  • 11. Data: 2012-03-16 10:39:30
    Temat: Re: Palnik do spawania/cięcia
    Od: <news>

    Użytkownik "Plumpi" napisał:
    > Po prostu tlen przebił do węża acetylonowego i nastąpił wybuch tego węża.
    > Na szczęście rozerwało tylko kawałek tego węża przy reduktorze i butla
    > zaczęła się palić na zewnątrz. Nawet nie chę myśleć co by się stało, gdyby
    > tlen dostał się do środka butli acetylenowej, a jest to możliwe, kiedy
    > ciśnienie acetylenu jest zbyt niskie.

    wiesz powiedział bym że urzekła mnie twoja historia i opowiedział swoją jak
    to wracając z kolegą po pijaku o mały włos się nie zabilim, wracając do
    bezpieczeństwa spawania gazowego to oczywiste jest ze stosuje się zawory
    zwrotne, oraz umieszcza się butle w bezpiecznym miejscu poza miejscem pracy,
    to są rzeczy takie oczywiste nawet dla takiego laika jak ja.

    > Teraz do autora wątku: Do tego reduktor, węże, zawory bezpieczeństwa
    > i robi się już spora suma ok 3-6 tys. zł.

    pytałem o palniki gazowe bo niestety TIGi, MIGi i śmigi to koszty
    kilkakrotnie większe i nie opłacalne do okazjonalnego spawania

    > Zrobienie krzywdy MIG-MAG-iem lub TIG-iem jest mało prawdopodobne,
    > no chyba, że taką spawak zrzucisz komuś na głowę :)

    A o promieniowaniu łuku coś słyszałeś?

  • 12. Data: 2012-03-16 11:10:06
    Od: <news>

    Po wstępnym rozeznaniu znalazłem takie palniku:
    na propan:
    http://allegro.pl/reczny-palnik-gazowy-1300-stopni-s
    tabilny-pa-03-i2180816986.html
    http://allegro.pl/lutlampa-palnik-gazowy-lampa-lutow
    icza-metal-i2190166435.html
    http://allegro.pl/palnik-gazowy-turbo-temperatura-18
    50c-17-mm-i2206019642.html
    zastanowiło mnie dlaczego ostatni ma temperaturę płomienia 1800C a pierwsze
    tylko 1300C a są zasilane tym samym paliwem
    tlenowe propan/acetylen:
    http://allegro.pl/palnik-do-ciecia-zlomu-acetylenem-
    propanem-4dysze-i2180299085.html
    temperatura płomienia zdaje się 3000C

    Który z podanych palników do czego się nadaje?

  • 13. Data: 2012-03-16 15:41:36
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    <news> napisał(a):

> [...]
    > .html
    > temperatura płomienia zdaje się 3000C
    >
    > Który z podanych palników do czego się nadaje?

    Pierwszy nadaje się do opalania kurczaka. Lutlampa do lutowania większych
    detali cyną i w ograniczonym zakresie lutowania mosiądzem i srebrem. palnik na
    butan da radę rozgrzać większe elementy przy lutowaniu twardym. palnikiem do
    cięcia bez problemów da się ciąć duże elementy stalowe. Do lutowania twardego
    mogę polecić polski zestaw trzech palników na gaz płynny. Perun go robi.
    Najmniejszy ma moc 500W największy ponad dwa kilowaty. Do spawania istnieją
    palniki wykorzystujące mieszankę propan butan i tlen. Jednak da się nimi
    spawać tylko niezbyt grube elementy. Za małą moc mają i spawanie nimi jest
    trudne. Nie da się ustawić w takich palnikach płomienia redukującego. Spawy są
    chropowate, duża zawartość tlenu w spawie przyspiesza korozję a nawodornienie
    spawu daje dużą kruchość. Kup najmniejszy komplet palników acetylenowo
    tlenowych. Nie potrzebny ci krajacz do cięcia płyt o grubości dwudziestu
    centymetrów. Jak ktoś potrafi to i zwykłym palnikiem do spawania potnie stal.
    To kwestia techniki a nie nie palnika. Przy cięciu tnie tlen a nie płomień. I
    można w zwykłym palniku zwiększyć dopływ tlenu po rozgrzaniu stali do
    białości. Potem idzie już samo bez acetylenu. Pali się metal i on daje
    temperaturę potrzebną do cięcia. Cięcie grubszych elementów chyba możesz wybić
    sobie z głowy. Do bardzo grubych potrzeba czasami podłączyć równolegle kilka
    kilkanaście butli z tlenem i po kilkunastu minutach są puste.

  • 14. Data: 2012-03-16 19:54:08
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości

> [...]
    > zawory zwrotne, oraz umieszcza się butle w bezpiecznym miejscu poza
    > miejscem pracy, to są rzeczy takie oczywiste nawet dla takiego laika jak

    Oczywiście. Widać to po typowanych przez Ciebie palnikach :)
    Filozofujesz, a nie potrafisz odróżnić palnika od zapalniczki :)

    > pytałem o palniki gazowe bo niestety TIGi, MIGi i śmigi to koszty
    > kilkakrotnie większe i nie opłacalne do okazjonalnego spawania

    Kolego, zabaweczki do których podałeś linki nie nadają się do spawania rur,
    nie nadają się do spawania w ogóle.
    Bardzo dobrze Ci to skomentował Kogutek.

    > A o promieniowaniu łuku coś słyszałeś?

    Nie, nie słyszałem. Dobrze, że mi o tym opowiesz :)
    Słucham ....

  • 15. Data: 2012-03-16 21:11:15
    Od: <news>

    Użytkownik "kogutek" napisał{
    > Kup najmniejszy komplet palników acetylenowo tlenowych.

    Dzięki za opinię, czy mógłbyś podać jakiś link do takiego palnika, bo mnie
    trudno jeszcze rozróżnić jaki do czego.

  • 16. Data: 2012-03-16 21:17:31
    Od: SkiMir <p...@M...onet.pl>

    W dniu 2012-03-16 22:19, news pisze:

    > Oczywiście że ci opowiem, łuk elektryczny emituje całe spektra
    > promieniowania optycznego i EM i kto wie jakiego jeszcze i wiem że tego
    > nie uczą na tygodniowym kursie spawalniczym.

    No optyczne to nie problem.
    UV - mały problem bo łatwo się osłonić.
    Rentgen - trochę może się pojawić ale przy spawaniu małymi prądami i
    przez krótki czas, raczej problem pomijalny.
    Gamma raczej nie występuje.

    --
    M.

  • 17. Data: 2012-03-16 21:19:27
    Od: <news>

    Użytkownik "Plumpi" napisał:
    > Oczywiście. Widać to po typowanych przez Ciebie palnikach :)
    > Filozofujesz, a nie potrafisz odróżnić palnika od zapalniczki :)

    Przecie napisałem że nie potrafię, czy ja niewyraźnie piszę?

    > Kolego, zabaweczki do których podałeś linki nie nadają się do
    > spawania rur, nie nadają się do spawania w ogóle.

    To podaj linka do palnika który się nadaje.

> [...]

    promieniowania optycznego i EM i kto wie jakiego jeszcze i wiem że tego nie
    uczą na tygodniowym kursie spawalniczym.
    Wiedz że są nawet takie lampy łukowe do dezynfekcji i przebywanie w
    otoczeniu ich działania jest wysoce szkodliwe.
    No i jak myślisz, dlaczego spawacze aluminium używają ołowianego fartuszka?

  • 18. Data: 2012-03-17 01:27:41
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    <news> napisał(a):

    > Użytkownik "kogutek" napisał{
    >
    > Dzięki za opinię, czy mógłbyś podać jakiś link do takiego palnika, bo mnie
    > trudno jeszcze rozróżnić jaki do czego.

    Nie mogę.

  • 19. Data: 2012-03-17 01:33:18
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    SkiMir <p...@M...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Rentgen - trochę może się pojawić ale przy spawaniu małymi prądami i
    > przez krótki czas, raczej problem pomijalny.

    Rentgen się nie pojawi bo za małe napięcie. On tak od kilkudziesięciu
    kilowoltów napięcia anodowego się pojawia.

  • 20. Data: 2012-03-17 06:52:35
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    > To podaj linka do palnika który się nadaje.

    Umiesz czytać? To przeczytaj dokładniej co Ci napisałem kilka postów
    wcześniej.
    Poszukaj sobie sam linków np. poprzez google.
    Wpisz hasło "palniki do spawania gazowego perun".
    Oczywiście na Allegro znajdziesz masę przeróżnych palników z opisami
    profesjonalny. Niestety w większości są to tandetne pseudo palniczki.

> [...]
    > Wiedz że są nawet takie lampy łukowe do dezynfekcji i przebywanie w
    > otoczeniu ich działania jest wysoce szkodliwe.

    Spektrum optyczne oraz podczerwień występuje w każdym rodzaju spawania
    zarówno elektrycznym jak i gazowym i przed zbyt dużą ekspozycją należy
    chronić oczy.
    W przypadku spawania elektrycznego występuje dodatkowo promieniowanie
    ultrafioletowe, ale przed nim chroni maska oraz dopasowana odziesz
    osłaniająca wszystkie części ciała, włacznie z dłoniami.
    W przypadku spawania gazowego występuje zaś zagrożenie poparzenia otwartym
    płomieniem. Tak więc też należy chronić całe ciało.

    > No i jak myślisz, dlaczego spawacze aluminium używają ołowianego
    > fartuszka?

    No to ciekawe ....
    Współpracuję z kilkoma firmami, w których spawa się prawie i wyłacznie
    aluminium i nierdzewkę. Nie widziałem jeszcze ani jednego spawacza, który
    zakładałby ołowiany fartuszek. Coś Ci się nieźle "pozajączkowało" :)
    Jeżeli chodzi o fartuszki to używa się fartuchów skórzanych. Używa się
    ponadto skórzanych rękawic, skórzanych osłaniaczy butów, skórzanych kapturów
    na głowę, a nawet i skórzanych spodni oraz bluz i wcale nie chodzi o ochronę
    przed promieniowaniem, ale ochronę przed odpryskami roztopionego metalu.
    Jest to potrzebne zwłaszcza podczas spawania aluminium metodą TIG oraz
    spawania wszelkich metali metodą MIG-MAG i MMA. Spawanie stali węglowej czy
    też nierdzewnej metodą TIG można przeprowadzać w garniturze, ponieważ
    podczas takiego spawania nie ma praktycznie odprysków. Podczas spawania
    aluminium jest duża ilość odprysków, ponieważ spawa się prądem impulsowym,
    który ma na celu mechaniczne robijanie i usuwanie warstwy tlenków. Ciebie
    raczej na spawanie aluminium nie jest stać, ponieważ ceny spawarek do
    spawania aluminium zaczynają się od ok. 3 tys. zł.
    Takiej skórzanej odzieży używało się kiedyś. Była ona bardzo niewygodna,
    ciężka i sztywna. Obecnie można kupić specjalną niepalną odzież z materiału
    podobnego do drelichu.
    Podczas spawania gazowego także powinno się używać odzieży ochronnej,
    ponieważ palniki gazowe czasami strzelają powodując rozbryzg roztopionego
    metalu i to większy niż podczas spawania elektrycznego. Przy spawaniu
    elektrycznym MMA czy MIG-MAG, w których rozbryzg jest największy, iskry lecą
    na odległość kilkudziesięciu centymetrów. Natomiast podczas spawania
    acetylenem w chwili wystrzału palnika, duże kropelki roztopionego metalu
    lecą na odległość kilku metrów.
    Tak więc jak widzisz czy gazowo czy elektrycznie trzeba mieć odzież ochronną
    i okulary.