  • 1. Data: 2009-05-01 13:47:03
    Temat: Glicynia, Wisteria
    Od: "dexth" <d...@i...pl>

    http://www.ogrodkroton.pl/TSI/towar.677.wisteria.htm

    Mam zamiar takie cos kupic. Czy ktos ma doswiadczenie z ta roslina?
    Chcialbym ja posadzic przed gankiem, sciana z tynkiem wapiennym bez okna o
    wymiarach 3 x 3 metra, nad tym dach na ktory moze sie wspinac. Czy trzeba
    jej jakias drabinke zrobic, jakies listwy, haki do sciany dac, czy po prostu
    sama sie do sciany bedzie przyczepiac?

    pozdr dexth

  • 2. Data: 2009-05-01 18:47:19
    Temat: Re: Glicynia, Wisteria
    Od: Bbjk <b...@q...pl>

    dexth pisze:

> [...]
    > jej jakias drabinke zrobic, jakies listwy, haki do sciany dac, czy po prostu

    Nie będzie się sama przyczepiać.
    Musi mieć mocne i stabilne podpory, bo tworzy silne, wijące się pędy i
    ma dużą masę. U nas rośnie przywieziona w Włoch, około dziesięcioletnia.
    Zadusiła starą gruszę, wpełza na dach, podważa dachówki, owija się wokół
    rynny (przycina się ją w tych miejscach kilka razy w roku, bo ma ochotę
    zdemolować dom). Ma bardzo dużą siłę i jest niesłychanie ekspansywna.
    Nagrodą są piękne kwiaty, pachnące liliowe grona, w zeszłym roku była
    cała nimi obsypana, tworzyły jasnofioletową kopułę z wiszącymi soplami.
    Mamy też dwie małe zasadzone rok temu koło drewnianej altany, na razie
    są to długie pojedyncze pędy, jeszcze nie kwitną w tym roku.

    --
    Basia

  • 3. Data: 2009-05-02 05:34:02
    Od: "michalek" <m...@g...com>

    "dexth" <d...@i...pl> wrote in message
> [...]
    > jej jakias drabinke zrobic, jakies listwy, haki do sciany dac, czy po
    > prostu sama sie do sciany bedzie przyczepiac?

    A ja sie dołaczę z pytaniem a'propos glicynii.
    Widziałem zdjęcia glicynii poprowadzonej w formie drzewa.
    Ile lat trzeba, żeby taka forme otrzymać.
    Ponieważ ma takie silne przyrosty to "ciągnie" ją raczej
    w długość niż w grubość.
    Widziałem w naturze kilka roślin poprowadzonych w jednej
    wspólnej "rurce" z siatki o średnicy około 30cm i wysokości
    ok. 2m ale to nie jest to, bo to składa się z kilku cienkich pni
    a nie jednego grubszego.
    Macie jakieś sugestie albo doświadczenia?

  • 4. Data: 2009-05-02 08:50:09
    Od: "dexth" <d...@i...pl>

    Użytkownik "Bbjk" <b...@q...pl> napisał w wiadomości
    > dexth pisze:
    [............]
    Ladnie to wszystko wyglada na zdjeciach, ale trzeb abedzie troche wysilku w
    to wlozyc. Jak ktos mialby jakies zdjecia z okresu zimowego, kiedy nie
    kwitnie i nie ma lisci to prosilbym moze na priva. Chcialbym sie podpatrzyc
    jakie mozna zastosowac podpory.

    dzieki
    dexth

  • 5. Data: 2009-05-04 15:46:06
    Od: "atman" <r...@w...pl>

    Użytkownik "dexth" <d...@i...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jej jakias drabinke zrobic, jakies listwy, haki do sciany dac, czy po
    > prostu sama sie do sciany bedzie przyczepiac?

    Glicynia jest bardzo ekspansywna to fakt.
    U mnie, na głębokim wschodzie jeszcze śpi.
    Co roku przyrasta intensywnie co cieszy
    ale na pierwsze kwiaty muszę czekać jeszcze 5 lat
    /3 lata temu posadziłem/.
    Pomysł z siatką ograniczającą wykorzystam ;)
    Swoje dwie glicynie dwa lata temu sadziłem przy starej śliwie -
    jak dotąd wszystko jesty w porządku. Jakby co to przytnę.