  • 1. Data: 2010-02-25 20:25:03
    Temat: Murłata wisi w powietrzu
    Od: "Janusz" <j...@o...pl>

    Witam wszystkich,
    taki ino problem mnie nurtuje:
    kostrukcja dachu zrobiona, wraz z deskowaniem i pokryciem (dachówka);
    cieśle jednak poszli na skróty i mocując murłatę do wieńca i poziomując ją
    podłożyli (prócz papy oczywiście) gdzieniegdzie klocki (kołki) w celu jej
    wypoziomowania,
    tym sposobem jest przestrzeń między wieńcem a murłatą - wisi w powietrzu.
    Co robić: ???
    1. zostawić w obecnym stanie?
    2. wypełnić, jeżeli tak to czym?

    Kier bud mówi że nie może tak zostać. Proponuje wypełnenie zaprawą, ale mnie
    to się nie widzi, bo pod papę nie wcisnę, a między papę a murłatę chyba nie
    wskazane.
    Jak jest u was.Czy przed położeniem murłaty poziomowaliście wieńce, czy też
    kladliście murłątę na papę pod którą była mokra zaprawa?
    Z góry dziękuję za opinie

    pozdrawiam
    Janusz

  • 2. Data: 2010-02-25 20:33:23
    Temat: Re: Murłata wisi w powietrzu
    Od: M <M...@w...pl>

    Janusz pisze:
> [...]
    > Jak jest u was.Czy przed położeniem murłaty poziomowaliście wieńce, czy też
    > kladliście murłątę na papę pod którą była mokra zaprawa?

    Wieńce powinny być poziome PRZED położeniem murłaty. Jakby co, to można
    ją dokręcić i nadrobić krokwiami (w sumie co za różnica - murłata nie
    musi być prosto, dach musi być prosty).

    M.

  • 3. Data: 2010-02-25 21:00:16
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Jak jest u was.Czy przed położeniem murłaty poziomowaliście wieńce,

    przed ułożeniem murłaty to sprawdziłem czy wieńce są poziome, po
    ułożeniu też... tak samo jak wieniec fundamentu, i sto pięćdziesiąt
    innych spraw... chłopie a gdzieś ty był, jak ten dach robili?...
    teraz to zostaje ci jedynie wypełnienie ta zaprawą, tylko koniecznie
    na papie, żeby w razie czego odciąc podciaganie wilgoci z wieńca do
    murłaty, sama zaprawa drewnu nie zaszkodzi, a wręcz przeciwnie
    zakonserwuje go, tylko uważaj, żeby tej papy nie pozaginać z obu stron
    do góry, bo jak się zrobi "rynienka", to woda będzie tam stała

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2010-02-26 04:50:46
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "Janusz" <j...@o...pl> wrote in message
> [...]
    > wypoziomowania,
    > tym sposobem jest przestrzeń między wieńcem a murłatą - wisi w powietrzu.

    To jest ciężka sprawa. Może wylewka samopoziomunąca ? Ale wątpię, że
    wejdzie. Przy okazji zapytam czy pod deskowaniem jest szczelina i membrana
    na krokwiach? Choćby wiatroizolacyjna?

  • 5. Data: 2010-02-26 09:35:50
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 26 Lut, 05:50, "kiki" <k...@k...net> wrote:
> [...]
    >
    >  To jest ciężka sprawa. Może wylewka samopoziomunąca ? Ale wątpię, że
    > wejdzie. Przy okazji zapytam czy pod deskowaniem jest szczelina i membrana

    Nic nie rob, jelsi masz duze murlaty. U mnie byla murlata 160x160 na
    dlugosci 14 m i miala miejscami szczelin 1 cm, pozatym z izolacja to
    jest tak ze ludzie schody w domu robia z drewna i tez papy pod nie nie
    klada.
    Wilgoc dostaje przez fundament a od dachu do fundamentu daleka droga.
    I raczej ta wilgoc w powietrzu jest wiegsza niz na pietrze w murze.

    Jesli chcesz mozesz pianka PUR wyplenic aby szczelin nie bylo.

    Przed podjeciem decyzji warto zobaczyc jaka masz murlate i jest
    16cmx16cm to olewamy, bo z takich belek mosty sie stawia.
    Jesli masz cienka jak w domie szkieletowym /deska podwalina/ to wtedy
    jest jazda i trzeba beton z niemiec sprowadzac ktory rosnie jak ciasto
    i wypelnia dokladnie pustek powietrzna. Deski na podwaliny sa
    przeweaznie 2 cale.

  • 6. Data: 2010-02-26 10:40:25
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl>

    Kudlaty said the following on 26.02.2010 10:35:
> [...]
    > dlugosci 14 m i miala miejscami szczelin 1 cm, pozatym z izolacja to
    > jest tak ze ludzie schody w domu robia z drewna i tez papy pod nie nie

    Dziwne, wszystkie podreczniki murarskie podaja, ze papa ma byc, nie
    folia a papa. Widac sie nie znaja.

    > Wilgoc dostaje przez fundament a od dachu do fundamentu daleka droga.

    podciaganie kapilarne, wilgoc technologiczna.. slyszales o takich pojeciach?

    > Jesli chcesz mozesz pianka PUR wyplenic aby szczelin nie bylo.
    > Przed podjeciem decyzji warto zobaczyc jaka masz murlate i jest
    > 16cmx16cm to olewamy, bo z takich belek mosty sie stawia.

    A widzialas jak ta belka 16x16 potrafi pracowac?
    Murlata ma rozkladac obciazenie rownomiernie.

    Sluchaj sie kierbuda, tak nie moze zostac. Pianka bedzie za bardzo
    pracowac, mozna ja uzyc jak sa miejscami szczeliny 0.5-1cm i to na
    niewielkich odcinkach.
    Trzeba to podbic zaprawa albo odpowiednio dopasowanymi dechami ktore
    wbijesz.
    Zaprawa musi byc odpowiednia do szczeliny, bo przy zbyt malej szczelinie
    zaprawa bedzie pekac, bo papa miejscami wstanie a drewno pracuje.

    S.

  • 7. Data: 2010-02-26 11:51:48
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 26 Lut, 11:40, Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl> wrote:

> [...]
    > Zaprawa musi byc odpowiednia do szczeliny, bo przy zbyt malej szczelinie
    >   zaprawa bedzie pekac, bo papa miejscami wstanie a drewno pracuje.

    Papa nie zaszkodzi ale jesli masz izolacje pozioma na partarze to skad
    ta wilgoc.

    Co do szczeliny zalezy od konstrukcji dachu.
    Jesli masz platwie , slupy podporowe to sily nosne rozkladaja sie
    bardziej na nie niz na murlate.
    Dodatkowo jetki maja doprowadzic do nie rozciagania dachu.
    Murlata sluzy w tym przypadku jako lekka podpora dla czesci polaci
    oraz element montazowy aby dach przy wichurach nie odlecial/
    przesuwal.

    Jesli masz konstrukcje kratownicza. Czyli wszystkie kratownice leza na
    murlacie to wtedy bezwzglenda eliminacja szczelin w miejscach
    podparcia kratownicy. podbijasz klinami lub wciskasz zaprawe, poki
    dach swiezy i nie zdarzyl usiasc.

  • 8. Data: 2010-02-26 15:35:44
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Użytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > Wilgoc dostaje przez fundament a od dachu do fundamentu daleka droga.
    > I raczej ta wilgoc w powietrzu jest wiegsza niz na pietrze w murze.

    Mogę się tu wypowiadać bo naprawiałem 100 letni dach, gdzie papy pod murłatą nie
    było. Belka minimalnie ale jednak próchniała od strony muru. Zgodzę się, że nie jest
    to problem podciągania kapilarnego, bo to nie ta wysokość, ale raczej wykraplania się
    wilgoci z powietrza na zimnym murze. Z tego punktu widzenia, najlepszą izolacją
    będzie jakaś pianka lub poliestyren. Schody wewnętrzne są złą analogią - nie są
    narażone na kontakt z powietrzem zewnętrznym. Bardziej to co się dzieje z ławką na
    podwórku.

  • 9. Data: 2010-02-26 16:12:15
    Od: DigTel <a...@g...pl>

    > 1. zostawić w obecnym stanie?
    > 2. wypełnić, jeżeli tak to czym?
    Zostawić - lepiej nie, gdyż jak murłata w końcu zgniecie klocki to
    będzie miała luz by mocniej pracować.
    Wypełnić można jak najbardziej, ale musi to być zaprawa bezsurczowa i
    szybkowiążąca (Ceresit CX15) lub coś z Siki http://www.sika.pl/con-dis-list-mortar
    (SikaQuick - 506 FG). Obie te zaprawy są po rozrobieniu dosyć płynne,
    więc za pomocą czegoś podobnego do ozdabiania tortów kremem (cerata
    lub mocny worek foliowy, spłaszczona na końcu rurka miedziana, taśma
    izolacyjna). My spokojnie wypełniamy takim sposobem fugi przy
    podcinaniu murów o grubości 40cm, więc pod murłatę też dasz radę.
    Najlepiej jakbyś jakimiś klinami murłatę delikatnie uniósł, a po
    wypełnieniu zaprawą usunął kliny.
    Arek

  • 10. Data: 2010-02-26 22:08:58
    Od: "Janusz" <j...@o...pl>

    Witam ponownie,
    dziękuję wszystkim za wypowiedzi,
    skłaniam się jednak do wypełnienia tego jakąś zaprawą,
    na szczęście nie będę tego robił sam :-)
    cieśle/dekarze jeszcze nie do końca wypłaceni bo robota jeszcze nie
    skończona :-)

    pozdr