  • 51. Data: 2023-08-16 16:56:13
    Temat: Re: Indukcyjny piec CO
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/08/2023 16:34, WS wrote:
    > Niby tak, tylko wtedy analizując koszt montażu musisz doliczyć drugie źródło
    ciepła, działające samodzielnie przy tych -20

    W najtańszym wypadku:
    1) odpalenie palników w kuchence gazowej
    2) kupno grzejnika olejowego za 200zł

    > Nie musi być jakieś ekonomiczne, ale zawsze to ekstra koszt, choćby elektryczny
    kocioł na 3f, bo inne to raczej sporo drożej...

    Jeśli na zewnątrz jest -30 a ktoś spodziewa się komfortu 23C w środku,
    to raczej jest odklejony od rzeczywistości. Utrzymanie blosko 60 stopni
    różnicy wymaga energi na jakąs nie liczy się żadnego źródła ciepła.

    Taki komfort kosztuje. Tego się nie obrobi pompą za 10kzł. Ale pompa za
    10kzł obrobi pozostałe 95% przypadków.

    > Z kolejnej strony ;) 2 źródła ciepła (jeśli jeszcze całkowicie oddzielne) to jakieś
    dodatkowe zabezpieczenie na wypadek awarii

    I dlatego u mnie jest PC, klima z grzaniem, kocioł gazowy i kominek z
    płaszczem.

    > Dlatego też pod uwagę biorę najzwyklejszą klimę z funkcją grzania

    I to dobry wybór poza jednym detalem: ludzie nie lubią, jak im ciepłe
    powietrze wieje w oczy. Taka uwaga praktyczna, byłem zaskoczony po
    spotkaniu się z takimi opiniami.

  • 52. Data: 2023-08-16 17:30:09
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 16 sierpnia 2023 o 16:56:26 UTC+2 heby napisał(a):

    > W najtańszym wypadku:
    > 1) odpalenie palników w kuchence gazowej
    > 2) kupno grzejnika olejowego za 200zł

    e.. tak to nie działa :(
    mam 2 olejowe, nie pamiętam jaka moc grzałki, ale takie zwykłe, bez wentylatorów,
    czyli w porywach działają jak zwykły grzejnik (jak się nagrzeje, to termostat odcina
    grzałkę, żeby oleju nie zagotować...), a u mnie zwykłych grzejników ponad 20 ;)
    To na mały pokój wystarcza do dogrzania.
    Kuchenka to już całkowita lipa, bo ciepło pójdzie w górę przez kratkę do komina
    wentylacyjnego ;)

    > I to dobry wybór poza jednym detalem: ludzie nie lubią, jak im ciepłe
    > powietrze wieje w oczy. Taka uwaga praktyczna, byłem zaskoczony po
    > spotkaniu się z takimi opiniami.

    Możliwe, choć w USA nadmuchowe ogrzewanie jest popularne. Ja bardziej myślałem o
    takim grzaniu jak na nie ma...

  • 53. Data: 2023-08-16 17:45:20
    Od: Kris <k...@g...com>

    środa, 16 sierpnia 2023 o 17:30:12 UTC+2 WS napisał(a):

> [...]
    grzałkę, żeby oleju nie zagotować...), a u mnie zwykłych grzejników ponad 20 ;)

    Tzw farelkę ( z wentylatorem) kupisz w cenie poniżej 100zl

  • 54. Data: 2023-08-16 18:45:46
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 16.08.2023 o 10:03, Cavallino pisze:

    > Tzn. jakie?
    > Bo moja, tania, kilkunastoletnia, widać o tym nie wiedziała i grzeje...

    No i? nowa to nie znaczy wczorajsza, grzejące były już chyba z 20 lat
    temu jak nie więcej, ale pierwotnie nie grzały i do takich się odnosiłem.

    --
    Janusz

  • 55. Data: 2023-08-16 22:30:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 16.08.2023 o 14:56, heby pisze:

    Nie bronię Zenka, ale dostrzegam, że próbujesz tutaj występować jako
    autorytet, a Twoja wiedza nie jest w tym temacie zbyt duża. Ot,
    ograniczona do jednej jedynej pompy ciepła, którą posiadasz.

    Oto Twoje błędne twierdzenia:

    1. Bufor jest niepotrzebny. Wręcz przeciwnie, bufor jest bardzo
    potrzebny, ponieważ poprawia przepływ obiegu wody poprzez PC, a do tego
    zapewnia ciepło do odszraniania wymiennika. W przypadku domu o
    powierzchni powyżej 120m2 i ogrzewaniu podłogowym, niezbędne jest
    sprzęgło hydrauliczne lub bufor pełniący także rolę sprzęgła.
    2. Zabezpieczenie przed zamarzaniem poprzez izolowanie rur - większej
    bzdury jeszcze nie czytałem. Widzisz, zamarznięcie nie jest problemem
    dla rur, bo te zazwyczaj są plastikowe i bez najmniejszego problemu to
    wytrzymają. Problemem jest zamarznięty wymiennik oraz pompa obiegowa w PC.
    3. Zawór przeciwzamrożeniowy montuje się na rurze zasilania przy PC. On
    nie chroni rur, ale właśnie wewnętrzny wymiennik płytowy oraz pompę
    obiegową, zamontowaną w PC. Zawór ten nie może być zaizolowany
    termicznie. Ponadto bardzo ważne znaczenie ma miejsce zamontowania tego
    zaworu. Jeżeli taki z Cibie fachowiec to napisz gdzie powinien znajdować
    się ten zawór?
    4. Jak PC ma zasilanie i jest ona sprawna to zabezpiecza samą siebie
    przed zamarznięciem. Problemem jest natomiast zanik napięcia oraz awaria
    PC po stronie elektrycznej. Często wewnątrz PC zamontowane są wyłączniki
    nadmiarowoprądowe i różnicowoprądowe, któe czasami mogą zadziałać.
    Dlatego zabezpieczenia przeciwzamrożeniowe muszą zadziałać właśnie w
    takich momentach, kiedy pompa nie ma zasilania. Po co więc dajesz jako
    argument, że pompa potrafi się sama chronić przed zamarazniem?
    5. Brak glikolu = zysk na sprawności. Jesteś w stanie wskazać ile
    procent zyskałeś? O ile procent roztwór glikolu gorzej przekazuje ciepło
    od czystej wody? Widzisz i tu kolejna Twoja niewiedza, bo roztwór
    glikolu nie musi być o wysokim stężeniu. W zupełności wystarczy 5-10%
    Powiesz, że taki roztwór zamarznie przy -3 do -7'C. Tak, zamarznie.
    Tyle, że zamiast lodu rozsadzającego urządzenia, pojawi się ruchoma
    kaszka. Przy takim stężeniu przekazywanie ciepła pomiędzy czystą wodą, a
    roztworem glikolu jest pomijalne. Nawet stężenie 30-50% nie ma znaczenia.
    6. Pękanie rur w wylewkach. Widzisz problem polega na tym, że PC
    znajduje się na zewnątrz budynku i jest w stanie zamarznąć w przeciągu
    kilku godzin od awarii zasilania. Aby zamrozić podłogówkę potrzeba ze
    kilku tygodni dużych mrozów i brak jakiegokolwiek ogrzewania budynku.

  • 56. Data: 2023-08-16 23:25:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/08/2023 22:30, Uzytkownik wrote:
    > Nie bronię Zenka, ale dostrzegam, że próbujesz tutaj występować jako
    > autorytet, a Twoja wiedza nie jest w tym temacie zbyt duża. Ot,
    > ograniczona do jednej jedynej pompy ciepła, którą posiadasz.

    Tak. To w zupełności wystarczajhące, aby niektóre brednie skasować na
    miejscu. Zabawne, nie? To jeden z tych śmiesznych problemów, że długość
    antenki w berecie nijak nie jest w stanie skasować 1 głupiego przykładu.

    > Oto Twoje błędne twierdzenia:
    > 1. Bufor jest niepotrzebny. Wręcz przeciwnie, bufor jest bardzo
    > potrzebny, ponieważ poprawia przepływ obiegu wody poprzez PC, a do tego
    > zapewnia ciepło do odszraniania wymiennika.

    a) "Poprawia przepływ wody przez PC" brzmi zupełnie jak hasło "poprawia
    zdolności regeneracyje wątroby" na tabletkach z cukru.

    Pompy mają mieć określony przepływ. Tyle. Jeśli mają wyższy przepływ,
    tym lepiej dla nich. Jeśli masz bufor z wymiennikiem, to dokładasz do
    równania dodatkowy problem z szybkoscią wymiany ciepła w tym wymienniku.

    b) Do odszraniania wymiennia wystarczy tyle wody, co w c.o.

    Co najmniej kilka pomp ciepła ma możliwosc pracy bez bufora, jesli tylko
    ilość litrów wody w c.o. mieści się w zakresie przewidzianym przez
    producenta. No i obieg c.o. nie może byc w stanie zablokowanym (w
    sensie, staje jak zakręcisz wszystkei zawory, widziałem taki), co w
    niektórych układach jest możliwe.

    Przykładowo, pompe LG o mocy ~8kW, którą o mały włos kupiłem, firma
    zamierzała zamontować bez bufora. Zgodnie z danymi katalogowymi miałem
    2x więcej wody w c.o. niż potrzebne, nie licząc betonu, a przepływy,
    dzięki równoległym podpięciem obwodów, nie zleżały praktycznie wcale od
    otwarcia termostatów na kaloryferach.

    Przyjechali, pooglądali i stwierdzili że na ch.. bufor, producent
    zezwalał na montaż bez. To ~4kzł mniej. Całkiem niezły koncept.

    Ale cykor byłem. Stwierdziłem "ale jak to tak - bez bufora?". No i mam
    bufor i 4kzł mniej w kieszeni.

    > W przypadku domu o
    > powierzchni powyżej 120m2 i ogrzewaniu podłogowym, niezbędne jest
    > sprzęgło hydrauliczne lub bufor pełniący także rolę sprzęgła.

    Niezbędne bo?

    Zafascynowała mnie ta wartość graniczna >120m2. A jak jest dokładnie
    120m2 to można?

> [...]
    > dla rur, bo te zazwyczaj są plastikowe i bez najmniejszego problemu to
    > wytrzymają. Problemem jest zamarznięty wymiennik oraz pompa obiegowa w PC.

    No wieć nie pojmujesz po co to ocieplenie: jego zadaniem jest redukcja
    ochłodzenia wody w rurach, gdzie ona głównie stoi i może spowodować zator.

    Co prawda pompa raz na jakiś czas sobie wodę przemieści, ale dzięki temu
    ociepleniu, ma szanse na przemieszczenie wody, a nie lodu, jak już wróci
    zasilanie.

    Z praktyki montera: człek od klimatyzacji, montujący również pompy, miał
    okazję zaobserować właśnie taki problem - zamarzająca rura, w wyniku
    zaniku prądu, spowodowała zator co w konsekwencji spowodowało niemożność
    ochrony samej pompy przez zamarzaniem po powrocie zasilania. W ten
    sposób wyjasnił mi po co tak grube ocieplenie i zawory przeciwzamarzaniu
    (wykraplające wodę).

    Innymi słowy ocieplenie rur jest wskazane, aby nie było przyczyną
    zatoru, sprawnośc pomijam.

    Pompa sama się ochroni, jeśli tylko ma wodę w c.o. i prąd. Zazwyczaj ma
    oba. Jak nie ma, to masz przypadek katastrofy, coś jak brak ochrony
    pompy przed uderzeniem meteorytu.

> [...]
    > termicznie. Ponadto bardzo ważne znaczenie ma miejsce zamontowania tego
    > zaworu. Jeżeli taki z Cibie fachowiec to napisz gdzie powinien znajdować

    Tam gdzie go zamontuje firma, dająca Ci gwarancję na tą instalację.

    To ważne, bo istnieje wiele koncepcji. Na przykład taka, że muszą być
    dwa. Inna koncepcja, że jeden po środku. Jeszcze inna, że najbliżej PC.
    I pewnie pozostałe kombinacje też. Słyszałem ich już kilka. Fascynujący
    jest świat wiedzy monterów i ich kwantowa funkcja falowa wiedzy.

    W związku z tym odpowiedź poprawna brzmi: tam gdzie Ci zamontują. Jak
    zamontują źle, to ich problem.

    Ja bym zamontował niedaleko pompy. Ale ja nie widzę potrzeby ich
    montowania. Miele wodą w obiegu PC nawet, jesli nie ma zasilania, z UPSa.

> [...]
    > takich momentach, kiedy pompa nie ma zasilania. Po co więc dajesz jako
    > argument, że pompa potrafi się sama chronić przed zamarazniem?

    Bo to jest zadanie pompy. Jeśli Twoja instalacja nie dostarcza pompie
    ciągłej energii elektrycznej z uwagi na błąd, warunki czy kryzys, to PC
    nie jest dla Ciebie. Kup sobie kozę na drewno.

    To nie jest śmieszne. Znajomy mieszka na jakimś zadupiu w górach. Firma
    przyjechała i odmówiła montażu PC z uwagi na wielodniowe przerwy w
    dostawie prądu zimą. Sprawdzili sobie, najwidoczniej wiedąc na jaką minę
    mogą wdepnąć.

    Przykładowo: u mnie jest tak, że w wyniku awarii zasilania pompy ciepła,
    odpalam pompę obiegową obwodu PC (ona jest zewnętrzna względem PC i mogę
    zhackować jej sterowanie) co kilka minut *sam*, z UPSa, pomijając
    sterowanie tego procesu przez samą pompę (obecnie martwą z braku zasilania).

    Kiedyś nawet pytałem, czy są pompy c.o. na 12V, co by mi ułatwiło życie
    (dołożyłbym taką w szereg), ale dostałem jak zwykle opierdol, bo na co
    to komu.

    Jak więc widzisz, ludzie żyją na krawędzi i mają swoje PC podpięte pod
    sieć, a zanikiem prądu przejmują się wyłacznie nerdy, jak ja. Być może
    dlatego, że zdaje sobie sprawę z konsekwencji zaniku pradu a oni są
    szczęśliwsi.

    Ale ... prawda taka że prąd znika wyłacznie z powodu awari
    katastrofalnych, z okolic wjazdu osobówki w rozdzielnie. Jakoś tak bez
    widocznego powodu nie wyłączyli już od dawna na dłużej niż kilkanascie
    minut, w mojej okolicy. W zasadzie mało kogo znam, któ miałby problem z
    zasilaniem w takiej skali, aby pompa zamarzła.

    > 5. Brak glikolu = zysk na sprawności. Jesteś w stanie wskazać ile
    > procent zyskałeś?

    Tutaj ludzie liczą COP z dokładnością do 2 miejsc po przecinku przed
    decyzją o zakupie, a tym nie pytasz ile zyskałem?

    No więc zyskałem przepływ: z 0.8m3/h do 1.1m3/h.

    Spowodowało to zmniejszenie temperatury wymiennika i równiejszą pracę z
    niskim poborem mocy (PID dziala lepiej).

    Po stwierdzeniu, że ten przepływ jest ch..y i tak, w przyszłym roku
    wymienie cała instalację na znacznie większą średnicę.

    > O ile procent roztwór glikolu gorzej przekazuje ciepło
    > od czystej wody?

    No i widzisz, nie wpadłeś na to dlaczego glikol może być problemem, więc
    teraz wkładasz mi do gardła słowa, które nie padły.

> [...]
    > kilku godzin od awarii zasilania. Aby zamrozić podłogówkę potrzeba ze
    > kilku tygodni dużych mrozów i brak jakiegokolwiek ogrzewania budynku.

    Czy chcesz przez to powiedzieć, o zgrozo, że energia zgromadzona w
    budynku jest tak ogromna, że może rozmrażać/chronić PC bez użycia
    bufora! Matko Boska! Toż to herezja.

  • 57. Data: 2023-08-16 23:25:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 16.08.2023 o 15:17, heby pisze:

    Wybacz, ale widać, że kompletnie nie masz pojęcia o tym co piszesz.
    PC za 10400zł to nie wszystko - to jest cena samej pompy.
    Aby pompa mogła pracować, musisz wykonać studnię chłonną, postument,
    zamontować rury, instalacje, sterowanie, zawór przełączający, zawory,
    filtry, bufor, zasobnik CWU, doprowadzić instalację elektryczną,
    zabezpieczenia. Z 10400zł szybko zrobi się 22000-25000zł. Jak zlecisz
    robotę firmie to firma weźmie jeszcze z 8-10 tyś. zł za robotę i tak
    naprawdę masz wydatek ok. 30-40 tys. zł

    Instalacja kotła gazowego jest o wiele prostsza i tańsza. Nawet zasobnik
    CWU nie musi być tak duży jak przy PC. Przy kotle gazowym wystarczy
    zasobnik 100 litrów, albo w ogóle może być niepotrzebny (kocioł
    2-funkcyjny), ale dla PC musi być już 200-300 litrów, a do tego zasobnik
    CWU musi być specjalny o powiększonej wężownicy, czyli drogi, ponieważ
    PC dużo wolniej nagrzewa kolejne porcje wody niż kocioł gazowy. Dlatego
    ciepłej wody musi być przygotowane o wiele więcej. Cena samego bufora i
    zasobnika CWU dla PC to 6-10 tys. zł.

    W przypadku kotła gazowego 20-22 tys. zł to jest całkowity koszt
    obejmujący wykonanie przyłącza gazowego, montaż komina, kotła, zasobnika
    CWU, projektu instalacji gazowej, opinii kominiarskiej, kierownika
    budowy i robocizny. Tutaj także możesz samemu zamontować większość
    rzeczy. Nawet wykop pod rurę gazową można zrobić samemu. Za przyłącze
    gazowe w gazowni płaci się ryczałt 2200-2800zł. Projekt instalacji
    gazowej od przyłącza do kotła + kierownik to koszt ok. 2-2,5 tys. zł z
    czego największym kosztem jest tu mapka do celów projektowych, bo urząd
    liczy sobie ok. tysiaka za taką mapkę. Czasami potrzebny jest geodeta.
    Wtedy będzie jeszcze drożej. Ale jeżeli jest to nowo budowany dom to
    można skorzystać z mapki, którą już się ma do celów budowy domu. Czyli
    tysiak mniej. Teraz w zależności od odległości domu od przyłącza, koszt
    materiałów i wykonania wewnętrznej instalacji gazowej wyniesie 3-5 tys.
    zł. Łącznie koszt przyłącza gazowego + instalacja do kotła to od 6 do
    maks. 10 tys. zł.

    Poza tym ja nie krytykuję PC.
    Twierdzę jedynie, że jeżeli ktoś ma dostęp do gazu to tańszym będzie
    instalacja kotła gazowego, a koszty eksploatacji podobne do PC. Czyli
    gaz będzie lepszym wyborem.

  • 58. Data: 2023-08-17 00:11:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 16/08/2023 23:25, Uzytkownik wrote:
    > Aby pompa mogła pracować, musisz wykonać studnię chłonną

    Co to jest studnia chłonna? To jest ta straszliwa instalacyja, która
    przyjmie całe 2l wody w ciągu doby? No, to musi byc instalacyja
    kosmiczna wręcz.

    >, postument,

    2 bloczki betonowe, około 20zł.

    > zamontować rury

    Słyszałem, że najnowsze piece gazowe są bezrurowe. Mają tylko wtyczkę do
    gniazdka (a są wersję z wifi, bezprzewodowe) a gaz pobierają przez LTE a
    kaloryfery grzeją indukcyjnie, jak telefony. Tak jest, prawdę mówię.

    >, instalacje

    Tak, kilka matrów drutu 3f, a czasami wystarczy 1f.

    >, sterowanie

    Czyli ten przewód telefoniczny i dwa otwory na wkręty? Ojej, to zadanie
    dla prawdziwych herosów elektryki i młotów pneumatycznych 1000J. Nie
    przesadzasz z lekka z tym wymienianiem trywialnych zadań?

    >, zawór przełączający

    Co przełączający? c.w.u i c.o.? No więc wyobraż sobie, że w skrajnym
    wypadku cebulactwa nie musisz. Możesz np. grzać c.w.u. z c.o. Ja tak
    mam, bo pozwala mi to w razie czego grzać c.w.u gazem i kominkiem.

    Zyskuję:
    - mozliwośc awaryjnego grzania wody (już się przydało)
    - brak zaworu przełaczającego
    - mniej rurek

    Tracę:
    - wyższa temperatura c.o. (ale i tak muszę - mam kaloryfery)

    >, zawory

    Których zapewne jamś cudem nie ma w kotle gazowym, bo tam bezrurowo idzie.

    > filtry

    Są i w gazowym.

    >, bufor

    W niektórych wypadkach nie jest konieczny.

    >, zasobnik CWU

    Jesli masz piec gazowy i nie masz CWU, to masz grzanie przepływowe.
    Czyli, aby uzyskać jakikolwiek komfort ciepłej wody masz zapewne wanne w
    kotłowni. U mnie "dolecenie" wody grzanej przepływowo to jakieś 20
    sekund z kotła gazowego.

    Dlatego mam zasobnik c.w.u. bez względu na to, jaki system grzania tej
    wody zastosuje. po to, abym mógł odkręcić kran z ciepłą wodą i poczuć
    ciepłą wodę natychmiast. O dzięki, obiegu c.w.u.!

    , doprowadzić instalację elektryczną,
    > zabezpieczenia.

    Czego w przypadku kotła gazowego nie ma. Jak mówię, mamy już
    bezprzewodowe, na wifi.

    > Z 10400zł szybko zrobi się 22000-25000zł.

    Sporo. Cieżko było by mi, bez kupowania rur ze złota, zakładać taki
    budzet na kilka matrów PP, kilka metrów kabla i kilka złączek. naprawdę,
    nie potrafię tej kasy wydać.

    Manipulacja, którą się posługujesz w tej chwili to porównywanie "ile
    kosztuje montaż pompy" vs "nic". I wychodzi tyle, że ojeju.

    > Jak zlecisz
    > robotę firmie to firma weźmie jeszcze z 8-10 tyś. zł za robotę i tak
    > naprawdę masz wydatek ok. 30-40 tys. zł

    Naprawde, te ceny to jakieś szaleństwo. Aż sprawdziłem, kilka metrów
    rurki 1" to jakieś 200zł a robocizna własna. Coś mi się nie zgadza w
    cennikach, może Ty piszesz o rurkach z limitownej edycji, czy coś?

    > Instalacja kotła gazowego jest o wiele prostsza i tańsza.

    Wiadomo, gaz można podpiąc na węzu ogrodowym. Jakieś 5zł/metr. Nie ma
    się co śmiać, widziałem kiedyś fotkę takiej instalacji w jakimś memie.

    > Nawet zasobnik
    > CWU nie musi być tak duży jak przy PC.

    Ba, złośliwi twierdzą, że rozmiar CWU to wyłacznie komfort, a nie żaden
    przymus. Jednemu wystarczy 100l na 2 osoby innemu 200l na jedną mało.

> [...]
    > 2-funkcyjny), ale dla PC musi być już 200-300 litrów, a do tego zasobnik
    > CWU musi być specjalny o powiększonej wężownicy, czyli drogi

    Jaka to straszna katastrofa, że mój, najtańszy zbiornik CWU o tym nie
    wie. Mógłby od razu śmiało walnąć rurką w stół i prosić o podwyżkę, albo
    się zwalnia.

    > , ponieważ
    > PC dużo wolniej nagrzewa kolejne porcje wody niż kocioł gazowy.

    I?

    4 osoby, 200l c.w.u.

    Styka nam codziennie.

    PC pracuje w tej chwili na 52 stopniach. I - uwaga - (werble) - c.o.
    pracuje grawitacyjnie. Najzwyczajniej c.w.u. wisi sobie nad zasobnikiem
    i ciepło magicznie przenika z zasobnika do c.w.u bez wymuszonego obiegu
    i bez zwracania uwagi na magiczne powiększone wężownice. Oszczędzam na
    pompie c.o. latem.

    Jak mówie, gdybym słuchał specjalistów od tematu to faktycznie, te 40kzł
    jak nic poszło by na to samo co już mam za 0zł (bo odziedziczyłem po
    piecu węglowym). Nie martw sie, oni też mówili, że to nie będzie
    działać. A jak działało, to mówili że mi się zdaje tylko. Po prostu: tym
    gorzej dla faktów, jesli się nie zgadzają z doświadczeniem, szczeglnie
    wieloletnim.

    > Dlatego
    > ciepłej wody musi być przygotowane o wiele więcej. Cena samego bufora i
    > zasobnika CWU dla PC to 6-10 tys. zł.

    Albo 0 jak u mnie, bo już był.

> [...]
    > obejmujący wykonanie przyłącza gazowego, montaż komina, kotła, zasobnika
    > CWU, projektu instalacji gazowej, opinii kominiarskiej, kierownika

    Czyli mówisz, że to podobny koszt. Naciągam teraz, bo montaż PC jestem w
    stanie zrobić za mniej, ale niech Ci będzie.

    No, to teraz mów, jak tam eksplatacja. Ten gaz w końcu tańszy jest od PC
    za 1kW, czy dalej dupa? Bo ostanio jak sprawdzałem, to nikt nie był w
    stanie określić, a PiS dodatkowo skomplikował sprawę z tym swoim 2MWh.

    > Tutaj także możesz samemu zamontować większość
    > rzeczy. Nawet wykop pod rurę gazową można zrobić samemu.

    Można. A jaka przyjemność! Myślę, że to będzie jakieś 2-3 dni kopania,
    zdejmowania kostki, zakopywania, ubijania, wkładania kostki i
    opierdzielenia przez małżonke, że przed było lepiej.

    Czyli pikuś. W zasadzie nieznaczący detal. Są ludzie, którzy bez łopaty
    dnia nie wytrzymają.

> [...]
    > materiałów i wykonania wewnętrznej instalacji gazowej wyniesie 3-5 tys.
    > zł. Łącznie koszt przyłącza gazowego + instalacja do kotła to od 6 do

    Jak widzisz, koszty niebotyczne.

    > Poza tym ja nie krytykuję PC.

    Oczywiście, po prostu stosujesz manipulacje takie same, jak każda firma,
    która u mnie była.

    Trzeba zmienć to, tamto, dorobić, przerobić, wymienić, dodać itd itp.
    "bo tak się robi".

    Ja zaś, jak ostatnia cebula, wykręciłem piec węglowy i w jego miejsce
    wkręciłem bufor (błąd!) a do bufora najtańsza pompę ciepła. W sumie to
    kosztowało mnie to w metariale 6 śrubunków i kilka rurek + jakies
    duperele. No i bufor, którego przeboleć nie mogę.

    I bład drugi: zapłaciłem za to. A mogłem zrobić sam. Człowiek był głupi
    i myslał, że to wiedza magiczna. A to zero wiedzy magicznej, to tylko
    dobra zgrzewarka do rurek i umiejętność podpiecia 3f.

    > Twierdzę jedynie, że jeżeli ktoś ma dostęp do gazu to tańszym będzie
    > instalacja kotła gazowego, a koszty eksploatacji podobne do PC. Czyli
    > gaz będzie lepszym wyborem.

    Szczególnie, kiedy cena gazu zależy od kierunku postępu frontu w Donbasie.

    Ale jak na razie PC wygrywa:

    https://globenergia.pl/tyle-zaplacisz-za-ogrzewanie-
    pompa-ciepla-i-gazem-w-2023-r-liczymy-koszty/

    Jak widzisz, nawet taki głupek jak ja, poganiajacy pompę do 50-55C,
    wygrywa z piecem gazowym. Prognozują, że nawet 2x. Prognozy niewiele
    warte, ale jednak.

    Skandal w zasadzie. To powinno być zakazane.

  • 59. Data: 2023-08-17 00:51:53
    Od: Mateusz Viste <m...@...invalid>

    dn. 17.08.2023 o 00:11, heby napisał:

    > 2 bloczki betonowe, około 20zł.

    Moja PC stoi w żwirku, na gumowych nogach. Już trzeci rok będzie, i nie
    narzeka. "postument" został mi odradzony przez producenta, bo że
    przenoszenie wibracji na dom, czy coś. Nie wnikałem zanadto, bo i tak
    nie po drodze mi z betonem. Kupiłem te gumowe nóżki co mi doradzili, i
    działa.

    > Co przełączający? c.w.u i c.o.? No więc wyobraż sobie, że w skrajnym
    > wypadku cebulactwa nie musisz. Możesz np. grzać c.w.u. z c.o.

    Na ten sam pomysł wpadłem. A pomysł wziął się głównie z myśli o tym,
    jak zaoszczędzić na buforze. Skoro i tak mam baniak z 200l wody, to
    niech on za bufor robi. Wbrew opinii instalatorów, to moje
    niepoważne druciarstwo działa (póki co) bezproblemowo.

    Moja jedyna wątpliwość dotyczy legionellozy - tj. nie wiem, czy
    instalacja działająca długi czas w ten sposób nie zdołałaby sobie czegoś
    wyhodować. M.in. z tego powodu latem odłączam PC a baniak CWU grzeję
    grzałką 700W, coby się wyparzył. Bo te 50-55 stopni z PC niby powinno
    wystarczyć, ale czy cały baniak faktycznie nagrzewa się do tej
    temperatury? U mnie nie ma takiej gwarancji. Jak zimno to nie ma
    problemu, ale przy cieplejszej pogodzie PC działa krótko. Żeby było
    przewidywalnie, to przydałby się jakiś czujnik w baniaku, który
    wymuszałby działanie PC dopóki CWU nie osiągnie >50 stopni.

    Mateusz

  • 60. Data: 2023-08-17 07:33:44
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 16-08-2023 o 16:56, heby pisze:

    > I to dobry wybór poza jednym detalem: ludzie nie lubią, jak im ciepłe
    > powietrze wieje w oczy.

    Trzeba ustawić żeby nie wiało w oczy, tylko np. na sufit.