  • 1. Data: 2011-06-12 09:19:19
    Temat: Jak przerobić instalację CO z gazowej na paliwo stałe?
    Od: ZS <a...@w...pl>

    Stary dom, około 120m2,jeszcze nie ocieplony ale ściany grube z pustką w
    środku, poddasze ocieplone, 7 grzejników. Chcemy przerobić instalację do
    kotła gazowego dołączyć na paliwo stałe. Na początku miał być piec na
    drewno ale jak zobaczyłem że za 350zł przywiozą mi ekogroszek z czech,
    to skłaniam się do takiego pieca 20kW. (btw. ma ktoś kontakt z takim
    groszkiem?)

    Pytania moje są takie:
    1. Czy piec 20kW nie będzie za duży?
    2. Jaki wymiennik płytowy zastosować? 20kW wystarczy?
    3. Jak najtaniej zorganizować zabezpieczenie przed tym aby na piecu było
    te 55st C. Czy może już w piecach jest zabezpieczenie, że będzie tak
    podnosił temperaturę aż na powrocie będzie 55st? Czy musi być zawór
    trójdrożny lub cztero.
    4. Jeżeli jednak zdecydowałbym sie na piec zwykły (węgiel/drewno) to czy
    trzebeba jakoś zabezpieczać dodatkowo przed brakiem prądu? Woda się na
    pewno zagotuje mimo braku powietrza z dmuchawy gdy załadowany jest
    drewnem czy węglem.
    Rozumiem że jak przy ekogroszku nie będzie prądu to nie poda powietrza i
    zgaśnie piec.
    5. Czy przy piecu zwykłym można zbiornik CWU podłączyć rurą 1"
    grawitacyjnie? Byłby to zabezpieczenie na wypadek braku prądu ale czy da
    się tym jakoś sterować bez pompy?

  • 2. Data: 2011-06-12 10:05:17
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik ZS napisał:
> [...]
    > drewno ale jak zobaczyłem że za 350zł przywiozą mi ekogroszek z czech,
    > to skłaniam się do takiego pieca 20kW. (btw. ma ktoś kontakt z takim

    Zdania 'uczonych' są tu podzielone.
    Niektórzy palą i sobie chwalą, ale fakt pozostaje faktem - idzie więcej
    takiego węgla i masz więcej popiołu. Ja go jeszcze nie próbowałem...

    > Pytania moje są takie:
    > 1. Czy piec 20kW nie będzie za duży?

    Jak chcesz ten dom docieplić, to pewnie z 15 kW wystarczy.

    > 2. Jaki wymiennik płytowy zastosować? 20kW wystarczy?

    Wymiennik płytowy powinien być z zapasem - o większej mocy niż moc kotła.
    Słowem - jak zamontujesz kocioł 15 kW, to wymiennik 20 kW powinien
    wystarczyć.

> [...]
    > te 55st C. Czy może już w piecach jest zabezpieczenie, że będzie tak
    > podnosił temperaturę aż na powrocie będzie 55st? Czy musi być zawór

    Skoro myślisz o automatycznym kotle z podajnikiem - bo do takiego sypie
    się groszek - to na sterowniku ustawiasz odpowiednio wysoką temperaturę
    i skoro będziesz miał wymiennik, to już zaworu 4d nie będziesz potrzebował.

    Ja tak właśnie mam i na kotle w okresie mrozów trzymam temp bliską 70
    stC, a woda w obiegu kotłowym krąży nieco szybciej niż w obiegu CO i tym
    samym mniej się wychładza niż woda CO się podgrzewa. - Wraca do kotła
    dość gorąca. Nie mierzyłem jej temperatury, ale nie zauważam oznak
    rdzewienia kotła.

> [...]
    > drewnem czy węglem.
    > Rozumiem że jak przy ekogroszku nie będzie prądu to nie poda powietrza i

    Na samo pytanie nie odpowiem, ale wiem, że znajomi - kilku co najmniej -
    jak zabrakło prądu, to wywalali cały ten żar z kotła na śnieg... ;-/

    Kocioł automatyczny w razie braku prądu po prostu się wyłączy i przerwie
    pracę. Jeżeli przerwa nie będzie trwała zbyt długo i żar nie wygaśnie w
    tym czasie, to zwyczajnie wznowi pracę, a jak zgaśnie, to będzie tłoczył
    węgiel z zasobnika i przerzucał go do szuflady popielnika, aż się
    zasypie cały, a w zasobniku zabraknie węgla... i nic więcej się nie
    wydarzy. Pewnie jakieś modele mają możliwość odcięcia zasilania w razie
    braku żaru na retorcie, ja u siebie takiego scenariusza nie
    przetestowałem, więc nie wiem jak zachowałby się mój kocioł.

    > 5. Czy przy piecu zwykłym można zbiornik CWU podłączyć rurą 1"
    > grawitacyjnie? Byłby to zabezpieczenie na wypadek braku prądu ale czy da
    > się tym jakoś sterować bez pompy?

    Pewnie tak, ale musiałbyś ten zbiornik umieścić wyżej niż jest kocioł i
    musiałby być on na tyle duży, żeby był w stanie odebrać ciepło
    pochodzące ze spalenia pełnego załadunku w sytuacji, kiedy jest nagrzany
    do... powiedzmy tych 50 stC, czyli raczej duży - kilkaset litrów.

    pozdr.
    Robert G.

  • 3. Data: 2011-06-13 12:46:12
    Od: "jachoska" <j...@p...onet.pl>

    Miałem nieprzyjemność tym palić (tylko jakoś dużo drożej płaciłem). Znika
    dwa razy szybciej niż krajowy kaloryczny groszek. Zostaje kupa popiołu.
    Podobne to bardziej do węgla brunatnego.
    Używałem też jakiś ruski wynalazek (podobno 24MJ chociaż trudno mi w to
    uwierzyć) i też nie polecam.
    Do podgrzewania wody latem może i bym się skusił na czeski węgiel, bo
    stosunkowo rzadko trzeba dokładać. Palenie zimą tym paliwem jest dla mnie
    odstraszające ze względu na dużą ilość popiołu i konieczność częstego
    napełniania zasobnika.
    Pozdr.
    Krzysiek
    PS. A skąd jesteś? U mnie w Trójmieście wybór skromny i ceny wysokie ze
    względu na upierdliwy transport z południa.

    __________ Informacja programu ESET Smart Security, wersja bazy sygnatur wirusow 6202
    (20110613) __________

  • 4. Data: 2011-06-13 13:09:29
    Od: MichałG <g...@w...pl>

    W dniu 2011-06-12 11:19, ZS pisze:
> [...]
    > 5. Czy przy piecu zwykłym można zbiornik CWU podłączyć rurą 1"
    > grawitacyjnie? Byłby to zabezpieczenie na wypadek braku prądu ale czy da

    słyszałem ze to straszne g... (ten groszek) . Zaznaczam, słyszałem na
    forun od CO, nie testowałem. Skłonny jestem jednak uwierzyć. Wegiel z
    zagłebia kawińskiego (mają czesi inny?) jest taki 'pół koksowy', czyli
    lubi sie spiekąc i produkuje mnóstwo popiołu (raczej zużla). Ale kto wie?

    1. niech ktos ci policzy zapotrzebowanie. Na niucha to 18kW bedzie juz
    pewnie za dużo.
    2. wymiennik rozmiar wiekszy od pieca
    3. jaki to ma być piec?
    jesli z podajnikiem to sie wyłaczy i tyle.
    Problem moze być z samodzielnym startem. Jak pisał robert nie wszystkie
    mają wyłacznik przed przesypaniem całego wegla z podajnika do popielnika.
    Moj po np. (czas do ustawienia) pół godzinie pracy bez wzrostu
    temperatury wody wyłacza podajnik i radośnie piszczy.... ;)
    Jesli to piec nadmuchowy z duzym paleniskiem to przepisy (i rozsądek)
    wymagają by piec pracował w układzie otwartym (niecisnieniowym)- sprawdź
    czy masz taka mozliwość. Zabezpiecznie przed brakiem prądu mozna
    (czesciowo)załatwic UPSem z odpowiednio dużym akumulatorem do
    podtryzmania pracy pompki obiegowej co, u ciebie przynajmniej 2 pomp....
    Acha - sprawdz też czy masz dość przewodów kominowych
    (dymowy+wentylacja) i nie wpadnij przypadkiem na pomysł wspolnego
    połączenia obu pieców do jednego przewodu.... ;) ;) nawet jak pracują
    'na zmianę'.

    Michał

  • 5. Data: 2011-06-13 17:19:37
    Od: "Jackare" <1...@1...tralala.com>

    Użytkownik "ZS" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Pytania moje są takie:
    > 1. Czy piec 20kW nie będzie za duży?
    > 2. Jaki wymiennik płytowy zastosować? 20kW wystarczy?

    dałbym 25 kW

> [...]
    > trzebeba jakoś zabezpieczać dodatkowo przed brakiem prądu? Woda się na
    > pewno zagotuje mimo braku powietrza z dmuchawy gdy załadowany jest drewnem
    Sie zabezpiecza. Albo układem schładzającym przez specjalny wymiennik przez
    który zawór termostatyczny przepuszcza wodę z wodociągu (takie wymienniki,
    tzw chłodnice są wbudowane w kotłach stałopaliwowych dostosowanych do pracy
    w układach zamkniętych). Można oczywiście taką chłodnicę dobudować do
    zwykłego układu otwatego jeżeli występuje realne zagrożenie zagotowaniem
    wody.
    Albo buforem ciepła o pojemności która jest w stanie odebrać całą energię
    kotła, np tysiąc litrów oraz standardowo - otwartym naczyniem wzbiorczym i
    dobrze wykonaną rurą bezpieczeństwa. Rozwiązanie z bojlerem na obiegu
    grawitacyjnym także jest jakimś tam zabezpieczeniem. Lepiej jest zastosować
    rury o maksymalnie dużej średnicy - bojlery często mają przyłącze grzewcze
    na 5/4 i 6/4 cala. Skuteczniejszym może się jako zabezpieczenie okazać
    bojler z wymiennikiem płaszczowym niż rurowym. Sterować się tym da, tzn
    powinno się samo kręcić grawitacyjnie - pompa cyrkulacyjna nie stanowi
    przeszkody dla przepływu a jeżeli pompa jest na wyjściu kotła to dla
    bezpieczeństwa powinna być zamontowana na bypass'ie z zaworem różnicowym -
    wtedy i grawitacja pójdzie jakby pompa nie działała i pompa będzie chroniona
    w przypadku gdyby kocioł zagotował wodę i poszło uderzenie pary.