  • 1. Data: 2019-10-31 16:26:37
    Temat: Katakumby
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Jak powinny być zbudowane, aby spełniały normy, coby móc chować tam ludzi?
    Pytam w kontekście Staraka, który w takowych jest pochowany, a nie
    spełniają wymagań.
    No i pytanie tak trochę obok. W katakumbach chowa się w metalowych
    trumnach, zalutowanych. Co się dzieje z ciałem, skoro nie ma parowania?

    A może one nie są jednak tak 100% szczelne?

    Robert

  • 2. Data: 2019-11-02 09:00:27
    Temat: Re: Katakumby
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-10-31, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:
    > No i pytanie tak trochę obok. W katakumbach chowa się w metalowych
    > trumnach, zalutowanych. Co się dzieje z ciałem, skoro nie ma parowania?

    Zupa. Gęsta zupa.

    > A może one nie są jednak tak 100% szczelne?

    Pytanie o tyle dobre, że na pewno wytwarzają się gazy, więc taka trumna
    musiałaby wytrzymywać też pewne ciśnienie. Ale może tych gazów aż tyle
    nie ma, bo w końcu są i hermetyczne (np. ofiar chorób zakaźnych).

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2019-11-03 18:00:15
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Zupa. Gęsta zupa.

    Nie wiem dlaczego, ale pod bezczeszczenie mi to podchodzi.

    Robert

  • 4. Data: 2019-11-04 16:00:12
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    > Nie wiem dlaczego, ale pod bezczeszczenie mi to podchodzi.

    Ale kogo posądzić o bezczeszczenie? Bakterie, procesy fermentacyjne?
    W ziemi jak ktoś pochowany, to robaczki?
    Póki nikt zwłok nie wyciąga na zewnątrz, tylko trumna/urna lezy sobie
    tak, została pierwotnie zainstalowana, to nie ma co mówić o bezczeszczeniu.

    A wracając dot tematu, ten konkretny pan został skremowany, wiec o zupie
    nie ma mowy. Miejsce złożenia urny podobno nie zostało zgłoszone jako
    budowla do odpowiedniego nadzoru. Więc nawet jak spełnia wymagania
    dotyczace katakumb, to bez legalizacji nie można tam nikogo pochowac.

    Z drugiej strony, jeśli owa budowla nie jest miejscem przeznaczonym do
    chowania zmarłych, to prochy są cały czas bezczeszczone, bo nie ma ich
    na cmentarzu albo w katakumbie.

    --
    viktorius

  • 5. Data: 2019-11-04 17:05:03
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2019-11-04 o 16:00, viktorius pisze:
> [...]
    > budowla do odpowiedniego nadzoru. Więc nawet jak spełnia wymagania
    > dotyczace katakumb, to bez legalizacji nie można tam nikogo pochowac.

    Skoro został skremowany, to miejsce gdzie spoczął nie jest katakumbą
    tylko kolumbarium.
    Czyli pewnie inne przepisy się tyczą do tego typu obiektu.

    Robert

  • 6. Data: 2019-11-05 10:46:06
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    > Skoro został skremowany, to miejsce gdzie spoczął nie jest katakumbą
    > tylko kolumbarium.
    > Czyli pewnie inne przepisy się tyczą do tego typu obiektu.
    >
    > Robert

    No właśnie poza cmentarzem resztki doczesne można złożyć tylko w
    katakumbie, albo w morzu:

    USTAWA
    z dnia 31 stycznia 1959 r.
    o cmentarzach i chowaniu zmarłych:

    Art. 12.
    1. Zwłoki mogą być pochowane przez złożenie w grobach ziemnych, w
    grobach murowanych lub katakumbach i zatopienie w morzu. Szczątki
    pochodzące ze spopielenia zwłok mogą być przechowywane także w kolumbariach.

    3. Groby ziemne, groby murowane i kolumbaria przeznaczone na składanie
    zwłok i szczątków ludzkich mogą znajdować się tylko na cmentarzach.

    --
    viktorius

  • 7. Data: 2019-11-05 17:11:33
    Od: Andrzej S <a...@e...pl>

    W dniu 2019-11-05 10:46, viktorius pisze:

    > 3. Groby ziemne, groby murowane i kolumbaria przeznaczone na składanie
    > zwłok i szczątków ludzkich mogą znajdować się tylko na cmentarzach.

    A ja sie szykowałem na spoczywanie na telewizorze.

    Czy to nie przesada odnośnie spopielonych zwłok?
    A może i wpływ koscioła? Powodów higienicznych (?) nie widze.
    --
    A S

  • 8. Data: 2019-11-06 09:37:45
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-11-05 o 17:11, Andrzej S pisze:

    > A ja sie szykowałem na spoczywanie na telewizorze.

    Na legalu nie da rady postać w salonie czy być rozsypanym na polu za domem.

    > Czy to nie przesada odnośnie spopielonych zwłok?
    > A może i wpływ koscioła? Powodów higienicznych (?) nie widze.

    Raczej wynikające z tradycji i kultury, bo to jednak nadal szczątki, a
    nie zwykły popiół. Nie trzeba posiadać wiedzy antropologicznej czy
    archeologicznej, żeby wiedzieć, że najdziksze plemiona chowały swoich
    zmarłych z należytą czcią.

    --
    viktorius

  • 9. Data: 2019-11-06 11:01:40
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 6 listopada 2019 09:37:44 UTC+1 użytkownik viktorius napisał:

> [...]
    > nie zwykły popiół. Nie trzeba posiadać wiedzy antropologicznej czy
    > archeologicznej, żeby wiedzieć, że najdziksze plemiona chowały swoich

    i zdaje sie ze wlasnie w tym jest problem - to co wiedzieli nawet dzicy (godnosc
    osoby ludzkiej) jest kwestionowana przez wspolczesny świat. A jakie to nowoczesne i
    postępowe...

    b.

  • 10. Data: 2019-11-06 11:10:06
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-11-06 o 02:01 -0800, Budyń napisał:
    > i zdaje sie ze wlasnie w tym jest problem - to co wiedzieli nawet
    > dzicy (godnosc osoby ludzkiej) jest kwestionowana przez wspolczesny
    > świat. A jakie to nowoczesne i postępowe...

    Z drugiej strony, gdziekolwiek stopy nie postawisz to po kimś chodzisz.
    Ta cała godność zmarłego to bardzo krótkoterminowa sprawa. Tybetańczycy
    całkiem fajnie ten problem rozwiązali.

    Mateusz