    Date: Wed, 05 Jun 2013 14:21:52 +0200
    From: Jacek <s...@o...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: 230 V zamiast 220

    W dniu 2013-06-05 12:22, masti pisze:
    > a pozostałe urządzenia? bo trwałość obecnych żarówek i tak jest pomijalnie
    > mała
    Dałem przykład skrajny. Nie wiem, jak pozostałe urządzenia, ale
    podejrzewam, że chińskie transformatorki zasilające zegary, radyjka i
    wszelkiego rodzaju "czary" zaprojektowane tak, żeby oszczędzić każdego
    juana ale za to pracujące na granicy możliwości przy temperaturze 65
    stopni mogą stać się niebezpieczne pod względem ppoż. Właśnie niedawno
    po zmianie napięcia wywaliłem radiobudzik, który zaczął śmierdzieć z
    powodu wzrostu napięcia (mam średnio 236V).
    W dawnych dobrych czasach obliczało się transformator według wzorów
    zakładających, że materiał rdzenia nie powinien wchodzić w stan
    nasycenia. Teraz Chińczyk ma to w d... i projektuje tak, żeby było tanio.
    Jacek