  • 31. Data: 2009-12-20 13:47:09
    Temat: Re: -20 mrozu jak wasz C.O. się czują?
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "wolim" <n...@t...pisz> wrote in message
    news:hgl61c$d2q$1@news.interia.pl...

    > Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał

    > Zmartwię Cię - dom docieplałem sam :)
    >
    > Co do Twoich poprawek (bo od czasu do czasu czytam Twoje posty)
    > zdecydowanie stwierdzam, że szkoda czasu i pieniędzy na ciągłe prucie
    > ścian i poprawianie niedoróbek... Zastanawiałeś się ile Cię to kosztuje i
    > czy jest to uzasadnione ekonomicznie? Więcej zapłacisz za ciągłe poprawki
    > niż miałbyś stracić na ilości opału w przyszłości ;)

    W jednym pomieszczeniu miałbym teraz +5 stopni gdyby nie napeawa. Nawet nie
    o ogrzewanie chodzi. Ściana w rogu była tak zimna, że wychodziły pieczarki.

  • 32. Data: 2009-12-20 14:12:55
    Od: M <M...@w...pl>

    Kudlaty pisze:

> [...]
    >
    > trzeba pamietac ze grzejemy powietrze w domach. Im wieksza temp
    > grzejnika tym szybciej zachodzi proces konwekcji. Pozatym
    > wpompowywanie energi w dom, czy czynnik bedzie mial 45 stopni czy tez
    > 90 stopni jest taki sam. Proces wpompowania jedynie sie wydluzy lub
    > skroci.
    > jesli dom ma straty przez przegrody na poziomie 5 kW to grzejniki i
    > piec musza to energie dostarczyc. Wazny w tym momencie jest czas.
    > Jesli czas dostarczenia ciepla przez grzejnik jest dluzszy niz strata
    > przez przegrody to mamy niedogrzenie pomieszczenia.

    Nie. Czas nie jest w tym momencie ważny :-)
    Pomieszałeś moc z energią.

    Jeśli dom traci 5kW to oznacza, że w czasie jednej godziny musisz
    dostarczyć 5kWh by utrzymać temperaturę (straty są proporcjonalne do
    różnicy temperatur).

    Tak więc jeśli dom traci 5kW a piec dostarcza 5kW to bilans jest 0kW i
    czas nie gra roli. Pozostaje kwestia ile mocy jest w stanie odebrać
    instalacja C.O. (grzejniki na ścianach i podłogowe).

    Moc grzejnika ściennego zależy od różnicy temperatur grzejnik -
    otoczenie oraz możliwości ruchu powietrza (np. zasłonięty grzejnik nie
    jest w stanie oddać ciepła). To po stronie odbioru ciepła przez
    otoczenie i właściwie nikt tak nie mierzy mocy (jest to trudne). Łatwiej
    jest oszacować moc mierząc temperaturę na zasileniu i powrocie +
    szybkość przepływu wody. Ze względu na to, że zwykle nie mamy szybkości
    przepływu wody, producenci dostarczają wzory, w których dofitowane są
    moce zależne od innych parametrów (łatwo mierzalnych) np. temperatura
    otoczenia i magiczny współczynnik.

    A co do nominalnej mocy, to podaje się ją w tabelach i nie jest to
    bynajmniej tylko temperatura zasilania.

    M.

  • 33. Data: 2009-12-20 14:27:33
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości
    > Mnie wychodzi, że mam jeszcze zapas mocy. Woda na wyjściu z pieca 55
    > stopni. Jeszcze mam te 10-15 stopni Celsiusza w zapasie na wyjściu z
    > pieca.

    U mnie kocioł gazowy 24kW Vaillant w którym moge ustawiać moc w trybie
    grzewczym w zakresie 0-15 przy czym wartość 15 oznacza max 24kW
    Od początku miałem ustawione na 13 co przy pomiarze zużycia gazu dawało mi
    wynik około 16kW.
    Przedwczoraj wieczorem przy -11stC stopniowo zmniejszałem ten parametr i
    doszedłem do wartości 6.Prszy tej wartości temperatura zadana ze sterownika
    50stC nie mogła być przez kocioł osiągnięta, doszedł do 49 i dalej nie mógł.
    Zwiększyłem więc do 8 i tak narazie zostawiłem. Póki co każda temperatura
    zadana jest osiągana.
    W pomieszczeniach mam stale 21 stopni w dzień. W nocy zwiększyłem z 19 do 20
    oraz skróciłem czas obnizonej temperatury od 23:00 do 4:00 więc pięc godzin
    tylko na obniżonej temperaturze. Nie mierzyłem jeszcze tylko gazu żeby
    wyznaczyć jaka jest moc przy wartości 8 jaką obecnie nastawiłem.

    Marek

  • 34. Data: 2009-12-20 14:39:20
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

> [...]
    > Mnie wychodzi, że mam jeszcze zapas mocy. Woda na wyjściu z pieca 55
    > stopni. Jeszcze mam te 10-15 stopni Celsiusza w zapasie na wyjściu z

    Minimalna temp to -14. Pompa ciepła w postaci klimatyzatora sprawnie
    utrzymuje 20 stopni.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 35. Data: 2009-12-20 15:26:18
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Dachy wypychane wełną to porażka. Pewnie nie będe więcej budował ale
    > gdybym miał to szkielet z betonu imitujący skosy, obłożony styropianem
    > klocek, a dach tylko dla picu.
    > Wełna przewiewa. Ta technologia jest do bani. Widać różnicę na parterze i
    > poddaszu. Tam gdzie ściany murowane tam żadnych kłopotów z ciepłem.

    Nie prawda.
    Wszystko zalezy od jakości materiału i wykonastwa. Jak ktos szuka
    oszczędności tam gdzie nie powinien i kupuje najtańszą majsterszmatę zamiast
    dobrej jakości supermaty ewentualnie isomaty to będzie miał lodówkę na
    poddaszu. Dobrej gęstej wełny zasłoniętej dodatkowo folią
    wysokoparoprzepuszczalną nie przedmucha żaden wiatr. Oczywiście wazna jest
    także sprawa grubości ocieplenia i prawidłowego wykonawstwa.

    >Widać jednak różnice w pokojach na poddaszu. Te zimniejsze i cieplejsze
    >pokoje. Wiem już gdzie trzeba będzie pruć skosy.

    Mam dwa pomieszczenia nad garażem. W obu pow podłogi około 9m2. Jedno to
    garderoba ogrzewana a drugie taki składzik i zarazem mój warsztacik
    elektroniczny póki co bez grzejnika. Są wyprowadzenia ale nie zamontowałem
    jeszcze gdyż stwierdziłem że jest to zbędne.
    W moim warsztaciku z dwóch stron jest ocieplony wełną skos a z dwóch stron
    ściany. Oddzielająca od garderoby ściana 75mm z płyt GK wypełniona wełną a
    ściana od reszty domu to zwykły max 18cm oraz tzw. po niemiecku
    Vorsatzschalle czyli dodatkowo 5cm wełny zakryte warstwą płyty GK stelażu
    metalowym. Podłoga nad garzem w którym jest 9-10stC odizolowana 5cm
    styropianem.
    Jak nie przebywam w tym pomieszczeniu to temperatura w nim wynosi obecnie
    około 11-12 stopni. Ale wystarczy że tylko włączę komputer, i posiedzę
    chwilę a temp. zaczyna się podnosić. Parę dni temu było poniżej -14stC,
    Włączony był UPS 400VA a do niego komputer z monitorem CRT 19", zasilacz
    13.8V/20A zasilający radio krótkofalarskie. Z pierdół włączony był jeszcze
    mały zasilacz 12V/1A zasilający testowy układ mikrokontrolera 89S52 wraz z
    wyświetlaczem LCD, lutownica 40W, mały oscyloskop, oraz trzy mniejsze
    zasilacze 12V zasilające na okragło router do netu, acces point oraz
    wzmacniacz dystrybucyjny TV.
    Te wszystkie włączone urzadzenia oraz ja wystarczyły aby temperatura w
    pomieszczeniu doszła do ponad 22stC.
    Jak widzisz ocieplenie wełną spełnia wymagania.

    Marek

  • 36. Data: 2009-12-20 16:00:10
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Kudlaty" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    >grzejnik ma nominalna moc przy danych parametrach np przy 90
    >stopniach,

    Zanim zaczniesz głosić takie teorie na grupachj to się lepiej najpierw
    czegos dowiedz, poczytaj, posłuchaj mądrzejszych.

    >Dlatego obnizanie temp w rurach jest rowne zmniejszeniu mocy
    >grzejnikow.
    >co w sumie nioplaca sie, gdyz
    >mala temp grzejnika = dluzsze grzanie
    >duza temp grzejnika = krotsze grzanie

    Co się niby ma nie opłacać? Czas przeliczasz na pieniądze?

> [...]
    >wpompowywanie energi w dom, czy czynnik bedzie mial 45 stopni czy tez
    >90 stopni jest taki sam. Proces wpompowania jedynie sie wydluzy lub

    Piszesz od rzeczy. Jeżeli będziesz grzać dom "krótkimi seriami po 90stC" to
    zawsze licz na niższą sprawność układu grzewczego a więc większe koszty.

    >Jesli dom ma straty przez przegrody na poziomie 5 kW

    kW nie jest jednostką energii. Miałeś chyba na myśli kWh

    >Wazny w tym momencie jest czas.
    >Jesli czas dostarczenia ciepla przez grzejnik jest dluzszy niz strata
    >przez przegrody to mamy niedogrzenie pomieszczenia.

    Właśnie! Wydłuży się czas nagrzewania. Należy jednak dązyć do tgego aby ten
    czas był maksymalnie długi ale bez przesady aby nie było ryzyka że
    pomieszczenie nie zostanie nagrzane.

    Całość można uświadomić sobie porównując dwa samochody. Jeden przyspiesza i
    zwalnia co chwilę jak oszalały a drugi jedzie spokojnie tą samą prędkością.
    oba dojadą do celu ale ten pierwszy spali dużo więcej paliwa.
    A wysiłek kotła grzejącego na 90stC można porównać do jazdy 100kmh na drugim
    biegu.

    Marek

    Marek

  • 37. Data: 2009-12-20 16:10:38
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 20 Gru, 13:55, "kiki" <k...@k...net> wrote:
    > "Kudlaty" <p...@g...com> wrote in message

    s.googlegroups.com...

    > Dodam jeszcze, że jak nie zrobisz ocieplenia wełną w zimie, tak jak ja teraz
    > robie naprawy, to nijak nie dowiesz się czy wieje czy nie wieje czy łapiąc
    > za narożnik veluxa jest on ciepły czy go w zimie zmrozi, bo podwieje z
    > zewnątrz.
    > Totalna porażka. Sa miejsca gdzie wełne trzeba ubijać trzonkiem młotka, bo
    > inaczej będzie wiało. Nawet wiatroizolacja nic nie daje. Czuć strugi zimna.
    > Jak takie zimno wleci w profile to już kaplica.

    100% masz racje, dla przykladu robilem docieplenie okien polaciowych /
    zrywalem plyty bo robole ukradli rolke welny a mi wpakowali resztki/.
    Wyczytalem ze nalezy welne klasc nie upychajac jej i tak tez zrobilem
    dla dwoch okien. Teraz czuje ze plyty sa zimniejsze nize te w ktorych
    upychalem na max ile wlezie a plyty dopychalem na 4 rece. Pozniej
    wkretmi i tyle.
    WNIOSEK

  • 38. Data: 2009-12-20 16:12:54
    Od: Kudlaty <p...@g...com>

    On 20 Gru, 17:10, Kudlaty <p...@g...com> wrote:

> [...]
    dla dwoch okien. Teraz czuje ze plyty sa zimniejsze nize te w ktorych
    upychalem na max ile wlezie a plyty dopychalem na 4 rece. Pozniej
    nalezy upychac na max. I jeszce piana PUR potraktowac cale badziewie.

  • 39. Data: 2009-12-20 16:19:17
    Od: "wolim" <n...@t...pisz>

    Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał

> [...]
    > oba dojadą do celu ale ten pierwszy spali dużo więcej paliwa.
    > A wysiłek kotła grzejącego na 90stC można porównać do jazdy 100kmh na

    Jaką temperaturę trzeba ustawić na piecu (ekogroszek na ten przykład), żeby
    zapewnić największą sprawność? Czy ekonomiczniej jest grzać pomieszczenie 2
    kaloryferami i spokojnie dogrzewać do zadanej temperatury (powiedzmy 21
    stopni), czy jednym kaloryferem, ale żeby nie dogrzewał do zadanej
    temperatury (temperatrura zatrzymuje się na poziomie 20,75 st. i - przy
    takim mrozie jak dziś - nie chce się bardziej nagrzać - powoduje to, że
    grzejnik cały czas grzeje - zawór termostatyczny go nie wyłącza).
    Zastanawiam się nad tym, bo grzeję dopiero od 2 miesięcy i jezcze nie
    nabrałem doświadczenia w tej materii ;). Biorąc pod uwagę Twój przykład z
    samochodem wydawałoby się, że lepiej żeby chodził cały czas jeden grzejnik
    ze stałą temperaturą, niż dwa grzejniki chodziły w trybie grzanie -
    wystudzenie - grzanie - wystudzenie. Oczywiście pomijam tu tę prawie
    nieodczuwalną różnicę 0,25 st celsjusza.

    Pzdry,
    /\/\\/\/

  • 40. Data: 2009-12-20 16:24:04
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]

    > klocek, a dach tylko dla picu.
    > Wełna przewiewa. Ta technologia jest do bani. Widać różnicę na parterze i

    Obawiam sie, ze to nie technologia jes do bani tylko Twoj technolog byl do
    bani. Ta technologia ma sie powszechnie dobrze w wielu innych krajach od
    wielu wielu lat i sprawdza sie nie tylko na dachach.

    > Tam gdzie ściany murowane tam żadnych kłopotów z ciepłem.

    Bo ocieplenie dachu wymaga sporej kultury pracy niestety i to jest
    najwiekszy problem. Gdybys robil sam od poczatku do konca to pewnie takich
    tematow w ogole by nie bylo.

    Pozdro.. TK