  • 21. Data: 2017-04-27 15:07:11
    Temat: Re: Czym różnią się te wiertła?
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 27 kwietnia 2017 14:06:55 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Wow, nie widzialem wczesniej. Obejrzalem to na szybko i chyba nie ma tam
    > aluminium?

    Nie musi byc, tam jest wszystko co trzeba wiedzieć o skrawaniu. Katy, utwardzenie
    wióra, jakośc powierzchni po obróbce, sztywnośc układu OPN i tak dalej.

    A ze ewentualne katy czy proporcje zjawisk dla aluminium bedą inne to inksza sprawa
    ale IMHO mniej istotna.

  • 22. Data: 2017-04-27 15:12:15
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 27 kwietnia 2017 14:24:20 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Przy skrawaniu powstaje wior o przy nacinaniu ostrzem nie powstaje. Wez nozyk do
    tapet i natnij nim drewno, zrob nim gleboka ryse. Wlokna sa przecite a wiorow nie ma.

    Bo wiór w postaci odpadku to najpopularniejszy ale nie jedyny rodzaj wióra.
    Jak przetniesz nożykiem to obie strony nacięcia staja się niejako wiórami.
    Obie strony się utwardzają i zagęszczają jesli nie moga sie rozsunąć bo trzyma je
    reszta przedmiotu.

    Ale ogólnie masz racje. Wiertła do drewna maja po obwodzie nacinacz a w srodku cos
    ala dłuto. Taki sposób wycinania otworu dla drewna jest optymalny. Zuzywa sie wtedy
    energie tylko na to nacinanie po obwodzie i troche na wygniecenie srodka a cala mase
    wybiera sie relatywnie łatwo.

  • 23. Data: 2017-04-27 15:48:59
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-04-27 o 15:07, s...@g...com pisze:

> [...]
    >
    > A ze ewentualne katy czy proporcje zjawisk dla aluminium bedą inne to inksza sprawa

    Chodzi o to, ze glut jaki widzimy, przy stali sam sie odkleja. Z
    aluminium jak zapewne wiesz jest inaczej. On sie nie odkleja. Zbite
    czastki sie utwardzaja, a glut sam narasta na powierzchni natarcia.
    Ludzie radza sobie z tym na rozne sposoby. Od dobrania parametrow
    skrawania, przez polerowanie powierzchni natarcia do dedykowanych
    narzedzi. Mozliwe wszystkie razem. :-)

    Pozdro.. TK

  • 24. Data: 2017-04-27 15:57:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Wez bochenek chleba i odetnij 1/3. Ta 1/3 bedzie czy nie bedzie wiorem? Zeby
    odpowiedziec na takie pytanie trzeba by stworzyc scisla definicje wiora. Ale jej sie
    nie tworzy bo wszyscy wiedza co to jest wior i 1/3 bochenka nie nazwia wiorem chociaz
    ktos pierdolniety podciagnie ja pod wior. Tak samo z patrzeniem pod mikroskopem czy
    nozyk do tapet w ww przypadku zrobil wiory czy nie zrobil. Ty zeby patrzec na takie
    przeciecie pod mikroskopem, pewno najlepiej elektronowym a ja zeby patrzec z trzech
    metrow. Przy robieniu nozem naciecia w desce wiory sie nie robia. Ostrze przecina
    wlokna a klin je rozpycha. Gdzie tam widzisz wiory? Powiem wiecej. Przy odpowiednim
    kacie ostrza ostrze nie dotyka materialu bo drewno wczesniej sie rozszepia. Drewniany
    klin rozpycha bez dotykania czolem drewna. Ale tylko wtedy jak wzdloz wlokien jest
    wbijany. W poprzek takiego klina rozklepie sie na drzazgi i w drewno nie wejdzie.

  • 25. Data: 2017-04-27 16:12:05
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 27 kwietnia 2017 15:57:36 UTC+2 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
> [...]
    wbijany. W poprzek takiego klina rozklepie sie na drzazgi i w drewno nie wejdzie.

    Wior ma pare cech.
    Miedzy innymi to ze stykał się z powierzchnią narzędzia, to ze sie zdeformował oraz
    to ze zmienił swoje właściwości przynajmniej powierzchniowo.

    Jak kroisz deske to drewno przy krawedzi cięcia się i zdeformuje i częsciowo
    utwardzi/zbije przy cięciu.

    Jak tniesz kartke to krawedzie przeciete mają znamiona tych zmian dotyczących wióra.
    Włókna się moga przesuwać między soba przy krawędzi, wyrywać itp.
    Mimo że obie częsci kartki są zupełnie uzywalne to jednak ich krawędzie bedą wiórami.

    Tu jeszcze jedna uwaga, skrawanie i scinanie są nieco innymi operacjami. I nie
    mieszajmy do tego chleba az tak doktoryzować sie tutaj nie ma po co.

  • 26. Data: 2017-04-27 16:15:08
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 27 kwietnia 2017 15:49:03 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    > Ludzie radza sobie z tym na rozne sposoby. Od dobrania parametrow
    > skrawania, przez polerowanie powierzchni natarcia do dedykowanych

    Takie zjawiska zachodzą również i przy skrawaniu drewna, plastików.
    To nie zmienia wymowy filmiku. Tam widać że zanim sie ten materiał oderwie od ostrza
    to modyfikuje sposób skrawania.

    Nie ma sensu sie teraz przerzucać specyficznymi przypadkami bo jak nie aluminium to
    plastik mozna wziąć na tapete a jak plastik nam sie znudzi to mozna wziąć masło/chleb
    i ogórka :)

  • 27. Data: 2017-04-27 16:19:22
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W warunkach domowych wystarcza uzycie jako chlodziwa etanolu. Moze byc dentka zeby
    nie kusilo. W przemysle uzywa sie lepszych niz etanol chlodziw. Poza tym narastanie
    tego czegos bardzo zalezy od gatunku aluminium, czy i jaka obrobka cieplna materialu
    byla robiona oraz od prekosci skrawania. Po przekroczeniu jakiejs magicznej predkosci
    skrawania narost sie nie robi. Nie robi sie rowniez bez wzgledu na gatunek aluminium,
    predkosc i czy jest chodziwo czy nie jak uzywa sie narzedzi diamentowych.

  • 28. Data: 2017-04-27 16:24:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To Ty sie doktoryzuje i popisujesz ze wiesz co to jest mikroskop. Przy nacinaniu
    deski ostrym cienkin nozem wior nie powstaje. A nawet jesli powstaje to nie ma
    zadnego wplywu na to co chce sie zrobic. Przy nacinaniu okregu wierlem do drewna
    mozna przyjac ze wior nie powstaje.

  • 29. Data: 2017-04-27 18:05:19
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2017-04-26 08:36, Kris pisze:

> [...]
    > Jak będziesz używał cienkich wierteł to kup ze dwa zestawy od razu bo cienkie lubią
    się łamać
    > To wiertła do drewna tu się rozczulać nie ma nad czym
    > Co innego do betonu czy stali- tam jak kupisz badziewie to nie popracujesz. Do
    stali+ bity to
    > Irvina kupuje i daje radę. do drewna to co tam mają najtańszego na półkach
    >
    > Jak robisz jakieś meble np i używasz konfirmatów to dokup wiertło do konfirmatów.
    > http://e-rolmet.pl/images/hogert/HT6D504-5.jpg
    > Jak coś na kołki łączysz to znaczniki do kołków ułatwiają pracę
    zen-kolkowych-8mm-4szt-2912000-159875/

    O, i take odpowiedź to ja rozumie. To tak a propos taniego, podstawowego
    kompletu wierteł do używania od czasu do czasu.

    A co sądzicie o tych wiertłach-uniwersalnych od BOSCH-a (BOSCH
    MultiConstruction ROBUSTLine - na Ceneo podstawowy komplet od 40 zł
    <http://www.ceneo.pl/1498813#tab=spec>)? Jest ciekawy filmik jak się
    sprawuję - <https://www.youtube.com/watch?v=z-UO2UT_X3k>
    (<https://www.youtube.com/watch?v=jsf10CcRAG4> - na tym filmiku pokazane
    jest, jak się przewierca przez 3 różne materiały położone na siebie), a
    przeglądając różne fora i komentarze przeczytałem rónież, że i wkrętarki
    dają radę z tymi wiertłami.

    Jak dla mnie - rewelacja. Pytanie, na jak długo starczą takie wiertła.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 30. Data: 2017-04-27 19:24:34
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-04-27 o 16:15, s...@g...com pisze:

> [...]
    plastik mozna wziąć na tapete a jak plastik nam sie znudzi to mozna wziąć masło/chleb

    Mi nie chodzi o przerzucanie sie przypadkami. Po prostu zaczal Tornad o
    alu a ja cos od siebie dolozylem i tyle.

    Pozdro.. TK