  • 1. Data: 2009-05-04 05:55:52
    Temat: OSB na ścianę pomiędzy garażem i domem
    Od: "e2rd / Darek K." <q...@r...pl>

    Tak mnie ostatnio naszło coś podczas sprzątania budowy, że na ocieploną 5cm
    styro ścianę pomiędzy nieogrzewanym garażem i domem od strony garażu zamiast
    siatki/tynku itp itd dam po prostu płyte OSB 18-22mm ustawioną na podłodze
    (przy ścianie jest trochę wyżej, woda nie podejdzie) łączoną na pióro-wpust
    i przykręconą do ściany przez styro na mocne kołki w sensownym rozstawieniu.

    Znikną dwa problemy - możliwość łatwego uszkodzenia ściany oraz ew. kłopot z
    zawieszeniem lekkich szafek/narzędzi. Kwestie estetyczne ustępują
    zdecydowanie praktyczności tego rozwiązania.

    Chyba że o czymś nie pomyślałem - widzicie jakieś przeciwwskazania?
    Dodatkowe izolacje pomiędzy styro i OSB? A może papierologicznie nie można
    stosować odkrytej OSB w garażach (tu miałbym problem, sufit zrobiony z tejże
    właśnie płyty 8mm)?

    Z góry dziękuję za pomoc i pozdrawiam,
    e2rd
    Darek K.

  • 2. Data: 2009-05-06 06:12:33
    Temat: Re: OSB na ścianę pomiędzy garażem i domem
    Od: "e2rd / Darek K." <q...@r...pl>

    Aż tak abstrakcyjny temat? Nikt tego nie próbował czy pomysł absolutnie bez
    sensu?

    Pozdr,
    e2rd
    Darek K.

  • 3. Data: 2009-05-06 06:54:12
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

> [...]

    Po pierwsze lepiej dać wełnę niż styropian. Jakby nie patrzeć to garaż jest
    pomieszczeniem, gdzie najłatwiej o pożar. Niektórzy ubezpieczyciele nawet
    wymagają specjalnych drzwi pomiędzy garażem a resztą domu.

    Po drugie na takiej "ścianie" nic cięższego nie powiesisz.

    Teraz zalety: Na pewno jest to rozwiązanie tanie i przypuszczam, że będzie
    trwałe OSB w średnio wilgotnym garażu spokojnie pożyje kilkadziesiąt lat.

    Ja u siebię tę ścianę zaprojektowałem z Ytonga 40cm aby nie musieć jej
    niczym ocieplać i bez problemu móc coś na niej wieszać. Ty jak rozumiem masz
    ją już wymurowaną więc jedyne co Ci pozostaje to albo tak jak piszesz OSB,
    albo domurować cienką ściankę np. z silki (powstanie ściana 3-w).

    Siatka i klej to IMO najgorsze rozwiązanie bo to zmarnowana powierzchnia -
    taka ściana siędo niczego nie nadaje.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 4. Data: 2009-05-06 07:22:14
    Od: "e2rd / Darek K." <q...@r...pl>

    Użytkownik "Winetoo" <w...@n...spam.please.com> napisał
    > Po pierwsze lepiej dać wełnę niż styropian. Jakby nie patrzeć to garaż
    > jest pomieszczeniem, gdzie najłatwiej o pożar. Niektórzy ubezpieczyciele
    > nawet wymagają specjalnych drzwi pomiędzy garażem a resztą domu.

    za późno, już docieplone. Drzwi jakieś tam metalowe z niepalnym wypełnieniem
    mam.

    > Po drugie na takiej "ścianie" nic cięższego nie powiesisz.

    szafkę 20-30kg bez problemu, tyle że nie na dwóch hakach/wkrętach, płyta 22m
    wytrzyma - o ile ramię nie bedzie za długie. Ogólnie lżejsze/mniejsze
    narzędzia się zmieszczą.

    > Teraz zalety: Na pewno jest to rozwiązanie tanie i przypuszczam, że będzie
    > trwałe OSB w średnio wilgotnym garażu spokojnie pożyje kilkadziesiąt lat.

    Liczę na trwałość. Cena chyba nie najniższa, 1m2 OSB 25mm to ok. 18zł.

    > Ja u siebię tę ścianę zaprojektowałem z Ytonga 40cm aby nie musieć jej
    > niczym ocieplać i bez problemu móc coś na niej wieszać.

    Projektant nie pomyślał, ja niestety tak samo. 3 warstwa odpada, nie chcę
    zwężać garażu.

    Zastanawiałem się bardziej nad ewentualnymi problemami z wilgocią.

    Pozdrawiam,
    Darek

  • 5. Data: 2009-05-06 13:34:10
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    > Zastanawiałem się bardziej nad ewentualnymi problemami z wilgocią.

    W obecnym domu mam garaż nieogrzewany przy bocznej ścianie. W zimie z
    samochodu (z nadkoli) spada sporo śniegu i część się topi tak, że w zasadzie
    ciągle jest mokro. wzdłóż ściany leżą deski, sklejka płyty pilśniowe i
    wiórowe. Niektóre już od 20lat i nic im nie jest. OSB jest impregnowane więc
    bardziej wytrzymałe na wilgoć. Tak więc ja bym sięo wilgoć nie martwił.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 6. Data: 2009-05-07 06:08:13
    Od: "e2rd / Darek K." <q...@r...pl>

> [...]
    > pilśniowe i wiórowe. Niektóre już od 20lat i nic im nie jest. OSB jest
    > impregnowane więc bardziej wytrzymałe na wilgoć. Tak więc ja bym sięo

    I to się nazywa pomoc :)

    Dziękuję i pozdrawiam,
    e2rd
    Darek K.

  • 7. Data: 2009-05-07 07:08:00
    Od: "tornad" <t...@o...net>

> [...]
    > zwężać garażu.
    >
    > Zastanawiałem się bardziej nad ewentualnymi problemami z wilgocią.

    Dorzuce trzy centy. Z wilgocia w garazu problemu nie bedzie w sensie, ze ta
    plyta moze butwiec czy cos w tym stylu. Tu w Hameryce na scianach garazowych
    lacznie z ta przylegajaca do domu jest plyta KG czesto nie malowana i nic
    zlego sie z nia nie dzieje. Tyle, ze oni stosuja zawsze izolacje z welny a nie
    ze styro. Styropian moze powodowac zawilgacanie samego muru od strony domu ale
    od strony garazu jest to tez do pominiecia jako ze zawsze wtym garazu bedzie
    cieplej niz na zzewnatrz gdzie w zimie hula wiatr.
    Natomiast poddaje pod rozwage ew. montaz tych plyt na wczesniej pionowo
    zainstalowanych drewnianych beleczkach lub waskich deskach, szczegolnie na
    laczeniach tych plyt. Takie przykrecanie plyt przez zapewne gruba warstwe
    styropianu cos mi sie nie widzi.
    Te belko-slupki w rozstawie co pol szerokosci plyty (zapewne bedziesz je
    stawial pionowo) po pierwsze zapewnia rownosc powierzchni plyt bez schodkow na
    laczeniach a po drugie znaczaco wzmocnia konstrukcje. Problem tylko z
    oszczednoscia powierzchni zatem proponuje te slupki niejako wtopic, czyli
    zlicowac z istniejaca powierzchnia styropianu i potem juz krotkim wkretami te
    OSB tylko do tych slupkow przykrecac. Taka konstrukcja znaczaco ograniczy Ci
    ilosc tych dlugich srub tworzacych przecie te wredne mostki cieplne. Kazdy
    slupek wystarczy przykresic do muru 4-ma srubami a nawet na trzech sie utrzyma
    gdzyz on bedzie stal na tym betonowym gzymsie u dolu. W razie koniecznosci
    latwo potem taka plyte odkrecic czy w przypadku uszkodzenia wymienic
    Pzdr.

  • 8. Data: 2009-05-07 10:16:14
    Od: "e2rd / Darek K." <q...@r...pl>

    Użytkownik "tornad" <t...@o...net> napisał w
> [...]
    > gdzyz on bedzie stal na tym betonowym gzymsie u dolu. W razie koniecznosci
    > latwo potem taka plyte odkrecic czy w przypadku uszkodzenia wymienic

    Słuszna uwaga, tyle że planuję dać płytę łączoną na pióro/wpust. Gdybym nie
    miał ocieplenia zrobiłbym tak jak sugerujesz. Chociaż płyta również będzie
    stać na podłodze, tyle że będzie kręcona przez styro 5cm do ściany. Styro
    jest wystarczająco twarde, by to utrzymać.

    Ale że drewna mam sporo jak już przytargam płytę to zobaczę jak bedzie
    zachowywać się na ścianie i być może wytnę paski w ociepleniu i przykręcę
    belki :)

    Pozdr,
    e2rd
    Darek K.