

    W dniu 10.10.2010 20:01, Adam Szendzielorz pisze:

> [...]
    > domu - ja mam i bardzo chwale. A Ci, co maja podlogowke mieszana z
    > kaloryferami prawie jak jeden mowia i pisza, ze drugi raz polozyliby

    Tak na dobra sprawe tylko w garazu chcialbym miec grzejnik (czasami w
    zimie fajnie miec +15 a nie +3) oraz zastanawialem sie nad sypialnia,
    ale zona krzyczy, ze podlogowka wszedzie, bo miejsca szkoda ;)
    Podobno 100% podlogowka to mniejsze skomplikowanie instalacji grzewczej?
    Czy to nie ma znaczenia przy kotle na ekogroszek?

    Pozdr.
    --
    Radek Wrodarczyk
    www.rejsy-czartery.com