    Subject: Re: Co zamiast pieców kaflowych
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: ToMasz <N...@o...pl>
    Date: Mon, 25 Mar 2019 17:20:24 +0100

    W dniu 25.03.2019 o 16:31, Kris pisze:
    > Mieszkanie w starej kamienicy
    > Metraż ok 45m2,(pokój 25m2, pokój 10m2, łazienka z 2,5m2, kuchnia 4m2, korytarz)
    > W tym momencie ogrzewane(pokoje) jest jednym piecem kaflowym(pomiędzy pokojami)+
    grzejniki elektryczne w łazience i kuchni)
    > Jako że teściu młodszy się nie robi a mieszkanie na 2 piętrze postanowił zmienić
    rodzaj ogrzewania
    > Co proponujecie?
    > W mieszkaniu jest gaz(do gotowania)
    > Jeśli proponujecie grzanie gazem to jaki kocioł na tak niewielkie powierzchnie?
    Ogrzewane mają być 4 pomieszczenia(2 pokoje, kuchnia, łazienka)
    > A może nie gazem tylko inaczej?
    > Kogutek napisze ze pellet ale to odrzucamy na potrzeby tej dyskusji.
    > Ma być bezobsługowe.

    Robiłem "na gaz" dwa takie mieszkania. sugeruje najtańszy (ale dobry)
    kocioł, przewymiarowane aluminiowe grzejniki, tak aby kocioł miał jak
    najniższa temperaturę. Każdy kocioł ma pompę, a w tak małym mieszkaniu
    będzie ona i tak za duża, wiec nie musisz (przesadnie) zajmować sie
    kryzowaniem kaloryferów (w sensie ogarniesz to sam). podobnie z
    podziałem na strefy albo termostatami - za mała powierzchnia żeby to
    miało sens. (chyba że ktoś jest kompletnie nie kumaty, albo spędza 6
    godzin w jednym pomieszczeniu. Natomiast z praktyki - sugeruje wyłączać
    piec na noc i w czasie dłuższych nieobecności w domu.
    Jeśli jednak budynek jest ocieplony, albo niema możliwości założenia
    gazu (w sensie brak komina) to rozważyłbym pompę ciepła, (ale tego nie
    przerabiałem) albo ogrzewanie podłogowe. To ostatnie robiłem w pokoju
    dziecięcym, bo poniżej nikt nie mieszkał - dawało dobre rezultaty. ale
    nie wiem jak z opłatami, bo mnie to tylko "dogrzewało". Ja za gaz(cały)
    na 2+2 osoby w 40 metrach nieocieplonych płacę tyle samo co w 56
    ocieplonych czyli około 1200-1400zł za rok.
    Ogólnie, przy tak małej powierzchni, i tak małym zużyciu, trzeba się
    mocno zastanowić, czy płacenie za coś więcej niż opcja minimum,
    kiedykolwiek się zwróci.
    ToMasz