  • 21. Data: 2013-08-30 20:52:05
    Temat: Re: Pompa Ciepła - Dobór urządzenia, Dobór dolnego źródła
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu piątek, 30 sierpnia 2013 19:22:04 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:
    > (m.in. dlatego, że nie sposób tego zrobić samemu).

    Hę? Widziałem fotorelację kolesia, który wydziobał odwierty ręcznie jakimś zmyślnym
    świdrem. Zajęło mu to chyba 2 tygodnie, ale zrobił. Próbuję to znaleźć kurde, może
    się uda...

    L.

  • 22. Data: 2013-08-30 22:40:01
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 30 sierpnia 2013 20:52:05 UTC+2 użytkownik Lisciasty napisał:

    > Hę? Widziałem fotorelację kolesia, który wydziobał odwierty ręcznie jakimś
    >zmyślnym świdrem. Zajęło mu to chyba 2 tygodnie, ale zrobił. Próbuję to znaleźć
    >kurde, może się uda...
    A to jakiaś technika kosmiczna jest?
    Bo teraz jak ktoś chce studnie na działce to strażacy mu "biją" ale wcześniej ze
    dwóch gości na wioche było co potrafiło studnie "wybić"

  • 23. Data: 2013-08-31 00:43:09
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu piątek, 30 sierpnia 2013 19:22:04 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Odwierty to najlepsze rozwiązanie (najbardziej stabilne temperaturowo).

    Krotkoterminowo tak. Ale w dluzszym terminie zdania sa juz podzielone.
    Zalezy jak zawsze od gruntu. Poziomy sie regeneruje w 100% spowrotem,
    pionowe odwierty juz niekoniecznie. No i w lato grzanie CWU jest znacznie
    tansze przy poziomym (ja mam 12-14stC na wejsciu, pionowy zawsze daje
    te 5-6). Ogolnie odwierty to wcale nie jest najlepsze rozwiazanie :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 24. Data: 2013-08-31 10:16:29
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    ps.com...
> [...]

    tansze przy poziomym (ja mam 12-14stC na wejsciu, pionowy zawsze daje
    te 5-6). Ogolnie odwierty to wcale nie jest najlepsze rozwiazanie :-)

    a ja własnie kierowałbym sie ku pionowym. Tyle ze celem jest połączenie
    tego z kolektorami słonecznymi (maja tanieć, tak?) i gromadzeniem energii w
    gruncie. Tych kolektorów ma być zamiast typowo 3 to tak z 10.
    Trzeba to policzyć napierw, bo tam różne ciekawe problemy sie robią :-)

    b.

  • 25. Data: 2013-09-01 11:52:23
    Od: "Konrad W." <k...@g...com>

    Pociągnę dalej temat DZ.

    Głębokość osadzenia - zasada mówi że ok 30cm poniżej linii zamarazania, czyli
    120-130cm. Głębiej, powiedzmy 150cm pozwala zasadzić bliżej jakąś wyższą roślinność.
    A jak to jest z regeneracją w tym wypadku?
    I jeszcze taki szczegół - czy podczas układania rur PE należy wykonać podsypkę z
    piasku jak przy rurach wodociągowych czy bezpośrednio na ziemi?

    P.S. Wczoraj wierciłem otwory pod słupki ogrodzeniowe i stwierdzam że glina, która
    jest już tak 40cm pod powierzchnią, aż się prosi o poziome DZ. :-)

  • 26. Data: 2013-09-01 14:28:33
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 1 września 2013 11:52:23 UTC+2 użytkownik Konrad W. napisał:

    > Głębokość osadzenia - zasada mówi że ok 30cm poniżej linii zamarazania, czyli
    120-130cm. Głębiej, powiedzmy 150cm pozwala zasadzić bliżej jakąś wyższą roślinność.
    A jak to jest z regeneracją w tym wypadku?

    Spokojnie do 2m mozesz robic. Ja mam calosc na ok 1,5-1,8mb.

    > I jeszcze taki szczegół - czy podczas układania rur PE należy wykonać podsypkę z
    piasku jak przy rurach wodociągowych czy bezpośrednio na ziemi?

    Jak nie masz tam ostrych kamieni - wkladaj rure odrazu do wykopu, przysyp
    10-20cm glina i lej do wykopu wode z weza ogrodowego, pare m3 trzeba wylac
    na cale DZ ale masz pewnosc ze glina obklei dokladnie rure i DZ bedzie ladnie
    wymieniac cieplo odrazu po zasypaniu :) Piasek tylko jak mialbys ostre kamienie.
    Rura PE jest na tyle elastyczna ze naprawde ciezko ja zepsuc - nawet jakbys
    to zasypal ostrym grysem to pewnie nic by sie nie stalo :-)

    > P.S. Wczoraj wierciłem otwory pod słupki ogrodzeniowe i stwierdzam że glina, która
    jest już tak 40cm pod powierzchnią, aż się prosi o poziome DZ. :-)

    Glina jest fajna ;) Fajnie sie w takiej kopie - ja kopalem cale 500mb lyzeczka
    30cm szeroka ale mozna bylo wykopac 100mb w calosci i dopiero wsadzac rure -
    nic sie nie zsuwa etc :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 27. Data: 2013-09-01 15:09:43
    Od: "Konrad W." <k...@g...com>

    Tak sobie właśnie wyobrażałem - wąska łyżka o kopiemy meandry :-)
    Gdzie zamontowałeś rozdzielacz - w studzience, szafce na ścianie czy może gotową
    studzienkę zbiorczą? Engeco takie studzienki oferuje.
    Czy od rozdzielacza do pompy użyłeś rury o większej średnicy?

  • 28. Data: 2013-09-01 20:26:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 1 września 2013 15:09:43 UTC+2 użytkownik Konrad W. napisał:
    > Tak sobie właśnie wyobrażałem - wąska łyżka o kopiemy meandry :-)

    To jest najlepsze dla DZ. Niezbyt dobre dla kieszeni przy kopaniu - ja akurat
    mialem koparke za paliwo i wolny czas wiec sobie w tydzien to sam wykopalem ;)

    Spokojnie mozesz wziac duza koparke z lyzka 80cm i ukladac po dwie rury w
    wykopie, w dwa dni sie wyrobisz :)

    > Gdzie zamontowałeś rozdzielacz - w studzience, szafce na ścianie czy może gotową
    studzienkę zbiorczą? Engeco takie studzienki oferuje.

    Ja sobie zrobilem studzienke z czterech kregow 80 albo 90cm srednicy
    (nie pamietam) i tam, 50mb od domu w dalszej czesci ogrodu zrobilem sobie
    rozdzielacze. Sam rozdzielacz rob ze zgrzewanego PP duzych srednic (okolice
    60-70mm) - zgrzewarke wypozyczysz za grosze, rury i kolanka sa b. tanie no
    i bardzo latwo zrobic to "na potrzebny wymiar" :)

    > Czy od rozdzielacza do pompy użyłeś rury o większej średnicy?

    Tak. Ale ja mam 5 petli po ~95mb z PE32, a od rozdzielacza - 50mb PE40 do
    kotlowni. Drugi raz jakbym robil to chyba bym zwiekszyl ten kawalek o
    jedna srednice wieksza bo to na nim sa najwyzsze opory :) Ale DZ dziala
    swietnie, szybko sie regeneruje, wolno spada temperatura wiec jest OK!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 29. Data: 2013-09-01 20:51:38
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    ps.com...
> [...]
    >lyzeczka
    30cm szeroka ale mozna bylo wykopac 100mb w calosci i dopiero wsadzac rure -

    oj, kopałem ja w glinie w mokrym terenie jedno DZ - przyznam ze koparke
    nieco tym zmordowałem, pogięte sworznie itd. Inwestor zobaczył pierwsze 10m
    i usłyszał podniesioną cene za robote 3x - zgodził sie a ja w tym g...
    robiłem.
    A wykop po kilkudziesięci metrach zaczynał "płynąć" i sie zwężać dołem.
    Wyszło na to ze zamiast tylko wykop zrobić to i rure od razu musiałem
    układać.

    b.

  • 30. Data: 2013-09-01 21:05:56
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 1 września 2013 20:51:38 UTC+2 użytkownik Budyń napisał:

    > oj, kopałem ja w glinie w mokrym terenie jedno DZ - przyznam ze koparke
    > nieco tym zmordowałem, pogięte sworznie itd. Inwestor zobaczył pierwsze 10m

    To slabe te sworznie jakies miales!! Glina to jest pikus - by Ci przyszlo
    kopac w mieszance piasku zuzlowego z cementem (takie cos sprzedaje u nas
    firma ktora gospodaruje odpadami z elektrowni Rybnik) to bys zwatpil -
    normalnie to sie dynamitem rozsadza ;-)) Na dlugosci ~50mb na glebokosci
    ~100cm to bylo - a wykop mial byc 150cm wiec troche grzebania bylo...

    Mozna powiedziec ze koparka zeby na tej robocie zjadla, doslownie :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.