  • 1. Data: 2019-08-31 10:50:49
    Temat: Komin do kotła gazowego
    Od: Kris <k...@g...com>

    Jak to jest z kominami do kotłów gazowych?
    Pasuje mi wyprowadzenie przez ścianę na zewnątrz budynku
    Tyle tylko ze od kotła byłby 4-5 metrowy odcinek komina idący poziomo i dopiero dalej
    kolanko i kominek do góry
    Czy sa jakieś przeciwwskazania, dla takiej długości poziomego odcinka?
    Jakiś spadek mogę tam uzyskać, powiedzmy 30 cm na tych 5 metrach.

  • 2. Data: 2019-08-31 12:46:46
    Od: e...@g...com

    Pierwszym ograniczeniem jest moc 21 kW dla domu wolnostojące go.

  • 3. Data: 2019-08-31 20:36:43
    Temat: Re: Komin do kotła gazowego
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 31 Aug 2019 03:46:46 -0700 (PDT), e...@g...com wrote:
    > Pierwszym ograniczeniem jest moc 21 kW dla domu wolnostojące go.

    Moc czego, konina?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2019-09-01 10:35:25
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-08-31 o 20:36, Marek pisze:

    > Moc czego, konina?

    Nie. Wentyla.

    Tak trudno się domyślić, że chodzi o moc kotła?

  • 5. Data: 2019-09-01 15:09:48
    Od: e...@g...com

    Konin piszemy z dużej litery. Wiadomo, ze chodzi o moc kotla. W budynku
    wielorodzinnymi ta moc jest ograniczona do 5 kW.

  • 6. Data: 2019-09-01 17:51:06
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 31.08.2019 o 10:50, Kris pisze:

> [...]
    > Czy sa jakieś przeciwwskazania, dla takiej długości poziomego odcinka?
    > Jakiś spadek mogę tam uzyskać, powiedzmy 30 cm na tych 5 metrach.

    Kocioł kondensacyjny z zamkniętą komorą spalania, przystosowany jest
    do wyprowadzania spalin (i poboru powietrza) przez ścianę, przy pomocy
    zestawu koncentrycznego - dwóch rur ustawionych współosiowo (rura w rurze) -
    pozwalającego na odprowadzenie spalin i zasysanie powietrza niezbędnego do
    spalania gazu. W instrukcji do kotła Immergas 24 kW są rysunki montażowe
    takiego "zestawu koncentrycznego". Wynika z nich, że ta rura specjalna
    musi być prowadzona poziomo, a jej długość - licząc od środka kolanka
    wylotowego na kotle, do lica zewnętrznego ściany - może wynieść maksymalnie
    12790 mm, plus 225 mm końcówka zewnętrzna. A więc całkiem sporo nawet dla
    dużej kotłowni. Aha, ta końcówka zewnętrzna (też specjalna) jest bez
    kolanka - spaliny i para wodna fukają poziomo.

  • 7. Data: 2019-09-01 20:40:43
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 1 Sep 2019 10:35:25 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl> wrote:
    > Tak trudno się domyślić, że chodzi o moc kotła?

    No trudno bo pierwsze słyszę że nie mogę mieć kotła jakiel wychodzi z
    projektu czyli 28kW .

    --
    Marek

  • 8. Data: 2019-09-01 21:30:06
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    Możesz mieć i 100 kW, nikt ci zabroni, byle zgodnie z przepisami. A dla budynku
    mieszkalnego, wolnostojącego możesz wyrzucić spaliny przez ścianę przy kotle o
    maksymalnej mocy 21 kW.

  • 9. Data: 2019-09-01 21:35:27
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-09-01 o 20:40, Marek pisze:

    > No trudno bo pierwsze słyszę że nie mogę mieć kotła jakiel wychodzi z
    > projektu czyli 28kW .

    Możesz mieć kocioł 28kW, ale nikt Ci nie zaprojektuje z wyrzutem spalin
    przez ścianę, bo jest to prawnie zabronione.

    W budynkach jednorodzinnych można wyprowadzić poprzez ścianę spaliny z
    urządzenia grzewczego o mocy nie przekraczającej 21kW, a w budynkach
    wielorodzinnych o mocy nie przekraczającej 5kW. Oczywiście po spełnieniu
    kilku dodatkowych wymagań dotyczących odległości od otworów okiennych i
    drzwi, wentylacji oraz na odpowiedniej wysokości.

    Jeżeli ma być urządzenie o większej mocy pozostaje tylko i wyłącznie
    komin ponad dach. Może być to w postaci wkładu obsadzonego w kanale
    kominowym lub komina ocieplonego zamontowanego na zewnątrz.

  • 10. Data: 2019-09-01 21:41:51
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-09-01 o 17:51, collie pisze:

> [...]
    > dużej kotłowni. Aha, ta końcówka zewnętrzna (też specjalna) jest bez
    > kolanka - spaliny i para wodna fukają poziomo.

    A "Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
    odpowiadać budynki i ich usytuowanie" to kolega czytał?

    Bo to co pisze producent to są tylko możliwości pracy kotła, a prawo
    narzuca jeszcze swoje warunki.