  • 1. Data: 2009-11-30 12:50:09
    Temat: Przekształcenie mieszkania własnościowego na ... czy warto?
    Od: "smydan" <s...@N...gazeta.pl>

    Proszę o informację i radę.
    Od wielu lat mieszkam w mieszkaniu spółdzielczym własnościowym. Teraz wiem, że
    mozna te mieszkania przekształcić na własność odrębną (lub coś w tym stylu).
    Pytałam w spółdzielni i powiedzano mi, że mam złożyć wniosek, oni wyrażą zgodę
    do 3 m-cy (bo tyle mają czasu), poniosę koszt przekształcenia ok.1000zł i będę
    miała pełną własność mieszkania (łącznie z wirtualnym gruntem, mieszkam na 3
    pietrze czeropiętrowego bloku). Dodatkowo będę co roku płacić podatek do gminy
    z tytułu posiadania nieruchomości. Na moje pytania jakie korzyści dla mnie
    wynikają z pełnej własności, albo czego nie mogę zrobić z mieszkaniem mając
    tylko tak jak teraz spółdzielcze prawo do lokalu nie uzyskałam odpowiedzi.
    Wyczułam, że spółdzielnia nie zachęca do tych przekształceń.
    Tylko, że ja też widzę ten jednorazowy niepotrzebny koszt no i coroczny podatek.
    Proszę o radę, czy warto i po co się to robi. Kredytu na ew hipotekę
    mieszkania nigdy nie wezmę.
    smydan

  • 2. Data: 2009-11-30 15:32:04
    Od: "emarcin" <e...@p...com>

    Podatek i tak płacisz (spółdzielnia go płaci i rozlicza na mieszkańców).
    A co do przekształcenia mieszkania - wszystko zależy od
    kondycji spółdzielni - im słabsza tym bardziej należy przekształcać.

    Pozdrawiam emarcin

    /

  • 3. Data: 2009-11-30 17:53:05
    Od: NotBear <p...@i...pl>

    smydan wrote:
    > Proszę o informację i radę.

    http://www.eprawnicy.pl/opinie-ekspertow/przeksztalc
    enie-spoldzielczego-lokatorskiego-prawa-do-lokalu-we
    -wlasnosc/menu-id-192.html

    W skrocie: spoldzielcze prawo wlasnosci w wiekszosci przypadkow jest
    rownie dobre jak wlasnosc odrebna. Jest dziedziczne, mozna zalozyc KW,
    mozna obciazyc hipoteka. Jesli tylko spoldzielnia jest w dobrej
    kondycji, to moim zdaniem nie ma sensu ponosic kosztow przeksztalcenia.

    Posiadacz odrebnej wlasnosci dzieli zarowno zyski jak i koszty
    (najczesciej koszty :-) wynikajace z % posiadanej czesci wspolnej.
    Zwykle wspolnota mieszkaniowa jest w stanie lepiej gospodarowac
    nieruchomoscia, ale w przypadku spoldzielni przepisy sa tak
    skonstruowane, ze przeksztalcenie oplaca sie zrobic gdy na to samo
    zdecyduje sie taka ilosc lokatorow, ktorych udzialy beda stanowic
    wiekszosc (http://www.coib.pl/adminis_03_09_3.html). Inaczej nie beda
    mialy zastosowania przepisy ustawy o wlasnosci lokali regulujace
    dzialalnosc wspolnot.

    --
    NotBear

  • 4. Data: 2009-12-01 09:11:22
    Od: "smydan" <s...@g...pl>

    Bardzo dziękuję za odpowiedzi.
    W mojej klatce mieszka 10 rodzin i nikt nie złożył wniosku o przekształcenie.
    Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale gdybym przekształciła swoje mieszkanie to
    znaczyłoby, że nie jestem już członkiem spółdzieni? Jak w takim razie
    spółdzielnia naliczała by mi koszty za ogrzewanie, odśnieżanie itp. Ten
    podatek od nieruchomości w sumie też płaciłabym sama więc chyba "czynsz"
    miałby inną wartość niż teraz (ciekawe czy korzystniejszą). Jeśli ktoś ma
    rozeznanie w tych sprawach to chętnie się dowiem jak to jest. Rozumiem, że
    gdyby np cały blok chciał się odłączyć od spółdzielni to mółby po prostu
    założyć jakąś odrębną wspólnotę mieszkaniową. Wynika z tego, że pojedyńczego
    mieszkania nie warto przekształcać.
    Jeszcze raz dziękuję za wpisy.
    smydan

  • 5. Data: 2009-12-01 09:53:57
    Od: NotBear <p...@g...com>

    On Dec 1, 10:11 am, "smydan" <s...@g...pl> wrote:
    > W mojej klatce mieszka 10 rodzin i nikt nie złożył wniosku o przekształcenie.
    > Nie wiem czy dobrze rozumuję, ale gdybym przekształciła swoje mieszkanie to
    > znaczyłoby, że nie jestem już członkiem spółdzieni?

    Mozesz wystapic ze spoldzielni, ale nie musisz.

> [...]
    > podatek od nieruchomości w sumie też płaciłabym sama więc chyba "czynsz"
    > miałby inną wartość niż teraz (ciekawe czy korzystniejszą).

    Poniewaz spoldzielnia nadal bedzie zarzadca nieruchomosci, wiec oplaty
    bedziesz zapewne wnosic w niezmieniony sposob (i w podobnej
    wysokosci), wylaczajac podatek, ktory zaplacisz bezposrednio gminie.

    > Rozumiem, że
    > gdyby np cały blok chciał się odłączyć od spółdzielni to mółby po prostu
    > założyć jakąś odrębną wspólnotę mieszkaniową.

    Wspolnota to jedno, sposob zarzadzania i dzialajace przepisy to druga
    sprawa
    Wspolnota powstaje juz gdy 1 mieszkanie sie wyodrebni od spoldzielni,
    jednak w takim przypadku nadal dziala prawo spoldzielcze

    - Wiecej niz 50% wyodrebnionych liczac po udzialach -> zmiana
    fakultatywna: wspolnota moze podjac uchwale o zmianie sposobu
    zarzadzania (ustawa o wlasnosci lokali)
    - Caly blok -> zmiana obligatoryjna: sposob zarzadu, prawa i obowiazki
    wlascicieli podlegaja ustawie o wlasnosci lokali

    --
    NotBear

  • 6. Data: 2009-12-01 13:58:15
    Od: Lukasz Kozicki <R...@v...cy.invalid>

    smydan napisał/wrote dnia/on 2009-11-30 13:50:

> [...]
    > tylko tak jak teraz spółdzielcze prawo do lokalu nie uzyskałam odpowiedzi.

    http://www.rp.pl/artykul/56668,111483_Prawo_spoldzie
    lcze_czy_lokum_z_odrebna_wlasnoscia_.html
    http://gazetadom.pl/nieruchomosci/1,102725,6521185,S
    poldzielcze_wlasnosciowe_prawo_do_lokalu_a_odrebna.h
    tml
    i http://www.uwlaszczenie.pl/

    ŁK

  • 7. Data: 2009-12-01 16:22:40
    Od: "smydan" <s...@g...pl>

    Bardzo dziękuję za wszystkie wyjaśnienia.

    smydan

  • 8. Data: 2009-12-02 09:44:19
    Od: "jagr" <j...@W...pl>

    Użytkownik "smydan" <s...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Bardzo dziękuję za wszystkie wyjaśnienia.
    > smydan

    Spółdzielnia może z dnia na dzień upaść, może sprzedać budynek za długi
    (licytacja), albo może go sprzedać ot tak po prostu. Przyjdzie nowy
    właściciel i zaprowadzi nowe porządki. Wykwateruje, podniesie czynsz, etc.
    Jeśli masz własność prywatną, to zawsze własność prywatna. Spółdzielcze
    prawo własności - zawarcie tylko umowy ze spółdzielnią. Ale jeśli
    spółdzielni zabraknie, kto będzie stroną w tej umowie?
    Ja tam wolę pełną własność, wraz z % gruntu, potwierdzoną przez notariusza,
    wpisaną do rejestru sądowego. W dzisiejszych niepewnych czasach to chyba
    bezpieczniejsze.
    A spółdzielnie tego nie lubią, bo ubywa im w ten sposób majątku. I przydaje
    pracy papierkowej.
    Pozdr.
    jagr

  • 9. Data: 2009-12-02 09:55:41
    Od: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > bezpieczniejsze.
    > A spółdzielnie tego nie lubią, bo ubywa im w ten sposób majątku. I przydaje

    Bzdura na bzdurze. Najpierw sprawdź przepisy zanim zaczniesz udzielać takich
    rad innym. Kondycja spółdzielni nie ma w ogóle znaczenia, bo lokale mieszkalne
    na zasadach spółdzielczego własnościowego prawa nie podlegają egzekucji. W
    razie upadku spółdzielni lokale takie są zamieniane na odrębną własność, a
    lokale lokatorskie na umowe najmu. A egzekucja jest prowadzona z pozostałego
    majątku spółdzielni typu siedziba lub innych nieruchomości.

  • 10. Data: 2009-12-03 06:51:46
    Od: "emarcin" <e...@p...com>

> [...]
    > pozostałego
    > majątku spółdzielni typu siedziba lub innych nieruchomości.

    Kondycja spółdzielni nie ma w ogóle znaczenia?
    Zwykle wierzyciele spółdzielni zabezpieczają swoje prawa i posługują się
    przy tym hipotekami. A grunty przy nie wydzielonych mieszkaniach są
    własnością spółdzielni.
    A co staje się z hipotekami wpisanymi na gruncie pod blokiem gdzie są te
    "zamieniane" mieszkania? Znikają? A może przechodzą na te mieszkania?

    A jak masz wydzieloną własność to nikt hipoteki nie wpisze.

    Pozdrawiam emarcin