  • 11. Data: 2017-04-26 16:10:04
    Temat: Re: Czym różnią się te wiertła?
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-04-26 o 09:55, Tornad pisze:

> [...]
    > w drewno jak w maslo. Kat ten dla do ciecia wiekszosci materialow nie
    > metalowych powinien mieć wartość około 30-35 stopni. Czyli ostrze nie powinno
    > być ostrzone pod katem jaki tworza dwie płaszczyzny boczne klingi czyli noza,
    > lecz to ostrze powinno być zaostrzone pod katem (dwusciennym) rownym te 30-35
    > stopni. Oczywiście należy stosować co raz to drobniejesze materialy scierne,
    > ostrzyc na mokro aby nie dopuscic do nagrzania się i rozhartowania ostrza i
    > skonczyc na wypolerowaniu go np na zwierzęcej skorze. Wtedy takim nozem można

    Wybacz Tornad, ale dla scislosci pozwole sobie poprawic nieco katy o
    ktorych piszesz. Kat ktory masz na mysli nazywajac go katem natarcia jak
    mniemam, to kat przystawienia. Okresla go nachylenie krawedzi tnacej
    wzgledem osi wiertla. Kat natarcia to kat miedzy powierzchnia natarcia a
    plaszczyzna pozioma krawedzi tnacej (fizycznie jej nie ma, ale od czego
    mamy wyobraznie). Krawedz tnaca tworza powierzchnia natarcia, po ktorej
    splywa wior i powierzchnia przylozenia, ta ponizej krawedzi tnacej.
    Jesli chodzi o wiertla w czasie ostrzenia, to kat natarcia jest jedynym
    katem na ktory nie mamy wplywu.

    Pozdro.. TK

  • 12. Data: 2017-04-26 16:55:53
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie porownuj gowna do twarogu. Wiertel do drewna uzywaja rzemieslnicy a oni nie
    stawiaja szop tylko robia meble. W necie mnostwo zdjec wiertel kretych do drewna.
    Wystarczy popatrzec i od razu widac ze ostrzenie wiertla do metalu w niczym nie
    przypomina ostrzenia wiertla do drewna. Jak ktos potrzebuje zrobic dziury to wezmie
    wiertlo do metalu, inny potrzebuje otwory i wezmie wiertlo do drewna.

  • 13. Data: 2017-04-26 19:22:41
    Od: Tornad <t...@g...com>

    W dniu środa, 26 kwietnia 2017 16:10:07 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

> [...]
    > splywa wior i powierzchnia przylozenia, ta ponizej krawedzi tnacej.
    > Jesli chodzi o wiertla w czasie ostrzenia, to kat natarcia jest jedynym
    Alez ja się ani nie gniewam ani tez nie mam pretensji o to, ze mnie
    uswiadomiles o tych katach. Nie kumalem nawet nazw, które zapodales. Kat
    natercia czy ataku, przylozenia, rozlozenia czy innego polozenia, to sa nazwy
    umowne i mysle, ze dotad nie sa ujednolicone. Podobnie jak ja nazywam majzel
    majzlem a ktoś inny sztamajza. No ale czegos nowego z Twojego wykładu się
    dowiedziałem z zapewne wielu Ozytkownikow tego forum również.

    Najwazniejsza informacja jest to, ze ten kat natarcia danego wiertła pozostaje
    staly i za bardzo nie da się go zmienić.
    Poszczegolne firmy chyba jakies badania i doświadczenia robia. Ja ostatnio
    kupiłem zestaw wiertel do drewna i bardzo się zdziwiłem, ze one praktycznie na
    obrotach same w drewno wchodzily. Musialem nawet uwazac aby mi cale przez
    deche nie przeszlo na wylot. Na oko niczym od innych się nie roznilo ale tak
    nieoczekiwanie dziwnie się zachowywalo.
    Elektrycy uzywaja wierteł kreconych prawie identycznych do wierteł do metalu
    tyle, ze o innym skoku i dłuższych. Widzialem takie długie na 4 stopy czyli
    ponad 1.2 metra. Srednica rzedu pol cala czyli raczej niewielka. I one tez
    maja swoje koncowki jakos tak zaostrzone, ze wiercenie nimi to przyjemność.
    Ale co kawalek wyciagac je z dziury tez trzeba.
    A te najtańsze, zbliżone wyglądem do sklepanego na końcu preta, którego koniec
    jakos tam podpilowno, sa do niczego gdyż otwor robia zygzakowaty, w który
    jakas srube czy bolec jest potem trudno wlozyc.

    Podsumowujac ciesze się, ze sa wśród nas specjaliści od katow przystawienia
    nastawienia i innych, tacy jak Ty. Tyle tylko, ze nie wiem, czy potrafilbyc
    poprawnie jakies wiertło zaostrzyć. Może uzupelnilbys swoja jakze cenna wiedze
    jakimiś danymi czy podal chociaż jakies orientacyjne wartosci tych katow dla
    drewna bo do metalu gdzies widziałem. Przy czym znowu metal metalowi nie
    rowny. Wierto do brazu czy zelaza i do aluminium bardzo się od siebie roznia.
    Tu działa to o czym pisze na forum fizyka, gdzie podważam istniejaca i
    obowiazujaca teorie tarcia, wg której istnieja dwa wspolczynniki tarcia a
    przeferuje hipotezę Coulomba- Mohra, w której jest tylko jeden wspolczynnik
    tarcia k i swoista nowość - cohezja c. Aluminium ma te kohezje duza i jej
    wartość musi być przy projektowaniu narzedzi skrawających ten metal,
    uwzgledniona.

    Pzr
    Tornad

  • 14. Data: 2017-04-27 12:24:42
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-04-26 o 19:22, Tornad pisze:

> [...]
    > natercia czy ataku, przylozenia, rozlozenia czy innego polozenia, to sa nazwy
    > umowne i mysle, ze dotad nie sa ujednolicone.

    Z tego co wiem sa jednolite. W kazdym razie na tyle, ze wszystkie zrodla
    nimi operuja. Inaczej jak w innych branzach, ludzie by sie nie dogadali.
    :-) Oczywiscie nie dotyczy dzisiejszych specjalistow od marketingu co w
    katalogach handlowych sciernice, czy tarcze scierne nazywaja kamieniami.

    Jako ciekawostka:
    https://www.google.pl/search?q=kąty+ostrza+skrawajac
    ego&client=opera&hs=IsM&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ve
    d=0ahUKEwiztsn8nsTTAhVFXhQKHdnyCCkQ_AUICigB&biw=1242
    &bih=599

    Dla zrozumienia zagadnienia najczesciej poslugujemy sie nozem tokarskim,
    w ktorym najlatwiej znalezc wszystkie powierzchnie i zaleznosci katowe.
    Dokladnie te same elementy znajdziemy w kazdym jednym narzedziu
    skrawajacym, rowniez w tarczach sciernych.

    > Podsumowujac ciesze się, ze sa wśród nas specjaliści od katow przystawienia
    > nastawienia i innych, tacy jak Ty. Tyle tylko, ze nie wiem, czy potrafilbyc
    > poprawnie jakies wiertło zaostrzyć.

    Potrafie te proste do stali np. Inne czesto wymagaja specjalnych
    narzedzi jak tarcz diamentowych do ostrzenia wiertel widiowych, czy
    sciernic ksztaltowych.

    > Może uzupelnilbys swoja jakze cenna wiedze
    > jakimiś danymi czy podal chociaż jakies orientacyjne wartosci tych katow dla
    > drewna bo do metalu gdzies widziałem.

    Nie mam pojecia. Mysle, ze wartosc tych katow zalezy przede wszystkim od
    przeznaczenia wiertla. Jak ma wiercic szybko i prosto w miekkim drewnie
    to spokojnie moze miec dlugi, ostry czubek i przeciwnie do niego
    skierowana powierzchnie przylozenia, dzielac ostrze na w sumie cztery
    krawedzie tnace, skierowane w stosunku do siebie pod katem ostrym (nie
    mam pojecia czy ktos to zrozumie). O take cus:

    http://folnet.pl/towar/wiertlo-spiralne-do-drewna-15
    -mm?gclid=CJHu09qoxNMCFZ2HsgodRUkPsA#13

    W twardym drewnie do wiercenia bardziej precyzyjnego mysle, ze ostrze
    bedzie mniej agresywne w kierunku wiertel do stali. Ale co do szczegolow
    to sie nie wypowiem.

> [...]
    > tarcia k i swoista nowość - cohezja c. Aluminium ma te kohezje duza i jej
    > wartość musi być przy projektowaniu narzedzi skrawających ten metal,

    Aluminium jest dosc trudnym materialem w obrobce nie tylko skrawaniem,
    ale i termicznej. Poodlewnicze elementy charakteryzuja sie wyzsza
    twardoscia powierzchniowa np. A obrobka skrawaniem wymaga czesto innych
    narzedzi lub specjalnie przygotowanych. Jednym z podstawowych problemow
    jest powstawanie na powierzchni natarcia twardego gluta z drobin
    aluminium powstajacych podczas obrobki. Ten glut ma nawet swoja nazwe,
    ktorej nie jestem pewny (zgniot?) i jest bardzo upierdliwy z powodu
    swojej twardosci i trudnosci w usuwaniu. Narastajac na narzedziu zaczyna
    skrawac obrabiany material, zmieniajac przy tym zakladane parametry
    wymiarowe i gladkosci powierzchni. W narzedziach sciernych utrudnia
    samoostrzenie sciernic powodujac ich "zapychanie". Ktos, kto troche
    bawil sie aluminium wie o czym mowa.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2017-04-27 12:50:50
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 27 kwietnia 2017 12:24:43 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:
> [...]

    > wymiarowe i gladkosci powierzchni. W narzedziach sciernych utrudnia
    > samoostrzenie sciernic powodujac ich "zapychanie". Ktos, kto troche

    Pewnie nie widziales :)
    https://www.youtube.com/watch?v=PbTlRn3tSCI

    Ten filmik zawiera tyle tresci ze w ogólnosci mozna o nim opowiadać z godzine a w
    szczegolach i semestr :)

    Ale chyba dobrze obrazuje to co napisales.

  • 16. Data: 2017-04-27 13:05:17
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Cecha charakterystyczna wiertel do drewna jest wystepowanie ostrego czubka ktory
    odpowiada za prowadzenie i nie musi nic skrawac, on moze rozpuchac, moze byc malym
    swidrem itp. Drugie co charakteryzuje wiertla do drewna to wystepowanie na obwodzie
    dodatkowego cienkiego ostrza ktore tez nic nie skrawa a wycina rowek po obwodzie. To
    cienkie ostrze odpowiedzialne jest za brak wyrwan na krawedzi otworu. To co skrawa
    przypomina dlutka i czesto te dlutka sa rownolegle do powierzchni materialu.
    Mechanizm powstawania wiora jest inny w takim wiertle niz w wiertle ostrzonym jak do
    metalu. Do precyzyjnego wiercenia w drewnie wiertlo do metalu nawet specjalnie
    ostrzone sie nie nadaje bo zostawia wylupane krawedzie i nierowne scianki. Do szopy
    moze byc ale do wypasionych schodow juz nie.

  • 17. Data: 2017-04-27 14:06:07
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

> [...]
    ostrzone sie nie nadaje bo zostawia wylupane krawedzie i nierowne scianki. Do szopy
    moze byc ale do wypasionych schodow juz nie.

    Mniej wiecej tak, ale kazde wycinanie rowka jest skrawaniem. Nawet
    polerowanie jest skrawaniem.
    Ostatniego nie rozumiem. Wiertlo do metalu specjalnie naostrzone jak do
    drewna bedzie tak samo dobre, albo i lepsze, bo HSS. Sama powierzchnia i
    dobor wiertel zalezy glownie od rodzaju drewna. Wlokniste to nie to samo
    co twarde.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2017-04-27 14:06:54
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2017-04-27 o 12:50, s...@g...com pisze:

> [...]
    szczegolach i semestr :)

    > Ale chyba dobrze obrazuje to co napisales.

    Wow, nie widzialem wczesniej. Obejrzalem to na szybko i chyba nie ma tam
    aluminium?

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2017-04-27 14:24:19
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Przy skrawaniu powstaje wior o przy nacinaniu ostrzem nie powstaje. Wez nozyk do
    tapet i natnij nim drewno, zrob nim gleboka ryse. Wlokna sa przecite a wiorow nie ma.
    Wez dlutko o bez nacinania brzegow zrob rowek w poprzek wlokien. Nie da sie. Ale jak
    natniesz np nozykiem do tapet dwie linie i zaczniesz dlutkiem wybierac drewno w
    poprzek wlokien to zrobisz rowek i krawedzie nie beda wylupane. Tak dzialaja wiertla
    do drewna. Najpierw nacinaja okrag na troche glebiej niz wybiera wiertlo a potem
    wybieraja material z nacietego. Dlatego maja fikusny ksztalt ostrza. Tak wyglada
    lopatkowe wiertlo do drewna
    https://ivolta.pl/p-58811-wiertlo-lopatkowe-do-drewn
    a/8152/produkt/?gclid=Cj0KEQjwrYbIBRCgnY-OluOk89EBEi
    QAZER58kBv0ori4Ebc7h0y-BHgWWN-0KqRXqMMfayaTT49ARUaAk
    oj8P8HAQ
    Jak je skrecisz to wyjdzie wiertlo krete do drewna ale zasada pracy zostanie taka
    sama. Czubek prowadzi, ostrza nacinaja okrag a dlutka wybieraja material z nacietego
    okregu.

  • 20. Data: 2017-04-27 14:40:39
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

> [...]
    sama. Czubek prowadzi, ostrza nacinaja okrag a dlutka wybieraja material z nacietego

    Wez mikroskop i sie przekonaj czy nie ma wiorow.

    Pozdro.. TK