  • 1. Data: 2012-06-05 20:08:29
    Temat: Obieg kotła - otwarty
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    Witam

    Mam wykonaną cześć instalacji CO za wymiennikiem ciepła zgodnie z poradą
    jednego z grupowiczów - obwód kaloryferów oraz obwód ogrzewania
    podłogowego z zaworem mieszającym.

    Przymierzam się do zakupu kotła i zastanawiam się jak wykonać obieg
    przed wymiennikiem.
    Będzie kocioł, wymienniki, wężownica zasobnika CWU.
    Przydałby się jakiś zawór utrzymujący ustaloną temperaturę powrotu do kotła.
    Potrzebny będzie bypass pompy?

    Jak to najlepiej rozwiązać?

    --
    M.

  • 2. Data: 2012-06-05 20:27:28
    Temat: Re: Obieg kotła - otwarty
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik SkiMir napisał:

    > Jak to najlepiej rozwiązać?

    ja nie mam u siebie żadnego zaworu mieszającego po stronie kotła.
    temp na wejściu i wyjściu z wymiennika różni się w porywach do 5 stC
    jak dasz - jak się należy - wysoką temp na kotle - koło 70 stC - to na
    pewno nie będziesz miał niskiej temp powrotu. Musisz tylko po stronie
    kotła założyć pompkę w obiegu, bo grawitacyjnie woda krąży wolniej i się
    bardziej wychładza.

    pozdr
    Robert G

  • 3. Data: 2012-06-05 21:23:51
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-06-05 20:27, Robert G pisze:

    > pewno nie będziesz miał niskiej temp powrotu. Musisz tylko po stronie
    > kotła założyć pompkę w obiegu, bo grawitacyjnie woda krąży wolniej i się
    > bardziej wychładza.

    Pompkę oczywiście zamontuję.
    Czyli wersja:

    Kocioł - wężownica CWU - wymiennik - pompa - powrót kotła (oczywiście
    naczynie wzbiorcze też będzie).

    Będzie OK?

    Wtedy na zbiorniku CWU będzie temp taka jak na kotle. Może dać zbiornik
    CWU równolegle z jakimś zaworem przekierowującym wodę bądź na wymiennik
    bądź na zbiornik.

    Przewiduję możliwość grzania w sezonie letnim CWU ciepłem z kotła. Czy w
    przypadku gdybym podłączył wężownicę w szereg wystarczy tylko nie
    uruchamiać pompek za wymiennikiem?

    --
    M.

  • 4. Data: 2012-06-06 08:51:00
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik SkiMir napisał:
    > Czy w przypadku gdybym podłączył wężownicę w szereg wystarczy tylko nie
    > uruchamiać pompek za wymiennikiem?

    a czemu chcesz dawać wężownicę i wymiennik w szereg?
    daj drugą pompkę i zrób to równolegle. Każdy kocioł ma osobne sterowanie
    cwu i w trybie letnim tylko z tego korzystasz, a poza tym masz większą
    kontrolę nad baniakiem cwu. Sterownik kotła ci będzie kontrolował temp w
    baniaku.
    Jak podłączysz szeregowo, to będą same problemy moim zdaniem ;-) i
    żadnej kontroli.

    Ja mam równolegle i jest bardzo ok - jedna pompka więcej, ale załącza
    się ona tylko kiedy jest potrzeba.

    pozdr
    Robert G.

  • 5. Data: 2012-06-07 12:30:10
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-06-06 08:51, Robert G pisze:

    > Ja mam równolegle i jest bardzo ok - jedna pompka więcej, ale załącza
    > się ona tylko kiedy jest potrzeba.

    To już będzie piąta pompka...
    Może równolegle ale bez pompki tylko z zaworem 3D?

    --
    M.

  • 6. Data: 2012-06-07 23:36:32
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik SkiMir napisał:

    > To już będzie piąta pompka...
    > Może równolegle ale bez pompki tylko z zaworem 3D?

    a ja myślę, że to powinna być druga, a reszta potem hehe...
    to naprawdę ważne, żeby wodę ciepłą mieć czym grzać i żeby była nad tym
    kontrola.
    jak boisz się zbyt dużej ilości pompek, to zrezygnuj z pompki gdzieś
    indziej - np z cyrkulacji cwu...
    z pompki ładującej baniak cwu bym mimo wszystko nie rezygnował...

    pozdr
    Robert G.