  • 31. Data: 2020-08-26 12:57:55
    Temat: Re: Gdzie kupić drewno? Drewno, nie g....
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 26 sierpnia 2020 12:43:18 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:
> [...]
    niestruganych sosnowych ale suszonych.

    > Nie zaprzeczam. Napiszę tylko że w małym tartaku w okolicy zapłaciłem
    > dopiero co 680zł/m3 brutto za "deski budowlane".

    U nas w zależności od tartaku:
    100-1200zł/m3 zrobią deski heblowane pod wymagany wymiar
    Robią nawet 10-20szt. Ostatnie moje zamówienie to 20szt desek 2,5m długich, 20cm
    szerokich, 2cm grubych
    Tyle tylko że to deski z drzew które jeszcze miesiąc temu w lesie rosły

  • 32. Data: 2020-08-26 21:31:45
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.08.2020 12:57, Kris wrote:
    > Tyle tylko że to deski z drzew które jeszcze miesiąc temu w lesie rosły

    Ja kupuje tylko mokre drewno (jeżeli mam dopłacić do suchego) i takie
    tnę i skręcam. Nie widzę sensu w czekaniu i dopłacaniu do tego.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 33. Data: 2020-08-26 22:15:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Ja kupuje tylko mokre drewno (jeżeli mam dopłacić do suchego) i takie
    > tnę i skręcam. Nie widzę sensu w czekaniu i dopłacaniu do tego.

    A mówią, że jak mokre, to się samo skręca.

    --
    Jarek

  • 34. Data: 2020-08-26 23:25:06
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 26 sierpnia 2020 05:57:56 UTC-5 użytkownik Kris napisał:
> [...]
    szerokich, 2cm grubych
    > Tyle tylko że to deski z drzew które jeszcze miesiąc temu w lesie rosły

    Miesiac to dosc czasu aby wysuszyc do sensownej postaci.
    No chyba ze nie suszone.
    Na konstrukcje czegos sie nadaja. Na mebelek, drzwi nie bardzo...

  • 35. Data: 2020-08-27 09:45:33
    Od: m...@s...com

    Deep inside the Matrix, convinced that Tue, 25 Aug 2020 11:57:20 -0700
    (PDT) is the real date, s...@g...com has written something quite
    wise. But (s)he wasn`t the one.

    [ciach]
    >Wiec musisz oddzielic te drewniane celebryctwo od normy.

    Zdaję sobie sprawę z rozdźwięku między hobbystami z youtuba a szarą
    rzeczywistością, zresztą ci ludzie których oglądam większość rzeczy
    robią z drewna iglastego, szlachetniejsze gatunki mają w niewielkich
    ilościach i nie wykorzystują ich do byle czego. Chodziło mi o to czy
    są u nas miejsca gdzie ktoś kto chce podłubać może pójść i kupić sobie
    kawałek drewna, niekoniecznie szlachetnego, ale w przyzwoitej jakości,
    bez przerzucania kilkudziesięciu listew wyglądających jak korkociągi
    żeby znaleźć dwie proste (przerabiane osobiście :P)

    >No i tak jak u nas, niby debina droga i trudno znalezc deski ale do palenia w piecu
    relatywnie latwo i niedrogo mozna kupic. Tyle ze juz polupane.
    [ciach]
    >Policz sobie jak takim trakiem natnie 5-10 desek na godzine to ile sama robocizna
    doda do ceny deski.

    Hej, nigdzie nie napisałem, że chcę za darmo :P
    Jak wyżej, ciekaw jestem czy są miejsca gdzie dłubaczek - hobbysta
    może się zaopatrzyć w parę kawałków drewna bez bycia ofukanym że
    przeszkadza w dużych zleceniach :)
    W UK jest przynajmniej jeden sklep ze ścinkami drewna...

    >Secundo: U nich dosyc tania jest sklejka. I maja jej duzy wybor.

    A u nas nie dość że droga, to jeszcze jak postoi chwilę robi się z
    niej śmigło :/

    [ciach]
    >Oni tam mase rzeczy ze sklejki robia. I albo korzystaja z tego co na niej juz jest
    (jakis dąb, buk, czeresnia, orzech) albo sami oklejaja. To sie tyczy masy projektow
    ktorymi sie nikt na jutubie nie chwali.

    Może się i nie chwalą, ale widać że robią, przyzwoita sklejka to fajny
    materiał.

    >Tertio:
    >W polsce w markecie dobrego drewna nie znajdziesz. Ani miekkiego ani twardego.
    >Jak cos tam znajdziesz to drogie okrutnie (np. progi debowe albo klejonke sosnowa).
    >Na okazjonalny projekt sie nada, ale tanio nie bedzie.

    Właśnie dlatego zacząłem ten wątek :)

    >Quatro:
    >Jak chcesz sobie podlubac ale w wiekszej ilosci drewna to musisz udac sie do
    tartaku.

    ...i najlepiej jeszcze podsuszyć to co się kupi u siebie. Aż tak
    wielkich projektów nie miałem na myśli, bardziej właśnie chodziło o
    ilości hobbystyczne...

    >U nas troche ich jest i cos tam ci sprzedadza jak zagadasz. Ale sie naszykuj ze moga
    byc nieco zmierzli jak przyjdziesz i powiesz ze chesz 10 desek sosny albo dwie debu.

    ...i takie miejsca, w których nie będą prychać :)

    [ciach]

    >I na koniec:
    >U nas jest kultura drewna. Tyle ze tego drewna do recyklingu duzo nie ma.
    >I ta kultura jest taka sama jak gdzie indziej.

    Czyli morze konsumentów którym jest wszystko jedno i garstka tych
    którym nie jest :)

    >Tu na grupie ci beda pisac ze ktos tam gdzies stara debine ze stodoly mial i cos tam
    zrobil ale to takie pitolenie jak wodnika szuwarka.
    >Takie cos robia artysci dla specyficznych klientow.

    Albo hobbyści dla siebie, ale oni nie potrzebują całej stodoły :P

    >Tu ci chlopaki napisza jakies opowiesci z boru i mchu ze ktos tam cos robi ale jak
    sam bys sprobowal to sie okaze ze sie trzeba natyrac zeby taka stodole rozebrac i sie
    nie tylko robia koszty ale i mozna wtopic bo nie kazda stodola ktora ktos sie che
    pozbyc jest zdrowa. Wiesz, trend jest raczej odwrotny, jak ktos sie czegos pozbywa to
    albo jest to zaniedbane albo juz w takim stanie ze nie ma co wybierac.

    Norma.

    >I w sumie w stanach jest podobnie. Bo tam buduje sie z sosny czy swierku a nie z
    debu. Caly framing czy podlogi to albo miekkie klocki albo sklejka/osb.

    Taka kultura, zresztą w samych materiałach nie ma nic złego. Drewno
    jest kłopotliwe, a tu masz coś co przynajmniej w założeniu jest
    stabilne, jednorodne i powtarzalne. Ciekawa jest ta różnica w
    traktowaniu sklejki, u nas, mam wrażenie, jest ona traktowana jak
    materiał szlachetny, a tam jako tani budowlany.

  • 36. Data: 2020-08-27 09:49:11
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 26.08.2020 22:15, Jarosław Sokołowski wrote:
    > A mówią, że jak mokre, to się samo skręca.

    Nie wiem co masz na myśli. Poskręcanie ze sobą mokrego drewna (świeżego)
    gwarantuje że belki, kantówki, deski się nie powykręcają. Nie trzeba
    jeździć, szukać, przebierać i przepłacać. Jak robisz ławkę, huśtawkę,
    stół czy domek na drzewie to taka konstrukcja jak nie będzie stała w
    wodze czy w ziemi, to będzie schnąć nawet z deszczami po drodze. Po
    miesiącu impregnujesz, malujesz a na przyszłą wiosnę dociągasz śruby i
    wkręty po zimie.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 37. Data: 2020-08-27 11:00:47
    Od: Kadar Oszmanski <o...@g...com>

    czwartek, 27 sierpnia 2020 o 09:49:13 UTC+2 Mateusz Bogusz napisał(a):
    Zdaje się, że na tej zasadzie są robione belki konstrukcyjne do budownictwa.
    Ostrugane, wyszlifowane klei się i na koniec jeszcze raz szlifuje
    (gładkie jak cholera). Takie belki są proste i widziałem nigdy, żeby kiedykolwiek
    jakaś się wypaczyła. Różnica jest taka, że klei się wysuszone ale jednolite
    wysuszone po zamocowaniu w jakimś środowisku potrafiły się poskręcać jak
    sznurek.
    K.

  • 38. Data: 2020-08-27 11:36:43
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-08-27 o 02:00 -0700, Kadar Oszmanski napisał:
> [...]
    > klei się wysuszone ale jednolite wysuszone po zamocowaniu w jakimś
    > środowisku potrafiły się poskręcać jak sznurek.

    Właśnie po to się klei kilka lub kilkanaście plasterków belki razem -
    jeśli któremuś z elementów przyjdzie do głowy się skręcić, to koledzy
    go przytrzymają (albo skompensują, jeśli inni będą chcieli skręcać się w
    przeciwną stronę). Monolityczne drewno to inna para kaloszy, i ma to do
    siebie że lubi się skręcać i pękać wzdłuż.

    Mateusz

  • 39. Data: 2020-08-27 12:04:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Właśnie po to się klei kilka lub kilkanaście plasterków belki razem -
    > jeśli któremuś z elementów przyjdzie do głowy się skręcić, to koledzy
    > go przytrzymają

    Podejście dialektyczne, znane od starożytności:

    [...]Niby Grecy nazwali to "dialektykom". Tyz piknie. "Dialektyke"
    mozes uwidzieć gołym okiem, kie Jasiek, Władek i Józek sóm jest
    przynapici. Kie sie Jasiek przynapije, to go gorzałka ciągnie w dół.
    Kie sie Władek przynapije, to go gorzałka ciągnie na bok. A Józka
    zaś gorzałka ciągnie do zadku. Kie sie najdóm syćka pijani, to sie
    poobłapiajom i trzymajóm wroz. Tak se idóm. I choć kozdy z osobna
    ni moze sie na nogach utrzymać, to razem się trzymajom. Idom
    śpiewajęcy sobie samym na sprzycność. I to się nazywo "pojednaniem
    w sprzycności". Jędrek z Pyzówki to wywiódł jako tyn Heraklit.[...]

    --
    Jarek

  • 40. Data: 2020-08-27 13:43:00
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 26 sierpnia 2020 23:25:08 UTC+2 użytkownik s...@g...com napisał:
    ylko że to deski z drzew które jeszcze miesiąc temu w lesie rosły

    > Miesiac to dosc czasu aby wysuszyc do sensownej postaci.
    > No chyba ze nie suszone.

    Wygląda to tak że drewno świeżo po ścięciu wjeżdża do tartaku i tam albo od razu
    przerabiane na dechy alebo kilka/kilkanaście dni kłody lezą
    Zdarzało mi się dechy kupować że było widać ze dosłownie tego dnia z traka zeszły.
    Czasami uda się trafić takie co z tydzień na placu poleżały
    Na 4 okoliczne tartaki tylko jeden ma suszarnię ale akurat ten detalistom nie
    sprzedaje.
    Gadałem z właścicielem jednego z tych tartaków to mówi ze dziennie 3 transporty
    drewna przerabiają i robią na bieżąco- to co z lasu na tartak wjedzie to idzie na
    trak tyle zamówień maja.
    Szukałem swego czasu dostawcę suchych desek to najbliższego znalazłem 160km od mojej
    miejscowości
    Przymierzam się wiec do budowy wiaty że by nakupić dech, pookładać tam i niech
    chociaż z pół roku poleżą te co zacznę coś z nich tworzyć