  • 21. Data: 2019-05-16 22:55:31
    Temat: Re: Piec kondensacyjny z zew. zasobnikiem - czy koniecznie?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 May 2019 21:19:46 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Kocioł Ariston  Clas One System 24 to kocioł 1-funkcyjny. On nie ma
    > możliwości podgrzewania wody w sobie. Musi być do niego zastosowany
    > zewnętrzny zasobnik CWU.

    > Jeżeli chodzi o kotły 2-funkcyjne to takim kotłem jest Ariston Clas
    > One.
    > Kocioł taki posiada wewnątrz wymiennik płytowy w którym podgrzewana
    > jest
    > CWU.

    To teraz mi się wyjaśniły niezgodnosci w dokumentacji pieca, bo
    dokumentacja jest opisana jako "clas one" a w środku jest mieszanka
    info o clas one i system. Rys. przekrojów funkcjonalnych obu pieców
    na str 19 nie są podpisane. Jeden jest bez wymiennika i zgaduje że to
    ten system 24.

    > Na rynku są też kotły 2-funkcyjne z wbudowanym wewnętrznym kotłem,
    > niewielkim zasobnikiem CWU.
    > Przykładem może być kocioł Ariston Clas B Premium Evo, który
    > posiada
    > wbudowany 40 litrowy zasobnik CWU z nierdzewki. Tego typu kotły
    > łączą
    > sobie zalety kotłów jedno i dwu funkcyjnych.

    Czy ten 40l zbiornik wyda na prysznic dla dwóch osób? A jak będą 3?
    Co z wanną w takim przypadku?

    > Jeżeli masz starą, stalową instalację CO to odradzam kotły z
    > nierdzewnym
    > wymiennikiem. O wiele lepszym rozwiązaniem będą kotły z
    > wymiennikami
    > kompozytowymi.

    Instalacja co to tylko podlogówka z pert/al/pert. Cwu pp zgrzewana.

    > Tu polecam kotły ACV Kompakt i Thermagen.

    Jaką grupa cenowa? W czym lepsze od wspominanego Aristona?

    --
    Marek

  • 22. Data: 2019-05-16 22:57:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 May 2019 22:12:45 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > bzdury, w 1 funkcyjnym nie ma zaworu 3-d w piecu bo i po co on by
    > tam
    > miał być.

    W Ariston jest. Strona 19 dokumentacji

    --
    Marek

  • 23. Data: 2019-05-17 00:10:04
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 22:55, Marek pisze:

> [...]
    > info o clas one i system. Rys. przekrojów funkcjonalnych  obu pieców
    > na str 19 nie są podpisane. Jeden jest bez wymiennika i zgaduje że to

    Clas One -to kocioł 2-funkcyjny z wbudowanym wymiennikiem płytowym do
    podgrzewania przepływowego ciepłej wody użytkowej (CWU)

    Clas One System - to kocioł 1-funkcyjny z możliwością podłączenia
    zewnętrznego zasobnika.

    Instrukcja tych kotłów jest wspólna. Różnica jest taka, że wyprowadzenie
    oznaczone jako B to wyjście ciepłej wody użytkowej, zaś w przypadku
    kotła Clas One System w tym miejscu znajduje się powrót wody kotłowej z
    wężownicy zasobnika CWU, który oznaczony jest jako R

    > Czy ten 40l zbiornik wyda na prysznic dla dwóch osób?  A jak będą 3?
    > Co z wanną w takim przypadku?

    Ten kocioł z wbudowanym zasobnikiem ma zwiększoną wydajność
    krótkotrwałą, ale przy dłuższym poborze wody jest porównywalny z kotłami
    posiadającymi sam wymiennik płytowy.

    Jak chcesz korzystać z większej ilości łazienek to potrzebny będzie
    kocioł 2-funkcyjny o większej mocy 35kW, albo kocioł 1-funkcyjny z dużym
    zasobnikiem CWU.

    Ale trzeba pamiętać, że kocioł o większej mocy ma także większą moc
    minimalną.

    Oczywiście wydajność z dużym zasobnikiem jest większa, ale większe są
    też straty ciepła. Wbudowany zasobnik pozwala natomiast wykonanie
    cyrkulacji CWU i jest kompromisem dla ludzi, którzy nie mają miejsca na
    duży zasobnik ciepła.

    > Instalacja co to tylko podlogówka z pert/al/pert. Cwu pp zgrzewana.

    To można podłączać każdy rodzaj kotła.

    > Jaką grupa cenowa? W czym lepsze od wspominanego Aristona?

    Średnia grupa cenowa, ale w zamian za to wyjątkowa jakość, trwałość i
    niezawodność, a ponadto uproszczona konstrukcja do granic możliwości
    tak, że tam nie ma się co popsuć. Przykładowo typowy kocioł 2-funkcyjny
    nie posiada zaworu przełączającego 3-drogowego, ani wymiennika
    płytowego. Nie posiada wielu elementów, które lubią się psuć, zapychać
    czy rozszczelnić. Jest bardzo łatwy i przyjazny w serwisowaniu.

    Kotły 2-funkcyjne w każdej chwili można przerobić na kocioł 1-funkcyjny
    ładujący zasobnik CWU.

    Kocioł 2-funkcyjny posiada wbudowaną funkcję Inteligentnego Komfortu,
    który polega na tym, że wewnętrzny wymiennik ciepła jest utrzymywany
    ciepły, aby dostarczyć natychmiast ciepłej wody po odkręceniu kranu.
    Przy czym inteligencja polega na tym, że kocioł uczy się zachowania
    domowników (kiedy korzystają z ciepłej wody) i utrzymuje ciepły
    wymiennik tylko wtedy, kiedy trzeba. Elektronika schowana pod kotłem i
    zabezpieczona przed zalaniem w razie rozszczelnienia się pompki czy też
    obiegu zimnej czy ciepłej wody.

    Ponadto kotły Thermagen i Intergas mają wbudowaną bramkę radiową
    OpenTherm do podłączenia sterowników bezprzewodowych z dwukierunkową
    transmisją oraz możliwością obsługi przez internet z komputera czy
    smartfon. Możliwość pracy w układach otwartych i wysoka odporność na
    zanieczyszczenia pływające w instalacji (ale to ma znaczenie w przypadku
    starych instalacji stalowych).

    Produkowane w Holandii w firmie Intergas (żadna chińszczyzna)

    https://www.youtube.com/watch?v=c_KRRgcRDew

    Tak wygląda konstrukcja.

    https://www.youtube.com/watch?v=BhKG54SlCRM

    a tak serwis:

    https://www.youtube.com/watch?v=AogaQXRH1UI

    sprzedawane przez kilka firm: Intergas, ACV, Hoval, polską firmę
    Secespol (marka Thermagen), MHG Heiztechnik

    Jedyną wadą jest dość wysoka moc minimalna. Ale jak masz same podłogówki
    to wystarczy tylko odpowiednio ustawić sterownik pokojowy, żeby
    ograniczyć taktowanie (zbyt częste załączanie i wyłączanie kotła).

  • 24. Data: 2019-05-17 01:00:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 17 May 2019 00:10:04 +0200, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > też straty ciepła. Wbudowany zasobnik pozwala natomiast wykonanie
    > cyrkulacji CWU i jest kompromisem dla ludzi, którzy nie mają
    > miejsca na
    > duży zasobnik ciepła.

    Jak podłączyć cyrkulację w takim przypadku? Na schemacie pieca clas
    b evo nie widzę wejścia z cyrkulacji.

    > tak, że tam nie ma się co popsuć. Przykładowo typowy kocioł
    > 2-funkcyjny
    > nie posiada zaworu przełączającego 3-drogowego, ani wymiennika

    Nie rozumiem, w takim razie jak jest 2-funkcyjny bez wymiennika oraz
    zaworu?

    > Kotły 2-funkcyjne w każdej chwili można przerobić na kocioł
    > 1-funkcyjny
    > ładujący zasobnik CWU.

    Chodzi o to?
    https://www.instalator.pl/2005/04/moje-boje-z-ciepla
    -woda-instalacja-z-zasobnikiem/

    A co z alternatywnymi źródłami ciepła? Jeśli na wyjściu zasilania
    będzie szeregowo wymiennik z alternatywnego źródła ciepła czy da się
    wymusić pracę pompy obiegowej?

    --
    Marek

  • 25. Data: 2019-05-17 01:24:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Zajebisty argument z montowaniem. Jeden przez trzydziesci piec lat na lini montazowej
    Pontiaca kola przykrecal. Z takim doswiadczeniem musial byc super mechanikiem
    samochodowym.

  • 26. Data: 2019-05-17 05:51:38
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    Miał to dobrze ogarnięte.

  • 27. Data: 2019-05-17 08:47:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    wrote:
    > Ponadto kotły Thermagen i Intergas mają wbudowaną bramkę radiową

    Podoba mi się ten Thermagen bo jest węższy i mi to bardziej pasuje.
    Na stronie Thermagen.pl wspominają przy opisie dwufunkcyjnego że ma
    wbudowany zasobnik cwu a w dokumentacji o tym milczą i nie widać
    zasobnika na przekrojach pieca. To mają zasobnik czy nie i jaki
    konkretnie model ma?

    --
    Marek

  • 28. Data: 2019-05-17 10:21:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 22:41, Uzytkownik pisze:

    > "Bzdura" to sam jesteś. Gówno wiesz, a się wymądrzasz.
    Takiego buca przemądrzałego jak Ty to nikt nie przebije.
    powiedz mi bucu czemu się wstydzisz swojego imienia?
    boisz się że klienci by cię mogli z firmą skojarzyć?
    i nam tu co nieco o twoich "osiągnięciach" napisać.

  • 29. Data: 2019-05-17 12:33:47
    Od: Kżyho <k...@c...pl>

    W dniu 16.05.2019 o 22:41, Uzytkownik pisze:

    > "Bzdura" to sam jesteś. Gówno wiesz, a się wymądrzasz.
    >
    > Po pierwsze są kotły 1-funkcyjne, do których zawory przełączające trzeba
    > dołożyć na zewnątrz (tak jak piszesz), ale są też kotły, które mają już
    > wbudowane zawory przełączające 3-drogowe i do takich kotłów zalicza się
    > kocioł o który pyta autor tego wątku - kocioł Ariston  Clas One System 24
    >
    > Następnym razem zanim zaczniesz się wymądrzać i pieprzyć, że ktoś pisze
    > bzdury to sięgnij choć po instrukcję obsługi.
    >
    > Tak się składa, że znam te kotły, bo montowałem.

    O ile kojarzę mój jednofunkcyjny Junkers ZSB14-3C też ma takowy zawór
    już zintegrowany.

    Pzdr
    --
    /__/_* /
    / ) /_(//)()

  • 30. Data: 2019-05-17 14:10:13
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-17 o 01:00, Marek pisze:

    > Jak podłączyć cyrkulację w takim przypadku?  Na schemacie pieca clas b
    > evo nie widzę wejścia z cyrkulacji.

    Jak nie ma wyprowadzonej cyrkulacji to się robi powrót wody z cyrkulacji
    do wejścia zimnej wody do kotła. Trzeba tylko dołożyć zawór zwrotny,
    który nie pozwoli wodzie zimnej popłynąć rurą powrotną cyrkulacji.

    > Nie rozumiem, w takim razie jak jest 2-funkcyjny bez wymiennika oraz
    > zaworu?

    Obejrzyj dokładnie film od tego momentu jak pokazany jest wymiennik tyłem

    https://youtu.be/BhKG54SlCRM?t=64

    W tym kompozytowym wymienniku ciepła zatopione są 2 wężownice. Jedna,
    grubsza do podgrzewania wody CO, a druga do bezpośredniego podgrzewania CWU.

    > Chodzi o to?
    > https://www.instalator.pl/2005/04/moje-boje-z-ciepla
    -woda-instalacja-z-zasobnikiem/

    Nie o to chodzi. W każdej chwili można dołożyć do takiego kotła zwykły
    zasobnik CWU taki sam jak do kotła 1-funkcyjnego, dołożyć zestaw
    (czujnik temperatury oraz zewnętrzny zawór przełączający obieg CO<->CWU.
    Następnie w parametrach serwisowych (parametr 1) zmienia się wartość z 0
    na 1 i zamiast grzania przepływowego, kocioł zaczyna realizować grzanie
    w zasobniku zewnętrznym.

    To jest fajna opcja jak przy zmianie kotła nie mamy kasy na zasobnik i
    trzeba trochę uskładać lub, kiedy jest mała rodzina i początkowo
    wystarczy wody z kotła 2-funkcyjnego, a później rodzina się powiększy
    lub dzieciaki dorastają i się okazuje, że jest potrzeba na raz użytkować
    2 lub więcej łazienek.

    Oczywiście są też inne rozwiązania, także i ten, który jest pokazany na
    tym rysunku z zasobnikiem warstwowym, choć przy tym schemacie to nie
    będzie działać, ponieważ nie ma tam narysowanej dodatkowej pompy
    cyrkulującej, która zajmuje się ładowaniem zasobnika CWU.

    > A co z alternatywnymi źródłami ciepła? Jeśli na wyjściu zasilania
    > będzie szeregowo wymiennik z alternatywnego źródła ciepła czy da się
    > wymusić pracę  pompy obiegowej?

    Te 2-funkcyjne kotły świetnie sobie radzą ze źródłami alternatywnymi.
    Dodatkowe źródło ciepła podłączamy przed wejściem zimnej wody do kotła.
    Kocioł pobiera tą wstępnie podgrzaną wodę i ją dogrzewa palnikiem, kiedy
    jest taka potrzeba. Można w ten sposób podłączyć dodatkowy wymiennik
    ciepła płytowy zasilany wodą kotłową np. z kotła węglowego albo zasobnik
    CWU z wbudowaną wężownicą do podgrzewania ciepłej wody.

    Ciepła woda w kotle grzana jest tylko na zasadzie przepływu. Nie ma tam
    żadnej pompy obiegowej. Pompa obiegowa w tych 2-funkcyjnych kotłach
    potrzebna jest tylko i wyłącznie dla obiegu CO, kiedy kocioł pracuje
    jako 2-funkcyjny.

    Jeżeli kocioł ten zostanie przeprogramowany na kocioł 1-funkcyjny to
    wtedy kocioł zaczyna pracować dokładnie tak samo jak kocioł 1-funkcyjny
    tzn. zaczyna sterować zaworem przełączającym obieg wody grzewczej do CO
    lub do wężownicy grzewczej zasobnika CWU.

    Nie znam innych kotłów, które miałyby taką możliwość.

    Ale są od jakiego czasu tzw. zasobniki warstwowe, które można podłączyć
    do każdego kotła 2-funkcyjnego. Zasobnik taki posiada wtedy wbudowaną
    pompkę cyrkulacyjną, któa wymusza obieg ciepłej wody z kotła
    2-funkcyjnego do zasobnika.