  • 11. Data: 2012-02-01 09:25:16
    Temat: Re: Gaz vs prąd, policzone wczoraj.
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    news:4f2902b4$0$1263$65785112@news.neostrada.pl...
    > Wkradł się błąd.
    >
    > Mój kocioł według producenta ma sprawność średnioroczną 93% a nie 83% jak
    > pomyłkowo przyjąłem do obliczeń.
    > Po skorygowaniu oczywiście rzeczywisty koszt 1kWh z gazu będzie trochę
    > niższy niż pierwotnie obliczyłem.

    i cały plan przejscia na prąd legł w gruzach :-)))))))))

    b.

  • 12. Data: 2012-02-01 09:53:03
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    >na tym polegają piece kondensacyjne w koncu ze to ciepło z przemiany
    >fazowej sie odzyskuje - chcesz temu zaprzeczyc?

    No... znalazłem

    Gaz GZ50:
    "ciepło spalania - zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 2
    lipca 2010r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu
    gazowego - nie mniejsze niż 34,0 MJ/m3 1) ) - Taryfa jednakże stanowi, że
    nie może być mniejsze niż 38,0 MJ/m3, za standardową przyjmując wartość 39,5
    MJ/m3
    wartość opałowa - nie mniejsza niż 31,0 MJ/m3 1)"

    18%. Tyle teoretycznie można wywalczyć. Ale aby aż tyle było to temperatura
    spalin musiała by wynieść dokładnie tyle samo ile temperatura gazu oraz
    powietrza doprowadzonego do spalania. Jak wiemy, temperatura gazu jest
    temperaturą gruntu (gaz w rurach w ziemi) a temperatura powietrza jest
    temperaturą na zewnątrz budynku (powietrze do kondensatów dostarcza się z
    zewnątrz)
    Temperaura spalin kotła atmosferycznego jest w okolicach 120stC. Temperatura
    spalin kondensata w okolicach 40stC

    Ze strony Vaillanta wiem że kocioł ecotec 186 (19kWh) ma temperaturę spalin
    od 40 do 70stC a mój stary kocioł atmosferyczny około 120stC. Jak widać
    spaliny z kondensata nadal niosą sporo energi.
    No właśnie... przy okazji znalazłem błąd w moim innym poście. Mój kocioł
    atmosferyczny Vaillant ma średnioroczną sprawność 93% a nei 83%. Jeżeli mój
    ma 93% a kondensat 109% to oznaczało by że kocioł kondensacyjny z dostępnych
    18% (różnica ciepła spalania i wartości opałowej) odzyskuje aż 16%. Trochę
    to dziwne jest z uwagi na nadal dość wysokie temperatury spalin.

    Marek

  • 13. Data: 2012-02-01 10:01:38
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > niższy niż pierwotnie obliczyłem.

    i cały plan przejscia na prąd legł w gruzach :-)))))))))

    Jeszcze nie do końca tak jest. Może się okazać że mój kocioł w
    rzeczywistości ma spooooro mniej. Tobie wyszło 64% a ile deklarował
    producent? Faktycznie ile jest dowiem się dopiero gdy założę ten licznik
    ciepła kamstrupa na kotle o którym wspominałem.

    Marek

  • 14. Data: 2012-02-01 10:52:13
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > rzeczywistości ma spooooro mniej. Tobie wyszło 64% a ile deklarował
    > producent? Faktycznie ile jest dowiem się dopiero gdy założę ten licznik

    gwp-17,4 , mysle ze wiecej niz 85% nie było, ale danych nie mam.

    b.

  • 15. Data: 2012-02-01 11:03:03
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    >gwp-17,4 , mysle ze wiecej niz 85% nie było, ale danych nie mam.

    No dobra to i tak sporo więcej niż 64%. A jak odniesiesz się do wskazanych
    wcześniej temperatur spalin w obu typach kotłów?
    Bo mnie to się coś nie podoba. Ja tu węszę jakieś coś...

    Marek

  • 16. Data: 2012-02-01 11:32:30
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > No dobra to i tak sporo więcej niż 64%. A jak odniesiesz się do wskazanych
    > wcześniej temperatur spalin w obu typach kotłów?
    > Bo mnie to się coś nie podoba. Ja tu węszę jakieś coś...

    mysle ze knujesz teorie spiskową , hehehe. W instalacji pieca kondensacyjnego jest
    kilka urządzen odpowiedzialnych za zmiejszenie zużycia gazu:
    najpierw spaliny gorące omywają ciepłą czesc wymiennika, to jest jak w normalnym
    piecu
    potem schłodzone spaliny z parą wodną omywają chłodną czesc wymiennika, na wymienniku
    tym dochodzi do przemiany fazowej -> woda w wymienniku sie nagrzewa
    spaliny wychodza poza piec i kominem rura w rurze ogrzewają powietrze wprowadzane do
    pieca, co tez zapewnia zysk energetyczny.

    wiec po mojemu to ma prawo dzialac ale kluczem jest niska temperatura pracy układu -
    czyli trzeba np obnizyc temperature zasilania podłogówki kosztem powiekszenia czasu
    pracy (aby ilosc energii pozostała taka sama)

    jak sobie taki piec zamontuję to zrobie stosowne badania, licznik gazu mam, ilosc
    kondensatu i temperatury pomierze. Sie zobaczy :)

    b.

  • 17. Data: 2012-02-01 11:42:03
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    >kominem rura w rurze ogrzewają powietrze wprowadzane do pieca, co tez
    >zapewnia zysk energetyczny.

    A widzisz. Tego nie wziąłem pod uwagę. Z ciekawości u kogoś wsadziłbym
    termoparę w wylot spalin i dolot powietrza w kominku aby się przekonać ile
    faktycznie to jest.

    >wiec po mojemu to ma prawo dzialac ale kluczem jest niska temperatura pracy
    >układu - czyli trzeba np obnizyc temperature zasilania >podłogówki kosztem
    >powiekszenia czasu pracy (aby ilosc energii pozostała taka sama)

    Oczywiście. Paradoksalnie więc kocioł kondensacyjny zwróci się szybciej w
    ciepłych regionach Polski jak np. Poznań niż np. na Suwalszczyźnie
    Oczywiście porównując dwa identyczne domy. Na Suwalszczyźnie z racji tęgich
    mrozów będzie musiał mocniej grzać
    a to oznacza niższą sprawność.

    >jak sobie taki piec zamontuję to zrobie stosowne badania, licznik gazu mam,
    >ilosc kondensatu i temperatury pomierze. Sie zobaczy :)

    A ja cały czas jeszcze liczę i przemyślam. Czy zrobić proste ogrzewanie na
    prąd w ogrzewaczach własnej konstrukcji jak pisałem czy też kupić kocioł
    kondensacyjny. Trochę mi tego szkoda wywalać bo ma dopiero nieco ponad 5 lat
    i jest 100% sprawny.
    Co innego gdyby się zepsuł poważnie, wtedy bym miał problem z głowy z
    decyzją.

    Marek

  • 18. Data: 2012-02-01 21:18:22
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 01-02-2012 o 12:42:03 4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

> [...]
    > Oczywiście porównując dwa identyczne domy. Na Suwalszczyźnie z racji
    > tęgich mrozów będzie musiał mocniej grzać

    Marku nie jest tak źle jak myślisz, sądzę że producenci kotłów nas nie
    oszukują
    bo konkurencja szybko by im to wytkneła, gorzej z gazownią bo ta
    konkurencji nie ma.
    Tutaj masz fragment specf technicznej pieca termet ecocondens.

    2.2.2.Dane techniczne
    ECOCONDEN
    Parametr Jednostk 25 a
    P a r a m e t Nominalna moc cieplna kotła o kW 6.7 - 22.9 przy temp.80/60
    C (modulowana)
    Nominalna moc cieplna kotła o kW 7.6 - 25 przy temp.50/30 C (modulowana)
    Nominalne obciążenie cieplne kW 7 - 23.5
    Sprawność użyteczna kotła przy nominalnym obciążeniu i średniej temp. wody
    kotłowej 70?C - 97.5%
    Sprawność użyteczna kotła dla częściowego obciążenia i temp. wody
    powrotnej 30?C - 107.9%

    Jak sam widzisz dla temp wody 70st czyli poza kondesacją piec ma sprawność
    97,5%
    a przy kondesacji dla temp powrotu 30st ma prawie 108% :) czyli wynika że
    z 'wody' odzyskuje
    ponad 10% ciepła !!!

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 19. Data: 2012-02-02 05:25:16
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik 4CX250 napisał:
    > Zużycie gazu za okres 01.01.2011 do 01.01.2012 wyniosło około

    Ruskie zmniejszają dostawy gazu...

    http://wiadomosci.onet.pl/kraj/gazprom-ograniczyl-do
    stawy-gazu-do-polski,1,5015073,wiadomosc.html

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 20. Data: 2012-02-02 07:57:48
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]

    >97,5%
    >a przy kondesacji dla temp powrotu 30st ma prawie 108% :) czyli wynika że

    Wczoraj wieczorem oglądałem parametry vaillanta.

    Znormalizowany współczynnik wykorzystania w odniesieniu do ustawienia na
    znamionową moc
    grzewczą (według DIN 4702, część 8) przy:
    75 / 60 °C 107%
    40 / 30 °C 109
    30% - współczynnik sprawności 108 %

    Kocioł wskazany przez ciebie przy 70stC ma "tylko" 97,5%
    Skąd aż takie róznice skoro przy 30stC różnią się tylko o 1%

    A co u vaillanta?
    Producent podaje że strumień spalin min-max mocy to 3,2-8,3g/s a temperatura
    spalin 40-70stC.
    Spaliny to w większości tylko woda i CO2. Pozostałe składniki możemy
    pominąć.
    Ciepło właściwie pary wodnej to coś około 1970J/kg/k a dwutlenku węgla
    1073J/kg/K. Spalając 1m3 węglowodorów wytwarza się około 2kg H2O oraz 3kg
    CO2.
    W 3,2g masy spalin zawiera się około 1,28g H2O oraz 1,92g CO2
    W 8,32g masy spalin odpowiednio 3,32g H2O oraz 4,98g CO2
    Ile więc leci w komin?

    Przyjąłem że powietrze i gaz doprowadzone do kotła mają 0stC.
    Przy minimalnej mocy kotła (7kW) spaliny 169W, 2,41% mocy kotła
    Przy maksymalnej mocy (19kWh) spaliny 768W, 4,04% mocy kotła

    Wyniki są niesamowite ale to wynika z faktu że spora część wody nie wylatuje
    przez komin lecz przez rurkę spustową kondensatu do kanalizacji. Producent
    podaje że przy temperaturach wody kotłowej 50/30 jest to 1,7l/min
    kondensatu. Zakładam że temperatura kondensatu to przynajmniej 30stC - tyle
    ile wynosi temperatura powrotu, no bo przecież to jest woda która dopiero co
    przekazała część swojej energii wodzie kotłowej. Zakładając więc 30stC
    wychodzi że w wodzie jest aż 3,55kW. Ale przy jakiej to jest mocy kotła?
    Myślę że przy maksymalnej.
    Mamy więc 0,439kW w spalinach + 3,55kW w kondensacie. Razem 4kW.
    Przecież to jest 20% mocy kotła.
    Coś źle liczę? Poprawcie mnie bo się pogubiłem. Może to jakiś błąd z ilością
    kondensatu? Przecież to jest strasznie dużo -100l/h.

    Kiedyś policzyłem mój kocioł atmosferyczny.
    Temp spalin 85/116stC oraz przepływ 16/20g/s.
    Tu sprawa jest prostsza gdyż nie ma kondensatu w rurce lecz same spaliny.
    Wyszło mi 1269,12W przy 9kW mocy kotła oraz 2644W przy 24kW mocy kotła.
    straty w komin to odpowiednio 18% i 14%.
    Wychodzi na to, że grzanie tym kotłem na małej mocy jest mniej opłacalne ale
    też nie wiem skąd producent podaje że ten kocioł ma sprawność średnioroczną
    93%.

    Marek