  • 91. Data: 2018-03-27 00:13:18
    Temat: Re: C i sterownik pokojowy czy pogodowy
    Od: "Test" <nima>

    dyskusyjnych:4de5f954-0ad2-4403-823c-d03f9763afef@go
    oglegroups.com...

    Zarty.

  • 92. Data: 2018-03-27 00:34:15
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 26 marca 2018 20:58:17 UTC+2 użytkownik Mateusz Bogusz napisał:

    > Aaa pamiętam! Bo Tobie się wydaje że jak się włączy pompę on/off to
    > temperatura na podłogówce bez bufora to skoczy od razy o 5 stopni ;-)

    Mi się nic nie wydaje - ja doskonale wiem co się stanie.
    Ty natomiast niestety nie masz zielonego pojęcia.

    Sterować pogodowo pompą ciepła on/off bez bufora i puszczać w nią
    temperaturę według krzywej grzewczej :-)

    Tego nawet amerykańscy naukowcy jeszcze nie odkryli ;)
    Sorry, naprawdę nie mam czasu na naukę - to są absolutne podstawy :)

    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 93. Data: 2018-03-27 08:34:01
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > To normalne ze jak cos na prad to do sterowania pradem nie uzywa sie zaworow i
    pompek.

    Nie chodzi o zawory i pompki, bo one tu nie mają kompletnie żadnego
    znaczenia.

    > Na jakiej zasadzie dziala elektryczna podlogowka? Przewody nie sa zalane betonem?

    Rzecz w tym, że nie są zalane betonem. Rozkłada się je na betonie
    (posadzce) i zalewa cienką, kilkumilimetrową warstwą wylewki
    wyrównującej, a czasami nawet bezpośrednio na podłogówce elektrycznej
    klei się płytki.
    Podłogówka wodna natomiast jest głęboko w betonie, a raczej pod betonem,
    bo rozkłada się ją na styropianie i później wylewa posadzkę.
    Dlatego podłogówki te mają całkiem inne właściwości i wymagają też
    odmiennego sterowania. Podłogówka elektryczna rozgrzewa się bardzo
    szybko i szybko zaczyna grzać pomieszczenie. Dlatego można nią sterować
    zwykłym regulatorem pokojowym. Regulatory do takich podłogówek ponadto
    mają drugi czujnik temperatury umieszczony w podłodze, który służy do
    ograniczenia temperatury podłogi, bo przegrzana podłoga źle wpływa na
    zdrowie domowników. Tu w 99% nie stosuje się regulacji pogodowej.
    Podłogówka wodna natomiast musi rozgrzać całą posadzkę, aby zaczęła
    grzać pomieszczenie. Regulator pokojowy w tym przypadku wprowadzałby
    duże wahania temperatury. Dlatego przy podłogówkach wodnych nie stosuje
    się regulatorów pokojowych, a tylko regulację pogodową lub stosuje się
    takie regulatory pokojowe tylko i wyłącznie jako dodatek do regulacji
    pogodowej.
    Jak więc widać całkowicie odmienna jest metoda sterowania.

    > Znajomy w lazience robil grzanie pradem podlogi i zalal betonem przewod grzewczy.
    To on zle zrobil?

    Chcesz powiedzieć, że widziałeś jak on rozkładał elektryczne przewody
    grzewcze na styropianie i na to wylał grubą posadzkę?
    Czy też najpierw wylał betonową posadzkę, rozłożył przewody grzewcze, na
    to wylał kilka milimetrów wylewki wyrównującej?

  • 94. Data: 2018-03-27 09:45:52
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 27 marca 2018 08:34:06 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
> [...]
    > się regulatorów pokojowych, a tylko regulację pogodową lub stosuje się
    > takie regulatory pokojowe tylko i wyłącznie jako dodatek do regulacji

    Ojtam ojtam, u mnie pokojowy kręci podłogówką i wszystko gra.
    Wahania temperatury na poziomie 1 stopnia.
    A mam taki pokojowy z dodatkowym czujnikiem w podłodze ale on nie jest
    podłączony pod regulację, wszystko chodzi na temperaturze powietrza.

    L.

  • 95. Data: 2018-03-27 11:28:46
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2018-03-27 o 09:45, Lisciasty pisze:

    > Ojtam ojtam, u mnie pokojowy kręci podłogówką i wszystko gra.
    > Wahania temperatury na poziomie 1 stopnia.

    Widzisz, ja nie mam żadnego sterowania i też mam wahania w granicy 1
    stopnia.

    Spróbuj go wyłączyć i sprawdzisz czy on pomaga czy nie.

    --
    Pete

  • 96. Data: 2018-03-27 12:17:08
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    > A mam taki pokojowy z dodatkowym czujnikiem w podłodze ale on nie jest
    > podłączony pod regulację, wszystko chodzi na temperaturze powietrza.

    Chcesz powiedzieć, że nie masz regulacji pogodowej temperatury wody w
    obiegu podłogówek, ani mieszacza z termostatem do podłogówek, ani też
    źródła ciepła (kocioł czy PC), które nie mają sterowania pogodowego?

    Jakoś nie bardzo jestem w stanie w to uwierzyć, że całe sterowanie
    załatwia tylko i wyłącznie sterownik pokojowy, ponieważ już wiele takich
    układów regulacji naprawiałem po pseudoinstalatorach i wiem jak się
    zachowują takie układy regulacji przy podłogówkach.

  • 97. Data: 2018-03-27 12:51:27
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

> [...]

    > się regulatorów pokojowych, a tylko regulację pogodową lub stosuje się
    > takie regulatory pokojowe tylko i wyłącznie jako dodatek do regulacji

    Bzdura. Stosuje się. Wielu producentów pomp ciepła daje sterownik pokojowy
    w zestawie z pompą :) Sam uruchomiłem kilka instalacji opartych na
    podłogówce i sterownikiem pokojowym. A znam wielu innych (jeszcze z
    lokalnego forum o pompach ciepła) którzy tak sterują. Owszem - są większe
    wahnięcia temperatur niż przy pogodówce ale nie są takie straszne (np.
    22-24stC).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 98. Data: 2018-03-27 13:58:00
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-03-27 o 12:51, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > lokalnego forum o pompach ciepła) którzy tak sterują. Owszem - są większe
    > wahnięcia temperatur niż przy pogodówce ale nie są takie straszne (np.

    Bzdury to Ty piszesz i do tego zaprzeczasz temu co sam wcześniej
    napisałeś oraz zaprzeczasz mi, jednocześnie potwierdzając to co napisałem :)

    Jak Lechu - jesteś za, a nawet i przeciw :)

    Wahania rzędu 2'C to sporo jak na ogrzewanie podłogowe. Dobrze zrobiona
    podłogówka potrafi utrzymać temperaturę w domu na poziomie dziesiątych
    części stopnia Celsjusza.

    Chcesz wszystkim powiedzieć, że PC typu ON/OFF bez bufora i bez
    pogodówki "wali" cały czas maksymalną temperaturą jaką jest w stanie
    wydolić i taką temperaturę pcha w obieg podłogówek, a cała regulacja
    opiera się tylko i wyłącznie na regulatorze pokojowym? :)

    To co napisałem nie tyczy się tylko i wyłącznie PC, ale ogólnej zasady
    sterowania podłogówkami, niezależnie od zastosowanego źródła ciepła w
    pierwszej kolejności musi być regulacja pogodowa temperatury wody
    zasilającej podłogówki lub układ mieszania z zaworem mieszającym
    termostatycznym, który po części kompensuje zmiany zapotrzebowania w
    ciepło. Dopiero tak wstępnie regulowany układ można dodatkowo doposażyć
    w regulator/sterownik pokojowy. Bez tego, sterownik pokojowy
    doprowadzałby do przeregulowań temperatury w domu o kilka stopni. Tym
    większe są przeregulowania im wyższa jest temperatura zasilająca
    podłogówki. W przypadku PC typu ON/OFF bez bufora i pogodówki tym
    większy w domu sajgon im cieplej na zewnątrz.

    Jeżeli mamy PC inwerterową to mamy w niej także i regulację pogodową.
    Jak mamy PC typu ON/OFF to bez dodatkowego bufora i pogodówki przy samym
    regulatorze pokojowym to będziemy mieli w domu spore wahania temperatury.

    Teraz napisz z czym się nie zgadasz w tym co napisałem?

  • 99. Data: 2018-03-27 14:00:15
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu wtorek, 27 marca 2018 12:17:13 UTC+2 użytkownik Uzytkownik napisał:
    > Chcesz powiedzieć, że nie masz regulacji pogodowej temperatury wody w
    > obiegu podłogówek, ani mieszacza z termostatem do podłogówek, ani też
    > źródła ciepła (kocioł czy PC), które nie mają sterowania pogodowego?

    Nie ma żadnego mieszacza ani innych cudaków. Sterownik pokojowy
    działa na zasadzie że zwiera styk który odpala przekaźnik w pompie
    ciepła, który to przekaźnik odpala softstart sprężarki i to jest całe
    sterowanie :> Wymiennik z pompy jest podłączony bezpośrednio rurką
    z pompą obiegową i dalej z rozdzielaczem podłogówki.

> [...]
    > układów regulacji naprawiałem po pseudoinstalatorach i wiem jak się
    > zachowują takie układy regulacji przy podłogówkach.

    No jakoś działa, pół zimy zeszłego roku i całą zimę obecną.
    Może byłem tak genialny z doborem godzin grzania, że to po prostu dobrze
    hula? ;) Czort wie. Jak nie wierzysz mogę porobić fotki ;)

    L.

  • 100. Data: 2018-03-27 14:09:44
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2018-03-27 o 14:00, Lisciasty pisze:
> [...]
    > sterowanie :> Wymiennik z pompy jest podłączony bezpośrednio rurką
    > z pompą obiegową i dalej z rozdzielaczem podłogówki.

    ON/OFF?
    Nie inwerter?