  • 1. Data: 2020-08-14 21:30:19
    Temat: Domy z przed 100 lat
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    Wrzucam jako ciekawostkę screen z katastru gdzie widać
    jak ponad 100 lat temu dom budowano przyłączając do
    drugiego domu. Ni dziwnego, że jak z tej układanki wyjmie
    się jeden klocek to reszta może się sypać.
    https://ibb.co/VQhSYcY

    K.

  • 2. Data: 2020-08-14 23:56:52
    Temat: Re: Domy z przed 100 lat
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Kadar Oszmanski napisał:

> [...]
    > drugiego domu. Ni dziwnego, że jak z tej układanki
    > wyjmie się jeden klocek to reszta może się sypać.

    Obrazek fajny (urzędnicy się postarali), ale niewiele
    z niego wynika w sprawie konsekwencji wyjmowania klocków.
    Tak jak wcześniej pisałem, w takich układach ważna jest
    nie tylko geometria, ale sposób budowy i materiały.
    Wyjęcie jednego klocka nie musi oznaczać posypanie się
    reszty, bo rzadko zależą one od siebie mechanicznie,
    choć i to się zdarza. Natomiast zwykle zostaje rozdarta
    rana, którą widziałem choćby na Calle Morales. W takich
    razach trzeba wejść w porozumienie z sąsiedem, by z
    miejsca po wyjętym klocku ranę opatrzeć. Wtedy nie
    będzie się lać ani sypać.

    Bardzo ciekawe są rejestru katastralne czy inne księgi
    wieczyste opisujące śródziemnomorskie nieruchomości.
    Zwłaszcza te starsze, a nie jakąś stuletnią świeżyznę.

    Nieruchomość obejmująca dwie budowle po obu stronach
    ulicy, to nic nadzwyczajnego. Czasem wiąże je korytarz
    przebiegający w poprzek ulicy, gdzieś na wysokości
    pierwszego piętra. Jak trzeba, to skośny i ze schodami,
    żeby dopasować się do poziomów podłóg. Nasi geodeci by
    od tego dostali drgawek, bo podział na poziomie gruntu
    nie musi się pokrywać z podziałem na wyższych piętrach.
    Znajomi trafili w Neapolu na miejscówkę, z której dało
    się przetunelować czasoprzestrzennie do ponieszczenia,
    które znajdowało się w niszy na chórze sąsiedniego
    kościoła, zamurowanej gdzieś w późnym renesansie.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2020-08-15 01:13:32
    Od: collie <c...@v...pl>

    W piątek, 14.08.2020 o 21:30, Kadar Oszmanski napisał:

    > Domy z przed...

    Sprzed. Przynajmniej przy radosnym tworzeniu tytułów warto sięgać po
    słownik ortograficzny, bo to w oczy kole bez otwierania. Suwerenie.

  • 4. Data: 2020-08-15 08:24:47
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 15.08.2020 o 01:13, collie pisze:

    > Sprzed. Przynajmniej przy radosnym tworzeniu tytułów warto sięgać po
    > słownik ortograficzny, bo to w oczy kole bez otwierania. Suwerenie.

    Coś mi świta, że forma "z przed" była uważana za poprawną ileś tam lat
    temu. Wg mnie to nawet wpisuje się w temat domu sprzed 100 lat ;)