  • 1. Data: 2014-02-01 23:46:20
    Temat: Instalacja wody użytkowej
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Mam prośbę, powiedźcie mi proszę jak powinna wyglądać instalacja wody
    zimnej/ciepłej.

    Założenia są takie:
    Około 11 osób w ciągu 8h, 2 zmiany na dobę. Około 4-5 osób będzie
    chciało brać prysznic po pracy (oczywiście szacuję na podstawie
    wykonywanej pracy), są 2 kabiny. 6 umywalek, 3 kibelki... nic
    specjalnego. Instalacja z obiegiem ciepłej wody. Woda ze studni z
    zatopioną pompą, niestety mocno wapienna.

    Pomyślałem, założę zbiornik około 100-150l z hydrostatem do sterowania
    pompą w studni. Z tego zbiornika wodę do kranów z zimną, do
    ubikacji/bidetu oraz do boilera na ciepłą wodę. Boiler na poziomie
    300-400 litrów, podgrzewany elektrycznie, wężownica w środku na wypadek
    gdybym zdecydował się na solary (rury już w ścianach są) albo na grzanie
    z pompy ciepła. Tyle jeżeli chodzi o "wielkości".

    Teraz problem z osprzętem.
    Z rury z pompy powinienem chyba dać zawór odcinający, zawór
    jednokierunkowy, myślę że przydał by się filtr (pytanie jaki) i do
    zbiornika (przy tych wielkościach z pompowaną poduchą). Po zbiorniku
    znów jakiś zawór (żeby dało się zbiornik wyjąć) i co - kolejny
    jednokierunkowy, żeby ciepła się nie wracała z boilera? Jak wygląda
    kwestia zmiany objętości wody w boilerze przy jego podgrzaniu - mam dać
    przeponowy naczynie?

    Kurde, mgliste mam pojęcie jak to powinno wyglądać.
    Pytam Was, gdyż macie ciekawe pomysły i nauczyłem się zwracać uwagę na
    drobiazgi o których piszecie. Dosyć ma też partaczy pseudohydraulików
    próbujących sprzedać mi gotowe rozwiązania, w których nawet ja widzę
    kretyńskie błędy (jak to miało miejsce przy ogrzewaniu).

    Irek.N.

  • 2. Data: 2014-02-02 06:49:00
    Temat: Re: Instalacja wody użytkowej
    Od: Jack <J...@w...pl>

    W dniu 2014-02-01 23:46, Irek N. pisze:
    >Jak wygląda
    > kwestia zmiany objętości wody w boilerze przy jego podgrzaniu - mam dać
    > przeponowy naczynie?

    Zawór bezpieczeństwa obowiązkowo!
    Jack

  • 3. Data: 2014-02-02 11:19:48
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Zawór bezpieczeństwa obowiązkowo!

    Ok, ale co, nie dawać przeponowego? Wiem, że one mają już wbudowane
    zawory bezpieczeństwa (choć wyglądają raczej niepoważnie).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 4. Data: 2014-02-02 15:49:53
    Od: Jack <J...@w...pl>

    > Ok, ale co, nie dawać przeponowego? Wiem, że one mają już wbudowane
    > zawory bezpieczeństwa (choć wyglądają raczej niepoważnie).

    Jak jest dobry zawór bezpieczeństwa to nie trzeba przeponowego (chociaż
    można - po stronie zimnej oczywiście, na wlocie bojlera). I żadne zawory
    jednokierunkowe nie są potrzebne. Jak masz studnie a w niej pewnie
    właśnie naczynie przeponowe do stabilizacji ciśnienia, to nadciśnienie z
    bojlera po prostu tam trafi (jeśli nie zamkniesz jakiegoś zaworu po
    drodze. Jak zamkniesz to zadziała zawór bezpieczeństwa). Ja tak mam u
    siebie, przy grzaniu wody jej nadmiar cofa się w kierunku studni i
    ciśnienie nie rośnie (spokojnie, nie skazi studni bo to jakieś 100ml
    czyli góra metr rury) a w razie zamkniętej drogi mam 2 zawory
    bezpieczeństwa, które na szczęście jeszcze nie miały okazji zadziałać
    (Trzeba je sprawdzać).
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2014-02-11 18:33:20
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    Pytanie.
    Czy zbiornik przeponowy przeznaczony do pracy w pozycji poziomej musi w
    takiej pozycji pozostać? Czy mogę bezpiecznie zamontować go w pozycji
    pionowej?
    Zakładam, że mocowania nie będą problemem, zbiornik nie jest też jakoś
    przesadnie wielki - tylko 100 litrów, przeponowy oczywiście.

    Irek.N.