  • 21. Data: 2010-12-30 13:48:12
    Temat: Re: Hydrofor czy pompa głębinowa ?
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 29-12-2010 o 12:34:36 /// Kaszpir /// <k...@w...gazeta.pl>
    napisał(a):

    > Witam !
    >
    > W "standardzie" mojego domu ma być hydrofor.
    > Przed domem będzie studnia o głębokości 15m (a raczej odwiert).
    Ja bym na twoim miejscu nie liczył że ci pompa w domu będzie
    dobrze pracować bo jej braknie wody, odwiert 100mm to mało,
    a teraz policz, pompę masz na parterze, studnia ma 15m, poziom podnoszenia
    pompy to max 8m, zostaje ci niecałe 7m do pompowania, a jaki masz
    poziom wody w studni? masz 7m? bo jak nie to zapomnij o pompie
    w domu, tylko głębinowa cię ratuje.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 22. Data: 2010-12-30 21:25:23
    Od: "widow" <w...@t...pl>

    > Hej hej ale powyżej 10m nie da się wody zassać :-) W studni 15m musi być
    > pompa na dole.

    To wpadnij do moich rodziców, studnia wiercona na 24m, pompa w pralni, od
    ponad 10 lat bez problemu działa:]

  • 23. Data: 2010-12-30 22:06:12
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2010-12-30 22:25, widow pisze:

    > To wpadnij do moich rodziców, studnia wiercona na 24m, pompa w pralni,
    > od ponad 10 lat bez problemu działa:]

    Na jakiej wysokości jest lustro wody?

    Cytując klasykę: "praw fizyki pan nie zmienisz i nie bądź pan głąb"
    http://www.skecze.net.pl/kabaret-dudek/ucz-sie-jasiu

    M.

  • 24. Data: 2010-12-31 00:00:46
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik kiki napisał:

    > Hej hej ale powyżej 10m nie da się wody zassać :-) W studni 15m musi być
    > pompa na dole.

    Wykształcenie ogólne widać posiadasz?

    Dziesięć metrów to jest fizyczna granica możliwości zassania wody -
    wolno pracującą pompą wypornościową. W przypadku pomp prędkościowych
    (czyli takich jakie się stosuje w hydroforach) realna możliwość
    zasysania kończy się na sześciu metrach słupa wody - dalej zaczynają się
    problemy z kawitacją - duży spadek sprawności pompy, przyspieszona
    erozja wirnika... Można to obchodzić systemami pomp strumieniowych
    (pompa prędkościowa pracuje na powierzchni, część strumienia wyjściowego
    kieruje do instalacji odbiorczej a część rurą do studni i beznapędową
    pompą strumieniową (smoczkiem) podciąga sobie wodę wyżej) ale to tylko
    kawitację załatwia i wynikającą z niej erozję wirnika, sprawności
    znacząco nie polepszy - tę można polepszyć tylko sprowadzając zasilanie
    pompy (czy elektryczne czy mechaniczne) poniżej poziomu sześciu metrów.

    --
    Darek

  • 25. Data: 2010-12-31 09:43:47
    Temat: Fwd: Re: Hydrofor czy pompa g?ebinowa ?
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    ---- Treść oryginalnej wiadomości z grupy dyskusyjnej ----
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>
    Grupa dyskusyjna: pl.misc.budowanie
    Temat: Re: Hydrofor czy pompa g?ebinowa ?
    Data: Fri, 31 Dec 2010 10:43:02 +0100
    Odnośnik: news://<op.voi4ssjk1cvm6g@linux-rj.dom>

    Dnia 30-12-2010 o 10:22:17 Jarek P. <j...@g...com> napisał(a):

    > Oczywiście, że głębinówkę czy ssak pompy zasysającej spuszcza się
    > głęboko. Jednak nie demonizowałbym tej małej pojemności, jeśli studnia
    > jest dobra, to przy pełnym pompowaniu lustro wody może się opuścić
    > najwyżej trochę.
    A liczyłeś pojemność tej studni czy sobie tak tylko gdybasz.
    Poza tym jaki poziom wody musi mieć aby pompa w domu mu zasała wodę?

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 26. Data: 2010-12-31 09:51:59
    Temat: Re: Fwd: Re: Hydrofor czy pompa głębinowa ?
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 31 Gru, 10:43, janusz_kk1 <j...@o...pl> wrote:

    > A liczyłeś pojemność tej studni czy sobie tak tylko gdybasz.

    "Tej" studni nie znam, więc oczywiście, że gdybam. Gdybanie swoje
    opieram jednak na opinii studniarza, z którym ustalałem szczegóły
    mojej studni i który twierdził, że jeśli w odwiercie w trakcie
    pompowania poziom lustra wody obniża się w sposób znaczny, to znaczy,
    że albo studnia kiepska, albo pompa zbyt dużej wydajności, tak czy tak
    nie jest to stan prawidłowy.
    Tak czy tak moja studnia ma 11 metrów odwiertu, a poziom lustra wody
    jest raptem dwa metry poniżej gleby i w trakcie pompowania opada może
    ze 30cm.

    > Poza tym jaki poziom wody musi mieć aby pompa w domu mu zasała wodę?

    Parę osób w wątku już o tym pisało, jakieś ~7m od lustra wody do
    poziomu pompy można uznać za nieprzekraczalną granicę.

    J.

  • 27. Data: 2010-12-31 23:16:53
    Temat: Re: Fwd: Re: Hydrofor czy pompa g?ebinowa ?
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 31-12-2010 o 10:51:59 Jarek P. <j...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > pompowania poziom lustra wody obniża się w sposób znaczny, to znaczy,
    > że albo studnia kiepska, albo pompa zbyt dużej wydajności, tak czy tak
    Z moich rozmów ze studniarzem wynikło że woda dość powoli podchodzi,
    rzadko sie zdarza żeby szła gwałtownie.
    U niego otwór ma 100mm co daje około 80l na 1m studni, to mało, dla
    napełnienia zbiornika 150l będzie potrzebował około 1,5m słupa wody.
    A np prysznic to co najmniej jedno pompowanie. Poza tym nie wiadomo
    co będzie w lecie. Dlatego rozsądnym jest wykorzystać max pojemność
    studni.

    > Tak czy tak moja studnia ma 11 metrów odwiertu, a poziom lustra wody
    > jest raptem dwa metry poniżej gleby i w trakcie pompowania opada może
    > ze 30cm.
    To ty masz wodę powierzchniową, w lecie też masz tyle wody?

    > Parę osób w wątku już o tym pisało, jakieś ~7m od lustra wody do
    > poziomu pompy można uznać za nieprzekraczalną granicę.
    No właśnie o to mi chodziło, instalacja pompy w domu powoduje że tej
    wody może mieć bardzo niewiele, albo bedzie musiał kombinować
    ze smoczkami :) prościej dać pompe głębinową.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 28. Data: 2011-01-01 01:02:20
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    Dnia 31-12-2010 o 10:51:59 Jarek P. <j...@g...com> napisał(a):

    > To ty masz wodę powierzchniową, w lecie też masz tyle wody?

    W moim terenie jest ogólnie bardzo wysoki poziom wód gruntowych. Moja woda
    nie jest powierzchniowa, ona się na tą wysokość podsącza z tych 11 metrów,
    ale jakością niczym od powierzchniowej się nie różni, po nalaniu do szklanki
    i odstawieniu na pół godziny, zaczyna przypominać coś pośredniego między
    moczem a cocacolą. Taki teren, niestety...

    > No właśnie o to mi chodziło,

    Zgadzam się, mi chodziło zaś o to, że odwiert 15m wcale niekoniecznie musi
    oznaczać "nie da się zastosować pompy ssącej".
    Pompa głębinowa jednak tak czy tak będzie lepsza.

    J.

  • 29. Data: 2011-01-01 10:55:39
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 01.01.2011 00:16, janusz_kk1 pisze:

    > To ty masz wodę powierzchniową, w lecie też masz tyle wody?

    Zależy, co rozumiesz przez "powierzchniową" ;)

    Generalnie u mnie też jest wysoki poziom wód gruntowych, ale jak
    wiercili mi studnię, to wodę znaleźli na 12m, potem jeszcze powiercili
    do 16m. Po jakimś czasie użytkowania (latem) prowizorki "goła" pompa
    wrzucona do studni i używana bezpośrednio do podlewania betonu, kiedy
    domek już stał i zacząłem instalować hydraulikę w środku, wrzuciłem
    pompę na nowo z docelową już instalacją - "plumsk" było już na 4m.

    Jest dziura i woda sobie podchodzi.

  • 30. Data: 2011-01-01 13:30:26
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-01-2011 o 02:02:20 Jarek P. <j...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > do szklanki i odstawieniu na pół godziny, zaczyna przypominać coś
    > pośredniego między moczem a cocacolą. Taki teren, niestety...
    No to moge tylko współczuć, pijesz to czy tylko podlewasz nią ogródek?
    Ja mam wodę czystą, ale mimo że mam 6m skały, a studnia ma 8.5m to mimo
    to bakterie mi się dostały i przez sanepid woda mi nie przeszła, muszę
    używać
    filtra węglowego.

    > Zgadzam się, mi chodziło zaś o to, że odwiert 15m wcale niekoniecznie
    > musi oznaczać "nie da się zastosować pompy ssącej".
    Oczywiście że nie, ale musiałby mieć poziom lustra jak ty masz.

    > Pompa głębinowa jednak tak czy tak będzie lepsza.
    Dokładnie, jest bezobsługowa, cicha, nie ma problemów z zalewaniem pompy
    i jej zapowietrzaniem. Trzeba tylko uważać żeby piasku nie ciągła.

    --
    Pozdr
    JanuszK