  • 11. Data: 2010-04-15 07:07:53
    Temat: Re: Czym wiercić w Porothermie?
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kogutek" <k...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:3461.00001847.4bc615f6@newsgate.onet.pl...
    > Masz rację. Z koniem nie będę się kopał.

    "Twój problem że jesteś odporny na wiedzę i nic mi do tego. Tylko nie pisz
    swoich
    prywatnych złotych myśli publicznie, bo one zostają w Internecie na zawsze."

    Krzysiek

  • 12. Data: 2010-04-15 17:05:19
    Od: M <M...@w...pl>

    Jarek P. pisze:

    > Zresztą... tego nawet rysować nie trzeba, wystarczy suchy opis: szafka
    > o głębokości X i wysokości 2X (można przyjąć X=35cm, jeśli ktoś chce
    > mieć odniesienie do realiów). Taki pionowo postawiony prostokąt.
    > Środek ciężkości zgodny z geometrycznym. Z jednego górnego narożnika
    > rysujemy na ukos kreskę do tego środka ciężkości,można zakończyć ją
    > strzałką i napisać przy niej F. I jaka ta kreska jest, bardziej

    Taka szafka przyspieszałaby z a=g i rymsnęłaby na ziemię. Musisz jeszcze
    narysować pozostałe siły i momenty sił. Suma sił i suma momentów sił
    względem dowolnej osi obrotu musi być równa zero.

    Możesz jeszcze zawiesić ją w środku ciężkości lub wykuć dziurę w
    ścianie, by środek ciężkości był pod zaczepieniem (wtedy siła w poziomie
    będzie zero tylko taka skośna szafka jest mało funkcjonalna :-) ).

    Nie rysowałem, więc nie wiem ile dokładnie wynosi, może przez ciekawość
    narysuję. Natomiast na pewno składowa pozioma kołka na szafkę nie jest zero.

    M.

  • 13. Data: 2010-04-15 17:12:32
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 15 Kwi, 19:05, M <M...@w...pl> wrote:

    > Taka szafka przyspieszałaby z a=g i rymsnęłaby na ziemię.

    NIe napisałem wprost o tym, że za górny róg ta szafka jest powieszona,
    ale w świetle dyskusji było to na tyle oczywiste, że chyba nie było
    potrzeby? Czy jednak było?

    > Musisz jeszcze
    > narysować pozostałe siły i momenty sił. Suma sił i suma momentów sił
    > względem dowolnej osi obrotu musi być równa zero.

    Oj zgoda, można jeszcze uwzględnić tarcie pleców o ścianę i parę
    innych rzeczy, ale to nic nie zmieni w tym, co chciałem wykazać :
    składowa ścinająca jest kilkakrotnie większa od składowej wyrywającej
    kołek.

    > narysuję. Natomiast na pewno składowa pozioma kołka na szafkę nie jest zero.

    Ale chyba nikt tu tego nie twierdzi?

    J.

  • 14. Data: 2010-04-15 20:32:25
    Od: M <M...@w...pl>

    Jarek P. pisze:

    > NIe napisałem wprost o tym, że za górny róg ta szafka jest powieszona,
    > ale w świetle dyskusji było to na tyle oczywiste, że chyba nie było
    > potrzeby? Czy jednak było?

    Była potrzeba, bo wybrałeś jedną siłę z kilku - nie wiem dlaczego akurat
    tą. Dobrze było też określić drugi punkt podparcia (bo szafka na samym
    kołku NIE BĘDZIE wisiała PIONOWO)

> [...]
    > innych rzeczy, ale to nic nie zmieni w tym, co chciałem wykazać :
    > składowa ścinająca jest kilkakrotnie większa od składowej wyrywającej

    Nie. Nie wykazałeś tego, bo napisałeś o JEDNEJ sile. Do policzenia siły
    wyrywającej (składowa pozioma) to za mało.

    Zakładając dwa punkty podparcia szafki (kołek oraz dół szafki) składowa
    pozioma wynosi 1/2 mg tg (\alpha)

    Nie wiem, po co chcesz tarcie, ale niech będzie - z tarciem (j.w.) jest

    1/2 mg sin (\alpha) /[ \mu sin(\alpha) + sin (\alpha) ]

    Siłami pionowymi w ogóle bym się nie przejmował. Natomiast szafki/półki
    wyrywające kołki ze ściany już widziałem. Przeciętego/złamanego
    stalowego kołka nigdy.

    M.

  • 15. Data: 2010-04-15 20:41:31
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Kwi, 22:32, M <M...@w...pl> wrote:

    > Siłami pionowymi w ogóle bym się nie przejmował. Natomiast szafki/półki
    > wyrywające kołki ze ściany już widziałem. Przeciętego/złamanego
    > stalowego kołka nigdy.

    Moze dlatego ze slabo umocowane kolki sa zdecydowanie bardziej odporne
    na scinanie, niz na wyrywanie? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2010-04-15 21:58:08
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Była potrzeba, bo wybrałeś jedną siłę z kilku - nie wiem dlaczego akurat
    > tą.

    Z kilku? Możesz jaśniej? Rozmawiamy o szafce powieszonej na kołku (dla
    uproszczenia dyskusji - na jednym kołku) i o tym, jak jest skierowany wektor
    siły działającej NA TEN KOŁEK (a nie, jak i o co szafka się opiera i jak
    rozkłada się jej ciężar). Oczywiście możemy ową siłę rozpatrywac jako
    wypadkową kilu składowych, ale sens dyskusji jest prosty: kołek jest
    bardziej ścinany czy bardziej wyrywany.

    > Nie. Nie wykazałeś tego, bo napisałeś o JEDNEJ sile. Do policzenia siły
    > wyrywającej (składowa pozioma) to za mało.

    Ja jej nie liczyłem, okreslałem jedynie z grubsza, jaki będzie stosunek
    składowej V do H. Nie brałem pod uwagę tego,że nie cała masa szafki wisi na
    tym kołku, bo z punktu widzenia kierunku obciążenia kołka nie jest to
    istotne. Mamy siłę, jakąś, nieważne jaką, nie musimy jej liczyć. Siła jest
    przyłożona do kołka.
    - Rysuję ją w kierunku do środka ciężkości szafki - słusznie, czy nie?
    - rozkładam geometrycznie na składowe H i V, tak?
    - wychodzi mi że proporcje składowych są takie, jak proporcje wymiarów
    szafki (przy założeniu, że środek cięzkości pokrywa się z geometrycznym)

    > Zakładając dwa punkty podparcia szafki (kołek oraz dół szafki) składowa
    > pozioma wynosi 1/2 mg tg (\alpha)

    Kilka słów wyjaśnienia dorzuć. Co to jest za kąt we wzorze, dlaczego tak a
    nie inaczej.

    > Siłami pionowymi w ogóle bym się nie przejmował.

    Znaczy Ty też twierdzisz, że one będą mniejsze niż te poziome? Czy po prostu
    nie chcesz się nimi przejmować, ponieważ kołki sobie z nimi lepiej radzą z
    natury?

    > Natomiast szafki/półki wyrywające kołki ze ściany już widziałem.
    > Przeciętego/złamanego stalowego kołka nigdy.

    Ale... bierzesz pod uwagę, że zwykle o wiele łatwiej kołek wyrwać niż ściąć?

    J.

  • 17. Data: 2010-04-16 16:30:33
    Od: M <M...@w...pl>

    Jarek P. pisze:

    > Użytkownik "M" <M...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Z kilku? Możesz jaśniej? Rozmawiamy o szafce powieszonej na kołku (dla

    Tak i na szafkę działa kilka sił. Jedną z nich jest siła kołka na szafkę
    i stąd można poznać siłę szafki na kołek.

> [...]
    > jest przyłożona do kołka.
    > - Rysuję ją w kierunku do środka ciężkości szafki - słusznie, czy nie?

    Niesłusznie. To nie jest grawitacja :-) Tzn. jest taka siła, o której
    piszesz tylko jest pomijalna (oddziaływanie grawitacyjne szafka - kołek).

    Wiemy tylko, że składowa pionowa jest równa mg (z analizy szafki). I to
    właśnie szafkę musisz analizować, a nie kołek. Policzysz siłę, jaką
    kołek działa na szafkę a potem z III zas. dyn. Newtona - jak szafka na
    kołek, tak kołek na szafkę.

    > Kilka słów wyjaśnienia dorzuć. Co to jest za kąt we wzorze, dlaczego tak
    > a nie inaczej.

    Narysuj sobie tą szafkę - tam jest tylko jeden kąt - pomiędzy pionem a
    przekątną szafki. Dla twojej szafki \alpha = \pi/6

    > Znaczy Ty też twierdzisz, że one będą mniejsze niż te poziome? Czy po
    > prostu nie chcesz się nimi przejmować, ponieważ kołki sobie z nimi
    > lepiej radzą z natury?

    Tego nie napisałem. Pionowe łatwo policzyć (F_y=mg).

    > Ale... bierzesz pod uwagę, że zwykle o wiele łatwiej kołek wyrwać niż
    > ściąć?

    Tak, dlatego bardziej przejmuję się wyrwaniem niż ścinaniem.

    M.

  • 18. Data: 2010-04-16 21:13:01
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    I tak oto stworzylismy referat pod tytulem "Kolek - scinany, czy
    wyrywany? Praca zbiorowa nt. doboru kolka do szafki kuchennej" ;) A
    prawda taka ze moj koleczek fi8 dlugosci 6cm, ktory trzyma zaledwie w
    dwoch "sciankach" porothermowych (na "nieszczescie" mam porotherm 25 w
    ktorym scianki sa ulozone prostopadle do lica, wiec jest ich duzo
    mniej niz w np. porothermie 30 czy 44, spokojnie utrzymalby - stawiam
    flaszke - duzo ponad 200kg, ale o 200 moge sie zalozyc :-))
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2010-04-17 07:04:53
    Od: M <M...@w...pl>

    Adam Szendzielorz pisze:
> [...]
    > mniej niz w np. porothermie 30 czy 44, spokojnie utrzymalby - stawiam
    > flaszke - duzo ponad 200kg, ale o 200 moge sie zalozyc :-))

    A jak będziesz to sprawdzał? Najtrudniej byłoby ze znalezieniem tego
    obciążenia 200kg - chyba,że masz dynanometr - wtedy można byłoby
    podłączyć do niego lewarek do samochodu.

    M.

  • 20. Data: 2010-04-17 07:56:25
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 17 Kwi, 09:04, M <M...@w...pl> wrote:

    > A jak będziesz to sprawdzał? Najtrudniej byłoby ze znalezieniem tego
    > obciążenia 200kg - chyba,że masz dynanometr - wtedy można byłoby
    > podłączyć do niego lewarek do samochodu.

    Oj tam odrazu dynamometry jakies - wezme chocby pasy transportowe i
    zawiesze na nich 8 workow cementu :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.