  • 11. Data: 2019-05-16 21:17:39
    Temat: Re: Piec kondensacyjny z zew. zasobnikiem - czy koniecznie?
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 16 May 2019 19:05:47 +0200, Janusz <j...@o...pl> wrote:
    > Zawór mieszający jest tylko do CO, cwu się grzeje bezpośrednio, np
    > zawór
    > tródrogowy na wyjściu pieca przełącza albo na cwu albo na mieszacz
    > i co.

    Ale tak jest w dwufunkcyjnym a przedpiśca mówił o jednofunkcyjnym
    grzejqcym co i cwu

    --
    Marek

  • 12. Data: 2019-05-16 21:19:46
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 15:46, Budyń pisze:

    > korzystanie z pieca bez zasobnika będzie nieco mniej komfortowe. Piec musi miec
    chwile czasu aby sie odpalił,potem ciepla woda musi jeszcze doleciec do kranu. To
    trwa.

    > A jesli jest zasobnik, najlepiej z obiegiem wody cwu, to odkrecasz kran i
    praktycznie od razu leci ciepła.

    > b.

    Nie powtarzaj mitów na temat 2-funkcyjnych kotłów gazowych. Tak może
    było kiedyś, ale obecnie większość kotłów 2-funkcyjnych wyposażona jest
    w funkcję komfortu, która zapewnia ciepłą wodę natychmiast.

    Do autora wątku:

    Kocioł Ariston  Clas One System 24 to kocioł 1-funkcyjny. On nie ma
    możliwości podgrzewania wody w sobie. Musi być do niego zastosowany
    zewnętrzny zasobnik CWU.

    Jeżeli chodzi o kotły 2-funkcyjne to takim kotłem jest Ariston Clas One.
    Kocioł taki posiada wewnątrz wymiennik płytowy w którym podgrzewana jest
    CWU. Wbrew temu co napisał tutaj kolega Budyń kocioł ten posiada funkcję
    "Comfort", która polega na tym, że kocioł utrzymuje wewnętrzny wymiennik
    cały czas gorący po to, żeby ciepła woda była dostępna natychmiast po
    odkręceniu kranu, zanim odpali palnik.

    Kotły te jednak sa mniej komfortowe, ale nie chodzi tu o opóźnienie w
    dostarczeniu ciepłej wody, ale w jej wydajności. Jeżeli w domu są 2
    łazienki to wydajność takiego kotła jest zbyt niska, aby można było
    jednocześnie korzystać z tych 2 łazienek. Będzie odczuwalny spadek
    temperatury w chwili, kiedy korzystamy z jednej łazienki i ktoś odkręci
    kran w drugiej łazience lub w kuchni. Ponadto jeżeli są duże odległości
    od kotła do łazienek to w przypadku kotła 1-funkcyjnego można wykonać
    cyrkulację ciepłej wody. W przypadku kotła 2-funkcyjnego już nie jest to
    takie łatwe, choć nie jest niemożliwe.

    Na rynku są też kotły 2-funkcyjne z wbudowanym wewnętrznym kotłem,
    niewielkim zasobnikiem CWU.

    Przykładem może być kocioł Ariston Clas B Premium Evo, który posiada
    wbudowany 40 litrowy zasobnik CWU z nierdzewki. Tego typu kotły łączą
    sobie zalety kotłów jedno i dwu funkcyjnych.

    Jeżeli masz starą, stalową instalację CO to odradzam kotły z nierdzewnym
    wymiennikiem. O wiele lepszym rozwiązaniem będą kotły z wymiennikami
    kompozytowymi.

    Tu polecam kotły ACV Kompakt i Thermagen.

    Jeżeli chodzi o kocioł Ariston  Clas One System to posiada on przyłącza:

    A - zasilanie (woda grzewcza) instalacji CO oraz wężownicy zasobnika CWU

    R - powrót (wody grzewczej) z wężownicy CWU (to nie jest ciepła woda
    użytkowa)

    C - podłączenie gazu

    D - zimna woda użytkowa (tylko i wyłącznie do napełniania instalacji,
    pod kotłem jest zawór napełniający)

    E - powrót (wody grzewczej) z instalacji CO

  • 13. Data: 2019-05-16 21:23:10
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 17:06, Marek pisze:

    > Czyli w jednofunkcyjnym zasobnik podgrzewany jest z tego samego obiegu
    > co c.o? Z tego wynika że jak ma się tylko niskotemperaturową
    > podłogówkę to piec i tak musi grzać wyższą temperaturę dla zasobnika.,
    > przez co zawór mieszający ma przez to więcej roboty. Ale rozumiem że
    > to nie problem?

    Kiedy kocioł grzeje CWU to obieg CO jest wyłączony. Dopiero kiedy kocioł
    skończy podgrzewać CWU to po określonym czasie przełącza się na granie
    CO. Przełączaniem obiegów CO <-> CWU zajmuje się 3-drogowy zawór
    przełączający, wbudowany w kocioł. Dotoczy to zarówno kotłów 1 jak i 2
    funkcyjnych.

  • 14. Data: 2019-05-16 21:24:55
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 16:38, GreDi pisze:
    > W internecie panuje też opinia, że piec nie powinien często się
    > uruchamiać (ale może pracować długo). Czyli robić częste starty. Dzięki
    > zasobnikowi teoretycznie wydłużasz życie pieca zwiększając bezwładność
    > na CWU.
    >
    > Dlatego też nie powinno się brać największego pieca. Bo później może się
    > okazać, że okleisz izolacją termiczną cały domek i mimo iż piec gazowy
    > potrafi modulować moc, to ta najmniejsza jest za duża w okresie
    > jesienno/wiosennym i zaczyna pstrykać płomieniem.

    Ale jeżeli w domu wszędzie jest podłogówka to nie ma to znaczenia, bo
    można tak ustawić automatykę, aby kocioł grzał długimi cyklami.

  • 15. Data: 2019-05-16 22:10:58
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 21:17, Marek pisze:

    > Ale tak jest w dwufunkcyjnym a przedpiśca mówił o jednofunkcyjnym
    > grzejqcym co i cwu

    W dwufunkcyjnym zawór masz w piecu w jednofunkcyjnym zawór montuje się
    na zewnątrz i steruje przełącznikiem co-cwu, sam mam tak zrobione ;)

  • 16. Data: 2019-05-16 22:12:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 21:23, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > CO. Przełączaniem obiegów CO <-> CWU zajmuje się 3-drogowy zawór
    > przełączający, wbudowany w kocioł. Dotoczy to zarówno kotłów 1 jak i 2

    bzdury, w 1 funkcyjnym nie ma zaworu 3-d w piecu bo i po co on by tam
    miał być.

  • 17. Data: 2019-05-16 22:15:41
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 16.05.2019 21:19, Uzytkownik pisze:

> [...]
    > ciepła woda była dostępna natychmiast po odkręceniu kranu, zanim odpali palnik.

    Pierdolisz jak potłuczony. Jak zwykle. Co z tego, że wymiennik cały
    czas gorący, jeśli np. po odkręceniu wody w łazience na drugim piętrze
    i tak musi najpierw spłynąć chłodna woda znajdująca się w rurze od
    piwnicy do drugiego piętra. Natychmiastowy dostęp do ciepłej wody -
    bez względu na odległość kranu od kotła - rozwiązuje dopiero pompka,
    dzięki której w rurze stale krąży ciepła woda. Nie wiem jak to
    praktycznie wykonane jest u mnie, bo wszystko zamurowane (ale pewnie
    trzecia rura), lecz gdy pracuje pompka przy zbiorniku CWU, to ciepła
    woda jest w kranach natychmiast. By oszczędzić pompkę (i prund), jest
    ona na noc odłączana przez zegar. Bez niej niestety trzeba w nocy
    trochę spuścić wody z kranu, by pojawiła się ciepła, choć w kotłowni
    stoi 300-litrowy baniak z gorącą wodą (podgrzewany dodatkowo przez
    solary w słoneczny dzień).

  • 18. Data: 2019-05-16 22:28:28
    Od: Hans Kloss <l...@g...com>

    Na info.forum-ogrzewanie lokalne superekspierdy twierdzą inaczej.

  • 19. Data: 2019-05-16 22:41:36
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 22:12, Janusz pisze:

    > bzdury, w 1 funkcyjnym nie ma zaworu 3-d w piecu bo i po co on by tam
    > miał być.

    "Bzdura" to sam jesteś. Gówno wiesz, a się wymądrzasz.

    Po pierwsze są kotły 1-funkcyjne, do których zawory przełączające trzeba
    dołożyć na zewnątrz (tak jak piszesz), ale są też kotły, które mają już
    wbudowane zawory przełączające 3-drogowe i do takich kotłów zalicza się
    kocioł o który pyta autor tego wątku - kocioł Ariston  Clas One System 24

    Następnym razem zanim zaczniesz się wymądrzać i pieprzyć, że ktoś pisze
    bzdury to sięgnij choć po instrukcję obsługi.

    Tak się składa, że znam te kotły, bo montowałem.

  • 20. Data: 2019-05-16 22:43:10
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-16 o 22:15, collie pisze:

> [...]
    > trochę spuścić wody z kranu, by pojawiła się ciepła, choć w kotłowni
    > stoi 300-litrowy baniak z gorącą wodą (podgrzewany dodatkowo przez

    Piszesz jak debil, bo jesteś debil.