    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Mon, 19 Aug 2019 09:52:33 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Dom drewniany za ile?
    From: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 19 sierpnia 2019 10:07:24 UTC-5 użytkownik SpiskowyMocny
    napisał:
    > Znalazłem taką reklamę drewnianego domku w lesie za 350 tyś zł
    > "Oglądamy mały dom parterowy 70 m2 z antresolą - Projekt i wnętrze pod
    > klucz"
    > https://youtu.be/IGaDUA-RtBI
    > Oczywiście komentarz pod filmem typu "drewniana szopa w lesie za 350 tyś zł"
    > jest słuszny.
    > Wydaje i się że koszt takiego drewnianego domku w cenie 3000zl za metr
    > kwadratowy w stanie surowym i 5000zł za metr pod klucz, to stanowczo za
    > wysoka cena.
    > Czy ktoś się orientuje jakie są koszty parterowych drewnianych domków za
> [...]

    W praktyce tyle.
    Okazuje sie ze czy murowany czy drewniany to kosztuje zgrubsza tyle samo.

    Mozna by sie zdoktoryzowac z analizy ale po co?

    Jak chcesz tanio to wkop pare betonowych kotw lub zalej pare slupow, na tym poloz
    kratownice z desek, Obij OSB, obloz wata szklana, Z zewnatrz obij folia i na to daj
    jakis siding - tez moze byc z desek, w srodku calosc zrob rygipsami, wata na strop.

    I w sumie tu sie koncza oszczednosci.

    Okna, drzwi, wykonczenie w srodku, jakis drenaz czy pokrycie dachu to te same koszta
    co przy murowancu.

    A w polsce drewno tanie nie jest. Szczegolnie dobrej jakosci.

    I tak sie konczy mit o tanim drewniaku.
    Roznica w koszcie budowy to moze 30%. I to przy zalozeniu ze nie liczymy kolejnych
    kosztow w nastepnych latach. I optymistycznie zakladajac ze nic nie zawilgnie czy
    jakies owady czy inne fretki nie wejda w sciany.

    Patrze sobie ostatnio na hamerykanskie realia.

    Ze wymienie tylko najprostsze problemy z drewniakami:

    - ruchome fundamenty w czasie cykli marzniecia i odwilzy
    - ciagle skrzypienie domu jak sie po nim chodzi
    - sraczka przed przemakaniem czy to od gory czy to od dolu
    - sraczka przed termitami, osami, mrowkami, szczurami.
    - popekane sciany czy niedomykajace sie drzwi/okna z powodu #1
    - niewiadoma czy izolacja w scianach jest czy nie (bo nie bylo od zawsze albo sie
    uklepala albo osy wyzarly)
    - jak drzewo klapnie albo wiater przyjdzie to wesolo nie jest...
    - jak sie zapali to jedyne co zostanie to tylko hantle (
    https://youtu.be/iindsaUh2lA?t=28 )

    Zeby zrobic liste problemow dla murowanca o podobnej skali powagi to by sie trza
    nagimnastykowac.

    - popekane sciany na terenach gorniczych skutkujace zawaleniem (choc kopalnia powinna
    wyplacic za szkode)
    - Popekane sciany przy zlym wylaniu betonu.
    - grzyb na scianach trudniej zlikwidowac
    - jak izolacja pozioma spaprana to sciany moga byc ciagle mokre/zimne

    Cos jeszcze? Trudno mi cos naprawde powaznego wydumac w znosnie zbudowanym murowanym
    domu.
    W drewniaku nawet jak zbudowany dobrze przynajmniej polowa problemow z listy moze
    przyjsc w prawie kazdej chwili...

    Tak ze ten tego, drewniak dobry jak tani, na dzialke. I nie do mieszkania na dlugo bo
    to bez sensu...