  • 141. Data: 2014-03-12 09:20:57
    Temat: Re: A moze w solary na grzanie wody ??
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 11 marca 2014 23:50:24 UTC+1 użytkownik uzytkownik napisał:

    > Tak, tak zwłaszcza jak zasobnik CWU znajduje się w pomieszczeniu
    > technicznym, które nie musi być ogrzewane :)

    Podaje ciekawostke: przez sciany pomieszczenia cieplo przenika (sic!).
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 142. Data: 2014-03-12 11:05:19
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 11 Mar 2014 22:33:14 +0100, uzytkownik

    > Ja także planuję w przyszłości PC, ale nie dlatego,
    > że jest tańsza, lecz jest mniej obsługowa.

    Wiadomo, że jest droższa na starcie. Realnie rzecz biorąc przeliczając czas
    i energię (w tym zdrowie) poświęconą na (całkowitą) obsługę pieca węglowego
    czy groszkowego, zaczyna się równoważyć a nawet zwracać.

    Teraz trzeba wybrać, czy za te 15-30 tys. różnicy w instalacji (w
    zależności od systemu), co stanowi zaledwie 5-10% kosztów budowy
    przeciętnego domu, jest warte użerania się z węglem przez kolejne min. 30
    lat podniszczając sobie w tym czasie płuca i kręgosłup na dyganie z
    popiołem/węglem/drewnem. Wg mnie zupełnie nie jest warte, bo to raptem
    40-80 zł miesięcznie.

    > Tyle, że przy obecnym moim zapotrzebowaniu na ciepło,
    > po prostu ta PC by mnie zeżarła.
    > Póki co więc najtańszym dla mnie i stosunkowo
    > mało obsługowym jest kocioł na ekogroszek.

    Ja z kolei nie mam miejsca na podajnik, poza tym już nie chce mi się
    inwestować w trupa -- dlatego m.in. katuję się śmieciuchem.

    > Myślę, że mój kocioł na ekogroszek jest równie ekologiczny lub nawet
    > bardziej ekologiczny od elektrowni, w której spalany jest węgiel,

    Kolega, z którym miałem przyjemność pisać pracę dyplomową w TOŚ, a który
    postanowił kontynuować studiowanie na kierunku OŚ wykazał w swojej pracy
    magisterskiej, że skuteczność jak i czystość obecnie eksplatowanych
    elektrowni w PL jest dalece wyższa niż skuteczność jakiegokolwiek
    przydomowego pieca węglowego, w tym tych na ekogroszek.

    Z drugiej strony moja żona zdobywała niedawno fakultet z odnawialnych
    źródeł energii (głównie wałkowano tam kwestię "sensowności" stosowania
    solarów w PL :P), powołując się na jednego z profesorów przekazała, że wg
    jego danych skuteczność elektrowni jest wysoka, przy czym można ją jeszcze
    zwiększyć. Ale, głównie z ignorancji zarządzających, się tego nie robi...

    --
    Pozdor Myjk

  • 143. Data: 2014-03-12 12:44:03
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-03-12 08:44, Myjk pisze:

    > Nie będe się trzmać wyjątku dla potwierdzenia całej teorii.

    Jakiej znowu teorii??
    Wolisz sie wietrzyc to Twoja sprawa. Ja sie do tego odnosic nie bede.
    Opowiadanie o klimatyzacji w samochodzie jest na tyle smieszne, ze nie
    chce mi sie o tym pisac. Rzeczy oczywiste latem w czasie upalow nie
    wymagaja opisywania. Koszenie trawy, robienie czegos na dzialce, jazda
    na rowerze z dziecmi, robienie zakupow w miescie. Dziesiatki zajec bez
    klimatyzacji i przy odczuwalnym upale. Oczywiscie mozesz wracac z
    klimatyzowanego biura klimatyzowanym samochodem do klimatyzowanego domu
    w ktorym dostajesz odciskow na kciuku od przelaczania kanalow pilotem
    TV. Ale ja zyje inaczej.

    > Ale przecież to jest kluczowe -- rzeczona PC może działać cały rok, nawet,
    > co oczywiste, jeśli będzie tylko wspomagać istniejący system CO/CWU w
    > sezonie grzewczym.

    Nie badac jednoczesnie urzadzeniem wystarczalnym. A solarom zarzucasz,
    ze potrzeba i tak dodatkowego zrodla do ogrzewania domu. Cos sie zapetlasz.

    > Owszem, nie będzie pracować z najlepszą wydajnością w
    > zimie, ale i tak zadziała lepiej niż zwykła grzałka czy solary -- zwłaszcza
    > jeśli domiesza się do tego powietrze z domu na rzecz wywalania przez WG.

    Wez sie skup. Ma grzac czy wentylowac dom? Lepiej jak grzalka? Nic nie
    rozumiem.

    > Tymbardziej taka PC będzie miała sens, gdy w domu do CO/CWU jest śmieciuch
    > (a nie np. ekogroszek z podajnikiem). Zdecydowaną mniejszość stać (w sensie
    > czasu na obsługę), a nawet nie zawsze jest sens, grzać dom non-stop
    > 24/doba.

    Do zagrzania wody weglem wystarczy pewnie z godzina.

    > Zatem dla przykładu -- palę w swoim śmieciuchu non-stop tylko jak są mrozy
    > poniżej -10. W tym roku to był zaledwie tydzień. Jak jest temperatura
    > wyższa, to palę raz na dobę albo raz na dwie doby, wieczorem (zazwyczaj
    > 18-20 rozpalam i pali się to 10-12h). Inaczej miałbym saunę w domu.

    I nie zagrzejesz w tym czasie baniaka z woda?

    > Czyli popołudniu następnego dnia, ok 18-19, kiedy woda jest mi potrzebna
    > dla dziecka a później dla dorosłych, już CWU o sensownej temperaturze nie
    > ma. Wtedy do gry może wejść wskazana PC i będzie działać nie tylko w lato,
    > ale przez cały rok -- a solary w naszym klimacie co najwyżej w okresach
    > przejściowych jak będzie taki tydzień jak ostatnio.

    To kup sobie pompe jak zaoszczedziles na baniaku.
    Ja mam gaz i dla mnie solary sa lepsze jak PC. Nie ma dla mnie wiekszego
    znaczenia cos takiego jak wystarczajaca temperatura, bo jak jest za
    niska to dogrzeje ja kociol. Dla mnie liczy sie ile kWh wyprodukuje jak
    najtanszym kosztem i jak najlepszym stosunkiem inwestycyjnym.

    > Nadal podtrzymuję też, że w LATO, kiedy solary, owszem, mają najwyższą
    > skuteczność, potrzeba ciepłej wody MNIEJ niż w innych okresach. Nawet jeśli
    > ktoś ma konieczność/grymas się kąpać wtedy 3x/dzień.

    Nie wiem skad wniosek, ze zima potrzeba wiecej. Nie grzejesz w domu
    wogole? U mnie nie ma wiekszej roznicy jesli chodzi o temp. w domu
    miedzy latem a zima. Wylaczajac upaly oczywiscie.

    > Założenia są proste. Ma to mieć ręce i nogi.

    Krowa?

    Pozdro.. TK

  • 144. Data: 2014-03-12 12:59:21
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-03-12 09:06, Myjk pisze:
    > Tue, 11 Mar 2014 20:53:29 +0100, Maniek4

    > Zakup pieca gazowego to nie wszystko. Drugie tyle kosztuje instalacja.

    Ktora instalacja?

    > Właśnie rzecz w tym, że głównie w kontekście używalności.

    Matko.. Co to jest uzywalnosc?

    > To wentyluje 500m3/h, więc całkiem niemało. Ty, przy swoim zużyciu wody
    > ciepłej, miałbyś pewnie epokę lodowcową w domu. ;P

    Pytanie jak skutecznie schlodzi a nie ile przepompuje.

    > To jest niewiele głośniejsze od lodówki, a przecież nie stoi w kuchni,
    > tylko zazwyczaj w pomieszczeniu gospodarczym, łazience czy innej piwnicy.

    Kanaly doliczyles?

    > To taki gratis, skutek uboczny grzania CWU.

    moze, ale nie o tym..

    > Jak dla mnie to oczywiste.

    No to super. Kupuj pompe.

    > To niezbyt higieniczne się tak pocić. ;)

    Ja sie w domu nie poce. Trzeba bylo zainwestowac w ocieplenie.

    Pozdro.. TK

  • 145. Data: 2014-03-12 13:01:12
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-03-12 09:20, Adam pisze:

    > Podaje ciekawostke: przez sciany pomieszczenia cieplo przenika (sic!).

    U mnie do nieogrzewanego garazu, nieogrzewanego strychu i do jadalni.
    Ale patrzac na rozklad temperatur predzej ogrzewam jadalnia kotlownie
    jak odwrotnie. Taki urok niestety.

    Pozdro.. TK

  • 146. Data: 2014-03-12 13:06:29
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 12 Mar 2014 12:44:03 +0100, Maniek4

    > Nie badac jednoczesnie urzadzeniem wystarczalnym.

    Przestań manipulować. Tam jest warunek "jeśli". Poza tym, tak,
    jest urządzeniem wystarczalnym do ogrzania CWU przez CAŁY rok.

    > A solarom zarzucasz, ze potrzeba i tak dodatkowego
    > zrodla do ogrzewania domu. Cos sie zapetlasz.

    Nie do ogrzewania domu, tylko do ogrzewania CWU!

    > Wez sie skup. Ma grzac czy wentylowac dom? Lepiej jak grzalka?
    > Nic nie rozumiem.

    Właśnie widzę że nic nie rozumiesz. W takim razie zapoznaj się z
    możliwościami tego systemu (jak i każdego innego opartego na PC) zanim
    zaczniesz przytruwać. Kończę z tobą dyskusję na tym etapie, bo to już od
    dawna jałowa przedszkolna przepychanka.

    --
    Pozdor Myjk

  • 147. Data: 2014-03-12 13:42:00
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > elektrowni w PL jest dalece wyższa niż skuteczność jakiegokolwiek
    > przydomowego pieca węglowego, w tym tych na ekogroszek.

    Skuteczność czyli sprawność?
    Piec o sprawności 80% zamontowany w elektrowni jest tak samo sprawny jak
    piec na ekogroszek zamontowany w piwnicy domku i mający też sprawność
    80%. Różna jest tylko skala, więc jak on to wykazał? Bo, że ten w
    elektrowni może być bardziej ekologiczny to fakt, ale ta ekologiczność
    też kilka procent ze sprawności zabiera.

> [...]
    > zwiększyć. Ale, głównie z ignorancji zarządzających, się tego nie robi...

    Wysoka to znaczy jaka? Bo akurat w energetyce to o każdy procent
    sprawności walczą, skala jest duża to i oszczędności są wymierne, i nie
    bardzo wierzę, że zarządzający ignorują dodatkowe zyski.
    Inna sprawa, że w takich elektrowniach to już nie wiele można podwyższyć
    sprawność, poza tym oprócz ograniczeń technologicznych dochodzą jeszcze
    społeczne/ekologiczne.
    Ten profesor to jakąś elektrownie zbudował czy chociażby zaprojektował?

  • 148. Data: 2014-03-12 14:01:29
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu środa, 12 marca 2014 13:42:00 UTC+1 użytkownik nadir napisał:

    > Skuteczność czyli sprawność?
    > Piec o sprawności 80% zamontowany w elektrowni jest tak samo sprawny jak
    > piec na ekogroszek zamontowany w piwnicy domku i mający też sprawność
    > 80%.

    Ciii, bo jeszcze mu mgra zabiora ;)

    Elektrownia produkuje prad, kociol cieplo, wiec co tu porownywac? ;)
    Sprawnosc elektrowni (produkcja pradu) to ponizej 50%, najwieksza Belchatow to ~35%
    (?)
    Jesli brac pod uwage elektrocieplownie (czyli prod. pradu + ciepla) to sprawnosc
    pewnie z 70% wyjdzie...

    Ale liczac prawnosc wegiel -> prad -> grzanie pradem w porownaniu do kotla weglowego
    w domu to nie ma szans, zeby wyszlo lepiej...

    WS

  • 149. Data: 2014-03-12 14:16:35
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 12 marca 2014 14:01:29 UTC+1 użytkownik WS napisał:

    > Ale liczac prawnosc wegiel -> prad -> grzanie pradem w porownaniu do kotla
    weglowego w domu to nie ma szans, zeby wyszlo lepiej...

    Zaczelo sie od porownania ekologicznosci grzania CWU weglem do pompy ciepla.
    Czystym pradem grzejac CWU to jasne, ze wyjdzie mniej ekologicznie.
    Ale jak ta elektrownia daje nawet tylko 35% "w gniazdku" to przy pompie
    ciepla z COP4 gdzie 3/4 energii brana jest ze slonca - uklad jest bardziej
    ekologiczny.

    Przyklad:

    Tona wegla = 28GJ. Spalona w przydomowym piecu da przy jego sprawnosci
    80% ok. 6200kWh.

    Ta sama tona wegla spalona w elektrowni, ktora daje w efekcie koncowym w
    gniazdku 35%, tj. 9,8GJ, tj. 2720kWh przy COP4 pompy ciepla tak naprawde
    da 10888kWh.

    Czyli z tony wegla spalonego w elektrowni mam prawie 11 tys kWh, a z tony
    wegla spalonej w przydomowym kotle mam 6,2 tys kWh.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 150. Data: 2014-03-12 14:41:50
    Od: WS <L...@c...pl>

    W dniu środa, 12 marca 2014 14:16:35 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    weglowego w domu to nie ma szans, zeby wyszlo lepiej...

    > Zaczelo sie od porownania ekologicznosci grzania CWU weglem do pompy ciepla.

    Jja sie tylko odnioslem do tej pracy mgr i tezy "że skuteczność jak i czystość
    obecnie eksplatowanych elektrowni w PL jest dalece wyższa niż skuteczność
    jakiegokolwiekprzydomowego pieca węglowego"

    Nie bylo tam mowy o zadnej PC (ani jak porownac "skutecznosc" elektrowni z kotlem,
    wiec na szybko zaproponowalem ;) )

    WS