  • 11. Data: 2010-09-04 11:20:44
    Temat: Re: Klimatyzator z LerojaMerlina
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    news:1fjgdz4pzb2g1$.rlkn8eyr8tf9$.dlg@40tude.net...
    > 1. Aby ogrzewać dane pomieszczenie musimy mieć uruchomiony wentylator w
    > jednostce wewnętrznej - a więc powstaje hals który jest dość kłopotliwy

    Dobre klimatyzatory na niskich biegach są praktycznie niesłyszalne. Szept
    jest głośniejszy.

    > 2. Aby zapobiec rozwarstwieniu temp. musimy mieć skierowane lopatki w
    > dól -
    > a więc w mogą powstać strefy przeciągu

    Można ustawić niski bieg wentylatora.

    > 3. Systemy z napędem za pośrednictwem silnika elektr. wymagają cyklu
    > rozmrażania (w niskich temp) a więc ciepło dostarczane jest cyklicznie

    To nie wada, ale cecha.

    > 4. Współczynnik sprawności urządzenia spada wraz ze spadkiem temperatury.

    I dlatego jest to idealne ogrzewanie na okres przejściowy, a nie zawsze jako
    główne.

    > 5. Poniżej ustalonych temperatur urządzenia nie działają - a więc nie mamy
    > źródła ciepła, urządzenia mogą uledz zniszczeniu - budynek może uledź
    > zniszczeniu na skutek braku ogrzewania

    Tylko jeśli ktoś jest tak głupi i nie zaplanuje innego ogrzewania. Absurd.

    > 6. Urządzenia te są dość skomplikowane - a więc i awaryjne -
    > Części eksploatacyjne są trudno dostępne, czas naprawy dość długi."

    Różnie z tym bywa.

    > Koszty zużytej energii i w ogóle cała ekonomika ogrzewania klimą na pewno
    > są powodem do zastanowienia się nad ogrzewaniem piecem akumulacyjnym z
    > dynamicznym rozładowaniem (mam takie dwa), a jeśli ma się też 2 taryfę, to
    > mogę powiedzieć, że działa to super.

    Mam w jednym pomieszczeniu piec akumulacyjny i klimatyzator. Dużo taniej
    wychodzi grzanie klimą. Przewaga pieca występuje dopiero przy niskich
    temperaturach poniżej -10 stopni, co miało miejsce przez kilkanaście dni
    ostatniej zimy. Pozostałe pięć miesięcy wygrywa klima.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 12. Data: 2010-09-04 11:32:41
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jan Werbiński" 4c82275f$0$20988$6...@n...neostrada.pl

    > Łatwizna.

    Sam dam radę? Szybkozłaczka to takie coś jak w gazie -- raz i już?

    > Nie, ale inwerter znacznie zwiększa współczynnik sprawności cieplnej i ma inne
    zalety.

    Jakie inne?

    Sprawność Lerojowych:

    Szybkozłaczkowe:

    4860/1770=2,74576271186441
    5350/1770=3,0225988700565

    3500/1100=3,18181818181818
    3500/1100=3,18181818181818

    Ten, o którym myślę:

    2600/800=3,25
    2900/800=3,625

    Inverterowy:

    5200/1730=3,00578034682081
    5600/1730=3,23699421965318

    > Do ogrzewania musisz szukać klimatyzatorów z niską temperaturą minimalną
    zewnętrzną. Sam używam dwóch klimatyzatorów w domu.

    Gdy temperatura zewnętrzna spadnie poniżej 10 stopni, włączą centralne ogrzewanie.
    (albo i nie właczą -- ponoć [ex-]ciecie odwołane nie chca ustąpić i diabli wiedzą,
    co teraz będzie; ja bym skierował sprawę do prokuratury, zarzucając ex-cieciom:

    -- wyłudzanie pieniędzy od zdezorientowanych mieszkańców
    -- rozporządzanie cudzym mieniem
    -- bezprawne posługiwanie się dokumentami, pieczątkimi itd...)

    > Jeden to taki właśnie na szybkozłączkach i grzeje do +7 stopni na zewnątrz.

    Chyba te Lerojowe mają do +5 stopni, ale nie potrafię teraz znaleźć
    potwierdzenia tej informacji.

    > COP około 2,8-3,0. Niestety jest kiepsko wykonany i rozszczelnił się już po paru
    miesiącach w miejscu łączenia szybkozłączki z
    > rurą miedzianą.

    Nie był bity w tym miejscu? Nie chcę rozszczelnienia się!!!

    > Drugi to inwerter Fujitsu. COP 4,00 EER 3,40.

    To nieźle!! Ale i cena klimatyzatora pewnie była niezła. :)

    > Minimalna temperatura grzania to -15 stopni. W praktyce było ostatniej zimy tak, że
    w okolicach 0 do -10 stopni nagrzał szybko i
    > tanio zgodnie z oczekiwaniem. Rewelacja. Przy -15 niby jeszcze grzał, ale już mu to
    słabo szło. Ostatniej zimy temperatura
    > poniżej -15 stopni była tylko przez kilka dni, więc świetnie się sprawdził jako
    główne ogrzewanie.

    W efekcie takie ogrzewanie jest dużo droższe od ogrzewania ciągniętego
    z elektrociepłowni/ciepłowni miejskiej? Dwa razy droższe? Półtora?

    > Zatem jeśli poważnie myślisz o grzaniu, to warto zapłacić więcej. Polecam LG,
    Fujitsu. Mitsubishi.

    Fujitsu i Mitsubishi to chyba wyższa (niż najniższa) półka, ale o LG mam ze zdanie.

    Chcę kupić coś taniego, z funkcją dogrzewania w okresie wiosny i jesieni
    z szybkozłączką, aby móc to przenieść w inne (przytulniejsze?) miejsce
    oraz nauczyć się czegoś o klimatyzatorach, zanim kupię klimatyzatory
    poważniejsze. :) Mam reumatyzm i astmę, jestem alergikiem i raczej
    klimatyzatory są mi potrzebne. :)

    > No i nie daj się zrobić w bambuko na montażu. Prosty montaż wraz z materiałami do
    4-5 metrów bez bruzd, to 400 zł netto i trwa do
    > trzech godzin. Z dodatkowymi życzeniami, itp to 700 zł.
    > 1200 zł, to cena na którą próbują naciągać i jest ona zbyt wysoka za 3 godziny
    pracy w Polsce. Materiały kosztują 50 zł netto
    > uchwyt zewnętrzny, 20-30 zł rurki itp.

    Chcę zamontować samodzielnie. Liczyłem na to, że szybkozłaczką pozwala
    na samodzielność w montowaniu. :) Dziury w ścianach i podłodze potrafię
    wiercić (nie mam czym, ale to chyba nie jest problemem -- coś pożyczę)
    a bruździć nie zamierzam. Być może (jeśli to możliwe) za jakiś czas
    przeniosę ten klimatyzator do innego mieszkania, gdzie będzie lekko
    chłodził i osuszał, a tu zamontuję coś ciekawszego. :)

    Najchętniej bym zrezygnował z centralnego ogrzewania i z gazu.
    Gdyby okazało się, że dobry klimatyzator potrafi ogrzać mieszkanie
    zimą za rozsądne pieniądze, zrezygnowałbym i z gazu (gaz głownie jest
    mi potrzebny teraz, gdy na zewnątrz jest +15 stopni Celsjusza i do smażenia
    jaj -- wodę i tak gotuję w elektrycznym czajniku) i centralnego ogrzewania.
    Temperatura zimą rzadko spada poniżej -15 stopni Celsjusza. :)

    Mieszkanie ma własny licznik ciepła, więc można chyba zrezygnować z ogrzewania
    tradycyjnego. :) Pytanie -- jakie koszty czekają mnie przy ogrzewaniu
    klimatyzatorami?
    Mając solidne klimatyzatory niezależne we wszystkich (trzech + kuchnia) pokojach, nie
    musiałbym martwić się zbyt mocno i ich bezawaryjność. :)

    -=-

    Za wszelkie podpowiedzi związane z klimatyzatorami jestem i będę wdzięczny. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 13. Data: 2010-09-04 11:44:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Ikselka" 1fjgdz4pzb2g1$.rlkn8eyr8tf9$....@4...net

    > dynamicznym rozładowaniem (mam takie dwa), a jeśli ma się też 2 taryfę, to

    Mam dwa liczniki i w każdej chwili mogę przebudować swoją instalacje tak,
    aby mieć z tego pełną korzyść, ale na razie mam na obu licznikach tę samą
    jednotaryfowość. :) Przy dwóch taryfach nocą jest taniej niż przy jednej
    a w dzień jest drożej niż przy jednej -- nie mylę się? Stąd 15 lat temu
    powstał pomysł wykonania dwulicznikowej instalacji. :) Na razie są z tego
    zrozumiałe straty. :) Miałem nawet zamiar zrezygnować z jednego licznika. :)

    Aby było jasne -- jeden licznik jest w mieszkaniu a jeden w garażu, a garaż
    jest bezpośrednio pod mieszkaniem. :) Nie ma połączenia, ale w każdej chwili
    mogę wywiercić jedną dziurę, wstawić w nią jedną rurę i połączyć instalację
    elektryczną mieszkania ze szczątkową instalacją elektryczną garażu. :) Mogę
    też mieć dwie instalacje, z czego jedną dwutaryfową a jedną jednotaryfową. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 14. Data: 2010-09-04 11:49:58
    Od: Jan Werbiński <j...@t...bez.mai.la>

    napisał w wiadomości news:i5tap1$op8$1@inews.gazeta.pl...

    > "Jan Werbiński" 4c82275f$0$20988$6...@n...neostrada.pl

    > Sam dam radę? Szybkozłaczka to takie coś jak w gazie -- raz i już?

    Tak. Musisz mieć klucz dynamometryczny.

    > Jakie inne?

    Cichsza praca jednostki zewn, kiedy nie potrzebuje pełnej mocy. Niższa
    temperatura zewn przy grzaniu i pewnie coś jeszcze.

    > Sprawność Lerojowych:
    >
    > Szybkozłaczkowe:
    >
    > 4860/1770=2,74576271186441
    > 5350/1770=3,0225988700565
    >
    > 3500/1100=3,18181818181818
    > 3500/1100=3,18181818181818
    >
    > Ten, o którym myślę:
    >
    > 2600/800=3,25
    > 2900/800=3,625
    >
    > Inverterowy:
    >
    > 5200/1730=3,00578034682081
    > 5600/1730=3,23699421965318

    Trzeba jeszcze sprawdzić wykres sprawności w funkcji temperatury, ale ciężko
    to uzyskać.

> [...]
    > wiedzą,
    > co teraz będzie; ja bym skierował sprawę do prokuratury, zarzucając

    No to bierz ten tańszy. Ale uwazaj na hałas jednostki wewnętrznej. Porównaj
    decybele.

> [...]
    > -- bezprawne posługiwanie się dokumentami, pieczątkimi itd...)

    > Chyba te Lerojowe mają do +5 stopni, ale nie potrafię teraz znaleźć

    Pamiętaj, że w pobliżu tej temperatury to już jest katowanie urzadzenia.

    > Nie był bity w tym miejscu? Nie chcę rozszczelnienia się!!!

    Nie. Oring - guma słabej jakości sparciała.

    > To nieźle!! Ale i cena klimatyzatora pewnie była niezła. :)

    3,5 bez montażu.

> [...]
    > z elektrociepłowni/ciepłowni miejskiej? Dwa razy droższe? Półtora?

    > Fujitsu i Mitsubishi to chyba wyższa (niż najniższa) półka, ale o LG mam

    LG jest potentatem światowym w klimatyzacjach i być może największym
    producentem na świecie.

> [...]
    > oraz nauczyć się czegoś o klimatyzatorach, zanim kupię klimatyzatory
    > poważniejsze. :) Mam reumatyzm i astmę, jestem alergikiem i raczej

    Szybkozłączki się nie rozłącza. Po rozłączeniu trzeba próżnię i napełnienie.

> [...]
    > przeniosę ten klimatyzator do innego mieszkania, gdzie będzie lekko
    > chłodził i osuszał, a tu zamontuję coś ciekawszego. :)

    Przeniesienie = odessanie czynnika, próżnia, napełnienie czynnikiem.

> [...]
    > ogrzewania.
    > Temperatura zimą rzadko spada poniżej -15 stopni Celsjusza. :)

    W lubuskim rzadko, ale tam u Ciebie to nie wiem.

> [...]
    > pokojach, nie
    > musiałbym martwić się zbyt mocno i ich bezawaryjność. :)

    Oprócz klimy coś jeszcze musisz mieć.
    Koszty są niskie, ale dopiero po latach będzie widać prawdziwy koszt
    eksploatacji. Dopiero kiedy się zużyją, zepsują. Do tego czasu trudno
    oszacować ile lat wytrzyma pracująca kilka miesięcy w roku klima.

  • 15. Data: 2010-09-04 12:04:04
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 4 Sep 2010 13:08:04 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

    > No to przeczytaj co napisałem w tym wątku, ale w innej wiadomości.
    >
    > Żałosna jesteś...

    Przeczytałam: "Kura domowa się odezwała. Hehehehe. Łomatko."

  • 16. Data: 2010-09-04 12:05:13
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 4 Sep 2010 13:20:44 +0200, Jan Werbiński napisał(a):

> [...]
    > temperaturach poniżej -10 stopni, co miało miejsce przez kilkanaście dni
    > ostatniej zimy. Pozostałe pięć miesięcy wygrywa klima.

    A gdy prądu brak - co masz?

  • 17. Data: 2010-09-04 12:09:57
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jan Werbiński" 4c822b96$0$22806$6...@n...neostrada.pl

    > Dobre klimatyzatory na niskich biegach są praktycznie niesłyszalne. Szept jest
    głośniejszy.

    w mogą powstać strefy przeciągu

    > Można ustawić niski bieg wentylatora.

    Można chyba i wyłączyć w tym pomieszczeniu, w którym się chce
    mieć ciszę -- temperatura tak szybko nie spada, a w pozostałych
    pomieszczeniach pracowałyby pozostałe klimatyzarory.

    Przeciągi? :) I bez klimatyzatora czy (wentylatora lub
    innego wiatraka) powietrze nie jest nieruchome. :)

    > To nie wada, ale cecha.

    Można słów kilka o tym? :)

    > I dlatego jest to idealne ogrzewanie na okres przejściowy, a nie zawsze jako
    główne.

    Na razie chcę właśnie cos takiego -- na okres przejściowy.

    To mnie raczej nie dotyczy. :)

    > Tylko jeśli ktoś jest tak głupi i nie zaplanuje innego ogrzewania. Absurd.

    Ogrzewanie elektryczne (piecem i innymi klimatyzatorami)
    na pewno wystarczy. Problemem jest koszt takiego grzania,
    nie jego awaryjność!

    > Różnie z tym bywa.

    Lodówki (podobne w budowie) są bezawaryjne i tanie w zakupie. :)

    Bez dwóch stref ta akumulacja nie ma chyba sensu.

> [...]
    > przy niskich temperaturach poniżej -10 stopni, co miało miejsce przez kilkanaście
    dni ostatniej zimy. Pozostałe pięć miesięcy

    A jakie są koszty grzania klimatyzatorem? Jak wygląda porównanie z grzaniem
    tradycyjnym?
    Najlepiej -- jak wygląda w zestawieniu z kosztami ponoszonymi na rzecz ciepłowni
    miejskiej?

    -=-

    Bezawaryjniość... Awaryjność ciepłowni miejskiej jest stuprocentowa :) w okresie
    wiosny i jesieni!!! O wyższą awaryjność trudno w czymkolwiek!! O wyższą awaryjność
    związaną z obsługą -- też trudno. :)

    Cieciom wydaje się, że są właścicielami, nie jedynie zarządcami z woli
    właścicieli -- każdy mieszkaniec (każda rodzina? -- chyba wiadomo, o co
    mi chodzi) ma tutaj swoje własne (budowane w pełni z jego pieniędzy)
    mieszkanie na co ma kwit zwany aktem notarialnym... Cieciom jednak
    wydaje się jednak, że to oni są właścicielami zaś mieszkańcy...
    jedynie najemcami...

    Do mieszkańców ciecie zwracają się słowami -- ,,lokatorzy''. :)
    O opłatach ciecie mówią (w gronie mieszkańców) -- ,,czynsze''. :)
    Jedynie w oficjalnych ,,przemowach'' ciecie zauważają, że
    występują jako ciecie (zarządcy, administratorzy, stróże)
    z ramienia prawowitych właścicieli płacących im (cieciom) pensje...

    -=-

    Cieci odwołano, ale i co z tego, skoro zamiast zapuszkować za to, że
    ciecie nadal podszywają się pod prawowitych zarządców,prowadzi się
    z nimi rozmowy niemal jak te pomiędzy Kościołem i PZPR z czasów
    okrągłego stołu? :) Sytuacje niemal identyczne! I betonowi partyjnemu
    wydawało się, że jest właścicielem całej Polski, i cieciom tak się wydaje. :)

    Ciecie, na podbudowanie swojego stanowiska, mają argument -- mają firmę
    (spółkę cywilną) zajmującą się profesjonalnie zarządzaniem nieruchomościami.
    Ciecie zapominają ,,jedynie'' o tym, że nie oni są właścicielami tych
    nieruchomości, a mieszkańcy...

    Ja bym uporał się z niechcianymi cieciami w przysłowiowe pięć minut.
    Tymczasem dla innych jest to trudne i skomplikowane -- istnieje
    przecież ,,prawda'' i ,,prawda sądowa''... (choć Bóg już pół roku
    temu zabrał z tego świata twórców tego rozwarstwienia prawdy)

    Ciecie budują wytrwale ogrodzenie -- niemal 60% mieszkańców
    ogrodzenia nie chce, zaledwie 20% chce, ale ciecie (odwołane
    na dodatek legalnym głosowaniem) budują... A ludziska zamiast
    złożyć doniesienie do prokuratury, chcą dowodzić sądownie, że
    ciecie są jedynie zarządcami, nie właścicielami... Tak dowodzić
    trzeba każdemu z 6 miliardów ludzi na świecie... :) I ciecie o tym
    wiedzą, dlatego wydają wspólne pieniądze (być może i te, które są
    płacone na ogrzewanie) na tak zwane prawo i lewo...

    -=-

    Ale wróćmy ;) do klimatyzatora. :)

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 18. Data: 2010-09-04 12:13:21
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Ikselka" 1lfwhwr2n3ieg$.wuk75r16rz47$....@4...net

    > A gdy prądu brak - co masz?

    Awaryjność ,,prądu'' jest prawie zerowa. :)
    W razie poważnej awarii mogę przenieść się do innego (400 metrów
    stąd) mieszkania. Tam nie ma oddzielnych liczników ciepła, więc
    problem rezygnacji z ogrzewania ciągniętego z ciepłowni miejskiej
    opada.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 19. Data: 2010-09-04 12:32:51
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 4 Sep 2010 14:13:21 +0200, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

    > "Ikselka" 1lfwhwr2n3ieg$.wuk75r16rz47$....@4...net

    > Awaryjność ,,prądu'' jest prawie zerowa. :)

    W mieście - owszem, póki się nie zdarzy całkowita :-)

> [...]
    > stąd) mieszkania. Tam nie ma oddzielnych liczników ciepła, więc
    > problem rezygnacji z ogrzewania ciągniętego z ciepłowni miejskiej

    Przenosiny - drastyczne rozwiązanie jak dla mnie, choć też miałabym dokąd.
    Ale wolę siedzieć spokojnie tu, gdzie mam w jednym miejscu kafle, fajerki,
    kominek i tradycyjne c.o. bez grama prądu... prócz kolektorów słonecznych i
    pieców aku, no i oczywiście kawałek lasu do zrąbania w razie gdyby co :-)

  • 20. Data: 2010-09-04 12:38:52
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Jan Werbiński" 4c823271$0$20988$6...@n...neostrada.pl

    > Tak. Musisz mieć klucz dynamometryczny.

    Jaki zakres? Może sobie kupię -- teraz to nie kosztuje straszliwie
    dużo. A do samochodów by się przydał, choćby do dokręcania kół. :)

    zalety.

    > Cichsza praca jednostki zewn,

    Zewnętrzna nie boli zbyt mocno.

    > kiedy nie potrzebuje pełnej mocy. Niższa temperatura zewn przy grzaniu i pewnie coś
    jeszcze.

    Ale szybkozłączkowych nie widzę (w Leroju) z inverterem.

    > Trzeba jeszcze sprawdzić wykres sprawności w funkcji temperatury, ale ciężko to
    uzyskać.

    Tak, wiem, że to zgrubne liczenie, ale na lepsze mnie nie stać. :)

    zewnętrzną. Sam używam dwóch klimatyzatorów w domu.

    > No to bierz ten tańszy. Ale uwazaj na hałas jednostki wewnętrznej. Porównaj
    decybele.

    Ten ma chyba najmniej spośród szybkozłączkowych (trzech) choć ostatni może
    mieć o jeden mniej. :) Moim zdaniem 39 dB to straszny hałas jak na wnętrze
    mieszkania, ale jeśli to coś będzie tam, gdzie mnie nie będzie (w pokoju,
    w który mnie nie będzie) to mały problem. :) Mniej więcej orientuję się,
    co to znaczy, że jakieś urządzenie ,,wydaje z siebie'' 39 dB. :) (ze sto
    razy głośniej niż szept)

    > Pamiętaj, że w pobliżu tej temperatury to już jest katowanie urzadzenia.

    Niby tak, ale przy +10 włączają ogrzewanie miejskie. :)
    To dogrzewanie jest potrzebne przy +15 stopniach. :)
    I chcę dogrzać do +21 stopni. :)

    miesiącach w miejscu łączenia szybkozłączki z

    > Nie. Oring - guma słabej jakości sparciała.

    Aha... :) Jakiej marki był ten klimatyzator? :)

    > 3,5 bez montażu.

    Nie tak strasznie drogo. Jaka moc? I ile wzięli za montowanie?

    zdanie.

    > LG jest potentatem światowym w klimatyzacjach i być może największym producentem na
    świecie.

    Może i tak. :) Nie twierdzę, że nie, ale że ta firma źle mi kojarzy się w ogóle. :)

    > Szybkozłączki się nie rozłącza. Po rozłączeniu trzeba próżnię i napełnienie.

    To kiepsko. Myślałem, że mogę to przenieść w inne miejsce. :)
    Gazowa szybkozłączka taka jest -- po rozłączeniu jest zamknięta/szczelna.
    Można złączać i rozłączać wielokrotnie. :) Szkoda, że tu tak nie jest.

    > Przeniesienie = odessanie czynnika, próżnia, napełnienie czynnikiem.

    To kiepsko.

    > W lubuskim rzadko, ale tam u Ciebie to nie wiem.

    Chyba nigdy -- ostatnia zima była wyjątkowa. :)
    Zimą zazwyczaj jest tu dodatnia temperatura. :)
    (miasto grzeje a i klimat nie syberyjski)

    > Oprócz klimy coś jeszcze musisz mieć.

    Piece -- mogą być nawet w miejscu kaloryferów.
    To nie jest problemem. Koszty grzania elektrycznością (czy pompami
    cieplnymi, czy piecami wprost zamieniającymi elektryczność na ciepło)
    mogą być przeszkodą. :) W domu można wykorzystać jeszcze kolektory
    słoneczne. :) Tu jest gorzej. :)

    > Koszty są niskie, ale dopiero po latach będzie widać prawdziwy koszt eksploatacji.
    Dopiero kiedy się zużyją, zepsują. Do tego
    > czasu trudno oszacować ile lat wytrzyma pracująca kilka miesięcy w roku klima.

    Koszt samych urządzeń nie wygląda makabrycznie źle -- zwłaszcza w zestawieniu
    z efektami. :) Mam teraz w kuchni (gdzie grzeję gazem) ponad 22 stopnie Celsjusza
    i ponad 50% wilgotności względnej, ale w pozostałych pokojach temperatura jest
    niska, zaś wilgotność bardzo wysoka -- z ogromnym trudem ruszam kolanami...
    A i oskrzela dają się we znaki w zbyt niskiej temperaturze... :)

    Koszt samych urządzeń wręcz zachęca!!! 3 lata gwarancji to trochę czasu. :)
    A nawet jeśli zepsuje się po tym czasie, to chyba nie tak, że trzeba będzie
    wyrzucić do śmietnika. :) Pytanie -- jakie są koszty eksploatacyjne? Ile energii
    elektrycznej to ciągnie naprawdę i jakie są koszty doglądania/serwisowania. :)

    Kolejnym (po kosztach eksploatowania) problemem jest umieszczenie
    kolejnych 3 jednostek zewnętrznych. Pierwsza może być umieszczona
    na balkonie bez trudu. Druga -- z trudem. Dwie pozostałe musiałyby
    wisieć ze 3 metry nad ziemią...

    Na razie te dwa pierwsze mogłyby wystarczyć -- kucania (z gazem) jest
    po przeciwnej stronie, zaś w sypialni nie musi być zbyt gorąco zimą, :)
    a w nocy potrzeba schładzania zazwyczaj nie istnieje w tych rejonach
    nawet w czasie upałów. :)

    Największym problemem jest wentylacja pracująca niepoprawnie.
    Ale na o nie mam wpływu.

    --
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'