  • 1. Data: 2018-09-09 18:07:45
    Temat: Jak czy czym odkurzyc strych z azbstu
    Od: w...@a...com

    Nie wiem czy to odpowiednia grupa ale sprobuje narazajac się na zjebke.
    Kilka lat temu wymieniono mi na domu jednorodzinnym pokrycie dachowe
    na blachodachowke. Szwedzka ponoc.
    Chlopcy fachowo zdjęli stare pokrycie wykonane z plyt falistych
    wykonanych a azbestu.

    Nie wymienialnym gdyby nie fakt, ze kilka z nich popekalo i dach
    przeciekał tak ze az tynki z sufitow zaczynaly odpadac.

    Ci chłopcy kazda plyta na sznurku na dol spuszczali i ladnie je na
    kupke złożyli. Niestety wiele z nich się polamalo i pokruszylo.

    Chlopcy strych posprzątali po japonsku czyli jakotako, wzięli
    pieniądze i slad po nich zaginal. Na szczęście nowe pokrycie jeszcze
    również jako tako się kupy trzyma. Dach nie przecieka.

    Moja godna najwyzszego szacunku i uznania piekniejsza polowa,
    naczytala się o szkodliwości azbestu, który ma te wloski tak cienkie,
    ze bez trudu wbiajaja się w tkanke plucna i powodują raka.

    Wiec postanowiłem aby ten strych odkurzyć. Wynajety pracownik w masce,
    zajazdzil dwa odkurzacze ale te pylki azbestowe w promieniach slonca
    sa nadal widoczne i sobie fruwają po całym strychu az milo. I człowiek
    to wdycha. A potem zapewne zdycha.

    Pytania jak i czym ten strych odkurzyć aby poziom czy stężenie tego
    azbestu na strychu obnizyc do jakiegos bezpiecznego poziomu?

    Problem jest o tyle poważny, ze w ostatnich latach kilku sasiadow,
    którzy mieli dachy pokryte takimi plytami i tzw eternitem, zeszlo na
    raki. Co prawda ja, który to w miare starannie i nazwijmy to naukowo
    analizuje, stwierdzam, ze w tej okolicy rolnicy naduzywaja srodkow
    ochrony roślin. W tym tzw. roundapu, czyt. randapu (nie wiem jak się
    to poprawnie pisze), Ostatni pogrzeb chlopa małorolnego trudniącego
    się usługowo opryskami upraw rolnych, odbyl się pol roku temu. Chlop
    miał nieco ponad 60 lat. był zdrowy, lubial wypic, dobrze zjesc,
    palil i ze zdrowiem jakichś większych klopotow nie miał. Od pierwszych
    objawow raka do zejścia, minelo zaledwie 4 niesiace.

    Niecierpliwie oczekuje na kazda opinie czy informacje dot. tych
    problemow.

    Pozdr
    Tornad

  • 2. Data: 2018-09-09 19:25:46
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Bezpieczny poziom azbestu odpowiedzialnego za raka wynosi zero. Azbestow jest kilka,
    tylko jedna odmiana powoduje raka. Ten co na klocki i szczeki hamulcowe wykorzystuja
    nie wywoluje.

  • 3. Data: 2018-09-09 19:44:01
    Temat: Re: Jak czy czym odkurzyc strych z azbstu
    Od: s...@g...com

    W dniu niedziela, 9 września 2018 11:07:46 UTC-5 użytkownik w...@a...com napisał:

    Teraz juz po ptokach.
    Mozesz sprobowac odkurzac to odkurzaczem z filtrem wodnym, ze sztyca z dluga rura tak
    aby odkurzacz byl na zewnatrz i nie robil zamieszania na tym strychu.
    Mozesz obrac odwrotna strategie, robic tam zamieszanie wentylatorami i filtrowac
    powietrze az do skutku.

    Na koniec wszystko trzeba by pomalowac aby te wlokna zwiazac. Albo alternatywnie
    przykryc wszystko kartongipsem lub boazeria.

    Tyle ze nigdy pewnosci ze wszystko wylapales nie bedzie.
    Tobie to juz w sumie rybka bo ten rak to sie relatywnie dlugo inkubuje. Ale jakbys
    chcial dzieciom domek zostawic to warto posprzatac.

    I na koniec: To co ci sie mieni w sloncu to kurz. U mnie na poddaszu tez sie mieni a
    azbestu nie mialem. I to sie mieni nawet jak tam nikt nie chodzi. Po paru miesiacach
    stania pusto wchodzisz i widzisz te iskierki w powietrzu. To kurz. Czy u ciebie jest
    to kurz z azbestem trudno powiedziec. Mozna by puscic jakis filterek a potem pod
    mikroskopem obejrzec co wylapal.

  • 4. Data: 2018-09-10 01:06:39
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 2018-09-09 18:07, w...@a...com pisze:

    > Pytania jak i czym ten strych odkurzyć aby poziom czy stężenie tego
    > azbestu na strychu obnizyc do jakiegos bezpiecznego poziomu?

    Nie odkurzać, tylko pomalować cały strych dobrą farbą do drewna -
    ale nie pędzlem, czy wałkiem, tylko aparatem natryskowym - by związać
    azbest z farbą. Potem strych zamknąć na klucz, a klucz wyrzucić.

  • 5. Data: 2018-09-10 10:41:52
    Od: Agent0700 <k...@w...pl>

    W dniu 2018-09-10 o 01:06, collie pisze:

    > Nie odkurzać, tylko pomalować cały strych dobrą farbą do drewna -
    > ale nie pędzlem, czy wałkiem, tylko aparatem natryskowym - by związać
    > azbest z farbą. Potem strych zamknąć na klucz, a klucz wyrzucić.

    Dobry pomysł, ale klucza nie wyrzucać tylko strych używać.
    A farba jakaś olejna najtańsza starczy.
    Można jeszcze dmuchawę do liści i wystawić rurę na zewnątrz.
    Odkurzy się ładnie

  • 6. Data: 2018-09-10 12:22:57
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 09.09.2018 o 18:07, w...@a...com pisze:
    > Moja godna najwyzszego szacunku i uznania piekniejsza polowa,
    > naczytala się o szkodliwości azbestu, który ma te wloski tak cienkie,
    > ze bez trudu wbiajaja się w tkanke plucna i powodują raka.
    Uważać trzeba, ale nie ma co demonizować tego azbestu. Ja sam montowałem
    elewację na budynku i wierciłem w azbeście, jak jeszcze był uważany za
    świetny materiał budowlany. Żyję (jeszcze) i mam wrażenie, że bardziej
    szkodzi na zdrowie oglądanie TV, niż tamten azbest ;-)
    Pomysł z odkurzeniem i pomalowaniem strychu jest dobry, ale nie wiem,
    jak ten Twój strych wygląda. Wyobrażam sobie, że jest tam sporo
    zakamarków, no i że są tam jakieś okna. Wydmuchanie tego dmuchawą do
    liści wydaje się być dobrym rozwiązaniem pod warunkiem, że operatora tej
    dmuchawy wyposaży się w porządną ochronę przed pyłem. U mnie przy
    izolacji pianką poliuretanową używali takich hełmów z nadmuchem
    powietrza z zewnątrz.
    Co do malowania, to zdecydowanie polecam natrysk i niekoniecznie musi to
    być farba. Oczywiście, jak ma być ładnie, to maluj farbą, a jak ma być
    tanio to polecam impregnat silikonowy do kamienia lub tynków, który
    można nakładać natryskiem z opryskiwacza ogrodniczego. Tylko trzeba
    uważać, żeby nie opryskać szyb, bo od tego matowieją.
    Jacek

  • 7. Data: 2018-09-10 20:32:35
    Od: l...@g...com

    Sweterki dziergane z azbestu, koryta do wody wykonane z dodatkiem azbestu, takie
    rzeczy robione były przez pracowników fabryk azbestu w latach PRLu.

  • 8. Data: 2018-09-10 22:11:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Dasz linka do azbestowych sweterkow. Co do koryt. Nie koryta a rurociagi o duzej
    srednicy do wody, doprowadzajace wode z rzek do miast. Rury na te rurociagi byly i sa
    robione z betonu z azbestem. Co sie jeszcze robi z wykorzystaniem azbestu? Sporo
    uszczelek w samochodach jest z azbestem. Ubrania dla ludzi pracujacych w warunkach w
    ktorych ubranie musi byc ognioodporne, kierowcy samochodow wyscigowych na przyklad
    maja ubrania z azbestem.

  • 9. Data: 2018-09-11 06:25:59
    Od: l...@g...com

    Sweterki i koryta były dziergane przez pracowników, ot taka chałupnicza dzialalność,
    dla siebie, po godzinach. A linka ci nie dam, pamiętam dokument, gdzie ci ludzie
    pokazywali swoje dzieła. Wielu z nich było chorych.

  • 10. Data: 2018-09-11 10:17:57
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 10.09.2018 o 20:32, l...@g...com pisze:
    > Sweterki dziergane z azbestu, koryta do wody wykonane z dodatkiem azbestu, takie
    rzeczy robione były przez pracowników fabryk azbestu w latach PRLu.
    O sweterkach też nie słyszałem, ale były koce gaśnicze azbestowe. Nawet
    taki jeden u mnie leżakuje w garażu.
    Jacek