  • 101. Data: 2023-08-18 16:04:17
    Temat: Re: Indukcyjny piec CO
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Teoria producenta pompy jest nieco inna. Nie wykluczam, że masz rację w
    > przypadku innych pomp - moje doświadczenie jest w tej materii
    > ograniczone do tego, co sam montowałem. W kontekście mojej pompy
    > konsultowałem temat z producentem i ten zapewniał, że w przypadku
    > otwarcia zaworu Exogel pompa opróżni się grawitacyjnie.

    Zależy od konkretnego modelu PC. Są takie w których grawitacyjnie nie da
    się opróżnić układu.

    > Raz się przydało - parę dni nie było prądu, pod zaworem za PC zrobiła
    > się spora kałuża lodu. Jak prąd wrócił to uzupełniłem obieg CO i
    > wszystko ruszyło bez żadnych problemów.

    > Moja chińska zaciskarka zaciska bardzo ładnie. Również pex32, bo taki
    > właśnie mam na dolocie do PC. Nic nie cieknie, 100% sukcesu. Fakt,
    > trzeba nieco siły, a zaciskanie w trudnych miejscach bywa niekomfortowe
    > za sprawą metrowych rączek, ale dla zaciśnięcia kilku złączek więcej
    > nie trzeba.

    Nie zrozumiałeś moich intencji. Po prostu taniej jest kupić zgrzewarkę
    niż zaciskarkę ręczną, którą nie zawsze się da podejść i przy PEX32 jest
    to mordęga oraz nie do końca pewność poprawnego zaciśnięcia.
    Zwróć uwagę, że profesjonalne firmy produkujące szczęki zaciskowe oraz
    zaciskarki ręczne nawet nie próbują robić szczęk do zaciskania PEX-ów od
    26 w górę, a często bywa też i tak, że nawet nie ma szczęk do PEX26
    Ponadto złączki PP są kilkakrotnie tańsze od złączek PEX.

    > Więc wybacz, szanuję Twoje zdanie i rozumiem, że nie można psuć rynku,
    > ale Twoje obawy uważam za technicznie nieuzasadnione. Co nie znaczy, że
    > krytykuję PP - nigdy nie używałem, więc trudno mi się wypowiedzieć.

    Wyobraź sobie, że posiadam 2 zaciskarki ręczne mechaniczne (jedną
    firmową i jedną chińską), jedną zaciskarkę ręczną z hydrauliką oraz 5
    zaciskarek firmowych elktro-hydraulicznych i elektro-mechanicznych.
    Uwierz mi, że wiem o czym piszę.
    Jak zastosujesz chińskie złączki w których tuleje są wykonane z
    cieniutkiej blachy to ręcznie zaciskarką mechaniczną jeszcze da się z
    trudem zacisnąć. Ale jak zastosujesz porządny, firmowy system z tulejami
    z grubej blachy np. Henco to zapomnij, abyś prawidłowo zacisnął PEX32, a
    i z 26 już są problemy.
    Jedynie daje radę ta ręczna z hydrauliką, tyle, że ona kosztowała trochę
    więcej niż 200zł.

    > Ale wiesz, że PC podłącza się do instalacji za pomocą grubo
    > izolowanych, półtorametrowych, gumowych rurek? Tego wymagają
    > producenci, stoi zresztą w instrukcji montażowej do pompy. Chodzi m.in.
    > o komfort akustyczny, coby kaloryfery nie buczały podczas mrozów.

    No popatrz to czemu wszystkie instalacje podłączane rurami PP i PEX o
    tym nie wiedziały, że muszą hałasować?
    Widzisz najwięcej drgań przenosi się ziemią, a nie plastikowymi rurami.
    Dlatego bardzo ważnym jest posadowienie pompy na betonowym postumencie +
    gumowe amortyzatory.

    > Ułatwia to również montaż, bo ciężko mi sobie wyobrazić jak można
    > trafić przez ścianę idealnie w gwinty PC za pomocą calowej rurki,
    > niezależnie czy to PEX czy PP.

    Bez najmniejszego problemu, a gumowe węże to mało kto stosuje.
    Trzeba tylko pamiętać, aby rura posiadała dylatację i nie była osadzona
    na sztywno.

  • 102. Data: 2023-08-18 16:09:34
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 18.08.2023 o 09:05, WS pisze:

    > raczej wymaga cyrkulacji CWU ;)
    > BTW są przepływowe (2 funkc.) z małym bojlerkiem, pozwalające na zrobienie
    cyrkulacji...

    Da się też zrobić cyrkulację bez małego bojlerka - ja właśnie tak mam
    zrobione.

  • 103. Data: 2023-08-18 20:58:26
    Od: Kris <k...@g...com>

    piątek, 18 sierpnia 2023 o 16:04:23 UTC+2 Uzytkownik napisał(a):

    > Zależy od konkretnego modelu PC. Są takie w których grawitacyjnie nie da
    > się opróżnić układu.

    Podaj przykłady kilku takich modeli.
    Czytaczom będzie łatwiej przy ew zakupie odfiltrować nieprzemyślaniw zaprojektowane
    urządzenia.

  • 104. Data: 2023-08-18 22:43:33
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 18.08.2023 o 20:58, Kris pisze:

    > Podaj przykłady kilku takich modeli.
    > Czytaczom będzie łatwiej przy ew zakupie odfiltrować nieprzemyślaniw zaprojektowane
    urządzenia.

    Dlaczego mam wskazywać modele, bo komuś coś się wydaje, że jest to
    dyskredytujące dany model?
    Spotkałem takie rozwiązania w kilku różnych modelach, które uważam za
    bardzo dobre i jedne z najlepszych na rynku. Nie stanowi to żadnej wady
    o ile PC zabezpieczona jest zgodnie z wytycznymi producenta. W tym
    przypadku producenci zalecają roztwór glikolu lub zestaw zaworu
    antyzamrożeniowego + zawór dopełniający.
    Co ciekawsze zestaw: pojedynczego zaworu antyzamrożeniowego + zawór
    dopełniający zabezpieczy każdą bezwzględnie pompą ciepła, niezależnie od
    modelu czy producenta.
    Zestaw 2 zaworów anyzamrożeniowych zadziała tylko i wyłącznie w
    przypadku PC, które są w stanie opróżnić się całkowicie grawitacyjnie.
    Ponadto takie rozwiązanie nie jest pewne w 100% ponieważ zanim dojdzie
    do opróżnienia PC to woda cofa się z instalacji i w pierwszej kolejności
    musi się rozprężyć naczynie przeponowe. Dopóki woda cofa się z
    instalacji w kierunku zaworów tak długo woda w PC stoi i się schładza.
    Trzeba jeszcze powiedzieć, że ta ciepła woda jak dotrze do zaworów
    antyzamrożeniowych to powoduje ich zamknięcie, a przepływu poprzez PC
    nie ma.
    Tutaj zdecydowanie o wiele lepszym jest zastosowanie jednego zaworu
    antyzamrożeniowego + zawór dopełniający.

    W przypadku pojedynczego zaworu antyzamrożenowego bardzo ważnym jest
    miejsce jego montażu. Kiedy zawór zaczyna upuszczać wodę to świeża,
    ciepła woda z instalacji, która jest uzupełniana zaworem dopełniającym
    musi przepływać poprzez PC, a więc montuje się go na wyjściu zasilania z
    PC. Ponadto w instalacji musi się też znaleźć zawór zwrotny na rurze
    zasilającej, który nie pozwoli na cofnięcie się wody poprzez rurę
    zasilania w kierunku pompy i aby wymusić przepływ wody poprzez pompę od
    strony powrotu.

    Jeżeli producent dopuszcza montaż 2 zaworów i możliwość całkowitego
    opróżnienia PC to można zastosować takie rozwiązanie.
    Jeżeli producent w sposób wyraźny nie wskazał takiego rozwiązania to
    należy zastosować glikol lub zestaw zaworu anyzamrożeniowego +
    dopełniającego i nie wymyślać nowych teorii na ten temat.

  • 105. Data: 2023-08-18 23:10:58
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 18 sierpnia 2023 o 22:43:38 UTC+2 Uzytkownik napisał(a):

    > Co ciekawsze zestaw: pojedynczego zaworu antyzamrożeniowego + zawór
    > dopełniający zabezpieczy każdą bezwzględnie pompą ciepła, niezależnie od
    > modelu czy producenta.

    chyba, że ktoś ma studnię + hydrofor i przy braku prądu wody pod odpowiednim
    ciśnieniem też nie ma ;)

  • 106. Data: 2023-08-18 23:13:46
    Od: Kris <k...@g...com>

> [...]
    > Spotkałem takie rozwiązania w kilku różnych modelach, które uważam za
    > bardzo dobre i jedne z najlepszych na rynku.
    Pochwal więc ja podając konkrety

> [...]
    > nie ma.
    > Tutaj zdecydowanie o wiele lepszym jest zastosowanie jednego zaworu
    > antyzamrożeniowego + zawór dopełniający.
    Proszę więc podaj w których konkrertnie modelach sprzętu to rozwiązanie stosują/
    sugerują stosowanie

> [...]
    > należy zastosować glikol lub zestaw zaworu anyzamrożeniowego +
    > dopełniającego i nie wymyślać nowych teorii na ten temat.
    Pdejrzewsam że nie zaprzeczysz( z Twoim doświadczeniem) że kilkadziesiąt różnych PC
    montowsles- odpowiedź wiec na proste/ zadane wyzej pytanie.

  • 107. Data: 2023-08-19 09:48:04
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 18.08.2023 o 23:10, WS pisze:

    > chyba, że ktoś ma studnię + hydrofor i przy braku prądu wody pod odpowiednim
    ciśnieniem też nie ma ;)

    No chyba, że jest już takim gamoniem, że w takiej sytuacji nie
    zaopatrzył się w agregat prądotwórczy :)

    Swoją drogą jak instalacja jest prawidłowo wykonana i posiada bufor
    usytuowany powyżej obiegów PC to naprawdę dużo czasu upłynie, zanim ten
    bufor zostanie opróżniony.

    Zawsze też pozostaje opcja z glikolem.
    Przykładowo jak masz ułożone 2km rur w podłogach + bufor 150 litrów to
    masz w obiegu całej instalacji ok. 400 litrów wody. Jak dasz roztwór 10%
    czyli max. 40kg glikolu to aż świat. Nawet gdybyś dał 15% tj. 60kg
    glikolu to koszt zakupu tego glikolu nie przekroczy 1000zł.
    Bańka 30kg glikolu propylenowego kosztuje poniżej 500zł.

    Jeden zawór antyzamrożeniowy kosztuje ok. 400zł (Caleffi). Do niego
    potrzebne są jeszcze półśrubunki oraz złączki do połączenia rury z tymi
    półśrubunkami. W przypadku zamontowania dwóch zaworów, łączny koszt
    montażu oscyluje ok. 1000zł.

    Chyba nie muszę przypominać, że jak jest glikol to zaworów już nie
    zakładamy?

  • 108. Data: 2023-08-19 09:54:42
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 18.08.2023 o 23:13, Kris pisze:

    Wystarczy, że swego czasu zachwalałem dobre kotły gazowe i byłem
    wyzywany od cwaniaczka, naciągacza, oszusta, nie wspominając, że
    przypisywano mi brak wiedzy.

    Też Ciebie pozdrawiam.

  • 109. Data: 2023-08-19 11:57:15
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 19.08.2023 o 09:48, Uzytkownik napisał:
    > No chyba, że jest już takim gamoniem, że w takiej sytuacji nie
    > zaopatrzył się w agregat prądotwórczy :)

    Agregat na nic, kiedy rodzina wyjechała na tydzień ferii w Karkonosze.

    > Zawsze też pozostaje opcja z glikolem.

    Przy grzaniu CWU? Może technicznie dopuszczalne, i może ryzyko
    niewielkie, nie wiem - ale ja bałbym się zatruć rodzinę.

    > 60kg glikolu to koszt zakupu tego glikolu nie przekroczy 1000zł.
    > Bańka 30kg glikolu propylenowego kosztuje poniżej 500zł.

    Tylko, że ten glikol nie jest wieczny. Obwód może wymagać okresowego
    czyszczenia lub uzupełniania.

    > Jeden zawór antyzamrożeniowy kosztuje ok. 400zł (Caleffi).

    Tyle właśnie zapłaciłem, ale nie za jeden zawór a za pełny komplet
    dwóch zaworów exogel wraz z wszystkimi potrzebnymi złączkami (w
    praktyce: 2 zawory + jedna złączka krzyżowa + jeden nypel).

    Mateusz

  • 110. Data: 2023-08-19 15:22:41
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Agregat na nic, kiedy rodzina wyjechała na tydzień ferii w Karkonosze.

    Dlatego lepszym jest glikol, choć są też agregaty, które samoczynnie
    odpalają po zaniku zasilania.

    > Przy grzaniu CWU? Może technicznie dopuszczalne, i może ryzyko
    > niewielkie, nie wiem - ale ja bałbym się zatruć rodzinę.

    "Uśmialem siem jak pszczola"
    Zatruć rodzinę glikolem, który codziennie ta rodzina spożywa w niemałych
    ilościach?
    No chyba, że ich utopisz w tym glikolu to faktycznie może im zaszkodzić :)
    Ten sam glikol znajduje się w wielu kosmetykach, lekach, papierosach
    elektronicznych, a nawet w produktach spożywczych (E1520).

    Poza tym ciepłej wody z zasobnika CWU raczej nikt nie pije, a ci9śnienie
    wody użytkowej jest większe niż ciśnienie w obiegu CO, wobec czego to
    raczej czysta woda użytkowa będzie się przedostawać do układu CO, a nie
    na odwrót.

    Oczywiście istnieje ryzyko jak ktoś jest idiotą oraz wyjątkowym sknerą i
    zamiast nieszkodliwego glikolu propylenowego wleje tańszy glikol
    etylenowy, który jest trujący.

    > Tylko, że ten glikol nie jest wieczny. Obwód może wymagać okresowego
    > czyszczenia lub uzupełniania.

    Raz na 20 lat, wraz z wymianą PC jak już ktoś usilnie się upiera.
    W instalacji PC glikol nie ma tak ekstremalnych warunków jak w
    kolektorach słonecznych, gdzie może osiągać nawet ponad 150'C czy też w
    kotłach CO w których może być jeszcze bardziej przegrzewany i ulegać
    rozkładowi.

    > Tyle właśnie zapłaciłem, ale nie za jeden zawór a za pełny komplet
    > dwóch zaworów exogel wraz z wszystkimi potrzebnymi złączkami (w
    > praktyce: 2 zawory + jedna złączka krzyżowa + jeden nypel).

    Kiedy to było?
    Wiesz, ja też Caleffi kupowałem w cenie ok. 200zł za szt. - tyle, że
    przeszło 2 lata temu.
    Co prawda da się kupić w necie zawory w cenie od dwustukilkudziesięciu
    do trzystu złotych. Tyle, że chińszczyznę.