  • 1. Data: 2011-06-10 20:58:26
    Temat: materiał na kolektor
    Od: "kogutek" <s...@W...gazeta.pl>

    Poliwęglan komorowy 3 warstwowy. Ponad 12m2 550 złotych. Komory prostokątne
    lub kwadratowe, bez znaczenia. Dolna warstwa izolacyjna. Wypełniona pianką
    poliuretanową. Środkowa robocza, górna robi za szybę. Jak pomalować na czarno.
    Nie malować, Zalać czarną cieczą. Zysk grzanie nie przez przeponę a w masie.
    Jedyny problem do rozgryzienia to jak zrobić szczelny dolot i wylot podgrzanej
    wody. Są pzremysłowe kleje do poliwęglanu, klei się go dobrze i trwale również
    klejami typu kropelka. Materiał praktycznie niezniszczalny, nie ulega korozji
    odporny na UV. Zlośliwy sąsiad kamieniem nie zniszczy. Niech taki kolektor ma
    połowę sprawności najlepszego fabrycznego. Przy cenie podstawowego materiału w
    granicach 50zł/m2 nie będzie kolektora o lepszym stosunku ceny do jakości. Jak
    ktoś chce wspomóc finansowo za pomysł chętnie podeślę numer konta.

  • 2. Data: 2011-06-11 06:42:32
    Temat: Re: materiał na kolektor
    Od: robertr <e...@o...pl>

    On Przy cenie podstawowego materiału w
    > granicach 50zł/m2 nie będzie kolektora o lepszym stosunku ceny do jakości. Jak
    > ktoś chce wspomóc finansowo za pomysł chętnie podeślę numer konta.
    >
    > --

    Kiedyś interesowałem się patentami dotyczącymi kolektorów. Jeden z
    nich (w Polsce) brzmiał mniej więcej : znamenny tym, że szyba zrobiona
    z poliwęglanu....
    Pozdr

  • 3. Data: 2011-06-11 08:33:00
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Poliwęglan komorowy 3 warstwowy. Ponad 12m2 550 złotych.

    Eeeetam... Poliwęglan sam w sobie jest izolatorem,
    kruszeje na mrozie (całe hale przemysłowe szkliłem)
    i w ogóle jest do bani ;), nie wytrzymałby ciężaru
    samej wody w nim zawartej, nie mówiąc już o jakimkolwiek
    ciśnieniu. Poza tym wybitnie kijowo się go mocuje,
    wymaga stelażu bo jest wiotki w dużych płachtach.

    Myślę, że prościej już zrobić kolektor skręcając
    do siebie dwie blachy trapezowe :P. Może wykreujemy
    nowy trend w kryciu łoboorek i kurnikuf? ;)

    Zróbmy konkurs :), kto ma "pomysła" z czego jeszcze?

    --
    Joywig

  • 4. Data: 2011-06-11 08:43:52
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > Zróbmy konkurs :), kto ma "pomysła" z czego jeszcze?
    >
    > --
    > Joywig

    Ok
    Przez jakieś 5 lat miałem kolektor - rurki miedziane meander wtopione
    w cokolik wokół domu - betonowy. Rurki wypełniała woda pędzona
    cyrkulacyjnie do bojlera (ale też tak było zrobione, że przy każdym
    poborze wody - woda zimna przepływała przez to do bojlera). Latem
    prawie nie odczuwałem rachunków za prąd. Na zimę wodę spuszczałem. Jak
    mi drzewa i krzaczory zaczęły rosnąć to problem zaczął narastać. Co
    jest ciekawe beton ma zupełnie dobre właściwości solarne w
    temperaturze 100 C stosunek absorpcji do emisji wynosi 2 !!!
    Dla większości metali krytych farbą oscyluje to wokół 1. Czarny chrom
    kilka, Tinox prawie 20.
    Pozdrawiam

  • 5. Data: 2011-06-11 09:13:00
    Od: "Yozwig" <j...@o...pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    >Przez jakieś 5 lat miałem kolektor - rurki miedziane meander wtopione
    >w cokolik wokół domu - betonowy. Rurki wypełniała woda pędzona
    >cyrkulacyjnie do bojlera...

    Fajny pomysł :) Betonowe kolektory :)

    Kto jeszcze ma pomysła?

    --
    Yozwig

  • 6. Data: 2011-06-11 09:45:08
    Od: ptoki <s...@g...com>

    On Jun 11, 11:13 am, "Yozwig" <j...@o...pl> wrote:
    > Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w
    wiadomościnews:4374e2e4-0cde-412e-b321-136172dcf0a5@
    y30g2000yqb.googlegroups.com...

    > Fajny pomysł :) Betonowe kolektory :)
    >
    > Kto jeszcze ma pomysła?

    Asfaltowe.

  • 7. Data: 2011-06-11 11:05:09
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "ptoki" <s...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    >Asfaltowe.

    tylko po cichu trzeba je wmontowa w jezdnie :-)

    b.

  • 8. Data: 2011-06-11 13:04:30
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > Poliwęglan komorowy 3 warstwowy. Ponad 12m2 550 złotych. Komory prostokątne
    > lub kwadratowe, bez znaczenia. Dolna warstwa izolacyjna. Wypełniona pianką

    proponuję 2 komorowy, ceny wełny pod spodem nic nie przeskoczy a i należy dać
    znacznie wiecj niż grubość komory. Gdyby to miało być bez obudowy to pod spód należy
    przykleić styropian.
    Co do czarnej cieczy - duży kłopot. Moze pomalować komorę na czarno poprzez przelanie
    czarną farbą olejną?
    Uważac z rozmiarami - stosunkowo duzy jest współczynnik rozszerzalnosci temicznej.

    > Jedyny problem do rozgryzienia to jak zrobić szczelny dolot i wylot podgrzanej
    > wody.

    Wkleić rurkę na poxipol :)

    >Jak
    > ktoś chce wspomóc finansowo za pomysł chętnie podeślę numer konta.

    ja ci podesle mój za poprawki :P

    b.

  • 9. Data: 2011-06-11 18:26:42
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > Kto jeszcze ma pomysła?

    czarna blacha, przyspawana lub przylutowana wezownica. jakies 2-4 metry
    kwadratowe.
    do tego ze 2 lustra sterowane elektronicznie ustawiajace odbite swiatlo na
    ta blache.

    mysle ze by ladnie grzalo:)

    do tego zrobic soczewke 10m srednicy i postawic na kilku slupach;P niech
    grzeje blache:) tak jak mrowki za gowniarza:)

  • 10. Data: 2011-06-12 04:49:22
    Od: robertr <e...@o...pl>

    > do tego zrobic soczewke 10m srednicy i postawic na kilku slupach;P niech
    > grzeje blache:) tak jak mrowki za gowniarza:)

    Rozumiem że to żart ?

    Wracając do kolektorów betonowych - jakimś rozwiązaniem może być
    wykonanie czegoś takiego jak odwróconego ogrzewania podłogowego -
    rurki polietylenowe wtopione w jakiś betonik np nasłoneczniony taras.
    Rurki polietylenowe są bardzo tanie, powinny być odporne na
    zamarzanie, oblane betonem powinny mieć większą odporność mechaniczną
    (ciśnienie) w wyższych temperaturach. Można to też traktować jako
    rodzaj chłodzenia tarasu latem. Widzę jeden problem - powinno się dać
    jakiś styropian pod ten wylany betonik (aby solar był sprawnieszy) -
    spowoduje to większe amplitudy wahań dobowych temperatury i np mogą
    płytki być mniej odporne na pękanie. Tak czy owak inwestycja prawie
    bezkosztowa (cena rurki polietylenowej) na etapie budowy i można mieć
    stosunkowo dużą powierzchnię solara.