  • 11. Data: 2017-11-14 22:30:46
    Temat: Re: Projekt POŚ
    Od: QUATTRO <q...@o...pl>

    W dniu 17-11-13 o 21:20, uciu pisze:
    > Czesc taka sytuaCja...
    >
    > Mam projekt domu z bezodpływowym zbiornikiem na nieczystości ciekłe wg pracowni xxx
    >
    > Udało mi sie uzyskać zgodę w urzędzie by zamiast szamba zrobić POŚ.
    >
    > Tylko musze mieć na nią projekt
    >
    > I zaczęły się schody....
    >
    > Dzwonie do firmy gdzie kupiłem projekt ze potrzebuje projekt oczyszczalni...a oni
    na to że to u nich kosztuje 1500zł....

    > Dzwonie do jakiejś inne firmy handlującej POŚ i oni chcą 400 ale musze mieć pisemną
    zgode autora projektu...

    > Inna firma chce 550 i zgody nie chce...
    >
    > Czy taka zgoda potem jest do czegoś potrzebna?
    > Czy przy odbiorze domu będą ją ode mnie wymagać?
    > Raczej mi jej za darmo nie wydadzą a płacić u nich za 2 kartki projektu 1500zł nie
    bardzo mi się widzi....

    > Zmieniał ktoś tu szambo na oczyszczalnię?
    > Ma ktoś doświadczenie w tej kwestii???
    >
    > uciu

    Radziłbym Ci dobrze sprawdzić po pierwsze primo: 1. czy w twojej
    lokalizacji obowiązuje obszar infrastruktury, jeżeli taki obszar został
    uchwalony to sprawdź na załączniku - mapce czy znajduje się twoja
    posesja w powyższym, to bardzo istotne ze względów formalnych i
    zlekceważenie tego może ci przynieść masę problemów prawnych i wysokich,
    faszystowskich wręcz kar, upierdliwych/nękających inspekcji, pobierania
    próbek itp szaleństw które nas powszechnie zaczynają otaczać: lektura
    poważna, USTAWA z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne,
    z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
    Rozporządzenie z dnia 16 grudnia 2014r.poz. 1800 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA
    ŚRODOWISKA z dnia 18 listopada 2014r. w sprawie warunków, jakie należy
    spełnić przy wprowadzeniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie
    substancji szczególnie szkodliwych dra środowiska wodnego
    po drugie primo zobacz sobie jakie są wymagania dla poszczególnych
    obszarów, mianowicie aglomeracji i poza nią, będziesz ze swoim
    zbiornikiem szczelnym bądź przydomową oczyszczalnią tkwił w rejestrze
    gminy, która to ma obowiązek sporządzić i prowadzić, będziesz na te
    okoliczności wzywany do wylegitymowania się odpowiednimi
    zaświadczeniami, certyfikatami a nawet próbkami badań ścieków na wylocie
    ! (aglomeracja), poczytaj sobie jakie mogą Ci wrzepić kary, w jakim
    trybie, jak wyekzekwować (komornik) lektura spora
    po trzecie primo, wydaje się że jeżeli mieszkasz na zadupiu, gmina nie
    będzie planowała przepuścić w pobliży twojej działki sieci kanalizacji,
    włączyć do obszaru infrastruktury to czekać cię będzie w miarę lajtowe
    życie pod warunkiem posiadania dokumentacji dla swej przydomowej
    oczyszczalni plus okazania umowy na wywóz osadów z powyższej, póki co
    nie musisz legitymować się pozytywnymi wynikami badań ścieków (chyba, że
    znowu cuś parlamentarzystom odbije i wprowadzą następną ustawę
    działającą wstecz, która Ci narzuci/dorzuci nowe obowiązki i nowe
    opłaty, lobbystów zaś ci u nas nie brakuje, na miejscu i za granicą
    po czwarte primo, miłej i uważnej lektury ustaw i rozporządzeń oraz
    owocnych konsultacji w/w z twoim zamierzeniem, mówię to poważnie :)

  • 12. Data: 2017-11-15 08:55:03
    Od: uciu <a...@g...com>

    Działka jest poza aglomeracją - sprawdzałem w wydziale ochrony środowiska i nie ma
    przeciwwskazań do montażu oczyszczalni. Obok u sąsiadów też są zamontowane
    oczyszczalnie biologiczne.

    Problem jest tylko takie że mój tytuł projektu domu brzmi tak: "Domu jednorodzinny
    wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz bezodpływowym zbiornikiem na nieczystości
    ciekłe" . W projekcie jest też wpis, ze firma xxx ma do niego prawo autorskie i
    wszystkie zmiany wymagają pozwolenia od nich.

    I teraz ta firma xxx za projekt oczyszczalni chce 1500zł...

    Na necie projekt oczyszczalnie można kupić np z Archonu za 200zł...
    tylko potrzeba zgode autora domu:-/

    Wczoraj dowiedziałem się też, że firmy robiące oczyszczalnię dają gotowy projekt
    oczyszczalni gratis tylko trzeba tam wpisać swoje dane - plik w wordzie do edycji.
    Ja musze tylko skombinować mapkę i nanieść oczyszczalnię.

    By jednak dać gotowy projekt musze załatwić pozwolenie z firmy, która zaprojektowała
    dom.... wczoraj o to zapytałem mailem...ciekawe ile sobie zażyczą...

    Najchętniej bym olał ich zgodę - skąd oni się dowiedzą, że coś zmieniłem w projekcie?

    Inna kwestia to kasa...
    szambo z montażem 3000zł
    oczyszczalnia z projektem firmy xxx 12 000zł

    uciu

  • 13. Data: 2017-11-15 16:07:56
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-11-13 o 21:20, uciu pisze:
> [...]
    >
    > Udało mi sie uzyskać zgodę w urzędzie by zamiast szamba zrobić POŚ.

    Ja robiłem podobnie, budowałem normalnie wg planu a już
    pod koniec zgłosiłem kierownikowi że będzie oczyszczalnia, wystąpiłem do
    urzędu o zgodę na zamianę szamba na oczyszczalnię jak dostałem zgodę to
    poszukałem
    wykonawcy projektu (1 osobowa firma) i kupiłem oczyszczalnię, potem
    montaż, odbiór który kierbud wpisał do dziennika i wystąpienie o
    pozwolenie użytkowania.
    Autora projektu nie informowałem o niczym, zresztą nikt nie wymagał jego
    zgody.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 14. Data: 2017-11-15 21:37:05
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj uciu, 15 lis 2017 w
    ps.com
    napisałeś/aś:

> [...]
    > bezodpływowym zbiornikiem na nieczystości ciekłe" . W projekcie jest
    > też wpis, ze firma xxx ma do niego prawo autorskie i wszystkie

    Wydaje mi się że prawa autorskie chronią projekt jako taki - przed
    kopiowaniem, sprzedażą itp. a zgoda projektanta jest potrzebna do
    zmian istotnych typu konstrukycjnych. Przecież można sobie adaptować
    gotowe projekty w jakimś minimialnym zakresie bez konieczności
    uzyskiwania takiej zgody.
    Nie sądzę żeby zamiana szamba na poś wymagała zgody autorów projektu.

    > I teraz ta firma xxx za projekt oczyszczalni chce 1500zł...
    >
    > Na necie projekt oczyszczalnie można kupić np z Archonu za 200zł...
    > tylko potrzeba zgode autora domu:-/

    Czy to jest projekt typu - zrób sam od podstaw poś? Chyba nie. Czy to
    jest po prostu projekt do zakupionej u nich poś?

> [...]
    >
    > By jednak dać gotowy projekt musze załatwić pozwolenie z firmy,
    > która zaprojektowała dom.... wczoraj o to zapytałem mailem...ciekawe

    Gdzie dać? Do urzędu? Wcześniej pisałeś, że dom już stoi i pytałeś o
    to w urzędzie. No i nie ma żadnych przeciwwskazań do poś w twojej
    lokalizacji. Co ci powiedzieli w urzeędzie? Że masz przynieść
    zgłoszenie budowy poś?
    > Najchętniej bym olał ich zgodę - skąd oni się dowiedzą, że coś
    > zmieniłem w projekcie?
    >
    > Inna kwestia to kasa...
    > szambo z montażem 3000zł
    > oczyszczalnia z projektem firmy xxx 12 000zł

    Wybrałeś już model? Czy ktoś ci coś doradzał - jakiś fachowiec?

  • 15. Data: 2017-11-16 00:38:31
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 14 Nov 2017 23:55:03 -0800 (PST), uciu napisał(a):

> [...]
    ciekłe" . W projekcie jest też wpis, ze firma xxx ma do niego prawo autorskie i
    wszystkie zmiany wymagają pozwolenia od nich.

    To nie kombinuj ze zmianami, tylko zrób tak, jak Ci Piotrek napisał. Tylko
    dogadaj to z projektantem, żebyś od razu zakopał co trzeba.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 16. Data: 2017-11-16 01:42:13
    Od: QUATTRO <q...@o...pl>

    W dniu 17-11-15 o 08:55, uciu pisze:

> [...]
    >
    > Inna kwestia to kasa...
    > szambo z montażem 3000zł
    > oczyszczalnia z projektem firmy xxx 12 000zł

    czyli posiadasz uprawnienia projektanckie i możesz sam nanieść zmiany na
    projekcie zagospodarowania działki? Pamiętaj, że to ty będziesz się
    zmagać z urzędami przy odbiorze budynku i podchodzisz od strony tyłka.
    Powinieneś podejść do Nadzoru Budowlanego, poinformować o planowanych
    zmianach i tam Ci powiedzą na co zwracają uwagę, co powinno się znaleźć
    koniecznego od strony formalno prawnej, aby przyjęli odbiór. Następnie w
    wydziale budownictwa i architektury starostwa skonsultować to co
    usłyszałeś w nadzorze i finalnie masz dostarczyć wymagane rzeczy, tam
    się masz konsultować, bo proces budowlany to cała masa różnych
    czynników, oni zaś siedzą w zagadnieniach i wyłapią wszystkie kwestie. W
    swym życiu widziałem masy ludzi, którzy nigdy nie zalegalizują budynków,
    bo słuchali mądrych porad sąsiadów, majstrów budowlanych itp

  • 17. Data: 2017-11-16 09:23:10
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 16-Nov-17 01:42, QUATTRO wrote:
> [...]
    > swym życiu widziałem masy ludzi, którzy nigdy nie zalegalizują budynków,
    > bo słuchali mądrych porad sąsiadów, majstrów budowlanych itp

    Zmiany na etapie budowy wymagają ingerencji w projekt. Czego legalnie
    nie da się zrobić bez uzgodnienia z autorem. No chyba, że nabyło się
    prawa zależne - co raczej jest niespotykane w przypadku projektów typowych.

    Jeśli ktokolwiek w nadzorze albo starostwie *powie* inaczej to -
    delikatnie mówiąc - błądzi. I jeśli Ucio nie będzie miał na to co
    usłyszy kwitu to może popłynąć jeśli urzędnikowi się odwidzi albo będzie
    miał gorszy dzień.

    Dlatego IMHO jedyne *legalne* rozwiązanie minimalizujące koszty
    "projektowe" to nie dotykać się do projektu i POŚ zrobić na zgłoszenie
    po odbiorze budynku.

    A do odbioru - o ile projekt nie jest zbyt szczegółowy - za szambo może
    robić zbiornik oczyszczalni, który jest przecież szczelny (i powinny być
    na to kwity).

    Podkreślam, że wszystko co powyżej jest IMHO - każdy się bawi za własne
    pieniądze ;-)

    Piotrek

  • 18. Data: 2017-11-16 11:51:15
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-11-15 o 08:55, uciu pisze:

    > Najchętniej bym olał ich zgodę - skąd oni się dowiedzą, że coś zmieniłem w
    projekcie?
    Dokładnie.

    > Inna kwestia to kasa...
    > szambo z montażem 3000zł
    > oczyszczalnia z projektem firmy xxx 12 000zł
    Ale koszty użytkowania już po paru latach zmienią Ci te proporcje,
    mowa oczywiście o szambie regularnie opróżnianym za pomocą szambiarki.
    Moja też kosztowała prawie 10kzł, ale juz się zwróciła.

    --
    Pozdr
    Janusz