  • 1. Data: 2009-07-24 16:13:53
    Temat: Połączenie instalacji Cu i Al
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Profesjonalnie połączyć instalację Cu i Al.
    Tak, wiem... ale muszę.
    Będą tam bardzo małe moce. Głównie światło.

    Mam do wyboru:
    - zugi,
    - wago (ale nie mogę dostać tego specjalnego smaru),
    - zwykłe złączki skręcane,
    - kable alu bezpośrednio do dedykowanego tylko dla nich osobnego esa.

    Jak to zrobić tak, żeby wytrzymało ze 40 lat?
    :-)

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 2. Data: 2009-07-24 18:02:09
    Temat: Re: Połączenie instalacji Cu i Al
    Od: "lukasz" <g...@o...pl>

    skrecic i polutowac

  • 3. Data: 2009-07-24 18:33:41
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Cięzko będzie polutować aluminium.

    Politechnika Gdańska lata temu stworzyła technologię łączenia metali,
    których normalnie nie da sie połaczyć. Wyeliminowali w ten sposob wpływ
    korozji na skutek róznicy potencjałów.
    Umieszczano w pewnej odległości dwie płyty jedna nad drugą i ładunkiem
    wybuchowym wstrzeliwano górną płytę w dolną. Wtapiały się w siebie łącząc
    trwale. Stocznie kupowały tak zrobione pasy do łączenia aluminiowych
    nadbudówek do stalowego kadłuba. Podobnie łaczy się wysokonapięciowe
    instalacje przesyłowe.

    Ale czy cos takiego w mniejszej skali można kupić - tego nie wiem.

    PC

  • 4. Data: 2009-07-24 18:35:29
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    PC wrote:
> [...]
    > wysokonapięciowe instalacje przesyłowe.
    >
    > Ale czy cos takiego w mniejszej skali można kupić - tego nie wiem.

    można podkładki bimetaliczne sie nazywa.

    z jednej strony jest alu z drugiej miedź

  • 5. Data: 2009-07-24 19:22:15
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > można podkładki bimetaliczne sie nazywa.
    >
    > z jednej strony jest alu z drugiej miedź

    Pytałem o to w sklepach i hurtowni. Wszyscy słyszeli ale nikt nie ma i nie
    widział.

    Pozostałe rady całkiem fajne. Lutować aluminium albo łączyć eksplozją.
    :-)

  • 6. Data: 2009-07-24 20:00:28
    Od: "lukasz" <g...@o...pl>

    u siebie zrobiłem to w nastepujacy sposób
    wytrawianie> homogen (kwas cyna i srebro) > cyna
    musialem łaczyc w domu instalacje cu al
    i jak narazie bez problemów

  • 7. Data: 2009-07-24 20:29:47
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "lukasz" <g...@o...pl> napisał w wiadomości
    > u siebie zrobiłem to w nastepujacy sposób
    > wytrawianie> homogen (kwas cyna i srebro) > cyna
    > musialem łaczyc w domu instalacje cu al
    > i jak narazie bez problemów

    Ale co jest złego np w zugach albo wpinaniu do dedykowanych tylko dla alu
    esów?

  • 8. Data: 2009-07-24 20:35:38
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    Użytkownik "lukasz" <g...@o...pl> napisał w wiadomości

    > u siebie zrobiłem to w nastepujacy sposób
    > wytrawianie> homogen (kwas cyna i srebro) > cyna
> [...]

    Do lutowania aluminium są specjalne luty, dostępne w marketach i wielu
    różnych sklepach, także na Allegro.
    Najważniejszym składnikiem tego, tajemniczego stopu są: cynk i cyna.
    Jednak w elektrotechnice jest to mało przydatne i potrzebne.
    Fachowo stosuje się specjalne kostki lub zaciski z przekładkami
    bimetalicznymi lub w ostateczności zaciski stalowe i nie ma co udziwniać.
    Ważnym jest, żeby zacisk lub kostka posiadały duże podkładki lub blaszki, a
    nie zaciskały przewodów samymi śrubkami.
    Innym rozwiązaniem jest stosowanie aluminiowych, zaciskanych końcówek
    oczkowych.

  • 9. Data: 2009-07-24 21:18:04
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Jan Werbiński" napisał:
    > Profesjonalnie połączyć instalację Cu i Al.
    > Tak, wiem... ale muszę.
    > Będą tam bardzo małe moce. Głównie światło.
    > Jak to zrobić tak, żeby wytrzymało ze 40 lat?

    łączy się bez problemu, połączeniem między miedzią a aluminium jest mosiądz,
    czyli łączysz na jakieś mosiężne kostki, a jesli brak to na mosiężne
    podkładki, żadnej korozji nie będzie i wszystko ok:O)

    co to za pierdoły marketingowe? łeeee

  • 10. Data: 2009-07-24 22:52:21
    Od: "Jacek" <m...@w...pl>

    Ja mam garaż z lat 70-tych gdzie jest instalacja typu "mix" Cu-Al i co Bozia
    dała. Wszystko skręcane złączkami w puszkach i mimo używania różnych farelek
    i spawarek nic złego się nie dzieje. Nie demonizowałbym aż tak bardzo różnic
    pomiedzy tymi metalami.
    Jacek