  • 41. Data: 2009-11-09 09:52:14
    Temat: Re: Czym grzac najtaniej
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    news:fd65a139-e59e-41e3-a8a0-a9bf7874261e@p35g2000yq
    h.googlegroups.com...
    On 9 Lis, 08:50, "gasper" <n...@m...pl> wrote:
    > Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w
    > wiadomościnews:hd7a27$mck$1@nemesis.news.neostrada.p
    l...

> [...]
    >wartość opałową niż takie bardziej suche. Tymczasem jest to bez
    >znaczenia czy drewno jest suche czy nie, otrzymana ilość energii ze
    >spalania jest taka sama, tylko że część ucieka wraz z parą wodną. To
    >samo tyczy się gazu. Produktem spalania gazu jest para wodna, więc
    >wartość opałowa gazu jest pomniejszona o tą energię. Gdy pojawiły się
    >kotły kondensacyjne, to ten "sprytny" sposób liczenia spowodował że
    >nagle kotły zaczęły mieć sprawność 110%. A w rzeczywistości żaden
    >kocioł (kondensacyjny czy nie) nie osiąga 100% sprawności.

    A jeszcze dokładniej wygląda to tak.
    Sprawność kotłów w których spaliny sa powyżej 100stC określana jest na podstawie
    wartości opałowej spalanej substancji.
    Sprawność kotłów w których spalini nie przekraczają 100stC a więc powstaje
    kondensat okreslana jest na podstawie ciepła spalania.
    W obu przypadkach sprawności nigdy nie wyjąd powyżej 100%.
    Jeżeli ktoś twierdzi że kocioł kondensacyjny 110% zużyje o 14% mniej substancji
    niż kocioł z otwarta komorą spalania 96% to jest niezłym materiałem na magika i
    czarnoksiężnika.
    Obie sprawności porównywane są nieco inną miarą ale marketingowcy przecież znają
    się na procentach a nie na fizyce.
    W pewnym sensie jest to oszustwo.

    Nie ma perpetum mobile.

    Marek

  • 42. Data: 2009-11-09 09:56:57
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Sorki ale się nie moge powstrzymac od dosadnego komentarza

    Ja tez.

    > To nie para oddaje ciepło lecz gorace spaliny.

    A para to nie spaliny?

    > Marketing nie lubi praw fizyki

    Wlasnie.

  • 43. Data: 2009-11-09 10:40:32
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Krzemo" <p...@g...com> napisał w wiadomości
    m.googlegroups.com...
    On 9 Lis, 10:19, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > A jakby tak zboże zakisić i spalać alkohol? Zero spalin, a zamiast popiołu
    > nieorganiczne resztki po kiszeniu do nawożenia kolejnych upraw po
    > wcześniejszym
    > przekompostowaniu?

    To byś został bimbrownikiem i by Cie "zamkli"

    Myślisz że bym się komukolwiek chwalił?
    100kg zboża 25-35zł.
    Ze 100kg zboża można wyprodukować 60l spirytu 90%
    Uwzględniając koszt wytworzeni a1l spirytu
    Aby wyprodukować 1l czystego spirytusu potrzeba średnio 9MJ więc 2,5kWh
    Litr spirytu wazy około 0,78kg.
    Do produkcji 1kg spirytu zużyjemy 12,9MJ - 3,58kW.
    Wartość opałowa spirytu około 30,4MJ/kg - 8,44kWh
    Wartość opałowa minus energia do pozyskania = 20,11MJ/kg - tyle jesteśmy do
    przodu.
    Odejmując koszt energii niezbędnej do wyprodukowania 60l spirytu - zakładając
    tylko ten zysk 20,11MJ.kg wychodzi że za 25zł uzyskamy 227kWh.
    1m3 gazu ziemnego GZ50 to około 9,6kWh i kosztuje 1,75zł
    227kWh z gazu kosztowało by nas ponad 41zł. My mamy ze spirytu 227kWh za 25zł
    Pozostałe 12,9MJ/kg niezbędne do produkcji czyli 3,58kWh na każdy kg spirytu
    pozyskamy z ciepła ze spalania w kotle używając kotła nie tylko do ogrzewania
    domu ale także do ciągłej destylacji spirytu. Wtedy przy ciągłym procesie bez
    konieczności rozruchu koszt destylacji byłby pomijalnie małe.
    Wiem że to nie jest nowość. Ja tylko tak szybko policzyłem czy i na ile się to
    opłaca.

    Marek

  • 44. Data: 2009-11-09 10:40:39
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    HANA pisze:

    > hmmm to i ja sie podepne...
    > zyto - 250 pln/tona
    > owies 180 pln/tona
    > suche jak pieprz , piec z podajnikiem sobie radzi spokojnie...
    > jaka wartosc energetyczna cholera wie ale cieplo jest ;-)
    > ze nieetyczne to wiem ale ekonomiczne napewno...

    Ale jak się weźmie pod uwagę dopłaty z naszych podatków do KRUS,
    preferencyjne opodatkowanie rolników no i zasilający rolnictwo strumień
    pieniędzy z UE, to rzeczywisty koszt palenia zbożem jest pewnie ze dwa
    razy wyższy, a i etyka w tym socjalistycznym gąszczu gdzieś się
    rozmywa...

    T.

  • 45. Data: 2009-11-09 11:10:33
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    ATZ Rzeszow pisze:
> [...]
    > . "na oko": cena gazu 2zl/m3, cena pradu 0,50zl/kWh, ceny drewna i
    > wegla, na
    > oko tez sprawnosci kotlow
    > . 1MJ = 0,28 kWh
    >
    > cena 100MJ:
    > . prad, 100MJ=28kWh, 1kWh=0,50zl: 28*0,50 = 14 zl
    > . gaz, 2zl/m3, sprawnosc 85%: 100* 2*1,15/37 = 6,22 zl
    > . wegiel, 600zl/tona, popiol 15%, sprawn 75%: 100* 600*1,15*1,20/1000/23=
    > 3,60 zl
    > . drewno, 180zl/m3, popiol 5%, sprawn 75%: 180*1,05*1,25/100 = 2,36 zl
    >
    > Jest juz pozno, wiec moglem sie walnac, poprawcie. Jakies inne wazne

    Zbuduj reaktor termojądrowy. Wlewasz szklane wody i masz ciepełko na rok.

  • 46. Data: 2009-11-09 12:24:20
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Marcin" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Zbuduj reaktor termojądrowy. Wlewasz szklane wody i masz ciepełko na rok.

    Nic z tego, wbrew pozorom paliwo nie jest tak latwo dostepne.

  • 47. Data: 2009-11-09 12:32:36
    Temat: Re: Czym grzac najtaniej [ot[
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Zbuduj reaktor termojądrowy. Wlewasz szklane wody i masz ciepełko na rok.

    chętnie taki zbuduje - daj tylko schemat...

  • 48. Data: 2009-11-09 13:15:00
    Od: Pawel <p...@o...pl>

    Ghost pisze:

    > Użytkownik "Marcin" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nic z tego, wbrew pozorom paliwo nie jest tak latwo dostepne.
    Pewnie. Ale mając taki reaktor może cześć jego energii wykorzystać na
    wytworzenie takiego paliwa z wody. Najwyżej zeżre mu 2 szklanki wody.

  • 49. Data: 2009-11-09 13:45:36
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Pawel" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Pewnie. Ale mając taki reaktor może cześć jego energii wykorzystać na
    > wytworzenie takiego paliwa z wody. Najwyżej zeżre mu 2 szklanki wody.

    Klopt w tym, ze woda ani jej przetworzenie nie zalatwia sprawy.

  • 50. Data: 2009-11-09 14:04:36
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Sorki ale się nie moge powstrzymac od dosadnego komentarza ale tak to tłumaczą
    > w sklepach tępogłowym jednojajajowym krawaciarzom po studiach marketingowych.
    > To niepara oddaje ciepło lecz gorace spaliny. Przecież najpierw obniżamy
    > temperaturę spalin i dopiero pojawia siępara a nie na odwrót. Para wodna jest
    > jedynie efektem ubocznym obniżenia temperatury spalin mającym kwaśny odczyn.

    Żle się wyraziłem. Nie para lecz ciecz jaką jest kondensat. Para jest zawsze.
    I ten kondensat powstaje dopiero po ostudzeniu spalin na wskutek pobrania z
    uwięzionej w nich energii.
    Więc nie należy sądzić że energię oddaje kondensat bo pojawia się jako produkt
    wtórny po pobraniu energi ze spalin.

    Marek