  • 1. Data: 2019-08-31 13:28:07
    Temat: Wszystko na pianę
    Od: Marek <f...@f...com>

    Bardzo popularne stało się używanie piany montażowej. Wykorzystuje
    się ją do montażu okien, drzwi itp. Ostatnio zaskoczył mnie jeden z
    wykonawców, który musząc przenieść puszkę gniazda elektrycznego w
    nowym miejscu zamontował ją na pianę jako docelowe unieruchomienie.
    Nie mam wątpliwości jeśli montaż pianą ma charakter jedynie wstępnego
    unieruchomienia po którym docelowo montowany element jest
    unieruchamiany np. poprzez zaprawę lub mechanicznie poprzez kotwy
    czy śruby.
    A co w przypadku gdy piana jest jedynym czynnikiem unieruchamiającym
    element?
    Jaka jest trwałość takiej piany i co z niej zostanie po 20 latach?
    Widziałem pozostałości z piany po roku i po dotyku zmieniała się w
    proszek..
    Są jakieś dostępne wyniki badan trwałośc takieji piany?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-08-31 13:56:12
    Od: Budyń <b...@g...com>

    Piana bez dostępu do światła powinna być wieczna.

    b.

  • 3. Data: 2019-08-31 13:58:44
    Temat: Re: Wszystko na pianę
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 31.08.2019 o 13:28, Marek pisze:

    > Jaka jest trwałość takiej piany i co z niej zostanie po 20 latach? Widziałem
    > pozostałości z piany po roku i po dotyku zmieniała  się w proszek..
    > Są jakieś dostępne wyniki badan trwałośc takieji piany?

    A kto się będzie martwił pianą po 20 latach? Jeśli obecnie coraz
    częściej sprzęt jest fabrycznie zaprogramowany na określony czas
    życia, to i na ten przykład płyty OSB mogą też mieć zaprogramowaną
    własną śmierć: po 20 latach nie dość, że w zbudowanej zeń szopie -
    zwanej domem szkieletowym - wszyscy domownicy będą leżeć w szpitalu,
    albo na cmentarzu, to formaldehydowe płyty rozsypią się w drobny mak.

  • 4. Data: 2019-08-31 14:51:38
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2019-08-31 o 13:58, collie pisze:

> [...]
    > zwanej domem szkieletowym - wszyscy domownicy będą leżeć w szpitalu,
    > albo na cmentarzu, to formaldehydowe płyty rozsypią się w drobny mak.

    Ale pisząc te mądrości zdajesz sobie sprawę, że OSB nie wymyślono
    wczoraj? Być może jest starsza od ciebie. Powstała na początku lat 80. A
    pierwsze podobne płyty powstały w latach 40.

    --
    MN

  • 5. Data: 2019-08-31 15:33:10
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 31.08.2019 o 14:51, Marcin N pisze:

    > Ale pisząc te mądrości zdajesz sobie sprawę, że OSB nie wymyślono wczoraj? Być
    > może jest starsza od ciebie. Powstała na początku lat 80. A pierwsze podobne płyty
    > powstały w latach 40.

    Tak jakby nie chwytasz całości tekstu - widzisz drzewa, a nie widzisz
    lasu. U Twego przedpiścy pada też słowo "mogą mieć", a to nie znaczy "mają".
    A jeśli nie urodziłeś się po roku 80. to pewnie wiesz, że w domach (a przynajmniej
    na działkach) spotyka się jeszcze lodówki wyprodukowane 30-40 lat temu (vide
    niezniszczalne lodówki Huty Silesia). A teraz co? Jak się lodówka nie zepsuje
    zaraz po upływie gwarancji, to się ludzie cieszą. W tym kontekście można sobie
    wyobrazić, że obecnie budowane domy szkieletowe z płyt OSB, będą do rozbiórki
    po 20. latach. Choćby ze względów zdrowotnych, tak jak to było z płytami
    eternitowymi, które też miały atesty, że są nieszkodliwe.

  • 6. Data: 2019-08-31 19:50:53
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 31.08.2019 13:28, Marek wrote:
    > Są jakieś dostępne wyniki badan trwałośc takieji piany?

    Są. W sklepie budowlanym leżą na półce za ~20zł i więcej. Można nawet
    samemu przetestować.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2019-08-31 20:58:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 31 Aug 2019 19:50:53 +0200, Mateusz Bogusz <m...@o...pl>
    wrote:
    > Są. W sklepie budowlanym leżą na półce za ~20zł i więcej. Można
    > nawet
    > samemu przetestować.

    Mnie interesuje w okresie min. 20 lat lub więcej. To że jest na
    półce o niczym nie świadczy. Chciałbym zobaczyć wyniki badan
    robionych np. w podobnym zakresie jak wyniki trwałości rur pcv
    robione przez Holendrów w okresie 50 lat ich stosowania.

    --
    Marek

  • 8. Data: 2019-09-01 01:27:12
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Po dwudziestu pieciu latach plyty gipsowe przyklejane na piane trzymaja sie i nie
    chca odpadac. Dwie plyty klejone wtedy na placki przy ostukiwaniu daja odglos jak by
    sie czesciowo odspoily. Ostukiwane plyty klejone na piane daja odglos jak by sie
    trzymaly sciany. Wniosek. Piana nadaje sie do montazu plyt gipsowych i wytrzymuje
    minimum 25 lat.

  • 9. Data: 2019-09-01 04:44:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-08-31, Marek <f...@f...com> wrote:

> [...]
    > robionych np. w podobnym zakresie jak wyniki trwałości rur pcv
    > robione przez Holendrów w okresie 50 lat ich stosowania.

    Płyty OSB są klejone różnymi żywicami. Te najtańsze
    mocznikowo-formaldehydowymi, które są bardzo trwałe jak jest sucho i w
    miarę chłodno, ale do d... jak mokro. Musiałbyś wiedzieć konkretnie jaka
    płyta (z jaką żywicą).

    --
    Marcin

  • 10. Data: 2019-09-01 10:06:03
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Saturday, August 31, 2019 at 3:34:02 PM UTC+2, collie wrote:
    > tak jak to było z płytami
    > eternitowymi, które też miały atesty, że są nieszkodliwe.

    bo w sumie sa nieszkodliwe, tzn. szkodliwy jest wdychany azbest, znajdujacy sie w
    pyle powstajacym podczas ich obrobki... Wiec (nieumiejetny) demontaz tego jest ze
    100x bardziej szkodliwy niz mieszkanie w domu z elewacja z eternitu ;)