  • 11. Data: 2020-09-09 17:29:30
    Temat: Re: Nieocieplony dom latem - chłodniej?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 9 Sep 2020 11:12:23 +0200, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Przyznam, że meandry myśli "podmiotu dyskutującego" są mi dość obce.
    > Nie po raz pierwszy to zauważam.

    Bo to z wiekiem przychodzi.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2020-09-09 18:31:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > Bo to z wiekiem przychodzi.

    Tak, podobno z wiekiem tak się robi, że człowiekowi jest wszystko jedno
    co czyta, bo i tak nim dojdzie do kropki, wszystko zapomina. Mam zamiar
    nie dożyć tego czasu.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2020-09-09 21:24:56
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 08.09.2020 o 11:23, Marek pisze:
    > Spotkałem się z opinią, że w takim domu jest (dzięki braku ocieplenia)
    > komuś chłodniej latem.
    Odpowiadam, jako praktyk. Jak przychodzi fala upałów, to faktycznie
    pierwsze 2-3 dni w nieocieplonym jest chłodniej i to obiektywnie. Potem,
    jak się mury nagrzeją to już jest cieplej, niż w nieocieplonym (i to
    znacznie).
    Jacek

  • 14. Data: 2020-09-10 08:43:09
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-09 o 21:24 +0200, Jacek napisał:
> [...]
    > pierwsze 2-3 dni w nieocieplonym jest chłodniej i to obiektywnie.
    > Potem, jak się mury nagrzeją to już jest cieplej, niż w nieocieplonym

    Odpowiadam, jako praktyk. Jak przychodzi fala upałów, to moje
    (zupełnie nieocieplone) mury nie są w stanie się nagrzać - i to
    obiektywnie. 2 miesiące lata to za krótko.

    Mateusz

  • 15. Data: 2020-09-10 10:13:27
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2020 o 08:43 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Odpowiadam, jako praktyk. Jak przychodzi fala upałów, to moje
    > (zupełnie nieocieplone) mury nie są w stanie się nagrzać - i to
    > obiektywnie. 2 miesiące lata to za krótko.
    >
    > Mateusz

    Albo mieszkasz w zamku, albo masz zimne noce (średnia dobowa się liczy a
    nie ile było w dzień) - innej opcji nie ma. Chyba, że ta fala upałów ta
    max 2 tygodnie a później zimnica.
    U mnie w tamtym roku i dwa lata wcześniej w lipcu/sierpniu przez dwa, trzy
    tygodnie średnia dobowa była ponad 25 st.C - nie było jak tego wychłodzić.
    Jak się co nieco ochłodziło w dzień (poniżej 30) to noce nadal były ciepłe
    (powyżej 20) i w chałupie nadal za ciepło.
    Po tych upałach założyłem klimę.
    Z klimą w ocieplonym domu wystarczy chłodzić 1-2h dziennie aby utrzymywać
    komfortowe 23-24 st.
    Ustawiłem sobie aby klima chłodziła 1h w taniej taryfie (15-17) i 1h po 22
    (też w taniej taryfie).

    TG

  • 16. Data: 2020-09-10 10:20:09
    Od: budynPL <b...@g...com>

    W dniu czwartek, 10 września 2020 10:14:03 UTC+2 użytkownik Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Albo mieszkasz w zamku,

    on mieszka w jakiejs ziemiance, kompletnie nie to nic wspolnego z normalnym
    budownictwem

    b.

  • 17. Data: 2020-09-10 10:47:22
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan budynPL napisał:

    > on mieszka w jakiejs ziemiance, kompletnie nie to nic wspolnego
    > z normalnym budownictwem

    Były kiedyś zamieszczane zdjęcia, więc lepiej nie fantazjować.
    Dom z granitu, nie żadna ziemianka. Granit może nie jest bardzo
    powszechnym materiałem budowlanym, ale w domach o podobnej
    pojemności cieplnej murów mieszka całkiem sporo ludzi.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2020-09-10 10:54:35
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-10 o 10:13 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Albo mieszkasz w zamku, albo masz zimne noce (średnia dobowa się
    > liczy a nie ile było w dzień) - innej opcji nie ma. Chyba, że ta fala
    > upałów ta max 2 tygodnie a później zimnica.

    Otóż to - zależności jest dużo. Stąd mój komentarz do nieco łatwej
    generalizacji Jacka. Do tego dużo zależy, czy mowa o "ociepleniu" od
    wewnątrz czy od zewnątrz. W tym pierwszym przypadku latem może być
    sauna w środku.

    Jeśli o mnie chodzi, to w zamku nie mieszkam. Normalny dom, wybudowany
    w okolicach 1600r. Postawiony na skale bez fundamentów, ściany granitowe
    grube między 60 a 80cm (zależnie gdzie mierzyć), bez żadnej izolacji.
    Dach ze strzechy. Upały (takie 30st. i więcej, a w nocy 20) w tym roku
    trzymały dobry miesiąc - w domu, nawet przy otwartych oknach, nigdy nie
    było ponad 25st.

    > Z klimą w ocieplonym domu wystarczy chłodzić 1-2h dziennie aby
    > utrzymywać komfortowe 23-24 st.

    Fajnie, tylko człowiek musi siedzieć w domu zawekowany jak ogórek,
    chłodząc się powietrzem z rurki. Dla mnie to żadne życie - dość, że w
    zimie muszę być zamknięty. Latem u mnie wszystko pootwierane.

    Mateusz

  • 19. Data: 2020-09-10 11:13:33
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2020 o 10:54 Mateusz Viste <m...@x...invalid> pisze:

    > Jeśli o mnie chodzi, to w zamku nie mieszkam. Normalny dom, wybudowany
    > w okolicach 1600r. Postawiony na skale bez fundamentów, ściany granitowe
    > grube między 60 a 80cm (zależnie gdzie mierzyć), bez żadnej izolacji.

    Normalny, jak na warunki szlachcica czy innego bogacza z XVII w :-)
    W PL nie ma tyle dogodnych skał aby dla wszytskich starczyło na
    postawienie chałupy z granitu.

    > Fajnie, tylko człowiek musi siedzieć w domu zawekowany jak ogórek,
    > chłodząc się powietrzem z rurki. Dla mnie to żadne życie - dość, że w
    > zimie muszę być zamknięty. Latem u mnie wszystko pootwierane.

    Nie musi się kisić, właśnie przecież napisałem, że klima nie dopuszcza do
    nagrzania betonu w chałupie. Śpię normalnie przy uchylonym oknie. Rano i w
    dzień dom jest zawekowany bo nikogo w nim nie ma.

    TG

  • 20. Data: 2020-09-10 11:19:11
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-09-10 o 11:13 +0200, Tomasz Gorbaczuk napisał:
    > Normalny, jak na warunki szlachcica czy innego bogacza z XVII w :-)
    > W PL nie ma tyle dogodnych skał aby dla wszytskich starczyło na
    > postawienie chałupy z granitu.

    Nie musi być granit. Jakikolwiek budulec o podobnej pojemności cieplnej
    będzie zachowywał się tak samo.

> [...]
    > dopuszcza do nagrzania betonu w chałupie. Śpię normalnie przy
    > uchylonym oknie. Rano i w dzień dom jest zawekowany bo nikogo w nim

    No to stąd nieporozumienie: po prostu o zupełnie innych rzeczach
    piszemy... Ja o domu, a Ty o hotelu. To są faktycznie nieporównywalne
    sprawy.

    Mateusz