  • 81. Data: 2020-07-06 16:35:27
    Temat: Re: Mała Fotowoltaika z duzym potencjałem
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam napisał:

    > Długi wysięgnik i lustra.

    Pisuje tu czasem kol. nadir. Powinien być specjalistą od
    sytuacji, gdy słońce jest w pozycji przeciwnej zenitowi.

    --
    Jarek

  • 82. Data: 2020-07-08 22:59:55
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik budynPL b...@g...com ...

> [...]
    > 35stopni, to zależy od szerokosci geograficznej. Podejrzewam ze
    > jest to całka po natężeniu oswietlenia z uwzględnieniem cosinusa
    > kąta padania promieni. Ale tak obliczony kąt zakłada całkowicie
    > bezchmurne niebo przez cały rok. A przeciez wiemy ze jeslien i
    > zima to zwiekszone zachmurzenie więc optymalizować pod jesienne
    > katy padania słońca jest słabe. Ja liczyłem kiedyś optymalny kąt
    > uwzgledniajacy zachmurzenie i wyszło mi coś koło 20 stopni, z
    > pamieci podaję. Czyli trzeba sie nachapać energii latem. Z tym ze
    > te różnice są paroprocentowe, nie ma o co kruszyć kopii.

    CZyli jak mam dach o pochyleniu 5%-10% (wydaje mi sie ze bardziej 5%)
    to tak połozyć panele i nie pierdzielic sie z ich unoszeniem?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    by Jenka

  • 83. Data: 2020-07-09 00:13:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budzik napisał:

    > CZyli jak mam dach o pochyleniu 5%-10% (wydaje mi sie ze bardziej 5%)
    > to tak połozyć panele i nie pierdzielic sie z ich unoszeniem?

    Ja bym jednak pierdzielnął coś, co uniesie panel z jednej strony do
    nachylenia chociaż 15°.

    --
    Jarek

  • 84. Data: 2020-07-09 09:26:03
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu środa, 8 lipca 2020 22:59:56 UTC+2 użytkownik Budzik napisał:
    > Użytkownik budynPL budynpl ...

    > CZyli jak mam dach o pochyleniu 5%-10% (wydaje mi sie ze bardziej 5%)
    > to tak połozyć panele i nie pierdzielic sie z ich unoszeniem?

    z punktu widzenia uzysku całorocznego to tak - z tym ze trzeba wziąć pod uwagę że
    mówi się że większy kąt powoduje samoczyszczenie paneli z kurzu. To może mieć
    znaczenie, ale linków do testów, czy doświadczeń użytkowników nie mam.

    b.

  • 85. Data: 2020-07-09 11:36:08
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    08 Jul 2020 20:59:55 GMT, Budzik

    > CZyli jak mam dach o pochyleniu 5%-10% (wydaje mi sie ze bardziej 5%)
    > to tak połozyć panele i nie pierdzielic sie z ich unoszeniem?

    5 procent czy stopni? 5% to 2 stopnie a w przepisach minimum spadku to
    AFAIR 6 stopni czyli 11-12%. Wg mnie to za mały spadek.

    Ja wczoraj u szwagra świadka ślubnego ;) walnąłem kolejną elektrownię 9.5
    kWp na dachu północnym 15 stopni -- czyli kontra z trójkątów 36 i wyszło
    ~21 stopni na południe: https://zapodaj.net/images/6f4082221f88b.jpg
    Straszna to była męczarnia -- na 56 kotw tylko 4 mi prosto weszły, reszta
    prostowana gazrurą, do tego dach krzywy i walka z trójkątami i profilami.
    Ogólnie system KENO na trójkątach to porażka -- zerowa regulacja. Zamiast
    zrobić do kotwy otwory przesuwne walą dziurkę i niech się monter
    gimnastykuje. :/

    Tymczasem właśnie dzwonili z PGE, że dzisiaj w ciągu najbliższych 3h mi
    licznik wymienią, w końcu -- bendem prosómętem. ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 86. Data: 2020-07-09 11:48:43
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    > Ja wczoraj u szwagra świadka ślubnego ;) walnąłem kolejną elektrownię 9.5
    > kWp na dachu północnym 15 stopni -- czyli kontra z trójkątów 36 i wyszło

    Wygląda jak mała fabryka.

    > Tymczasem właśnie dzwonili z PGE, że dzisiaj w ciągu najbliższych 3h mi
    > licznik wymienią, w końcu -- bendem prosómętem. ;P

    No i co tacy rządzący biedni mają robić jak im zwykli obywatele zabierają te grosiki
    z tych hałd spalanego węgla? Niedługo wprowadzą jakieś nowe daniny. Widzisz do czego
    prowadzi przedsiębiorczość.
    K.

  • 87. Data: 2020-07-09 12:12:04
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Thu, 9 Jul 2020 11:36:08 +0200, Myjk

    > Tymczasem właśnie dzwonili z PGE, że dzisiaj w ciągu najbliższych 3h mi
    > licznik wymienią, w końcu -- bendem prosómętem. ;P

    Jeee, mam licznik i już produkuję. ;P Swoją drogą, zajęło im to 15 minut z
    zapukaniem do drzwi i przyniesieniem narzędni -- nie wiem jakim cudem oni
    mają takie opóźnienia... ;P

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 88. Data: 2020-07-09 17:59:53
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik Myjk m...@n...op.pl ...

    > 5 procent czy stopni? 5% to 2 stopnie a w przepisach minimum
    > spadku to AFAIR 6 stopni czyli 11-12%. Wg mnie to za mały spadek.

    No i zgłupiałem... Az musiałem do sinusów i cosinusów wrocic... :)))

    Roznica poziomów na długosci 3,5 metra = 20cm.
    Wychodzi mi ze kat = 3 stopnie.

    To taka mała szopka drewniana...

    CZyli co - powinno byc na tych 3,5 metrach minimum 40cm roznicy
    poziomów zeby to dobrze działało?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Zbyt wiele wiedzy nigdy nie ułatwia decyzji."

  • 89. Data: 2020-07-15 20:58:16
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Mon, 29 Jun 2020 21:47:55 +0200, Myjk

    > Do wciągania sprzętu jest już prawie gotowa winda dekarska,
    > z silnikiem -- na mój dom inaczej się nie wtaszczy paneli.

    Tadam! https://zapodaj.net/images/0ad7884bef0ad.jpg

    Wjechało windą dzisiaj 20 paneli po 10 na wschód i zachód, zostało jeszcze
    11 na południe. Niestety jeden panel z palety mi przyjechał popękany w
    drobny mak, musieli gdzieś uderzyć a nie było widać po opakowaniu. :(

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 90. Data: 2020-07-15 22:11:20
    Od: Wymuszona Zmiana <w...@g...com>

    > 11 na południe. Niestety jeden panel z palety mi przyjechał popękany w
    > drobny mak, musieli gdzieś uderzyć a nie było widać po opakowaniu. :(

    Przyjmą reklamacje?
    K.