  • 11. Data: 2022-12-31 23:46:59
    Temat: Re: Kogeneracja
    Od: WS <L...@c...pl>

    sobota, 31 grudnia 2022 o 22:56:17 UTC+1 4kogu... napisał(a):

    > Jak by to miało sens to połowa agregatów prądotwórczych w marketach miała by
    chłodzenie wodne z opcją do podłączenia do ogrzewania. Dla mnie ma sens posiadanie
    akumulatorów i ładowanie ich w nocy i rozładowywanie w dzień. A że ma sens to mam
    takie akumulatory i będę dokupowal żeby mieć ich więcej. Drugie co ma sens to
    posiadanie małego agregatu prądotwórczego żeby z niego ładowac akumulatory do
    zasilania automatu który na mnie pracuje w domu. Już wymyślili że jak ktoś ma
    działaność gospodarczą zarejestrowana na adres zamieszkania to ma płacić stawkę jak
    za prąd dla działalności.

    Dlatego statrtupy się tym zajmują ;) Dać się da ponad 90% sprawności uzyskać, ale
    jaki w tym sens? Znacznie prościej spalić paliwo w kotle np. na olej opałowy...
    Silnik, generator prądu to dodatkowe koszty a extra zysk z tego znikomy... Ot, taka
    ciekawostka techniczna.
    A agregaty w marketach nie służą raczej do grzania (no, może zasilania awaryjnego
    kotłowni), więc nikt chłodzenia wodnego nie montuje, jeśli nie musi... Podpięcie
    takiego do domowego CO też nie było by trywialne... brak potencjalnych klientów ;)

  • 12. Data: 2023-01-01 07:47:10
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 31-12-2022 o 18:19, M M pisze:
    > Co by było gdyby połączyć na wspólnym wale silnik od cinquecento (+ instalacja LPG)
    z silnikiem trójfazowym (jakieś kilka kW i ~1400 obr/min).

    W jakim celu?
    Prąd produkowany w ten sposób byłby droższy niż z sieci....

  • 13. Data: 2023-01-01 07:48:41
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    > Ponadto kilkaniście lat temu jeden niemiecki startup zrobił taki
    > zastępnik kotła gazowego CO z silnikiem czterosuwowym i prądnicą.
    > Sprawność całkowita 90%,

    Samej prądnicy chyba.....

  • 14. Data: 2023-01-01 08:25:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 31 grudnia 2022 o 22:56:17 UTC+1 4...@g...com napisał(a):
> [...]
    spalinowego na benzynę nie jest większa niż 20% a wysokopreznego 30%. Potem się
    dowiedziałem że w laboratoriach daje się uzyskać kilka procent więcej. Trochę ponad
    50% miały i może dalej mają silniki parowe potrójnego rozprężania stosowane w
    statkach rzecznych napędzanych kołami łopatkowymi. Uważam że wszystko co napisałeś to
    bzdury wyssane z palca. A jak to gdzieś przeczytales to jakim trzeba być dyletantem
    żebyś taka bzdurę uwierzyć?
    paliwie w ruch (obrotowy wału), czyli napęd. Reszta (straty) to generalnie ciepło,
    które oczywiście przy ogrzewaniu można i należy wykorzystać. Trochę ciepła ucieknie
    tylko ze spalinami, ale i te można raczej mocno schłodzić...
> [...]
    działaność gospodarczą zarejestrowana na adres zamieszkania to ma płacić stawkę jak

    A jak ma DG zarejestrowana na adresie wirtualnego biura?

  • 15. Data: 2023-01-01 11:58:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 1 Jan 2023 07:47:10 +0100, Cavallino
    <C...@k...pl> wrote:
    > Prąd produkowany w ten sposób byłby droższy niż z sieci....

    Ale dodając do tego odbiór ciepła z układu chłodzenia silnika do CO
    domu to już ma trochę sens...

    --
    Marek

  • 16. Data: 2023-01-01 12:20:55
    Od: Cavallino <C...@k...pl>

    W dniu 01-01-2023 o 11:58, Marek pisze:

    > Ale dodając do tego odbiór ciepła z układu chłodzenia silnika do CO domu
    > to już ma trochę sens...

    Ale odejmij pobór prądu na to chłodzenie,
    Chociaż w sumie jak mu oddać dużo zimniejsze, to może wiatrak na
    chłodnicy nie musiałby kręcić się z prędkością wiertarki...

    Tak czy tak - pomysł z d.., nie dość że mało ekonomiczny, to jeszcze
    mega smrodliwy.
    Kilkukrotnie więcej energii pójdzie na produkcję paliwa, niż się uda z
    niego wyprodukować.

  • 17. Data: 2023-01-01 12:28:04
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 01.01.2023 o 07:47, Cavallino pisze:

    > W jakim celu?
    > Prąd produkowany w ten sposób byłby droższy niż z sieci....

    Dla ciepła, prąd jest przy okazji.
    Dla tych co czytają znalazłem link, jest tam tego więcej, ale tu gościu
    pisze o pomyśle, założeniach i jakimś tam zużyciu.
    https://www.youtube.com/watch?v=-8YkAETH8f8&list=PLR
    ftCSjRlythKmLUw6_jfSf85l_8nyIr3&index=17

  • 18. Data: 2023-01-01 13:42:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino z samego rana napisał:

    > Samej prądnicy chyba.....

    Ja rozumiem, że o świcie w Nowy Rok można mieć trudności z czytaniem,
    ale w takiej sytuacji lepiej powstrzymać się również od pisania.
    Po tym przecinku było wyjaśnione, o jaka sprawność chodzi. 10% jest
    tracone w gazach spalinowych, których nie opłca się drenować tak
    jak w kotle kondensacyjnym. Pozostałe 90% to już eneggia użyteczna.
    Większcość (2/3) odbierana w postaciciepłej wody, zupełnie jak
    w zywykłym gazowym kotle CO. Ale pozostałość to energia elektryczna,
    która w stabilnych czasach była 4-5 razy droższa od tej samej energii
    w gazie. Efekt ekonomiczny znakomity (pod warunkiem, że jest stałe
    zapotrzebowanie na prąd). Negatywów brak, spalamy ten sam gaz z sieci,
    co w kotle. Hałas nieduży, a po latach potwierdziło się, że trwałość
    też dobra.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2023-01-01 14:18:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Cavallino pisze:

    > Ale odejmij pobór prądu na to chłodzenie,
    > Chociaż w sumie jak mu oddać dużo zimniejsze, to może wiatrak na
    > chłodnicy nie musiałby kręcić się z prędkością wiertarki...

    Ale jaki pobór prądu, jaki wiatrak, jaka chłodnica?! W stacjonarnej
    instalacji zamiast chłodnicy jest domowy obieg CO (z jakimiś zaworami
    czterodrożnymi, buforami itp, ale mniejsza o to).

    > Tak czy tak - pomysł z d.., nie dość że mało ekonomiczny, to jeszcze
    > mega smrodliwy.

    Jest to po prostu przeskalowany w dół niemiecki pomysł zastępowania
    elektrowni atomowych elektrociepłowniami gazowymi. Różnica tylko taka,
    że w wersji makro są turbiny (gazowa i parowa), a w domowej mikro --
    silnik tłokowy. Turbiny mają nieco niższą sprawność (za to są trwalsze)
    przez co ekonomia elektrociepłowni jest gorsza od kogeneratora domowego.
    Ale tylko trochę. Co do smrodliwości, zgodzę się -- wszystkie zawodowe
    *elektrownie* cieplne należałoby jak najszybciej wyłączyć, obojętne czy
    na gaz, czy na węgiel. Tu jednak mowa o domowej *elekrociepłowni*. To
    jest trochę co innego.

    --
    Jarek

  • 20. Data: 2023-01-01 15:56:39
    Od: a a <m...@g...com>

    On Sunday, 1 January 2023 at 14:18:55 UTC+1, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > *elektrownie* cieplne należałoby jak najszybciej wyłączyć, obojętne czy
    > na gaz, czy na węgiel. Tu jednak mowa o domowej *elekrociepłowni*. To

    Nie chodzi o to że to bełkotliwy pomysł
    ale sa spaliny blisko domu i zatrują dzieci

    Czyli ten syf musi byc zamontowany w osobnym budynku z wyciągiem spalin, z dala od
    domu

    A jak z dala, to cieplo w powietrze i zysku tyle co w pysku
    I niech nikt nie kombinuje, aby silnik pracował w domu,
    bo jeden w garażu sprawdzał silnik na kanale i wiatr zamknąl drzwi od garazu i udusil
    się spalinami.

    Kazdy warsztat daje na rurę wydechową gumową rurę i spaliny wyrzuca 5 metrów poza
    garażem.