  • 1. Data: 2013-10-29 13:26:12
    Temat: Plan zagospodarowania a nietypowy budynek - kopuła
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Zwymyśliłem sobie zbudowanie domu w kształcie kopuły (taki niby bunkier).

    Kopuła nie przekracza dopuszczalnych gabarytów, ale jest z nią mały problem
    kłócący się z loklanym planem. Mianowicie dom taki nie będzie posiadać
    dachu spadowego. Tzn. dach jest jednocześnie elewacją ze względu na
    konstrukcję. Wiem, że paru osobom odrzucono możliwość budowy z tego powodu,
    ale parę też bez problemu dostało pozwolenie pomimo niezgodności z LPZ.

    Czy ktoś obeznany z tematem znajduje tu jakiś "kruczek" prawny dzięki
    któremu mogę mieć choć jakąś taryfę przetargową w sporze, w razie gdybym
    trafił na mocny opór? ;>

    --
    Pozdor Myjk

  • 2. Data: 2013-10-29 13:51:39
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Czy ktoś obeznany z tematem znajduje tu jakiś "kruczek" prawny dzięki
    > któremu mogę mieć choć jakąś taryfę przetargową w sporze, w razie gdybym
    > trafił na mocny opór? ;>

    Jeśli nie masz jeszcze działki to poszukaj w okolicy takiej gminy/dzielnicy
    gdzie obowiązuje mniej restrykcyjny plan. Jeśli już masz to zawsze możesz
    wystąpić o zmianę planu dla Twojej działki, ale w zależności od gminy trwa
    to ok. dwóch lat.

    Tyle drogi formalne, a teraz nasza polska ułańska fantazja :-)
    - W niektórych gminach przechodzą projekty sprzeczne z MPZP, ale podobające
    się urzędnikom. Czyli jeśli urzędniczka odpowiedzialna za tę gminę/dzielnicę
    będzie miała ochotę to sama podpowie co jak zapisać w projekcie aby
    przeszło, a ona się nie narażała na dyscyplinarkę. Wiele rzeczy w przepisach
    jest na tyle niejasnych że urzędnik ma spore pole do interpretacji.

    Kopuła może się np. stać budynkiem z dachem skośnym wielospadowym o zmiennym
    kącie nachylenia :-) Różne dziwne rzeczy już widziałem gdy urzędnik chciał
    pchnąć projekt do przodu ale z oczywistych względów nie będę ich powtarzał.

    Druga możliwość to taka modyfikacja kopuły by na rysunkach wyraźnie kąt się
    zmieniał po przejściu ze ścian na dach (może być tam. np. jakiś "gzyms") a w
    opisie zapisanie że zarówno kolor jak i decyzja czy ma być gzyms czy nie
    architekt pozostawia inwestorowi. I później budujesz już bez tego gzymsu.
    Architekt z doświadczeniem będzie znał takie sztuczki.

    Trzecia możliwość to wystąpienie o PNB na budowę rotundy (okrągły do ze
    stożkowatym dachem) a w rzeczywistości zrobienie kopuły i gdy urzędnik i
    nakaże rozbiórkę to zabawa w sądy. Te drogę często wybierają deweloperzy by
    zbudować np. hotel na starówce. Urzędy mają zwykle najtańsze kancelarie ( z
    przetargu) i ich prawnicy często zapominają o jakimś terminie na złożenie
    kolejnego pisma w sądzie i udaje się taką samowolę zalegalizować.

    Osobiście spotkałem się z dwoma pierwszymi sytuacjami czyli urzędnik któremu
    podoba się projekt i który mówi co i jak zapisać by przeszło, oraz architekt
    który potrafi tak narysować i opisać projekt by urzędnik klepnął coś czego
    klepnąć nie chciał.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-10-29 14:11:36
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 29 Oct 2013 13:51:39 +0100, Ergie

    > Jeśli nie masz jeszcze działki to poszukaj w okolicy takiej gminy/dzielnicy
    > gdzie obowiązuje mniej restrykcyjny plan.

    Działkę mam. Mam też dwóch sąsiadów po dwóch stornach z podubowanymi
    klasycznymi 'klockami".

    > Jeśli już masz to zawsze możesz wystąpić o zmianę planu dla Twojej działki,
    > ale w zależności od gminy trwa to ok. dwóch lat.

    Czas niby mam, ale czy to zawsze zadziała?

    Dzięki za obszerne info. O takich "drogach" wiem -- nieopodal mnie powstał
    hotel z restauracją (i salą weselną). Bardzo ładny, nie przeczę, z dachem
    mansardowym (lubię takie dachy). W papierach jest wpis, że to dom
    jednorodzinny (dla rodziny z większymi potrzebami). LPZ mówi, że może być
    dom jednorodzinny z ew. mniejszą częścią przeznaczoną pod DG. Tam 3/4 to
    usługi (i tego jest zdrowo ponad 500m2).

    Jak widać można, tylko ja spokojny człowiek jestem i nie lubię się kopać z
    koniem. Wolałbym to załatwić normalnie i bez sprzeczek.

    --
    Pozdor Myjk

  • 4. Data: 2013-10-29 14:54:45
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Czas niby mam, ale czy to zawsze zadziała?

    Nie - radni musza taką zmianę przegłosować. W Gliwicach gdzie długi czas
    mieszkałem i byłem na bieżąco takich uchwał było kilka w ciągu roku, więc
    działa. Czy zawsze tego nie wiem. Przypuszczam że radni i prezydent
    podpierają się opinią wydziału architektury więc tam trzeba by zapytać.

> [...]

    > Jak widać można, tylko ja spokojny człowiek jestem i nie lubię się kopać z
    > koniem. Wolałbym to załatwić normalnie i bez sprzeczek.

    Dlatego pogadaj z urzędniczką jak będzie chętna mieć w gminie igloo to sama
    pomoże a jak nie to już będziesz wiedział że bez kopania się z koniem się
    nie obejdzie.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2013-10-29 14:58:52
    Od: <m...@g...com>

> [...]
    > architekt który potrafi tak narysować i opisać projekt by urzędnik klepnął

    Dałeś wiele przykładów na to, że urzędnicy to pasożyty i wrogowie
    obywatela. Powinno się ich zdziesiątkować.

  • 6. Data: 2013-10-29 15:07:09
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2013-10-29 14:58, m...@g...com wrote:
    > Dałeś wiele przykładów na to, że urzędnicy to pasożyty i wrogowie
    > obywatela. Powinno się ich zdziesiątkować.

    Ciągle to powtarzam - to nie urzędnicy są winni tylko złe prawo. Trzeba
    gonić tych na górze ;-)

    --
    Pozdrawiam,
    ElipsaDesign: www.elipsa.info

  • 7. Data: 2013-10-29 15:14:35
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    W dniu 29.10.2013 13:26, Myjk pisze:
> [...]
    >
    > Czy ktoś obeznany z tematem znajduje tu jakiś "kruczek" prawny dzięki
    > któremu mogę mieć choć jakąś taryfę przetargową w sporze, w razie gdybym

    Napisz ze obawiasz sie pogorszenia klimatu, i nie będziesz inwestował w
    dach z drewna kryty delikatnym zabezpieczeniem przeciwdeszczowym. chcesz
    aby Twój dach był odporny na huragany, kataklizmy i tyle

    ToMasz

  • 8. Data: 2013-10-29 21:17:57
    Od: "4cx1000" <s...@p...pl>

    > Ciągle to powtarzam - to nie urzędnicy są winni tylko złe prawo. Trzeba
    > gonić tych na górze ;-)

    To ci "oddolni" urzędnicy winni, gdyż najczęściej to oni proponują i
    opiniują takie a nie inne rozwiązania prawne.

  • 9. Data: 2013-10-30 08:08:05
    Od: quent <x...@x...com>

    On 2013-10-29 21:17, 4cx1000 wrote:
    > To ci "oddolni" urzędnicy winni, gdyż najczęściej to oni proponują i
    > opiniują takie a nie inne rozwiązania prawne.

    Oczywiście, masz rację, ale chodzi o zmianę a ta możliwa jest tylko
    przez zmianę "na górze".

    Oddolni to ludzie jak inni. W końcu urzędnikami z roku na rok stają się
    zupełnie nowi ludzie, biurokracja się rozrasta. Ci młodzi-nowi nabierają
    bardzo szybko takich a nie innych manier. To jest normalne bo taki mamy
    system i "normalny" człowiek tak właśnie będzie funkcjonował gdy da mu
    się do ręki pewne instrumenty.

    Wiem jak to jest w urzędach bo od 13 lat m.in. w nich pracuję, choć
    akurat nie jako urzędnik ;-)

  • 10. Data: 2013-10-30 08:30:32
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 29 Oct 2013 15:07:09 +0100, quent

    > Ciągle to powtarzam - to nie urzędnicy są winni tylko złe prawo. Trzeba
    > gonić tych na górze ;-)

    Ja ciągle powtarzam: to nie urzędnicy są źli i samo prawo, tylko ludzie.
    Ogólnie. Trzeba zacząć naprawę u podstaw, to się góra "pogoni". ;P

    Piję do tego, że przepisy są zaostrzane tym bardziej, im bardziej ludzie
    kombinują -- vide przykład hotelu obok mnie, który figuruje jako dom
    jednorodzinny. Zbudowali lokal usługowy, pomimo wyraźnych restrykcji. Wina
    prawa? Nie, prawo jest jasne. To wina człowieka, który idzie pod prąd mimo
    wszsytko. Przecież widzi jakie są przepisy, że stawia budynek tuż obok
    domów jednorodzinnych i ma w nosie, że co weekend jak ludzie chcą w swoich
    domach wypocząć, to będzie im muzyka dudnić z sali weselnej.

    Ja chcę wybudować faktycznie dom jednorodzinny, tylko w nieco innym
    kształcie niż standardowo (choć w przyrodzie jak najbardziej naturalnym :P)
    -- to nie mogę, bo są potworzone restrykcje. Nie na mnie, na cwaniaków.
    Owszem, są zapisane przez prawo i respektowane przez urzędników, ale
    przecież dla ochrony interesów ludzi danego terenu, a nie dla ich
    widzimisię.

    Dlatego spychanie wszystkiego tylko na garb prawa i urzędników jest bez
    sensu. Wielokrotnie to prawo i urzędnicy jednak bronią interesów, a że
    czasem się to nie uda, bo się trafi jakiś "mądrzejszy" osioł...

    PS nie jestem urzędnikiem. ;P

    --
    Pozdor Myjk