  • 11. Data: 2010-09-13 17:12:29
    Temat: Re: Czym uszczelnic szambo betonowe?
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 13 Wrz, 15:39, Budyń <b...@g...pl> wrote:
    > Użytkownik "Funky" <d...@t...pl> napisał w
    wiadomościnews:0d1212a4-0d80-41f5-b12c-40401788b6a3@
    e20g2000vbn.googlegroups.com...

    > No, dziurawe szambo ma troche mało wspólnego z oczyszczalnią - ale rozumiem
    > twój punkt widzenia :)

    Biorac pod uwage zgodne z prawem oczyszczalnie drenazowe, gdzie i tak
    wszystko wsiaka w grunt bez zadnych dodatkowych specjalistycznych
    procesow to mozna uznac to za oczyszczalnie ;-) Ja mam poki co szambo -
    > wyszlo mi nawet szczelne :) Ale bede w przyszlym roku zamienial na
    oczyszczalnie, tyle, ze biologiczna. Sasiad dal sobie zrobic taka
    wlasnie drenazowa.. Ale ta wersje "krotka" - z pakietami
    rozsaczajacymi. Wymienili mu grunt na 3m wglab i na oko 5x3m na zwir.
    Nie minelo pol roku i juz z tego smierdzi. Nie wiem ktory madry
    wymyslil, ze te ~45m3 zwiru "wessie" te 15-20m3 sciekow (mieszkaja tam
    dwie rodziny) skoro ponizej byla glina, taka totalna, na ktorej kaluze
    stoja po pare dni i nie wsiakaja. I zaplacil za to 10 tys pln (sic!) -
    za tyle mozna juz kupic porzadna oczyszczalnie biologiczna, z ktorej
    woda mozna spokojnie chocby podlewac ogrodek. Na szczescie sasiaduje z
    nim przez droge i tylko naroznikiem, na szczescie tym z drugiej strony
    tego smierdzacego basenu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 12. Data: 2010-09-13 17:56:10
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "majer" <a...@n...ma> napisał w wiadomości

    a juz zeby być w temacie -solidny producent takich zbiorników potrzebny,
    znacie cos? niby okolice wrocławia ale nie wiem czy to ma duze znaczenie

    b.

  • 13. Data: 2010-09-13 18:14:41
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Według mojej życiowej wiedzy szambo betonowe nie ma szans być szczelne bez ciągłej
    konserwacji i uszczeliniania. Na wsi ludzie budują szamba z kregów bo chcą mieć
    "osadnik" i od czasu do czasu pompować "gęste". Jeśli jesteś "ekologiem" i chcesz
    mieć szczelne szambo to kup plastikowy zbiornik.

  • 14. Data: 2010-09-13 19:20:18
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Biorac pod uwage zgodne z prawem oczyszczalnie drenazowe, gdzie i tak
    > wszystko wsiaka w grunt bez zadnych dodatkowych specjalistycznych
    > procesow

    bo tu żadne specjalistyczne procesy nie są potrzebne, to jest po
    prostu najpierw beztlenowy, a potem tlenowy rozkład odpadów :-)

    > Ale bede w przyszlym roku zamienial na
    > oczyszczalnie, tyle, ze biologiczna.

    ... a tam świstak siedzi i zawija gówno w sreberka..., to działa tak
    samo, tylko jest spakietowane w jednym urządzeniu

    > Sasiad dal sobie zrobic taka
    > wlasnie drenazowa.. Ale ta wersje "krotka" - z pakietami
    > rozsaczajacymi. Wymienili mu grunt na 3m wglab i na oko 5x3m na zwir.
    > Nie minelo pol roku i juz z tego smierdzi.

    bo niepotrzebnie zrobili te 3 metry w głąb, tam nie ma szans na
    dotarcie wystarczającej ilości tlenu

    > za tyle mozna juz kupic porzadna oczyszczalnie biologiczna, z ktorej
    > woda mozna spokojnie chocby podlewac ogrodek.

    powodzenia... :-)
    jak byś nie zrobił tej oczyszczalni, to zawsze na początku masz
    zbiornik gnilny (nawet jak zintegrowany z pozostałą aparaturą) i jak
    źle to poskładasz, to będzie śmierdzieć, najczęstszą przyczyna jest
    puszczenie "ciagu" przez ten zbiornik, tego się NIE wentyluje, tam ma
    gnić przy braku tlenu, drugą sprawa jest przewymiarowanie zbiornika
    (ja miałem ten problem), ścieki w osadniku mają gnić około 3 dni (u
    mnie było 10) łatwo to policzyć, trzecim problemem, jest brak
    wentylacji (lub za słaba) drenażu, tam ma być przeciąg, wtedy jedyny
    zapach jaki się rozlega to coś w rodzaju wieczornej bryzy nad
    jeziorem :-)
    to wszystko unosi się ponad dach, a związki lotne dające smrodek
    rozkładają się w przeciągu kilku minut
    czasem jest problem z opadającymi prądami powietrza, które ten smrodek
    spychają po dachu do ziemi (jak tak miałem), tutaj tylko przedłużenie
    rury na dachu, albo odpowiedni filtr z wkładem biologicznym
    więc jeśli u sąsiada śmierdzi, to ma gdzieś skopana instalację... albo
    leje domestos do kanalizacji...
    nie łudź się, że twoja super duper technicznie zaawansowana
    oczyszczalnia załatwi sprawę,

    pozdrawiam
    s_13

  • 15. Data: 2010-09-13 19:23:29
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 13-09-2010 o 19:12:29 Adam Szendzielorz <a...@g...com>
    napisał(a):

> [...]
    > wszystko wsiaka w grunt bez zadnych dodatkowych specjalistycznych
    > procesow to mozna uznac to za oczyszczalnie ;-)
    Mylisz się, jest komora w której następuje rozkład beztlenowy a później
    to idzie do rozsączu gdzie jest rozkład tlenowy.

> [...]
    > rozsaczajacymi. Wymienili mu grunt na 3m wglab i na oko 5x3m na zwir.
    > Nie minelo pol roku i juz z tego smierdzi.
    Bo oszczędza na bakteriach, niestety trzeba dodawać je systematycznie
    a po leczeniu antybiotykiem musowo, no i patrzeć jakie środki
    do czyszczenia się używa.

    Nie wiem ktory madry
    > wymyslil, ze te ~45m3 zwiru "wessie" te 15-20m3 sciekow (mieszkaja tam
    > dwie rodziny) skoro ponizej byla glina, taka totalna, na ktorej kaluze
    > stoja po pare dni i nie wsiakaja.
    To ma źle zrobione bo ścieki wstępnie podczyszczone mają się mu natleniać
    na tym żwirze i zbierać w studzience zbiorczej na końcu, a on ma złoże
    zalane wtedy to nie działa.

    I zaplacil za to 10 tys pln (sic!) -

    No to nieźle go wpuścili :), ja mam biologiczną która mnie kosztowała
    niecałe
    8.5kzł, i mieści mi sie za domem 2m od granicy.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 16. Data: 2010-09-13 22:18:30
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik majer napisał:
    > Witam
    > Mam problem z szambem - po roku uzytkowania rozszczelnilo sie. Wczesniej
    > wyproznialem co 3-4 tygodnie a teraz juz od dwoch miesiecy mam prawie
    > puste. Szambo jest betonowe - 10m^3. Producent udziela gwarancji tylko
    > do ... pierwszego uzycia ;-(
    > Probowalem zagladac od gory z latarka ale nie widze zadnych uszkodzen -
    > pekniec itp. Nie mam pojecia co teraz z tym zrobic - czy sa jakies
    > srodki, ktore mozna wlac do szamba aby sie zamulilo? Bede wdzieczny za
    > informacje.

    Musztardą? Tak się stare chłodnice samochodowe uszczelniało...

    A na poważnie - może drobno mielonym bentonitem?

    --
    Darek

  • 17. Data: 2010-09-13 22:37:56
    Od: "Tornad" <t...@h...com>

> [...]
    > pekniec itp. Nie mam pojecia co teraz z tym zrobic - czy sa jakies
    > srodki, ktore mozna wlac do szamba aby sie zamulilo? Bede wdzieczny za

    Jest cos takiego, ale sam jeszcze nie probowalem, znam to z opisow i
    literatury. Wiertnicy wiercacy glebokie otwory nazywaja to pluczka. Jest to
    bentonit, mineral ilasty, ktory ma specyficzne wlasciwosci uszczelniajace. Tu
    w Hameryce jest sprzedawany w workach. W Polsce pamietam poklady betonitu
    wystepuje w miejscowosci Zrecze Male...
    Bentonit rozmieszany z woda do konsystencji rzadkiej smietany z dodatkiem
    okolo pol procent Na2CO3, staje sie ciecza tiksotropowa. Polega to na tym, ze
    zamieszany jest ciecza, ktora zachowuje sie jak kazda ciecz m. in wplywa w
    najciensze kanaliki, pekniecia czy szczeliny. Ale gdy w tej szczelinie postoi
    nieruchoma minut kilkadziesiat to ta ciecz bentonitowa zamienia sie w zel
    czyli galaretowata mase majaca wlasciaosci ciala stalego. Sloik z taka
    mieszanka bentonitowa gdy postoi z pol godziny, mozna przewrocic do gory dnem
    i ten zel juz sie z niego nie wyleje. Ale gdy sie nim dlugo potrzasac bedzie
    czy mieszac z powrotem sie uplynni i staje sie ciecza.
    Zjawisko to jest wykorzystywane w wiertnictwie i kopaniu dlugich i glebokich
    przekopow; taki row wypelnia sie ta ciecza, ona wnika w sciany wykopu tam
    tezeje i sciana sie nie obsypuje. Cisnienie hydrostatyczne dzialajce poprzez
    ten uszczelniajacy zel podtrzymuje sciany.
    Zatem mam propozycje aby probowac ten zbiornik uszczelnic bentonitem; ceny
    worka chyba nie sa wyzsze niz pol worka cementu, w koncu to tylko wysuszony i
    sproszkowany il.
    Nalezy zatem kilkanascie workow bentonitu rozmieszac z kilkoma metrami
    szesciennymi wody i kilkoma kilogramami weglanu sodu i wlac go do tego
    zbiornika, ten plyn wniknie tam gdzie sa szczeliny i dalej do gruntu i po
    niedlugim czasie tam stezeje i te nieszczelnosci powinien zlikwidowac.
    Bentonit jest odporny praktycznie na wszystkie chemikalia domowe a nawet silne
    kwasy.
    Jednak przed ew. aplikacja nalezaloby sprawe skonsultowac z wiertaczami,
    ktorzy pluczki uzywaja na codzien. Byc moze dolanie do tego szamba kilkuset
    litrow mieszanki bentonitowej juz swoje zrobi.

    Druga metoda to propagowana przeze mnie gruba trojwarstwowa papa
    termozgrzewalna, np. firmmy dibiten, ktora na goraco nalezaloby nalepic od
    srodka na dno i sciany tego zbiornika. Wymagaloby to wczesniejszego dokladnego
    oproznienia zbiornika umycie dna i scian woda pod cisnieniem, wybranie tego
    odkurzaczem beczkowym, potem wentylacja w celu osuszenia do stanu braku wody
    wolnej i nalepienie tej papy. Gwarancja szczelnosci dozgonna...
    To tak troche teoretycznie dla poszerzenia wiedzy i ew. rozwazenia
    alternatywy rozwiaznia tego trudnego problemu.
    Z trzeciej strony jak juz Ktos napisal, jesli w poblizu nie ma studni to
    przeciekanie zbiornika nie jest bardzo grozne; w koncu po kilku latach ten
    piasek wokol i pod nim, tymi paprochami sie zakolmatuje i zbiornik uszczelni
    sie sam, niejako naturalnie. O ile nie jest jakos konstrukcyjnie spierpzony
    czyli popekany z przemieszczeniami.
    Pzdr.
    Tornad

  • 18. Data: 2010-09-14 05:27:23
    Od: majer <a...@n...ma>

> [...]
    > w Hameryce jest sprzedawany w workach. W Polsce pamietam poklady betonitu

    [ciach]

    Brzmi sensownie.
    Tylko gdzie to u nas kupic? - w Castoramie czegos takiego nie widzialem.
    Podzwonie po hurtowniach budowlanych - moze cos sie znajdzie

    pozdrawiam

  • 19. Data: 2010-09-18 16:45:08
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    > Brzmi sensownie.
    > Tylko gdzie to u nas kupic? - w Castoramie czegos takiego nie widzialem.

    http://www.pspw-krosno.com.pl/

    Myślę, że coś tam doradzą.

    Kazek