  • 171. Data: 2017-08-23 12:48:01
    Temat: Re: Odwiert - pompa ciepla - glebokosc
    Od: collie <c...@v...pl>

    > W języku polskim wiele zależy od przedrostka
    > -- http://img.sadistic.pl/pics/a4a15243fafc.png

    Nie ma to jak dziwować się po angielsku, że w języku
    polskim wiele zależy od przedrostka. No, kto by pomyślał,
    że przypierdolić to nie to samo co zapierdolić. Po prostu
    szok, panie, shock!

  • 172. Data: 2017-08-23 13:14:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Sz. napisał:

    > Z czego odzyskasz max połowę. Bo druga połowa sama się niejako odzyskuje :)

    Dużo mniej niż połowa. W większości przypadków ciepła woda leci wprost
    do rury odpływowej.

    > Nie możesz tej wody po prostu przekierować do jakiegoś skutecznego
    > wymiennika, bo chodzi przede wszystkim o wodę z kąpieli - czyli brudną
    > i tłustą, która zwykły wymiennik szybko zatka.

    Odbiór ciepła ze zbiorników jest stosunkowo łatwy, łatwiejszy niż przez
    wymiennik przepływowy. Jest jeden obieg czystej wody, nic nie może się
    zapchać. Zbiorniki z, za przeproszeniem, gnojowicą nagrzewają się same
    z sienie do jakichś 60 stopni. Tam da się wodę grzać wprost.

    > Ale gdzie chcesz tą "wodę lodowatą" zrzucać i skąd niby nagle się jej
    > znajdzie więcej?

    Jest jej tyle samo, co wody pobranej do podgrzania. A zrzucać ją mogę
    choćby do Wisły (to w moim przypadku).

    > Ki cuda?

    Delta-te wieksza.

    --
    Jarek

  • 173. Data: 2017-08-23 13:37:09
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu środa, 23 sierpnia 2017 13:14:53 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > zapchać. Zbiorniki z, za przeproszeniem, gnojowicą nagrzewają się same
    > z sienie do jakichś 60 stopni. Tam da się wodę grzać wprost.

    Tzn. twierdzisz, że domowe szambo nagrzewa się do 60 stopni?
    To bzdury jakieś :) Rozpisałeś się trochę bez składu i ładu - konkretnie
    napisz jak chcesz wyciągać ciepło z prysznica i wanny tak, żeby to było
    opłacalne. Moje roczne zużycie CWU to 360 pln. Niech Ci będzie nawet,
    że odzyskamy całość. Zwrot musi być krótszy niż 10 lat. Czyli do wydania
    poniżej 3,6k pln.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 174. Data: 2017-08-23 13:41:41
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 Aug 2017 12:48:01 +0200, collie

    > Nie ma to jak dziwować się po angielsku, że w języku
    > polskim wiele zależy od przedrostka. No, kto by pomyślał,
    > że przypierdolić to nie to samo co zapierdolić. Po prostu
    > szok, panie, shock!

    Tak mnie się przypomniało przy okazji ;)
    https://youtu.be/FTgT-IU--zM

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 175. Data: 2017-08-23 14:00:55
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 23 sierpnia 2017 12:22:04 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Czy ja dobrze rozumiem, że jest to odzysk prze rekuperację?
    > Mnie o co innego chodziło.

    a ja nie wiem co masz na mysli - odzysk jest przez przeciwprądowy wymiennik
    woda/scieki szare.

    b.

  • 176. Data: 2017-08-23 15:05:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Adam Sz. napisał:

    > Tzn. twierdzisz, że domowe szambo nagrzewa się do 60 stopni?

    Mało kto w domu produkuje, za przeproszeniem, gnojowicę -- więc gdzie
    ja tak twierdzę? Twierdzę, że z szamba, a jeszcze lepiej ze zbiornika
    wody szarej można odzyskiwać ciepło podobnymi metodami co z gnojowicy.
    Niepodatnymi na zapychanie się rurek.

    > To bzdury jakieś :) Rozpisałeś się trochę bez składu i ładu - konkretnie
    > napisz jak chcesz wyciągać ciepło z prysznica i wanny tak, żeby to było
    > opłacalne.

    Nie z prysznica i wanny, tylko z rurki, którą ta woda od nich bieży do
    ścieków. Odzysk energii wydatkowanej na ogrzewanie domu jest nieopłacalny
    i nierealny -- strumień jest rozproszony w całej powierzchni przegród.
    Tu mamy całą energię skupiona w jednym miejscu, jest łatwo. A ta co po
    drodze uciekła, i tak ogrzała dom.

    > Moje roczne zużycie CWU to 360 pln. Niech Ci będzie nawet, że odzyskamy
    > całość. Zwrot musi być krótszy niż 10 lat. Czyli do wydania poniżej
    > 3,6k pln.

    Określenie tego w złotówkach nikomu nic nie mówi. Ale przy optymalizacji
    obiegów da się zrobić tak, by koszt ciepłej wody nie był dodatkowym
    kosztem, a odejmował się od kasy na ogrzewania domu. W samą wysokość
    rachunków nie wnikam, nie będę krytykował trybu życia różnych niemyjków,
    co to potrafia wypluskać się z całą rodziną w czterdziestu litrach wody.
    Takoż złotówka dziennie, przy nie wiem jak taniej energiii i nie wiem przez
    jak wysokie copy przemnożonej -- to w moim przypadku zdecydowanie za mało.

    --
    Jarek

  • 177. Data: 2017-08-23 15:08:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Budyń pisze:

    > a ja nie wiem co masz na mysli - odzysk jest przez przeciwprądowy
    > wymiennik woda/scieki szare.

    Trudno zgadnąć, że chodzi o pompowanie ciepła? Zwłaszcza, że użyte
    było określenie "odpompować z niej ciepełko". Pompa *tylko* to tego
    jest trochę bez sensu, ale jeśli ktoś korzysta z cieczy o temperaturze
    dziesięciu stopini, uznając ją za źródło *ciepła*, a obok pozbywa się
    wody o temperaturze grubo ponad dwadzieścia -- to jakoś tak gupio.

    --
    Jarek

  • 178. Data: 2017-08-23 17:11:21
    Od: Budyń <b...@g...com>

    W dniu środa, 23 sierpnia 2017 15:08:26 UTC+2 użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Trudno zgadnąć, że chodzi o pompowanie ciepła? Zwłaszcza, że użyte
    > było określenie "odpompować z niej ciepełko".

    a nie wiem co łatwo zgadnąć, niespecjalnie uważnie śledzę co wypisujecie.
    Ale w tym kontekscie to sie wypowiem - pompa ciepla do odzysku ciepla ze zrzutów cwu
    kompletnie nie ma sensu ze względu na koszty inwestycyjne i eksploatacyjne.
    Mój bierny wymiennik zrobiony jakos tam tanio i tak jest na granicy opłacalnosci.

    Jesli pompa ciepla to na to metody sa znane - powietrzna lub wodna.

> [...]
    > dziesięciu stopini, uznając ją za źródło *ciepła*, a obok pozbywa się
    > wody o temperaturze grubo ponad dwadzieścia -- to jakoś tak gupio.

    Nie głupio tylko policzalne - ilez tego ciepla masz w temperaturze +20stopni? Jakies
    marne kwh a reszta i tak musi isc ze zródła +10. Szkoda komplikowac instalacje
    dolnego zródła.

    b.

  • 179. Data: 2017-08-23 17:32:23
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Budyń napisał:

    > a nie wiem co łatwo zgadnąć, niespecjalnie uważnie śledzę co wypisujecie.

    Słuszne podejście. Najlepiej pisać co się wie, po co czytać innych.
    Niech sami czytają co piszą.

> [...]
    > i eksploatacyjne.
    > Mój bierny wymiennik zrobiony jakos tam tanio i tak jest na granicy

    Jak ktoś ma pompę ciepła, to koszty inwestycyjne ma za sobą. Najwyżej
    może potrzebować biernego wymiennika zrobionego jakoś tanio. Za to
    być może bardziej opłacalnego. Może też oszczędzić nieco na wierceniu
    lub kopaniu, gdy wszystko jest jeszcze na etapie projektu.

    > Jesli pompa ciepla to na to metody sa znane - powietrzna lub wodna.

    Ciepłe siuśki w rurze kanalizacyjnej to też woda, więc metoda jest znana.
    Bardziej ambitni mogą dodatkowo użyć pompy powietrznej -- do odzysku ciepła
    z puszczanych bąków.

    > Nie głupio tylko policzalne - ilez tego ciepla masz w temperaturze
    > +20stopni? Jakies marne kwh a reszta i tak musi isc ze zródła +10.
    > Szkoda komplikowac instalacje dolnego zródła.

    Mam go tyle, ile wynika z faktury za gaz w okresie letnim. Dużo, bardzo
    duży procent zużycia zimowego, łącznie z grzaniem. Efektywność pozyskania
    ciepła ze źródła +20 jest dużo lepsza niż z tego +10. Znaczących wad nie ma.

    --
    Jarek

  • 180. Data: 2017-08-23 17:46:50
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 23 Aug 2017 17:32:23 +0200, Jarosław Sokołowski

    > Słuszne podejście. Najlepiej pisać co się wie, po co czytać innych.
    > Niech sami czytają co piszą.

    Odzysk ze ścieków jest NIEOPŁACALNY, szczególnie z pomocą PC (nawet jeśli
    się ją posiada). Każdy kto chcoć chwilę poświęcił (i nie jesteś ani
    pierwszy ani ostatni który wpadł na odzysk ciepła ze ścieków vel szamba --
    co jakiś czas na FM się pojawia taki pomysł), aby się nad tematem
    zastanowić dojdzie do takiego wniosku. Gdyby to się opłacało, to gotowe
    instalacje już dawno by powstały. Ale nie powstały.

    --
    Pozdor
    Myjk