  • 11. Data: 2014-07-19 13:02:12
    Temat: Re: Nasiona truskawek...
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Thu, 17 Jul 2014 22:24:03 +0200, collie napisał(a):

    > Zgłoś się do Wikipedii na domorosłą korektorkę. Tylko się nie przyznawaj,
    > że nie masz w domu słownika ortograficznego.

    Mam w głowie. Nie muszę używać peryferyjnych zasobów, żeby wiedzieć, jak
    się co mówi/pisze w polszczyźnie. Ale Ty sobie kup, kup. Będziesz wiedział,
    jak się odmienia post (w sensie wyrzeczenia się czegoś na jakiś czas), post
    (wypowiedź), tort, ogórek...

  • 12. Data: 2014-07-19 13:51:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    > Nie wiadomo, może jest to produkt GMO, może dzieło inżynierii genetycznej
    > (gorsza od GMO)

    ??? :-)))) Poziom wiedzy autora o GMO woła o pomstę do nieba :-)
    Potwierdza to tezę o tym, że ludzie generalnie boją się odruchowo
    i nieracjonalnie tego czego nie znają... Tak na wszelki wypadek :-)

    > Już dziś można współczuć małym dziewczynkom,
    > które kiedyś będą chciały być matkami.
    > Czy w przyszłości kobiety będą rodzić normalne ludzkie dzieci. Oby nie
    > kogoś na podobieństwo ludzi, tylko że z wyrastającymi z uszu gałęziami
    > albo
    > pędami zamiast włosów lub bananem w miejscu nosa.

    Jasne, i teraz będziemy siać strach i zamęt aby wywołać silniejszy
    emocjonalny efekt :-)

  • 13. Data: 2014-07-19 20:17:23
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 19.07.14 13:02, Ikselka pisze:

> [...]
    > jak się odmienia post (w sensie wyrzeczenia się czegoś na jakiś czas), post

    I tak sobie w tej główce wydumałaś, że post od postu różni się w odmianie,
    w zależności od znaczenia? Podobnie z zamkiem, krówką, guzikiem, golfem, koniem,
    żukiem, kołem, pilotem, myszką, babką, zebrą, rakietą, stroną, kluczem, bałwanem,
    północą, główką, ślimakiem, muszlą, łazienkami i wiatrami za przeproszeniem?
    Fajnie, że przynajmniej mimowolnie jesteś zabawna.

    --
    collie

  • 14. Data: 2014-07-19 22:29:13
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 19 Jul 2014 20:17:23 +0200, collie napisał(a):

    > I tak sobie w tej główce wydumałaś, że post od postu różni się w odmianie, w
    zależności od znaczenia?

    Nie musiałam dumać, przecież pewne rzeczy człowiek wynosi ze szkoły, tu
    konkretnie z podstawówki - jak np wiedza o homonimach w jęz. polskim, o
    których Ty najwyraźniej pojęcie masz mizerne. Ale za to uważasz za stosowne
    swoją żenującą niewiedzę ubierać w agresję, zamiast przyjąć kaganek oświaty
    z pokorą.

    "Poza wymienionymi klasami rzeczowników warto jeszcze wspomnieć o
    _kryterium znaczeniowym_ - w przypadku _homonimów_ (czyli słów identycznie
    brzmiących i/lub wyglądających) zależnie od znaczenia inna jest końcówka.

    Takich par rzeczowników jest sporo:

    zamek - D. zamku (budowli), ale zamka (błyskawicznego, np. w kurtce),
    przypadek - D. przypadku (zbieg okoliczności), ale przypadka (kategoria
    fleksyjna, np. dopełniacz),
    strach - D. strachu (uczucie), ale stracha na wróble,
    bal - D. balu (zabawy), ale bala (kłody drzewa),
    post - D. postu (wstrzemięźliwość od jedzenia), ale posta (wiadomość na
    forum internetowym) - choć w tym ostatnim wypadku to rozróżnienie
    semantyczne ma _na razie_ pokrycie bardziej w praktyce językowej niż w
    rozstrzygnięciach słownikowych."

    http://www.ekorekta24.pl/aktualnosci-jezykowe/9-odmi
    ana/165-dopelniacz-liczby-pojedynczej-rzeczownikow-r
    odzaju-meskiego-koncowka-a-czy-u

    Tak więc postu-posta, zamku-zamka, przypadku-przypadka, balu-bala... Ale i
    (to już od siebie dorzucę) golfu-Golfa (sweter-marka samochodu),
    piasku-Piaska (piasek-nazwisko piosenkarza), wiatru-Wiatra (analogicznie)
    syfu-syfa (brud-choroba), tłoku-tłoka (tłum-część silnika)... i tak mnóstwo
    innych.

    Chcesz jeszcze pogadać o mojej główce? A może teraz już o swojej - dla
    odmiany?