  • 11. Data: 2011-12-08 08:18:40
    Temat: Re: Magazynowanie energii latem...
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Część ludzi boi się solarów, ponieważ duża powierzchnia wspomogła by co
    > prawda ogrzewanie w okresie przejściowym, ale latem powodowała by
    > olbrzymią nadwyżkę energii...
    >
    > A gdyby tak przetwarzać tę dodatkową energię -> rozkładając wodę na tlen
    > i wodór? Tlen wtedy wpuszczalibyśmy do atmosfery a wodór pod ciśnieniem
    > do zbiornika pod ziemią.
    >
    > Zimą było by czym dogrzewać...
    >
    > Jest to realne? Prowadzi się jakieś prace w tym kierunku?
    >
    > Yarecky.

    tak, prowadzi się, ale może nie do zastosowań indywidualnych, lecz
    raczej globalnych, to po prostu elektrownie termojądrowe...
    problemem jest na razie wydajny i bezpieczny sposób rozkładu wody,
    trzeba podgrzać strumień plazmy do jakiejś olbrzymiej temperatury, na
    discovery dosyć przystępnie wyjaśniali to dla "cywili", sprzęt jest
    bardzo drogi i eksperymenty są nie za częste, bo sporo kosztują, a
    rządy z finansowaniem się nie kwapią, ale co ważne, pionierzy w tej
    dziedzinie szacują, że na pierwsze efekty ich działań w zastosowaniach
    komercyjnych trzeba będzie poczekać jeszcze jakieś 30 lat...

    pozdrawiam
    s_13

  • 12. Data: 2011-12-08 08:45:30
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "yarecky" <n...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wodór? Tlen wtedy wpuszczalibyśmy do atmosfery a wodór pod ciśnieniem do

    Wodór. Mmmm. Wybuchowy w każdym stężeniu z tlenem. Niebezpieczne. Atomy
    wodoru są najmniejsze i nikt nie wymyśłił jeszcze zbiornika przez którego
    ściany nie uciekałby w otoczenie. Co innego jakieś ogniwo wiążące atomy
    wodoru z czymś tam jeszcze które np. pod wpływem niewielkiego ciepła
    uwalniały by się na powrót.

    Marek

  • 13. Data: 2011-12-08 08:51:16
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Ja bym poszedł w kierunku wspomagania np. gotowania.
    Solar nagrzewałby wodę tyle ile potrafi, resztę dogrzewałby prąd. Wstawiasz
    do naczynia z tą wodą garnek z potrawą i gotujesz.
    Albo wstępny podgrzew wody w generatorze pradu. Tyle że solar w takich
    temperaturach ma niską sprawność, ale co nam to przeszkadza jak mamy 10-20m2
    tego na dachu i nie wiadomo co z tą energią zrobić.

    Marek

  • 14. Data: 2011-12-08 08:53:25
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "robertr" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    q.googlegroups.com...
    On 8 Gru, 06:02, "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:
    >Przecież najwięcej solarów (i pewnie pomp ciepła) jest zainstalowanych
    >w Chinach.
    >Chiny są światowym liderem w produkcji i wykorzystywaniu tych
    >ekobzdur !

    W Chinach jest 8 milionów biogazowni przydomowych i tych na większą skalę.
    Chinczycy się z nas śmieją. Nikt nikomu tam nie każe płacić akcyzy za
    wyprodukowany biogaz z odchodów zwierzęcych lub z trawy.

    Marek

  • 15. Data: 2011-12-08 09:07:46
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 08.12.2011 06:02, Marek Dyjor pisze:

    > jak chcesz rokładać wodę za pomoca solara?

    Jeśli tylko uzyskasz odpowiednio wysoką temperaturę (OIDP około 2000C)
    to woda zacznie się rozkładać na wodór i tlen ;)

  • 16. Data: 2011-12-08 09:12:09
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 07.12.2011 20:32, yarecky pisze:

    > A gdyby tak przetwarzać tę dodatkową energię -> rozkładając wodę na tlen
    > i wodór? Tlen wtedy wpuszczalibyśmy do atmosfery a wodór pod ciśnieniem
    > do zbiornika pod ziemią.

    Ryzykowne, drogie i trudne do uzyskania.

    Kombinuj raczej w kierunku:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_energy_storage

  • 17. Data: 2011-12-08 09:12:19
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

> [...]
    > wodór? Tlen wtedy wpuszczalibyśmy do atmosfery a wodór pod ciśnieniem do

    Jesli energie przetwarzamy za pomoscą ogniw fotowoltaicznych to mamy prąd -
    najprostszym sposobem zmagazynowania go jest oddac go do sieci i odkupić
    zimą.

    A jesli są to panele "wodne" realne jest magazynowanie ciepła w gruncie za
    pomocą wymienników pionowych.

    http://wbiis.tu.koszalin.pl/konferencja/konferencja2
    007/2007/17myczko_t.pdf
    http://www.sator.solis.pl/

    Ale tanie to nie będzie - jesli przyjmiemy ze poprzez odwiert możemy oddać
    ciepło do gruntu w ilosci 100W/m to używając całego dachu do produkcji
    ciepła powiedzmy 100m2 uzyskamy z 80kW mocy - a to wymaga wykonania 8-miu
    odwiertów o głebokosci 100m czyli koszt rzędu 50kzł. Same solary będą
    kosztować tez 50kzł. Takie ceny to tylko unia wciąga bez mrugięcia okiem....

    b.

  • 18. Data: 2011-12-08 09:45:51
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2011-12-07 20:32, yarecky pisze:

    > Jest to realne? Prowadzi się jakieś prace w tym kierunku?

    Tak, sadzi się drzewa, a po 50 latach ścina, rżnie, suszy i pali
    nimi w kominku :-)

    T.

  • 19. Data: 2011-12-08 10:27:12
    Od: scruffty <s...@z...pl>

    Dnia Thu, 08 Dec 2011 10:45:51 +0100, Tomasz Finke napisał(a):

    Witam,

    > Tak, sadzi się drzewa, a po 50 latach ścina, rżnie, suszy i pali
    > nimi w kominku :-)

    Nawet nie 50, bo wierzba energetyczna daje plony już po 3. Tylko trzeba
    mieć gdzie ją sadzić, a na dachu trochę trudno:)

    scruffty

  • 20. Data: 2011-12-08 11:01:12
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 08.12.2011 11:27, scruffty pisze:
> [...]
    >
    > Nawet nie 50, bo wierzba energetyczna daje plony już po 3. Tylko trzeba
    > mieć gdzie ją sadzić, a na dachu trochę trudno:)

    Dlaczego? Ogrody dachowe to piękny pomysł :D

    I dodatkowa izolacja termiczna :D