  • 1. Data: 2019-08-26 08:06:16
    Temat: budowa domu u sąsiada
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    Dostałem zawiadomienie o możliwości zapoznania się z warunkami budowy
    domu na działce sąsiadującej z moją. Moja działka jest jeszcze rolna i
    niezabudowana, więc sprawa nie jest krytyczna.
    Zakładam że ktoś kto wydawał warunki zabudowy zna zasady odległości
    ścian budynków od granicy (z oknami i bez) więc to tylko formalność,
    mimo wszystko dobrze by było wiedzieć na co należy zwrócić uwagę, żeby w
    przyszłości uniknąć niepotrzebnych problemów kiedy chciałbym sprzedać
    działkę albo budowały się tam moje dzieci.
    Obie działki to bardzo długie pola uprawne o szerokości 20 metrów
    przylegające tymi krótszymi bokami do wąskiej drogi asfaltowej. Nie ma
    tam kanalizacji ani rowu odwadniającego. Czy już na tym etapie powinno
    być przewidziane jakieś odprowadzenie wody opadowej z dachu ?
    Nie żebym chciał robić sąsiadowi jakieś problemy, ale im mniej kwestii
    niewyjaśnionych tym lepsze stosunki z sąsiadami.
    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2019-08-26 08:18:29
    Temat: Re: budowa domu u sąsiada
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 sierpnia 2019 08:06:26 UTC+2 użytkownik Roman Rogóż napisał:
> [...]
    > Zakładam że ktoś kto wydawał warunki zabudowy zna zasady odległości
    > ścian budynków od granicy (z oknami i bez) więc to tylko formalność,

    odleglosc liczy sie od granicy dzialki budowlanej a nie rolnej. Mogliby ci postawic
    blizej niz trzeba wiec sie interesuj

> [...]
    > Nie żebym chciał robić sąsiadowi jakieś problemy, ale im mniej kwestii
    > niewyjaśnionych tym lepsze stosunki z sąsiadami.

    poszedłbym do sąsiada podgadac o wydzieleniu wspolnej drogi miedzy waszymi gruntami,
    oddacie po 3m a zyskacie 6 metrową drogę
    Pewnie nie wyjdzie taki biznes ale jak sie nie zagada to nie wyjdzie na pewno.

    b.

  • 3. Data: 2019-08-26 09:44:53
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-08-26 o 08:18, Budyń pisze:

    > odleglosc liczy sie od granicy dzialki budowlanej a nie rolnej. Mogliby ci postawic
    blizej niz trzeba wiec sie interesuj
    Zaniepokoiłeś mnie. Poguglałem, chyba już tak nie jest. Teraz to 3/4
    metry niezależnie od rodzaju działki sąsiedniej.

    http://ziemskibiznes.pl/blog/proces-inwestycyjny/odl
    eglosci-od-granicy-dzialki-%E2%80%93-zmiany-od-1-sty
    cznia-2018-r.html

    > poszedłbym do sąsiada podgadac o wydzieleniu wspolnej drogi miedzy waszymi
    gruntami, oddacie po 3m a zyskacie 6 metrową drogę
    > Pewnie nie wyjdzie taki biznes ale jak sie nie zagada to nie wyjdzie na pewno.

    Między tymi działkami "istnieje" droga gruntowa na całej długości
    granicy (w zasadzie to tylko koleiny pozostawione przez ciągniki
    rolnicze). Począwszy od drogi asfaltowej, cała szerokość drogi należy do
    mojej działki, a od połowy jej długości (czyli po 400 metrach) do
    sąsiada, taki dziwny układ który przez lata nikomu nie przeszkadzał.
    Sąsiad wytyczył już swoją działkę pod zabudowę bez "mojej" drogi nawet
    trochę ustępując żeby ta droga miała jakąś ludzką szerokość, więc tym
    bardziej nie zamierzam robić sztucznych problemów.

    Mimo wszystko, dobrze by było wiedzieć o jakichś kruczkach typu szambo
    przy granicy na które warto zwrócić uwagę zawczasu i przedyskutować z
    sąsiadem.

  • 4. Data: 2019-08-26 10:02:07
    Od: Bool <n...@n...com>

    W dniu 2019-08-26 o 08:18, Budyń pisze:
    > odleglosc liczy sie od granicy dzialki budowlanej a nie rolnej. Mogliby ci postawic
    blizej niz trzeba wiec sie interesuj

    "§ 12. 1. Jeżeli z przepisów § 13, 19, 23, 36, 40, 60 i 271-273 lub przepisów
    odrębnych
    określających dopuszczalne odległości niektórych budowli od budynków nie wynikają
    inne wymagania,
    budynek na działce budowlanej należy sytuować od granicy tej działki w odległości nie
    mniejszej niż:
    1) 4 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą z oknami lub drzwiami w stronę tej
    granicy;
    2) 3 m - w przypadku budynku zwróconego ścianą bez okien i drzwi w stronę tej
    granicy."

    kluczowe jest tu "budynek na działce budowlanej", to jakie działki są obok nie ma
    znaczenia.

    Źródło:
    https://www.muratorplus.pl/biznes/prawo/nowe-warunki
    -techniczne-jakim-powinny-odpowiadac-budynki-i-ich-u
    sytuowanie-dzial-ii-aa-Lqy6-P8an-CwxT.html

  • 5. Data: 2019-08-26 11:18:34
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 sierpnia 2019 09:45:03 UTC+2 użytkownik Roman Rogóż
> [...]
    > trochę ustępując żeby ta droga miała jakąś ludzką szerokość, więc tym
    > bardziej nie zamierzam robić sztucznych problemów.

    niewydzielona droga gruntowa to żadna droga. Musicie (żeby to miało sens) miec
    formalną drogę praktycznie az do konca.
    Coś jak tuhttps:

    //zapodaj.net/2d0426500beaa.png.html

    udzialami w drodze wymienicie sie wzajemnie tak aby ona była wasza wspolna.
    A przy okazji takiego podzialu warto od razu zrobic podzial wlasnej dzialki rolnej na
    mniejsze po 3000m2 (takie mozna na rolnej wydzielać).
    W sumie spora inwestycja ale jak cos przyjdzie dzielic w przyszlosci to z wąskiej w
    sumie dzialki zrobi ci się jeszcze węższa i kompletnie nie ustawna.
    Moim zdaniem - warto teraz zainwestowac. (ale i tak to nie wyjdzie bo sie z sąsiadem
    nie dogadasz )

    > Mimo wszystko, dobrze by było wiedzieć o jakichś kruczkach typu szambo
    > przy granicy na które warto zwrócić uwagę zawczasu i przedyskutować z
    > sąsiadem.

    on musi budowac zgodnie z przepisami, a ty na to zadnego wplywu nie masz

    b.

  • 6. Data: 2019-08-26 14:42:34
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-08-26 o 11:18, Budyń pisze:
    > W dniu poniedziałek, 26 sierpnia 2019 09:45:03 UTC+2 użytkownik Roman Rogóż
    >
    > niewydzielona droga gruntowa to żadna droga. Musicie (żeby to miało sens) miec
    formalną drogę praktycznie az do konca.

    Droga jest wydzielona i są to odrębne wąskie działki.

> [...]
    sumie dzialki zrobi ci się jeszcze węższa i kompletnie nie ustawna.
    > Moim zdaniem - warto teraz zainwestowac. (ale i tak to nie wyjdzie bo sie z

    Z dzieleniem to raczej nie ma się co napalać bo to są pola o długości
    kilometra :)
    https://www.google.pl/maps/@49.9892485,19.4827113,19
    26m/data=!3m1!1e3

    i budowanie tam czegokolwiek w przeciągu następnych 20 lat raczej nie
    nastąpi. Wieś rozrasta się sukcesywnie ale od strony już istniejącej
    zabudowy i infrastruktury.

    > on musi budowac zgodnie z przepisami, a ty na to zadnego wplywu nie masz

    No i o to mi chodziło, czyli nie powinien mnie czymś zaskoczyć.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2019-08-27 07:38:01
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 26.08.2019 o 08:06, Roman Rogóż pisze:

    > Czy już na tym etapie powinno
    > być przewidziane jakieś odprowadzenie wody opadowej z dachu ?
    > Nie żebym chciał robić sąsiadowi jakieś problemy,
    Widzę, że Kolega czujny ;-)
    A co do wody opadowej, to jak? Jak pada deszcz i domu nie ma, to wody
    nie ma? A jak stanie dom, to nagle się pojawia?
    U nas władze przysłały ankietę do wypełnienia ile ma się powierzchni
    dachu i ile powierzchni utwardzonych. Zapewne mieli na myśli jakąś
    troskę o nasze dobro, ale ja, jako patologiczny antypostępak podejrzewam
    podatki od deszczu.
    Jacek

  • 8. Data: 2019-08-27 07:54:38
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-08-27 o 07:38, Jacek pisze:

> [...]
    > dachu i ile powierzchni utwardzonych. Zapewne mieli na myśli jakąś
    > troskę o nasze dobro, ale ja, jako patologiczny antypostępak podejrzewam
    Miałem taką sytuację na własnej działce gdzie z jednej strony przy
    ogrodzeniu biegnie droga z nachyleniem w dół działki.
    wodę z rynny na garażu zamiast na trawnik oddzielający od ogrodzenia
    wypuściłem wkopana rurą na drogę i tam leciała sobie asfaltem w dół
    razem z pozostałą wodą. Przyuważył to inny sąsiad (nie z tej ulicy) i
    doniósł gdzie trzeba. Zaowocowało to wizytą wójta który rozłożył ręce i
    stwierdził na boku, żebym puścił tą wodę po kostkowej opasce przy
    ogrodzeniu ale po wewnętrznej stronie działki, a po kilku metrach i tak
    wyleje się na drogę przez bramę wjazdową. Amen :)

  • 9. Data: 2019-08-27 08:00:41
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-08-26 o 14:42, Roman Rogóż pisze:

> [...]
    > zabudowy i infrastruktury.

    > No i o to mi chodziło, czyli nie powinien mnie czymś zaskoczyć.

    Sprawa się wyjaśniła
    Dom w odległości 5 metrów od granicy, z oknami garażowymi w moją stronę.
    Szambo od frontowej strony działki 3,5 mera od granicy.
    Zamykam temat :)

  • 10. Data: 2019-08-27 13:59:29
    Od: Cezary <c...@p...fm>

> [...]
    > dachu i ile powierzchni utwardzonych. Zapewne mieli na myśli jakąś
    > troskę o nasze dobro, ale ja, jako patologiczny antypostępak podejrzewam

    A jaka jest różnica dla deszczu dach dwuspadowy 200m2 a dach płaski
    100m2 na tym samym obrysie? Więc dlaczego urzędników interesuje
    powierzchnia dachu a nie obrys budynku pod dachem?
    Może chodzi o podatek dachowy a nie deszczowy :)
    CezaryT